المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الجيل القادم من ATI ما بعد السلسلة HD5xxx Series

الصفحات : [1] 2

HuLkY
09-10-2009, 11:57
بسم الله الرحمن الرحيم

يبدو أن أخبار هذا الجيل بدأت من الأن ولى كل الفخر والشرف للمتابعة معكم فى موضوعنا هنا ليكون نواة موضوع الجيل القادم من AMD حتى صدور المراجعات! وليكن لنا السبق فى تجميع ما يتم نشره عنه من أخبار وصور وخلافه حتى نصل لمرحلة المراجعات والصدور الرسمى! لم لا؟! موقعنا أصبح يشار اليه بالبنان ومن مهمتنا الحفاظ على هذا الشكل المشرف حقا :) , أرجو من المشرفين تثبيت الموضوع وليكن نواة كبيرة لموضوع مسبق مثل سابقه من HD5000 Series "لم نلتقط أنفاسنا ! حتى ظهرت أخبار الجيل الأسطورى القادم!"

الجيل القادم من شركة AMD اللذى سيرث Evergreen سيكون مسمى ب Hecatoncheires

ما هذا الشئ؟

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f4/Labour-Briareus.png

مبنى على الأسطورة القديمة الاغريقية , كما نرى فى يسار الصورة انه كائن يقال انه كان يحتوى على 50 رأس! ورأى أخر 50 ذراع! وعلى الرغم من ضئالة قوته أمام ال Titans العظام فقد نجح فى دحرهم أجمعين!

تحليل بسيط :D , هذه اشارة من الشركة انه الجيل القادم من nVidia سيكون بمثابة ال Titans والشركة جهزت العتاد لمقاتلتهم من الأن! "الاجنحة التسويقية فى هذه الشركات مرعبة حقا" ومنذ من أن هذا الكائن الغريب ملئ بالروؤس أو بالأيدي! فمنت المتوقع ان تكون الشريحة القادمة من ATI بها عدد shaders لا بأس به! حقا!

كما قلنا فى اللغة الجريجية القديمة هذا الاسم يعنى "مئة ذراع" ومن المتوقع ان يكون بناء الكارت From Scratch أى من البداية تماما وليس نسخة محسنة أخرى مثل RV700 and RV870

سيكون هناك ستة اسماء اغريقية أخرى لتحل محل ثلاثة شرائح للحاسب المحمول وثلاثة أخريين للحاسب المعتاد :ah17: وستكون جاهزة فى أخر عام 2010 للظهور للضوء.........

معلومات عن الأسطورة , هنـــــــــــــــــــــــــــا (https://en.wikipedia.org/wiki/Hecatoncheires)

مصدر الخبر , هنـــــــــــــــــــــــــــا (https://www.fudzilla.com/content/view/15891/1/)

وتتوالى الأخبار :)

فهذا الاسم المذكور أعلاه سيكون الاسم الكودى لثلاثة من الكروت الضارية المنتظر قدومها على أخر 2010 أو أول ربع فى 2011 , حسنا

كلها أسماء أغريقية "الميثولوجيا او علم الأساطير الاغريقي مشوق جدا للعلم :)" أسماء كودية ولكنها لها دلالات!

لنرى سويا ما لدينا , اهم ما لدينا الأن من تقنية متوقعة فى القادم هى MIMD Shaders ! هذا شئ مستحسن جدا! :)

أما تقنية التصنيع نفسها؟! 32 نانو متر! لأنه جاهزة ال 28 نانومتر ليس قبل أخر أول نصف فى عام 2011 "تكهنات حتى الأن"

أسماء الكروت نفسها هى أسماء مختلفة بأشكال مختلفة لل Hecatonchires , لنأخذ خلفية اكاديمية :D

أول ما لدينا هو الكارت المدعو , Briareos, من هو؟!

على لسان أخيلس بطل ملحمة طروادة أنه برياريوس , المذكور اعلاه , وحش يمتلك 100 ذراع! تدعوه الألهة "أسطورة :)" برياريوس ويدعوه البشر Aegaeon , وهو عملاق أقوى حتى من أبيه! وقد استعان به زيوس فى وقفته ضد ألهة الأوليمب عندما تجمعوا على زيوس ولمن ثيتوس أم أخيليس أحضرته لمساعدة زيوس , لدرجة أنه من قوته ودعمه لزيوس فى حربه وقد حرره أصاب الألهة بالخوف وانسلوا من قبالته!"

وهو أيضا معروف فى الملحة المعروفة Dante's Inferno "لعبة بالمناسبة :" , كان هو جيوان اليف لعمالقة الحلقة التاسعة فى الجحيم!

أما الأخر فهو أيضا اسمه Gyes وهو بمعنى اغريقي يمثل القوة الضارية الناتجة عن مثلا هزة أرضية عنيفة أو موجة ماء عاتية....."أصبح فيلم رعب هذا :("

أما الأخير حتى الأن فهو Kottos بمعنى الضارب أو الغضب الشديد!!!!!!! ;)

مصدر الخبر المرعب هذا هنــــــــــــــــــــــــــــــــــــا (https://www.fudzilla.com/content/view/15918/1/)

وللزيادة من الشعر بيتا! تم معرفة أسماء الثلاثة شرائح كودية المنصات المحمولة! "هههههههههههههههههههههههههههههه"

هذه المرة مسماة الشرائح على أسماء جزء! :)

أقواهم من الممكن أن يكون , Cozumel وهى جزيرة فى الكاريبي

الفئة الوسطى هى Ibiza وهى جزيرة فى أسبانيا

الفئة الدنيا ستكون Kauai وهى جزيرة فى هاواى

الشرائح السالف ذكرها جديدة تماما , ليست نسخ محسنة من ال RV870 or RV770 نهائيا!

مصدر الخبر هنــــــــــــــــــــــــــــــــــــا (https://www.fudzilla.com/content/view/15917/1/)

شباب , رجاء مساعدة الجميع ولكل التقييم وكل تعظيم على المشاركات البنائة :)

فى انتظار النشاط والهمة :)

HD5870X2
09-10-2009, 12:20
يا ترى هيشغل كرايسيس كويس ؟ :confused:

:D:D

شكراً هاللوكي على الخبر الجامد جداً ولك تقييم اذا سمح السيد "سمعة"

ولا تقلق

سأغير اسمي بإذن الله الى HD6870X2 حينما يصدر ال HD5870X2 رسمياً لأني أجب أن أسير على هذا النمط :)

سؤال : هل هذا عفريتاً ؟

لا ليس عفريتاً يا سيدي :D:D

تعديل : الحمد لله السيد "سمعة" سمح

Gwynn'bliedd
09-10-2009, 12:24
لا اعتقد ان هذا الصعلوك صاحب الـ 50 ذراعاً بإمكانكه هزيمة الـTitans ( انظر الي حجم قدمه الضخم ) :D

تسلم هلك على الطرح المميز .

يا ترى هيشغل كرايسيس كويس ؟ :confused:

انت ما شفتش الصور ؟ :confused:

Hameedo
09-10-2009, 12:33
الشركة تفكر بشكل منطقي تماما ، فقد حان أوان تغيير معماريتها الحالية ، SuperScalar ، Verly Long Instruction Words ، والتي لا تتناسب مع البرمجيات الغير معدة اعدادا جيدا لاستخراج العمليات المتوزاية ، بمعمارية أكثر توافقا ومرونة مع كل أنواع البرمجيات .

شكرا مستر هالكي علي المتابعة اللمّاحة .

SNOOP-NO LIMIT
09-10-2009, 12:33
مشكور اخوي على الخبر

سوف ننتظر حتى السنة القادمه لنرى هذا الجيل الجديد صاحب(50 ذراع:D)

The King2
09-10-2009, 13:14
شكراً على الخبر Hulk

DoCToR.TaHeR
09-10-2009, 13:28
شكرا علي الطرح وموضوع متميز اخي هالك
بس انا عايز اقهم حاجه يعني دلوقتي في كروت جديده تانيه خالص هتبقي مثلا 6XXX وتكون داعمه ل DX11.1 مثلا يعني
والكلام ده علي اخر 2010 او اول 2011 !!!
طيب احنا كده هيتخرب بيتنا !! الناس اللي بتخطط عشان تجيب كارت 5XXX علي الصيف الجاي كتير وانا شخصيا منهم ونلاقي نفسنا بعدها بكام شهر في جيل جديد نزل يعني نستني سنتين من دلوقتي ولا ايه !!!
ارجوك يا هالك تفهمني النقطه دي عشان خلاص اتجننت ومش قادر افكر !

