المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اريد معرفة سبب تعطل الكمبيوتر ( مشكلة هاردوير)

mohamedabduon
07-10-2009, 08:45
السلام عليكم

لدى جهاز كمبيوتر فيه الباور شغال عادى ومروحة المعالج تشتغل ايضا بس الجهاز مش عاوز يشتغل ويقوم
و بالنسبة للرامه سواء كانت موجوده او مش موجوده مفيش صوت يحدث بعدم وجود الرام

فالمشكلة ممكن تكون فين

وشكرا

sul2005tan
07-10-2009, 09:13
احتمال اعدادات البايوس فيها مشكلة حاول تفصل الjumper وتعيد تركيبه وتجرب تسوي تشغيل للجهاز .

mohamedabduon
07-10-2009, 09:34
احتمال اعدادات البايوس فيها مشكلة حاول تفصل الjumper وتعيد تركيبه وتجرب تسوي تشغيل للجهاز .

اشكرك على سرعة الرد
فصلت وركبت جنبر الباور والريستارت وجنبر الهارد وبرضو المشكلة كماهى

S@M
07-10-2009, 11:22
هل جهازك بة كرت شاشة منفصل ام مدمج..؟؟

ممكن كمان تذكر مواصفات جهازك بالتفصيل ....:)

tondyrien2
07-10-2009, 14:49
هدا المشكل شائع جدا و سببه غامض حتى انا حدت لي نفس الشيء عدة مرات و كنت اصلحه ب فك اسلاك الحاسب كلها و اسلاك الكهرباء و انزع الرامات و انزع بطارية البيوس ابقي فقط على المعالج و اسلاك اليو اس بي و الاسلاك الخاصة ب التشغيل المربوطة ب الكيس تم اعيد شبك جميع المكونات و يشتغل

ahmedelsabbagh
07-10-2009, 15:55
فك البروسيسور واعد تركيبه قد يكون غير مثبت جيدا فى مكانه لأن معنى ذلك وهو عدم وجود الصافرة فى البداية اما البايوس او البروسيسور لاقدر الله .

hayatna.org
08-10-2009, 21:14
جرب أخى مداخل الكابلات الخارجة من الباور سبلاى وداخله فى المازر بورد ، ربما يكون فيها عيب
او كابل المروحة
او البطارية
او الكابل الباور نفسه الخارج من الباور سبلاى الى الكهرباء
أو أى سلك فى غير مكانه ممكن يكون ملمس

The King2
09-10-2009, 03:32
........
أخى العزيز
قم بفصل باور الهارد ثم قم بما سأخبرك به كى نحدد مكان المشكه بالظبط
بعد فصل الهارد قم بتغشيل الجهااز وبعد دقيقتاان قم بالضغط على زر الباور ولحظ كم المدة التى سيستغرقها الجهاز فى الأغلاق !
فى إنتظار ردك بالإجابه على المده بين وضع يدك على زر الباور لغلق الجهااز

abedroof
12-10-2009, 14:03
تأكد من السبيكرة أمتع البورد وبعدين أفصل الجهاز من الكهرباء وبعدين أفصبل الهارد والرام والسيدس معناها خلاها بور د بس وأفصل البطارية أمتع الجهاز ورجعها وبعدين جرب تشغيل الجهاز أدا أعطاك صوت توت توت توت توت توت توت لركب الرام
وجرب الجهاز من غير هار د وكان أخدم رد رب الجهاز وجرب وهدة المشكلة مرات تكون شورت في اللوحة وأنشا الله خير https://www.akonfan.com/wallpaper/akon1.jpg