المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل أشتري بطاقة الرسوميات الان ام أنتظر ... وخاصة مع التطورات الاخيرة ? (مُعدل ...)

الصفحات : [1] 2

Black Diversity
24-09-2009, 17:46
السلام عليكم
يا جماعة انا عايز رأيكم لأني محتار جدا , انا استقريت علي تجميعة جهاز بس بعد ما الكروت الجديدة نزلت خلتني محتار جدا , التجميعة هي :
AMD PHenom II X4 955
MSi g65 790 GX
HD 4770
2GB RAm DDR3 OCZ
Hec 500 watt
small gama case
بس بعد ما شوفت الكروت الجديدة قولت هستني اشوف كروت نفيديا ولا ايه تي اي الأحسن و ابقي اجيبهم لما اسعارهم تقل والمشكلة اني عرفت ان البردة دي فيها كارت مدمج و بيقلل من امكانيات التجميعة , تاني حاجة اني مش عارف افضل علي 4770 ولا اجيب 4670 و ممكن بفرق الفلوس ازود حاجة في الحاجات دي احسن , مع الحفاظ علي تشغيل الألعاب و البرامج بكفائة عالية , ياريت يا جماعة تساعدوني .

SNAKE180592
24-09-2009, 20:42
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته...

التجميعة ممتازة و بالنسبة للكرت المدمج فهو ح يقلل الأداء بس حاجة بسيطة جدا و طبعا كارت HD4770 ممتاز و أنا أنصحك به و هو افضل من HD4670 بكثير.

Marine
24-09-2009, 21:42
اولا عمر ما المدمج ما بيأثُر علي الاداء

الكروت استني عليها خصوصا كروت dx11 جاية مصر قريب

الكرت ارشح 4770 :)

SNAKE180592
24-09-2009, 21:50
اولا عمر ما المدمج ما بيأثُر علي الاداء

الكروت استني عليها خصوصا كروت dx11 جاية مصر قريب

الكرت ارشح 4770 :)

الكارت المدمج بيأثر على الأداء لأنه بياخد قدر معين من الذاكرة. لكن في حالة لو ركب كارت خارجي فمش بيبقى فيه تأثير على الأداء.

TheInfernal
24-09-2009, 22:15
ياريت تجاوب الأسئلة اللي في توقيعي.

Black Diversity
24-09-2009, 22:33
الميزانية 4000 ساكن في القاهرة مدينة نصر هستخدم تطبيقات و العاب شاشة 17 بالنسبة لكسر السرعة مش ناوي شراء الجهاز في الكام يوم اللي جايين , انا وصلت الي ان التجميعة اللي فوق هي الأنسب .

TheInfernal
24-09-2009, 23:38
انت لازم تغير الشاشة. هل هتغيرها وسط ميزانية الجهاز واللا ناوي تشتري شاشة جديدة بميزانية لوحدها؟ الشاشة هتبقى بحدود 1000 جنيه.

MrEhabYoussrey
25-09-2009, 00:05
الألواح الأم ذوي الكارت المدمج تأثيرها فظيع علي الآداء .. سـواء كان في كارت خارجي من عدمه ..

ألواح أم local.

Marine
25-09-2009, 00:17
لا يوجد اي شيء غير انه بيسحب من الرامات غير كدا لا !!

TheInfernal
25-09-2009, 00:23
الألواح الأم ذوي الكارت المدمج تأثيرها فظيع علي الآداء .. سـواء كان في كارت خارجي من عدمه ..

ألواح أم local.
ياريت تتأكد من معلوماتك لما تلاقي كذا واحد هنا بيقول لك انها غلط قبل ما تكتبها تاني في مواضيع تانية.

أنا عندي بروسيسور E5200 على ماذربورد جيجابايت G31 (يعني بكارت بلت ان), و رافع تردده من 2.5 ل3.85. و بخلص الاختبار ده على 1M في 14 ثانية. حضرتك جرب تحسب ال1M على جهازك و شوف هيجيبها في كام ثانية.
https://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=36 (https://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=211)

(عدلت اللينك)

MrEhabYoussrey
25-09-2009, 00:35
تأثير فظيع

Marine
25-09-2009, 00:53
ممكن دليل مفيش تأثير نهائي :)

ارجو التأكد من صحة المعلومات قبل ذكرها :)

شلاع العتر
25-09-2009, 00:55

ألواح أم local.
عزيزي إما ان تاتي بدليل على كلامك أو ساعتبره تضليل ونشر لمعلومات غير صحيحة ...

MrEhabYoussrey
25-09-2009, 01:17
إنتم تقدروا تعتبروه زي ما أنتم عايزين.

أنا موقفي واحد.

yazan soft
25-09-2009, 01:21

أنا موقفي واحد.

اخي هذا ليس موقف وليس رايي, البينه على من ادعى : عندك مايثبت كلامك؟ :)

شلاع العتر
25-09-2009, 01:22

أنا موقفي واحد.
:)

سبحان الله أطالبك بدليل على دعواك السالفة ... فيكون هذا ردّك .

MrEhabYoussrey
25-09-2009, 01:32
الغالي شلاع
أعضاء المنتدي الكرام

متوقع إيه يكون الدليل .. برنامج يحدد المقاييس أم موقع يقوم بالإختبارات ..

ووقتها يفضحوا شركات التصنيع إن كل ألواح الأم ذوي الكارت المدمج تصنع بنصف تكاليف الألواح العالية..

الأمر الذي بدوره يحرق تسويق شريحة المنتجات الرخيصة ويؤثر علي حصة السـوق..

MrEhabYoussrey
25-09-2009, 01:41
و من ناحية تانية

ناس كتير لوقتنا هذا فاكرة إن الجهاز بروسيسور بس .. أو إن كل مصادر الجهاز تتمثل في زياده الذاكرة ( ياه الذاكرة زادت يبقي كله تمام)

الكارت المدمج مش مجرد بيسحب ذاكرة .. ده كل عملياته بيقوم بيها البروسيسور وتدار عن طريق Chip علي اللوحة الأم

ويحتاج لمداخل إدخال وإخراج I/O Ports كتير وطلبات مقاطعة بإستمرار IRQ ..

الأمر اللي بيتطلب إستنزاف من المعالج عشان يقوم بكل شغل الجرافيك .. لكن لما يبقي في كارت خارجي ساعتها يقوم بكل الجرافيك المطلوب و يديها جاهزة للمعالج ويبقي المعالج خالي للعمليات الأخري

شلاع العتر
25-09-2009, 02:03
كاتمك بالمجمل عار عن الصحة ...

TheInfernal
25-09-2009, 02:08
كل الاختبارات اللي اتعملت اما من مواقع موثوق فيها أو مستخدمين في المنتديات أكدت ان مفيش فارق. حضرتك لو برضه مش مقتنع اشتري ماذربورد بكارت مدمج و ماذربورد تانية من غير كارت و اتأكد بنفسك. غير كده معتقدش الادارة هتبقى راضية عن التضليل و البلبلة اللي حضرتك بتعملهم.

من ناحية تانية
ناس كتير لوقتنا هذا فاكرة إن الجهاز بروسيسور بس .. أو إن كل مصادر الجهاز تتمثل في زياده الذاكرة ( ياه الذاكرة زادت يبقي كله تمام)
الكارت المدمج مش مجرد بيسحب ذاكرة .. ده كل عملياته بيقوم بيها البروسيسور وتدار عن طريق Chip علي اللوحة الأم
ويحتاج لمداخل إدخال وإخراج I/O Ports كتير وطلبات مقاطعة بإستمرار IRQ ..
الأمر اللي بيتطلب إستنزاف من المعالج عشان يقوم بكل شغل الجرافيك .. لكن لما يبقي في كارت خارجي ساعتها يقوم بكل الجرافيك المطلوب و يديها جاهزة للمعالج ويبقي المعالج خالي للعمليات الأخري
كلام خاطئ. البروسيسور مش بيقوم بمعالجة الرسوميات و انما فيه كارت مدمج في الجسر الشمالي بيقوم بيها. و الحاجة الوحيدة اللي الكارت ده بيسحبها هي الرامات.

MrEhabYoussrey
25-09-2009, 02:11
معلش الحقيقة مره..