doom waleed
09-10-2009, 13:40
شكرا هالك على الخبر:ah7:

Black-Edition
09-10-2009, 13:42
خبر جميل جدااااااااااااا
الف الف شكر ليك ياهالكى
مبدع من يومك والله

Stone
09-10-2009, 13:44
تسلم يا غالي

-M7mD
09-10-2009, 14:01
شكراً هالكي :)

overclockman
09-10-2009, 14:18
شكرا علي الطرح وموضوع متميز اخي هالك
بس انا عايز اقهم حاجه يعني دلوقتي في كروت جديده تانيه خالص هتبقي مثلا 6XXX وتكون داعمه ل DX11.1 مثلا يعني
والكلام ده علي اخر 2010 او اول 2011 !!!
طيب احنا كده هيتخرب بيتنا !! الناس اللي بتخطط عشان تجيب كارت 5XXX علي الصيف الجاي كتير وانا شخصيا منهم ونلاقي نفسنا بعدها بكام شهر في جيل جديد نزل يعني نستني سنتين من دلوقتي ولا ايه !!!

الكروت والبروسسرات اصبحت مثل الموبايلات

وكلها محصله بعض

ǺђḾỂĐ260
09-10-2009, 14:23
مشكوررررر اخى Hulk بس ايه الشغلانه يعنى هتيجى كروت الفئه السادسه يعنى الواحد يشترى من الجيل الخامس ولا السادس

S@M
09-10-2009, 15:06
شكرا هالكى ....على الخبر....

ونتمنى ان نرى معمارية جبارة جديدة من ATI ....تخدم قطاع الحوسبة ....مثلما تفعل NVIDIA ...حاليا .............:)

shaker3
09-10-2009, 15:08
السلام عليكم
مشكور عالخبر معقول نرى في 2010 كرتا جديدا ابو 50 رأس :confused::confused:

Marine
09-10-2009, 15:23
شكرا هالكي بس معني كدا الفئة ***6 دي هتصدر في الفترة اللي هنجيب معظمنا فيها كروت dx11 دة ايه الخراب المستعجل

دة ؟؟

سؤال اخر مين ati التخين ولا المفرع ؟؟ :D

Aksam75
09-10-2009, 15:27
شكرا هالكى على الموضع ...

خمسين رأس ولا خمسين ذراع مش هتفرق ...

بس تفتكرو Nvidia هتقعد فى وضع المتفرج

أظن لأ ... ;):)

============

Salem AL Fituri
09-10-2009, 15:35
AMD قد تعدّ معالج DX11 آخر (https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=120315).... ‏الخلف

The_Wolf88
09-10-2009, 16:09
شكرا لك..

ATI للتو قامت باصدار 5xxx وهاهي تعد العدة لفئة 6xxx

بصراحة كل يوم يزداد اعجابي بهذه الشركة لا تنتظر أحدا ابدا ابدا !

لكن كما هو مذكور في فودزيلا فالفئة الجديدة ستكون بمعمارية جديدة أيضا !

هل هذا يعني ان ATI ستقوم بعمل تغييرات جذرية في تصميم النواة ؟!

Hady Potter
09-10-2009, 16:18
اعتقد نواة جديدة ولكن بنفس التقنيات لفئة xxx5

عشان تكون بداية لجيل من المعمارية الجديدة

شكرا يا اسكندراني :D

!! NoMeRcY !!
09-10-2009, 16:42
تسلم على الخبر

HuLkY
09-10-2009, 17:27
شكراً هاللوكي على الخبر الجامد جداً ولك تقييم اذا سمح السيد "سمعة"

ألف شكر على كرم أخلاقك يا مينا , شكل AMD ناوية على خراب بيت المنافس! خبر مثل ده فى وقت زى ده!!

لا اعتقد ان هذا الصعلوك صاحب الـ 50 ذراعاً بإمكانكه هزيمة الـTitans ( انظر الي حجم قدمه الضخم ) :D

فى الأسطورة استطاع , هل سيمتد هذا للواقع!؟!:ah35::D

شكرا مستر هالكي علي المتابعة اللمّاحة .
الف شكر مستر حميدو على مرورك المشرف :)

انا لسه غرقان فى موضوع حضرتك الحالى! ربنا يستر وافهمه وارد صح!

