المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عايز اجمع كيسه بميزانيه فى حدود 2000 جنيه مصرى للاستخدام فى الالعاب

الصفحات : 1 [2]

MrEhabYoussrey
21-09-2009, 16:47
الأخ العزيز JustSpeak
الأخ العزيز Marine

بلاش تأخدوا رأيي لإني من النوع المتشدد عند الإختيار سـواء في الكومبيوتر أو غيره من المشتريات
بسبب إنه أصلا عملي فأنا أعمل بالمشتريات.

ورد فعلي معاكم كان لمجرد إهتمامي بكم أنتم أعضاء عرب هاردوير.

الجهاز كويس ومناسب مع الأخذ في الإعتبار:
1. نوعية الماذر إما GIGABYTE أو MSI فقط هذان الموديلان لإنهما من أفضل المنتجات بالسوق من ناحية التصنيع و ضمانهم المحترم.
2. يجب وضع إثنين ذاكرة لتفعيل Dual Channel و دي تقنية بقالها 8 سنوات مش عارف ليه الناس لحد دلوقتي مش واخداها في الإعتبار.Dual Channel يعني ضعف معدل خطوط نقل البيانات الأمر الذي يعد من أهم إختيارات الشراء.
3. يتم البعد تماما عن Intel حيث إنه معالج فااااشل.

و مش حقدر أكمل أكتر من كده حيث إني ما أضغطش عليكم ولا علي ميزانيتك.
لكن لو عايز تأخذ رأيي فخد عندك:

1. ليه تجيب هاردblue البافر بتاعه 16ميجا في حين إن في أنواع الGreen البافر بتاعة 32ميجا والفرق سعريا لاشئ؟

2. طالما حتجيب جهاز للألعاب ليه حتجيب ماذر فيها فيجا داخلية هو إنت ما تعرفش إن الماذر اللي من غير فيجا أقوي بتاع 3 مرات؟

3.هل تعلم إن أسوأ و أضيع كارته فيجا هي "Power Color" وإن آدائها زي الزفت (كارته ضايعة)
اللي أجمل منها بمراحل هي Sapphire من حيث التصنيع .

4.الماذر اللي من غير فيجا تقدر تعمل عليها Overclocking بسهولة بالتالي حتكون محتاج لذاكرة بآداء عالي و قابلة للOvercloking
يعني حتحتاج Kingston HyperX حيث إنها مصصممة لآداء العالي واللي مختارة في التجميعة هي الValue ودي تصنيعها دائما
بيكون Standard وغير قابلة للOvercloking

ما تقوليش إني ما حذرتكش من أخذك لرأيي . و إعذرني انا ما بأعرفش أشتري أجهزة ضعيفة.

masklove
21-09-2009, 20:05
نوعية الماذر إما GIGABYTE أو MSI فقط هذان الموديلان لإنهما من أفضل المنتجات بالسوق من ناحية التصنيع و ضمانهم المحترم.اسوس لا تقل جودة في التصنيع عن الجيجابايت وعن تجربة شخصية

. يجب وضع إثنين ذاكرة لتفعيل Dual Channel و دي تقنية بقالها 8 سنوات مش عارف ليه الناس لحد دلوقتي مش واخداها في الإعتبار.Dual Channel يعني ضعف معدل خطوط نقل البيانات الأمر الذي يعد من أهم إختيارات الشراء.بس 2 جيجا قطعة واحدة تعطيك فرصة للتحديث ل 4 في المستقبل بسهولة

. يتم البعد تماما عن Intel حيث إنه معالج فااااشل.واضح ان في ناس كتير حصلها لبس نتيجة كثرة كتابتنا لتجميعات AMD
انتل واحدة من اعرق الشركات في مجال تصنيع المعالجات ولكن الفكرة ان AMD بتقدم اسعار ارخص مع جودة معقولة
لا تنسي c2d مقابل الفينوم الفاشل ولا I7 الخ

. ليه تجيب هاردblue البافر بتاعه 16ميجا في حين إن في أنواع الGreen البافر بتاعة 32ميجا والفرق سعريا لاشئ؟كان فيه اكثر من موضوع في المنتدي بيتكلم عن ان البفر مش هو كل شيء في السرعة والفرق مش بالضخمة اللي الناس متصورها ولذلك يبقي البلو اسرع حتي مع فرق البفر