Marine
25-09-2009, 02:13
معتقدش ان كلامك صحيح خالص ودة للاسباب اللي وضحها دكتور محمد المدمج الشيء الوحيد الذي

يستهلكه هو الرامات ليس اكتر + بكررها ممكن دليل لان كلامك عار من الصحة !!!!!!!!!!!!

Black Diversity
25-09-2009, 02:55
4000 من غير الشاشة

masklove
25-09-2009, 03:05
لام خاطئ. البروسيسور مش بيقوم بمعالجة الرسوميات و انما فيه كارت مدمج في الجسر الشمالي بيقوم بيها. و الحاجة الوحيدة اللي الكارت ده بيسحبها هي الرامات.
كان في حد مرة في الموقع وضع صورة لتجربة تشغيل لعبة علي البروسيسور فقط (core I7) وكان اداء اللعبة سيء جدا جدا جدا جدا
هناك فرق شاسع بين central processing unit و Graphics processing unit ولكي تعمل اي لعبة لابد من وجود GPU
مهما كان ضعف ال GPU فسوف يكون اقوي من ان يقوم ال CPU باعمال الجرافيكس
GPU معد لنوعية واحدة لذلك هو سريع فيها جدا جدا جدا
عكس ال CPU الذي معد لعمل كل شيء

ده كل عملياته بيقوم بيها البروسيسور وتدار عن طريق Chip علي اللوحة الأم
للأسف ضاع مني رابط المقال
لو كان ال CPU بيقوم بعمل ال GPU لما استطاعت اي لعبة تسجيل اي عدد من f/s جيد
اذا كان اداء ال core i7 كان سيء جدا فما بالك بدول كور
 وياريت نقفل علي الموضوع لأن صاحب الموضوع نام مننا في النص وشكله هيقوم يضربنا :D

TheInfernal
25-09-2009, 05:06
4000 من غير الشاشة
طب انت لما تشتري الشاشة هيبقى حجمها في حدود أد ايه؟ عشان أعرف أنهي كارت شاشة أنسب لك.

Black Diversity
25-09-2009, 05:18
17 isa

zwawy
25-09-2009, 09:37
تأثير فظيع

:D ياجامد ...
هو ياجماعة الأخ شكله بيتكلم عن أجيال قادمة "مازالت فى علم الغيب" من المعالجات تستطيع القيام بحسابات الجرافيك.

MrEhabYoussrey
25-09-2009, 09:38

هناك فرق شاسع بين central processing unit و Graphics processing unit ولكي تعمل اي لعبة لابد من وجود GPU
مهما كان ضعف ال GPU فسوف يكون اقوي من ان يقوم ال CPU باعمال الجرافيكس

بالضبط هو ده الكلام اللي أنا بأقوله "لابد من وجود GPU" وهو المتوافر في الكارت الخارجي..

الكارت المدمج ليس كارت GPU بالمعني المفهوم بل هو مجرد دائرة متكاملةIC Chip علي الماذربورد تقوم بتنسيق البيانات و إعداد الجزء المستقطع من الذاكرة بدون أي إدارة معالجة ،العبء الذي يقع بالكامل علي ال CPU وبالتالي التأثير الأعظم علي النظام بالكامل.;)

MrEhabYoussrey
25-09-2009, 09:44
:D ياجامد ...
"مازالت فى علم الغيب" .

هاها هاها

لا لا .. إنت كده نقلتنا لموضوع تاني خالص ألا وهو حاسب الخلية الواحدة من مختبرات Zii Labs

وهو فعلا لسـة في علم الغيب.

باركك الله.

miro the king
25-09-2009, 10:00
بس الكرت المدمج الى عندى 2100 وشغل معظم الالعاب بس اول ما xnen 4 نزلت مشغلش حاجة خالص ما علينا الكرت المدمج مش بياثر ودى عن تجربة حضرتك عندك راى قولة لاكن ان تتعارض فى شئ خاطئ مع الناس الذين من اكثر الناس خبرة فتوقف وبدون حرج انت مخطى بكل المقاييس وانا ممكن اغير كلامى لوجبت حاجة تزبت الكلام دة وشكرا