المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لما تصدر صوت تكه من الهارد دسك بشكل مستمر هل يعني انه عطلان ؟

Flower Bomb
14-09-2009, 15:28
السلام عليكم

فجأه وأنا بحاول أشغل جهازي ..
الهارد دسك بدأت تطلع من عنده صوت دقات
وكأنه مثلاُ فيه سيدي بيحاول يشتغل بس مش عارف .. فيطلع صوت دقات مستمر وما بيشتغل

هل هذا يعني أن الهارد دسك ضرب خلاص :ah32:
وكل ملفاتي الي فيه خلاص افقد الأمل ضاعوا :ah1:

بليز ساااعدوني

tondyrien2
14-09-2009, 15:45
و هل جميع محاولاتك بائتت ب الفشل

حط الهارد ب جهاز اخر ل انقاد معلوماتك ادا امكن ف كما قلت يمكن الهارد جاء وقت موته

كانت عندي مشكلة متشابهة الهارد يصدر صوت عالي ليس كما عادته و طبعا ما كان يريد يشتغل ف عملتلو low level format طبعا ما كان عندي فيه اشياء مهمة ف انحل المشكل نسبيا و قمت ب تنصيب الوندوز من جديد

Flower Bomb
14-09-2009, 16:28
شبكته على جهاز بحيث أنه يكون خارجي ..
وعلى جهاز دسك توب عادي ..

وللأسف ما نفع :(

The Mysterious
14-09-2009, 22:15
هل يظهر على شاشة الـPost عند بداية الإقلاع أم لا ؟؟، إن كان كذلك فهناك احتمال إمكانيّة استرجاع بياناته باللجوء إلى فني الصيانة، وعمليّة الاسترجاع ستكون مكلفة على قدر حجم البيانات التي تريد استرجاعها.

The King2
15-09-2009, 00:46
حدثت معى هذه المشكله اليوم فى هارد 80 جيجا ويسيرن ديجيتال بكابل IDE فقمت بفك البورده من على الهارد ومسحها جيداً وقمت بالتعديل على كبارى الباور بمكواة لحام وأزير
المشكله كانت عند تشغيل الجهااز مباشرة بعد 3 ثوانى يصدر من هذا الهارد صوت تاك تاك تاك تاك ولا تتعرف الموزر بورد على أى شئ ويحدث ثبااات بسبب إنتظار اى رده فعل جديده من الديفيس المعطوب ( الهارد )

S@M
15-09-2009, 02:14
اعتقد يا عزيزى انة هناك مشكلة فى ميدية الهارد ومع الآسف ليس لة تصليح .....:cool:

EHWILLIAM
15-09-2009, 14:21
اعتقد يا عزيزى انة هناك مشكلة فى ميدية الهارد ومع الآسف ليس لة تصليح .....:cool:

هو بالفعل كده

The King2
15-09-2009, 14:57
إبعت الهارد يا أخى على أقرب مركز صيانه
وهما هايعرفوا السبب الأكيد
عوضك على الله يا أخى

Flower Bomb
16-09-2009, 14:30
انت عند تشغيل الجهااز مباشرة بعد 3 ثوانى يصدر من هذا الهارد صوت تاك تاك تاك تاك ولا تتعرف الموزر بورد على أى شئ ويحدث ثبااات بسبب إنتظار اى رده فعل جديده من الديفيس المعطوب ( الهارد )

هي دي بالضبط المشكله والي بيحصل
بس انا الهارد داخلي ومساحته 750 قيقا
وفيه ملفات كثيره وللاسف فيه برضوا صور كثير لي علشان كذه مش حقدر ابعثه عند الصيانه :(

Flower Bomb
16-09-2009, 14:31

انا اول ما سمعت الصوت قلت كده بناءً على الهاردسكات الثلاثه الي قبله خربت عندي :(

S@M
16-09-2009, 18:19
انا اول ما سمعت الصوت قلت كده بناءً على الهاردسكات الثلاثه الي قبله خربت عندي

عوضك على اللة يا عزيزى .............الهارد ودع ....:)

بس طالما انك بتقول ان دى تالت مرة وحصلت قبل كدة مع هاردين تانين ....لاااااااااااااااااااااااااااااازم تغير

البور سبلاى لآن هوة السبب.......:)

Flower Bomb
19-09-2009, 03:14
المشكله صارت بعد ما حاولت أطلع الهارد على كيس خارجي
والباور سبلاي بالفعل كان شكلها كده فيها مشكله ..
وبعدها الهارد ودعني
الله يعوضني عنه ان شاء الله

----
بس برضوا دي معلومه حلوه استفدت منها
جزاك الله الف خير

S@M
19-09-2009, 03:38
لا تحزن يا اخى وعوضك على اللة ....وحاول تغير البور سبلاى فهو اساس المشكلة .........:)

وكل عام وانت بخير............:)

akdh79
19-09-2009, 13:18
حدثت معي نفس المشكلة وفي مركز الضيانة قالو أن الفولتية المنخفضة هي السبب (البور) حيث يحدث خلل في رأس القراءة و اذا كان في كفالة ييجري استبداله (حدث معي ويسترن ديجيتال 320)