المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لقد تم تجميع جهاز والحمد لله ( بس فى حاجة صغيرة)

freezwizard
18-09-2009, 17:57
انا جمعت الجهاز التالى AMD

processor phenomx3 8450
motherboard GA-MA4802G-UD3H
hard 640 blue western
2GBX4 KINGSTON RAM
CASE GAMMA 350W

أنا بشتغل على 3DSMAX بس كل لما أجى أعمل ريندر يعمل ريندر عادى جدا بس للأسف بيقف ومش بيكمل خصوصا لو الحاجة فىها خامات كتير

فهل دة لضعف البروسيسور ولا لضعف كارت الشاشة المدمج

Ёŋģ. Ḿ σ ś Ť ά ƒ ά
18-09-2009, 22:01
لضعــف الاتنين للاسف :(

فـ المعالج 8450 في راي من افشــــل اختــراعــات AMD و دون المستــوي المطلوب اطــلاقا

و الكارت المدمج جيـد , لكن ليس لدرجه انه يقدر يقوم برامج جرافيـك دقيقه زي 3DMAX
و لو قدر يقومها ,, فمش هيقدر يقومها بكفــاءه ,, زي اللي بيحصــل معاك

و ممكن تكون المشكله في نسخه الويندوز نفسها ,, جرب و نزل نسخه جديده و اشتغل و شوف ايه اللي هيتم

Marine
18-09-2009, 22:48
اتفق معاك م\مصطفي

masklove
18-09-2009, 23:00
راقب مدي استهلاك البرنامج من البروسيسور في ال task manager
انا كان عندي جهاز قديم جدا جدا بكارت شاشة مدمج من نوعيه قديمة وكنت بشتغل عليه نماذج صغيرة بال 3D max وكان شغال بطريقة ممتازة جدا جدا (3D max 7 )
ممكن فعلا تنزل ويندوز من نسخة نظيفة وياريت تكون نسخة غير ملعوب بها مع تحديث نسخة البرنامج
الا تخطط مستقبلا الي تطوير البروسيسور
سؤال صغير ممكن رابط لمواصفات الماذر بورد لأني مش لقيها خالص

golden_knight
19-09-2009, 02:51
ممكن اسئلك جبت الهارد ال640 البلو بكام ومنين

freezwizard
19-09-2009, 04:55
راقب مدي استهلاك البرنامج من البروسيسور في ال task manager
انا كان عندي جهاز قديم جدا جدا بكارت شاشة مدمج من نوعيه قديمة وكنت بشتغل عليه نماذج صغيرة بال 3D max وكان شغال بطريقة ممتازة جدا جدا (3D max 7 )
ممكن فعلا تنزل ويندوز من نسخة نظيفة وياريت تكون نسخة غير ملعوب بها مع تحديث نسخة البرنامج
الا تخطط مستقبلا الي تطوير البروسيسور
سؤال صغير ممكن رابط لمواصفات الماذر بورد لأني مش لقيها خالص

شكرا جدا على ردك ودة رابط البوردة
https://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Overview.aspx?ProductID=3004

freezwizard
19-09-2009, 04:57
ممكن اسئلك جبت الهارد ال640 البلو بكام ومنين

أنا بقالى فترة كبيرة مشترية من عند ماكسمم هاردوير ألى فى سوق العصر وكان ساعتها ب 380 جنية

freezwizard
19-09-2009, 05:09
لضعــف الاتنين للاسف :(

فـ المعالج 8450 في راي من افشــــل اختــراعــات AMD و دون المستــوي المطلوب اطــلاقا

و الكارت المدمج جيـد , لكن ليس لدرجه انه يقدر يقوم برامج جرافيـك دقيقه زي 3DMAX
و لو قدر يقومها ,, فمش هيقدر يقومها بكفــاءه ,, زي اللي بيحصــل معاك

و ممكن تكون المشكله في نسخه الويندوز نفسها ,, جرب و نزل نسخه جديده و اشتغل و شوف ايه اللي هيتم

شكرا جدا على ردك بس للأسف أنا مش مطفق معاك فى نفس الرأى لانى قبل لما أشترى البروسيسور دة كنت هشترى بروسيسور تانى بس أنتل وكنت هجمع تجميعة أنتل كنت هشترى (Core2due 7300) وطبعا كل الناس عارفة أنتل بس لقيت أنة سعرة مرتفع جدا وفى نفس الوقت الاداء بتاعة مش أكبر من ال phenom x3 8450 ) بس أحتمال يكونوا هم الاثنين مينفعوش للجرافيكس..........................تحياتى