المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اهتزاز بالشاشه, وتذهب المشكله بحاله ازاله تعريف كرت الشاشه (عنوان معدل)

الكينج مجدى
26-09-2009, 03:15
انا عندى الشاشه بتفضل تتهز قوى وتترعش وتطفى وتنور بشكل رخم جدا وطبعا مبعرفش استخدم الجهاز لانى مش شايف اى حاجه وشبه بتطفى فى وشى
ولما بشيل تعريف كارت الشاشه واعمله ازاله uninstal الشاشه بتشتغل زى الفل بدون مشاكل
انا البورده بتاعى نوعا:ECS7050
وكارت الشاشه 512 BUILT IN
ارجو المساعده بالله عليكم
العيب والمشكله فين واعمل ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

resturant
26-09-2009, 03:18
احتمال يكون كبل الدااتا باظ

الكينج مجدى
26-09-2009, 14:38
ماهو حضرتك الشاشه شغاله بدون مشاكل لما بشيل التعريف واعمله ازاله ب لما بسطب التعريف بتتهز وتترعش تااااااانى

The_Faster
26-09-2009, 14:46
انت متأكد ان التعريف الى بتستخدمة من الاسطوانة الاصلية المرفقة مع الجهاز لما كان جديد ؟
اصل كدة واضح جدا ان المشكلة سوفت وير او ان التعريف دة مش بتاع البوردة فعلا او موديل مش مظبوط
ويمكن كمان تكون الشاشة بتاعتك قديمة شوية والبرودة حديثة نسبيا فتحصل مشاكل
على اساسا ان الشاشة القديمة ممكن ما تقدرش تستقبل الترددات الجديدة من كارت حديث زى ال 512
ودى حصلت معايا لما غيرت كارت الشاشة لواحد ولقيت الشاشة مش شغالة خالص علشان قديمة شوية

Orphan Naremo
26-09-2009, 14:55
نوع الشاشه اللى عندك ايه
بص هو ممكن يكون من الرزليوشن انت لو رافع الاعدادات لأعى حاجه شوف التردد وحاول تقلله وتخليه على 60h الموضوع دا كان بيحصل معايا واكتشفت انه من التردد حاول وقلنا حصل ايه معاك

ahmedelsabbagh
26-09-2009, 15:52
جرب الآتى ..

Control Panel >> display >> settings >> Advanced >> Monitor -

ثم جرب التغيير فى قيم ال Refresh rate ولاحظ ان كان هناك تحسن ام لا ...

Marine
26-09-2009, 16:45
مظبوط يا احمد :)

الكينج مجدى
26-09-2009, 17:12
انت متأكد ان التعريف الى بتستخدمة من الاسطوانة الاصلية المرفقة مع الجهاز لما كان جديد ؟
اصل كدة واضح جدا ان المشكلة سوفت وير او ان التعريف دة مش بتاع البوردة فعلا او موديل مش مظبوط
ويمكن كمان تكون الشاشة بتاعتك قديمة شوية والبرودة حديثة نسبيا فتحصل مشاكل
على اساسا ان الشاشة القديمة ممكن ما تقدرش تستقبل الترددات الجديدة من كارت حديث زى ال 512
ودى حصلت معايا لما غيرت كارت الشاشة لواحد ولقيت الشاشة مش شغالة خالص علشان قديمة شوية

حضرتك انا جايب البورده بقالى حوالى 3 شهور وكانت الامور تمام دون اى مشاكل
انا نزلت كمان اخر تحديث لكارت الشاشه من على الموقع الرسمى للبورده والمشكله مازات موجوده

الكينج مجدى
26-09-2009, 17:14
نوع الشاشه اللى عندك ايه
بص هو ممكن يكون من الرزليوشن انت لو رافع الاعدادات لأعى حاجه شوف التردد وحاول تقلله وتخليه على 60h الموضوع دا كان بيحصل معايا واكتشفت انه من التردد حاول وقلنا حصل ايه معاك

موع الشاشه dell
طب ممكن حضرتك تقولى اقلل التردد ازاى؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الكينج مجدى
26-09-2009, 17:23
جرب الآتى ..

Control Panel >> display >> settings >> Advanced >> Monitor -

ثم جرب التغيير فى قيم ال Refresh rate ولاحظ ان كان هناك تحسن ام لا ...

عملت زى ما حضرتك قؤلت وزى ما هيا
وانا دلوقتى عامل disable للكارت علشان اعرف اشتخدم الجهاز

ahmedelsabbagh
26-09-2009, 17:29
جرب تغيير الريسوليوشن .

الكينج مجدى
26-09-2009, 17:32
جرب تغيير الريسوليوشن .

قللت الريسوليوشن
وفشلت كل السماعى للحل
ههههههههههههههههههههههههههههه
محدش عنده حل يا جماعه
نفسى اعرف العيب فى ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟

S@M
26-09-2009, 23:16
المشكلة فى الكرت المدمج يا عزيزى وافضل انك تذهب بالمزر بورد الى التاجر وتحاول تغيرها فى الضمان .....:cool:

الكينج مجدى
27-09-2009, 00:50
المشكلة فى الكرت المدمج يا عزيزى وافضل انك تذهب بالمزر بورد الى التاجر وتحاول تغيرها فى الضمان .....:cool:

للاسف يا اخى هبا دى المشكله
والحمد لله المازربورد فى الضمان لسه
نحمد ربنا

shex
03-10-2009, 11:17
Control Panel >> display >> settings >> Advanced >> Monitor
refresh rate 85