. طالما حتجيب جهاز للألعاب ليه حتجيب ماذر فيها فيجا داخلية هو إنت ما تعرفش إن الماذر اللي من غير فيجا أقوي بتاع 3 مرات؟اولا الفرق مش 3 اضعاف ولكن الكارت الداخلي يؤثر بنسبة علي الكارت الداخلي بس مش للدرجة
والماذر التي تحتوي علي كارت داخلي ارخص لظروف الميزانية

.هل تعلم إن أسوأ و أضيع كارته فيجا هي "Power Color" وإن آدائها زي الزفت (كارته ضايعة)
اللي أجمل منها بمراحل هي Sapphire من حيث التصنيع .في الحقيقة لم اجرب بنفسي لأستطيع الرد ولكن الاعضاء هنا في المنتدي لم يشتكو منه
لدي صديق عنده 3650 من بور كولور منذ سنه والكارت تمام وصديقي مجنون العاب

لماذر اللي من غير فيجا تقدر تعمل عليها Overclocking بسهولة بالتالي حتكون محتاج لذاكرة بآداء عالي و قابلة للOvercloking
يعني حتحتاج Kingston HyperX حيث إنها مصصممة لآداء العالي واللي مختارة في التجميعة هي الValue ودي تصنيعها دائما
بيكون Standard وغير قابلة للOverclokingالحقيقة الميزانية لا تجعلنا نستطيع وضع كسر السرعة في الحسبان + صاحب الموضوع لم يتكلم عن كسر السرعة
+ كسر سرعة محترم محتاج مشتت محترم وحتي ولو جاب ماذر من الاخر ورامه من الاخر سيظل محدود بالمشتت الانتل

Marine
21-09-2009, 21:44
اولا الasus ممتازة في المزرات عن تجربة دكتور زيرو

ثانيا ال2 جيجا منفصلين مش هقدر قدام احط 4 جيجا بسهولة قدام

الانتل عمرها مكانت فاشلة بس هي غالية شوية انما المعالج دة منها سعره كويس

البفر مش كل حاجة في الهارد

المزر الداخلية دة حسب الميزانية والفرق مش كبير

باوركلور مش سيئة دي ممتازة في تصنيع كروت الشاشة

الoc صاحب الموضوع لم يتكلم عن كسر سرعة + يمكن كسر سرعة e5200 لاكتر من 3.0 بالمشتت العادي مع مزر g31

وعن تجربة الانفرنال كاسر e5200 مع مزر جيجابايت g31 ل 3.85 :)

MrEhabYoussrey
21-09-2009, 21:49
الأخ masklove (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=94016)

أشكرك علي ردك الهجومي. وإسمحلي أرد عليك بكل تقدير وإحترام

1. اللي عايز يشتري ماذر ASUS يشتريها. انا مش واقف قصاده. كل واحد حر في إختياره.

2. اللي عايز يجيب رامه واحده يجيب طالما مستغني عن بالضبط نصف آداء الذاكرة عشـان لمااا يبقي يحدث الله أعلم إمتي. هو حر يجيب.

3. أنا مش مستني كتاباتك و لاكتابات غيرك عن تجميعات عشان أحدد إيه الجهاز الكويس من السئ و يحصلي "لبس" .اللي عايز يجيب INTEL I9 هو حر هو اللي حيدفع. بس هي مش عريقة ولا حاجة دي نصف تقنيتها مسروقة من AMD وأقرب مثال معالجهم الجديد اللي كل الجديد فيه إنه واخد من AMD كل المميزات.

4.أما الهارد فحدث ولا حرج كل الهاردات دلوقتي SATA وكلهم 7200RPM مفيش غير متغير واحد البافر هو أكبر عامل دلوقتي في الشراء يبقي إزاي مش فارق يا عضو محترف.

5.يعني إية "ولكن الكارت الداخلي يؤثر بنسبة علي الكارت الداخلي بس مش للدرجة"
إيه الجملة دي؟!. كمان ما الكل عارف إن اللي عايز جهاز علي أد الميزانية أكيد حيجيبه ضعيف واللي طالب التجميعة عايز ألعاب.
طبعا في فرق عالي و اللي يؤكد كده أسعارهم واحده ب 300جنية والعالية ب 700 جنية. إذا كان كلامك صحيح مش فارقة الله! جـاء منين فرق السعر الرهيب ده ؟ أكتر من 200% !

