المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ارجو مساعدة فى شراء كرت شاشة محتار

ahmed_H
22-09-2009, 21:55
https://up2.m5zn.com/photo/2009/3/4/06/khci6iqpi.png/png

ازيكو يا رجالة يا رب تكونو بخير و عيد سعيد عليكو

انا عندى كارت شاشة بصراحة هو كان جامد اوى فى بدايتة بس دلوقتى مطلع عينى هو كرت Gigabyte 8500 GT الكرت حلو اوى بس من حوالى شهرين الكرت ابتدى حرارتة ترتفع بغباء بتوصل ل 65ّّّ~70 مع انى ولأ كسرت سرعة ولأ جيت جمبة و درجة حرارة الغرفة حوالى 24 درجة يعنى مش حر اوى و مشغل فنتين جبتهملو غير كدا مستوا فى الألعاب بقا مش ذى الأول

انا الكرت لسة فى الضمان بس هرجعو و اجيب واحد تانى فا تنصحونى اجيب اية ؟ Ati ولأ Geyforce ومين الأفضل فيهم فى اداء الألعاب و تحمل جرافك عالى و يكون سعرة مناسب بحيث ارجع الكرت بتاعى و ادفع علية و اجيب واحد حلو ارجو المساعدة

و ادى صورة الكرت

https://img.tomshardware.com/us/2007/04/17/geforce_8600/gigabyte-8500gt.jpg

S@M
22-09-2009, 23:23
اعتقد يا عزيزى ان ارتفاع درجة الحرارة فقط سبب غير كافى لآن يتم ارجاع الكرت الى الضمان وتغيرة ...ولكن لآ بد ان يكون هناك سبب جوهرى (( قاطع - بيجيب خطوط - بيهنح بأستمرار ))....مثل هذة الاسباب الجوهرية هى التى يعمل بها ...:)

وانصحك طالما انك عايش فى مصر ...يبقا هات كرت بمروحة افضل....او اشترى مروحة كرت شاشة تعمل على كرتك افضل ....:)

ahmed_H
22-09-2009, 23:42
اعتقد يا عزيزى ان ارتفاع درجة الحرارة فقط سبب غير كافى لآن يتم ارجاع الكرت الى الضمان وتغيرة ...ولكن لآ بد ان يكون هناك سبب جوهرى (( قاطع - بيجيب خطوط - بيهنح بأستمرار ))....مثل هذة الاسباب الجوهرية هى التى يعمل بها ...:)

وانصحك طالما انك عايش فى مصر ...يبقا هات كرت بمروحة افضل....او اشترى مروحة كرت شاشة تعمل على كرتك افضل ....:)
مشكور يا باشا على ردك بس الكرت بقا مش زى الأول يعنى بيهنج و سعات بيقطع بس قليل جدااا و انا مركبلو مروحتين و مشغل التكيف و الجو حلو جدا و بردو الحرارة بتوصل ل 60 و70 مع ان الكرت دا من فترة كانت حرارتة بتوصل ل 45 و مكنش بيعدى ال 50

S@M
23-09-2009, 01:26
اكيد فى حاجة مش مظبوطة ........:)...

انما درجة الحرارة لما بتتراوح بين 60 الى 70 ...دى طبيعية جدا يا عزيزى ....ولآ تخشى منها شيأ ...ولكن موضوع الهانج دة ممكن يكون من الويندوز او التعريف ...:cool: