المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مـــســـاعـــده بخصوص تجميعه - Core I7

Big_jungar
13-10-2009, 00:14
السلام عليكم

لو سمحتم يا جماعه عايز مساعدتك فى حاجة

إناهرده وصلت الكيسة إلى كنت طالبها من ماكسمم هاردوير الحمد لله و إشتريت باور سبلاى Cooler Master 650 W

بس للاسف سألت فى كل المحلات إللى موجوده فى سوق الكمبيوتر هنا فى إسكندرية و مش لاقى :

Core I7 920
Gigabyte GA-EX58-UD3R
و الرامات ال DDR3

و ملقيتش !!!!
الناس قالولى البروسيسور و الرامات ممكن نجيبهم , بس محلين فــــقــــط إلى قالو يقدروا يجيبوهم

ف يا ريت تساعدونى لو حد من إسكندرية يقولى على محل بيجيب الحاجات دى
او حتى من القاهرة

و البورده بقولوا مش متاحة

يا ترى فى بورده كويسة زيها ؟؟؟ او أحسن ؟؟؟ بس يا ريت البورده ماتزدش عن
1300 جنيه

اتمنى تساعدونى , وانا حشترى الحاجات الاسبوع ده على طول إن شاء الله مش كمان فترة

* معى العلم إنى مش حشترى الفيجا دلوقتى و حستنى ال HD5850
إن شاء الله

يــــا ريت حد يجاوبنى و يساعدنى او يشوفلى حل !

شكرا جزيلا

Doctor Medo
13-10-2009, 00:28
انا جايب كل الحاجات دي بالشحن من ماكسيمم هاردوير و انصحك برامات OCZ ال بلاتينيوم ممتازه و مبروك عليك الجهاز مقدما و قرار كويس انك تستني ال 5850 خاصة انه علي وصول خلاص

| raZor |
13-10-2009, 00:55
لي تعليق بسيط:
طالما الCooler Master eXtreme Power 650W لسة في علبته وكده ممكن ترجعه وتجيب بداله Antec EarthWatts 650W أفضل واضمن وبنفس السعر (ولو شحنت مع شركة زي Fast مثلا حتبقى التكلفة رمزية)
بالنسبة لباقي الحاجات اتفق مع Mr. Kalbaz وأيضًا البوردة موجودة ان شاء الله ولو مش موجودة دور على P6T بـإذن الله تلاقيها في نفس حدود السعر الخاصة بالUD3R

Big_jungar
13-10-2009, 01:05
ألف شكر على الردود يا جماعه

بخصوص الباور فانا فتحته خلاص و مش حينفع أرجعه !
موضوع ترجيع الحاجة ده هنا صعب جدااااااااااا
و انا الحقيقة مش عارف هو وحش ليه !؟؟ او إيه عيوبه !! :ah8: :confused:

بخصوص ماكسمم هاردوير و إنى ابعد الحاجات , الحقيقة فى مشكلتين :
1- انا مش حعرف اركب البورده و البروسيسور , خبرتى قليلة شويه و الصراحة اخاف على الحاجات دى من اى خطأ

2- تانى حاجة انا خايف يكون فى مشكلة فى أى قطعه منهم , لأن ساعتها مش حعرف أعمل حاجة و المحل حيبقى مالوش دعوه و غير إنه بعيد و مش فى نفس المدينة

و الله انا محتااااااااااااار جدا , بس لو اخر حل إنى اشحنهم من ماكسمم هاردوير اشحنهم , الصراحة المحل طلع ممتاز و شركة الشحن تمام اوى . بس لو كده , فى حد يعرف مهندس كمبيوتر هنا فى إسكندرية موثوق فيه و فاهم كويس و ليه خبرة فى التكنولوجيا الجديدة نسبيا دى ؟؟؟؟؟ ده ممكن يبقى حل كويس و ممكن اجازف و اطلب القطع من هناك

شكرا مرة تانية على الرد

| raZor |
13-10-2009, 01:43
ألف شكر على الردود يا جماعه

بخصوص الباور فانا فتحته خلاص و مش حينفع أرجعه !
موضوع ترجيع الحاجة ده هنا صعب جدااااااااااا
و انا الحقيقة مش عارف هو وحش ليه !؟؟ او إيه عيوبه !! :ah8: :confused:

بخصوص ماكسمم هاردوير و إنى ابعد الحاجات , الحقيقة فى مشكلتين :
1- انا مش حعرف اركب البورده و البروسيسور , خبرتى قليلة شويه و الصراحة اخاف على الحاجات دى من اى خطأ

2- تانى حاجة انا خايف يكون فى مشكلة فى أى قطعه منهم , لأن ساعتها مش حعرف أعمل حاجة و المحل حيبقى مالوش دعوه و غير إنه بعيد و مش فى نفس المدينة

و الله انا محتااااااااااااار جدا , بس لو اخر حل إنى اشحنهم من ماكسمم هاردوير اشحنهم , الصراحة المحل طلع ممتاز و شركة الشحن تمام اوى . بس لو كده , فى حد يعرف مهندس كمبيوتر هنا فى إسكندرية موثوق فيه و فاهم كويس و ليه خبرة فى التكنولوجيا الجديدة نسبيا دى ؟؟؟؟؟ ده ممكن يبقى حل كويس و ممكن اجازف و اطلب القطع من هناك

شكرا مرة تانية على الرد

حصل خير عموما مش مشكلة أنا بس كنت بقول أفضل يعني. هو eXtreme Power ولا Real Power؟
سيدي الفاضل أنا مستعد اتابع معاك خطوة بخطوة في التركيب على الmessenger أو حتى رسائل خاصة في المنتدى
بالنسبة للمشاكل في القطع بـإذن الله مفيش مشاكل + إن MH محترمين جدا جدا جدا لدرجة إنهم ممكن يتحملوا تكلفة الشحن حتى ...

Big_jungar
13-10-2009, 17:24
حصل خير عموما مش مشكلة أنا بس كنت بقول أفضل يعني. هو eXtreme Power ولا Real Power؟
سيدي الفاضل أنا مستعد اتابع معاك خطوة بخطوة في التركيب على الmessenger أو حتى رسائل خاصة في المنتدى
بالنسبة للمشاكل في القطع بـإذن الله مفيش مشاكل + إن MH محترمين جدا جدا جدا لدرجة إنهم ممكن يتحملوا
تكلفة الشحن حتى ...

eXtreme power plus
و شكرا جزيلا على ردك و على مساعدتك ليا , مش عارف اقولك إيه والله
وحتى الان انا فعلا مش عارف اشترى منين او اعمل إيه !!
و لو إشتريت الحاجات و حاولت اركبها انا بنفسى إن شاء الله اقول و أطلب المساعده
شكرااااااااا جزيلا

spidermohmd1
13-10-2009, 20:43
كنت تشحن الجهاز مع الكيسة ! و تخلي أستاذ هاني يركبلك القطع فية و خلاص

علي العموم خير

و عللاي فكرة تجميع الجهاز حاجة سهلة جدا !

شوف الفيديوهات دي

https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=139137

و ممكن تخلي أستاذ هاني يجربلك الجهاز عندة قبل ما يشحنة ... مبروك مقدما