أكيد الناس المصنعة للماذربوردات دي مش هابلة كده .. أكيد الفرق كبير.

6.و الPower Color أنا أؤكد لكم ما فيهاش مشاكل. لإن هي مش ناقصة إنه يكون فيها مشاكل كمان.

7.المشتت إنت عندك حق فيه 100%.

تحياتي و تقديري للجميع.

شلاع العتر
21-09-2009, 22:35
يغلق ريثما ينظر في شكوى مرفوعة ...

yazan soft
21-09-2009, 23:13
الأخ العزيز JustSpeak
الأخ العزيز Marine

بلاش تأخدوا رأيي لإني من النوع المتشدد عند الإختيار سـواء في الكومبيوتر أو غيره من المشتريات
بسبب إنه أصلا عملي فأنا أعمل بالمشتريات.

ورد فعلي معاكم كان لمجرد إهتمامي بكم أنتم أعضاء عرب هاردوير.

الجهاز كويس ومناسب مع الأخذ في الإعتبار:
1. نوعية الماذر إما GIGABYTE أو MSI فقط هذان الموديلان لإنهما من أفضل المنتجات بالسوق من ناحية التصنيع و ضمانهم المحترم.
2. يجب وضع إثنين ذاكرة لتفعيل Dual Channel و دي تقنية بقالها 8 سنوات مش عارف ليه الناس لحد دلوقتي مش واخداها في الإعتبار.Dual Channel يعني ضعف معدل خطوط نقل البيانات الأمر الذي يعد من أهم إختيارات الشراء.
3. يتم البعد تماما عن Intel حيث إنه معالج فااااشل.

و مش حقدر أكمل أكتر من كده حيث إني ما أضغطش عليكم ولا علي ميزانيتك.
لكن لو عايز تأخذ رأيي فخد عندك:

1. ليه تجيب هاردblue البافر بتاعه 16ميجا في حين إن في أنواع الGreen البافر بتاعة 32ميجا والفرق سعريا لاشئ؟

2. طالما حتجيب جهاز للألعاب ليه حتجيب ماذر فيها فيجا داخلية هو إنت ما تعرفش إن الماذر اللي من غير فيجا أقوي بتاع 3 مرات؟

3.هل تعلم إن أسوأ و أضيع كارته فيجا هي "Power Color" وإن آدائها زي الزفت (كارته ضايعة)

4.الماذر اللي من غير فيجا تقدر تعمل عليها Overclocking بسهولة بالتالي حتكون محتاج لذاكرة بآداء عالي و قابلة للOvercloking

ما تقوليش إني ما حذرتكش من أخذك لرأيي . و إعذرني انا ما بأعرفش أشتري أجهزة ضعيفة.

1 - asus شركه محترمه ايظا.

2- تقنيه Dual على الرغم من انها تضاعف عرض حزمه البيانات الا ان الفرق بالاداء شبه معدوم وهذا الاهم الاداء وليس مضاعفه عرض الحزمه.

3 - معالج انتل فاشل؟ هل تستطيع اثبات كلامك؟ "الا اذا بعدك من ايام البنتيوم الي عفا عليه الدهر" "بالمناسبه هذا مخالف لقوانين المنتدى "القول عن منتج فاشل.

1 - على الرغم من ان Green ذاكرته المؤقته 32 ميجا لكنه اسرع او مساوي ل Blue لان الجرين فئه منخفضه ومجهز لاستهلاك طاقه قليل وال Blue فئه متوسطه. الاسرع هو البلاك بذاكره 32 ميجا.

اللوحه الي بكرت خارجي اقوى 3 مرات؟. :eek: صحح معلوماتك :) فهي ليست اقوى نهائيا بالاداء والميزانيه تحكم.

Powercolor بطاقاتها سيئه؟ مادليلك وبماذا هي سيئه؟

حتى البورد الي بكرت مدمج يمكن عمل عليها Overclock, ذاكره kingston Hyperx 1066 Cl7 المتواجده بمصر ضعيفه وسيئه بسبب توقيتها المرتفع وذذاكره Kingston Kvr 800 Cl5 اسرع منها ولعلمك لاتحتاج اكثر من ذاكره بتردد 800 للوصول لسرعه ممتازه سواء تبريد مائي او هوائي.