سوف ننتظر حتى السنة القادمه لنرى هذا الجيل الجديد صاحب(50 ذراع:D)
ربنا يستر سنوبى وما يبطح ال:(

في جيل جديد نزل يعني نستني سنتين من دلوقتي ولا ايه !!!

الحياة لا تتوقف على شخص أو شئ

الجديد لسه لا أخبار عنه الا اسطورة! حتقلب الحالى المفترى العتى الجبى! عشان اسطورة؟
هات ال 5890 وعيش اللحظة! لأنك مش ضامن مين يعيش لبكرة و حتى اللى جاى حيغير ولا لأ
انا شغال بمين؟ 8800GT , ده اسطورة فعلا ولا يزال قادر على العطاء

ريح بالك لأنك لو فكرت فى ال TOP فى السق مش حتنام!

ونتمنى ان نرى معمارية جبارة جديدة من ATI ....تخدم قطاع الحوسبة ....مثلما تفعل NVIDIA ...حاليا .............:)

حيفرق معاك انت شخصيا فى ايه يا صام؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اللهم لو انت شغال حاجات علمية اتحدى انا وجودها فى ارض الكنانة!

سؤال اخر مين ati التخين ولا المفرع ؟؟ :D
اللى على شمالك ! بقولك له 50 دراع! يبقى انهى؟!

بس تفتكرو Nvidia هتقعد فى وضع المتفرج
أظن لأ ... ;):)

انت شايف أى امارة مبشرة حتى الأن؟! :(

هل هذا يعني ان ATI ستقوم بعمل تغييرات جذرية في تصميم النواة ؟!
Si Snior

اعتقد نواة جديدة ولكن بنفس التقنيات لفئة xxx5

صعبة قلايلا لأنه ممكن يكون فى حاجات جديدة حتخش وتصاحب البنية الجديدة أكيد :)
العفو يا بلدى :)

ألف شكر على مرور الكل

من أعجبه الخبر ينشره حقا لأنه خبر مبشر جدا :)

Danteroid
10-10-2009, 03:00
يااااااااا

يعني مستناش ال HD5890??? :D

استني بقا HD6890 وامري لله :p

Boss-sawas
10-10-2009, 04:29
شكرآ على الخبر

لم يكذب من قال ان التكنولوجيا لاتعرف حدود تخيلو بعد 5 سنوات كيف ستصبح الكمبيوترات:ah30::ah30::ah30:

أبو فوفو
10-10-2009, 05:32
مشكور هالكي على هذا الخبر .. مما يؤكد النظرية الصحيحة التي تقول
من يريد الأنتظار في الشراء فاليبقى طوال العمر منتظر :D

miro the king
10-10-2009, 12:18
مشكور هالكي على هذا الخبر .. مما يؤكد النظرية الصحيحة التي تقول
من يريد الأنتظار في الشراء فاليبقى طوال العمر منتظر :D
شكرا يا هالكى حلوة يا ابوفوفو المثل دة:D:D:D
طب ياترى ياهلترى كروت 6000 هتبقا قوها عملة ازاى طب هتبقا اقوى ولا gt400 :D :D :D

سوال محير ؟؟ ؟؟ ؟؟ https://www.arabhardware.net/forum/images/icons/icon12.gifhttps://www.arabhardware.net/forum/images/icons/icon12.gif

wild cat
10-10-2009, 14:18
شكرا هالك على التقرير

وبالتوفيق ان شاء الله

nanas
10-10-2009, 14:39
:(

ده انا إللي كنت ناوي على 5870 يللا بردو ان شاء الله مش هغير رأي

و احتمال تيجي كروت الفئة السادسة ب 28 نانو .

0 cool
10-10-2009, 22:44
شكرا لك

كنت ناوي على X2 :D بس :rolleyes: ننتظر أمرا لله

HuLkY
10-10-2009, 23:15
لسه بدرى على ال50 ذراع دول يا رجالة! عيشوا عمركم! هو يوم واحد الله اعلم حيرجع ولا لأ! افضل مستنى حاجة لسه متصممتش!

ال 5000 هنا وال 300 على الأبوب! Let's Game! and Fold too!