كونك واثق من نفسك ورددت بحده, ساخبرك سر "جدد معلوماتك او غيرها" فهي غير دقيقه :)

شلاع العتر
21-09-2009, 23:38
MrEhabYoussrey :::

أغلب (إن لم يكن كل) ما طرحته خاطيء وغير صحيح ...

1. نوعية الماذر إما GIGABYTE أو MSI فقط هذان الموديلان لإنهما من أفضل المنتجات بالسوق من ناحية التصنيع و ضمانهم المحترم.بشكل عام أسوس وجيجابايت الافضل وهما يمثلان شركات الدرجة الاولى الاكثر انتشارا في العالم ... أما msi فهي درجة ثانية وهذا لا يقلل من جودة منتجاتها اليت تنافس احيانا اسوس او جيجابايت ...

2. يجب وضع إثنين ذاكرة لتفعيل Dual Channel و دي تقنية بقالها 8 سنوات مش عارف ليه الناس لحد دلوقتي مش واخداها في الإعتبار.Dual Channel يعني ضعف معدل خطوط نقل البيانات الأمر الذي يعد من أهم إختيارات الشراء.القنوات الثنائية : لا تقدم شيئا تقريبا ووجوها شبه عدمها ... وليست من الامور التي تأخذ باهمية عند التجميع فما بالك بأن تكون من أهم العوامل .

3. يتم البعد تماما عن Intel حيث إنه معالج فااااشل.هذا كان أيام بنتيوم4 ةلكن انتل عادت لتنافس بشدة منذ عدة سنوات (بل ولتتفوق) مع قدوم معالجات كور2 >>>>

شركة WD قامت بتقسيم منتجاتها الى ثلاث فئات أخضر - أزرق - أسود ولكل واحد مواصفاته الخاصة من سرعة وكثافة وذاكرة وصول سريع buffer .... ويعتبر الاخضر هو الاقل أداءا والاسود هو الاعلى أما الازرق فهو بينهما .

هذه جديدة ... !
اللوحات الام سواء إحتوت على حلّ رسومي مدمج أم لا فهي تمتلك نفس الاداء ,,, على أن يكون الفرق في المواصفات فقط في وجود او عدم وجود أي المعالج الرسومي المُبيت .

كلام عار عن الصحة ... نطالبك بالدليل عليه ... صحيح أن "Power Color" ليست أفضل شركة ولكنها من الشركات المتميزة ذات السمعة الطيبة والمنتجات صاحبة الجودة .

غير صحيح ... مهما كان نوع الذاكرة فيمكن كسر سرعة المعالج الى حدود عالية جدا ... فقط تحتاج الى ان تقوم بضبط سرعة الذاكرة بشكل يتناسب مع السرعة الجديدة .
أما كسر سرعة الذاكرة بحدّ ذاتها : فالذواكر الاحترافية تتميز هنا بقدرة كسر سرعة لتردد الذاكرة نفسها اعلى قليلا .

و إعذرني انا ما بأعرفش أشتري أجهزة ضعيفة.
الابداع هنا ...
لأنه تتبين معرفة الشخص بالتجميع ام لا .
حيث أنه سيختار أفضل المكونات سعرا مقابل أداء ...

شلاع العتر
21-09-2009, 23:42
أخي يزن كتبت ردي قبل رؤية ردك ... :)

يُعاد فتح الموضوع ..

MrEhabYoussrey
22-09-2009, 00:20
جماعة رابطة عرب هاردوير..

إحنـا حنخسر بعض ولا إيه الظاهر ..

بلاش نشتري أجهزة خالص .. بناقص التطوير .. ده حتي بلاش نتناقش من أصله ..

لكن نزعل و نتشاجر وتكرهوني ده لا يمكن ..

ولن أسمح بتكسير العلاقات بين أمة العرب ..

وإحنــا كلنا بلد واحدة .. والمصلحة في الآخر للجميع ..

عيد سـعيد وكل سـنة وإنتم طيبين ..

yazan soft
22-09-2009, 00:39
لكن نزعل و نتشاجر وتكرهوني ده لا يمكن ..

لا يابشا ده مش ممكن, نكرهك :eek:, اعوذ بالله, ان شاء الله اخوان.