المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال بسيط فى كروت الشاشة

redtiger5000
13-10-2009, 11:44
انا شايفكم كلكم يا جماعه بتتكلموا عن اصدارات ATI و كمان مستنيين نزول احدث اصداراتها بفارغ الصبر...امال ال Nvidia راحت فين ؟ هو ال ATI دلوقتى هو اللى بأه احسن فى كروت الشاشة ولا ايه ؟ معلش اصل مش متابع السوق دى حتى المشاركة دى اول مشاركة ليا و قولت اشترك معاكم لأستفيد من خبرتكم فى مجال الكمبيوتر عموما بس اصل انا مستغرب عشان كان زمان نشوف كارت ال ATI نبص له بأستحقار و دلوقتى بنجرى وراه ؟ هو فيه ايه ؟
معلش المقدمة طويلة شوية بس عشان دى اول مشاركة ليا و حبيت اقول كل اللى جوايا و انا بحبكم كلكم هنا
سؤالى : انا امكانياتى فى حدود 800 و ممكن 850 جنيه ايه احسن كارت ليا ؟ بس يكون من Nvidia و لو خلاص ال ATI بأه هو الكنج دلوقتى خلاص ماشى بس المهم يشغل الالعاب كويس
انا مبسوط بيكم جدا و الله عشان دماغنا واحده
شكرا

plankton
13-10-2009, 16:15
انا شايفكم كلكم يا جماعه بتتكلموا عن اصدارات ATI و كمان مستنيين نزول احدث اصداراتها بفارغ الصبر...امال ال Nvidia راحت فين ؟ هو ال ATI دلوقتى هو اللى بأه احسن فى كروت الشاشة ولا ايه ؟ معلش اصل مش متابع السوق دى حتى المشاركة دى اول مشاركة ليا و قولت اشترك معاكم لأستفيد من خبرتكم فى مجال الكمبيوتر عموما بس اصل انا مستغرب عشان كان زمان نشوف كارت ال ATI نبص له بأستحقار و دلوقتى بنجرى وراه ؟ هو فيه ايه ؟

بص يا باشا مش حكاية Nvidia وحشة ولا حاجة، دي برده عاملة كروت جامدة
بس الفكرة لما تجيب كرتين واحد ATI والتاني Nvidia بنفس السعر هتلاقي الـ ATI اقوى.
تاني حاجة ان الفئات اللي عليها ضغط في الكروت بتكون معظمها في صالح ATI.
تالت حاجة ان ATI الفترة ديه دخلت بتقلها D: وانا الصراحة من الناس اللي بتحب ATI قوي.

ده اللي انا اعرفه
والله اعلم

S@M
15-10-2009, 00:35
كل كرت ولية التقنيات بتاعتة ....ولكن فى المجمل NVIDIA .....بتتميز فى ان تقنياتها اكتر...

ولكن ATI ..بتتميز بالسعرة ..والسعر الرخيص ...:)

plankton
15-10-2009, 09:58
ولكن ATI ..بتتميز بالسعرة ..والسعر الرخيص ...:)

وهو فيه ارخص من كده :)
ربنا يخليلنا ATI و AMD

miro the king
15-10-2009, 10:03
ويخلي نيفيديا عشان نيفيديا لو بقت مش موجودة ati هتبقى غلية جدا تانى حاجة ati تطبق نظرية عربية الاداء مقابل السعر

plankton
15-10-2009, 10:05
ويخلي نيفيديا عشان نيفيديا لو بقت مش موجودة ati هتبقى غلية جدا تانى حاجة ati تطبق نظرية عربية الاداء مقابل السعر

مية مية الكلام ده ياباشا

miro the king
15-10-2009, 10:07
بس يا سيدى لو عاوز ati 4770 بقى 700ج

نيفيديا 9800gt بقى 830

عندك بور كام ونوعة اة

plankton
15-10-2009, 10:42
خليك في الـ ATI 4770 هو افضل وبسعر اقل

وراجع الرابط ده:
https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=119204

redtiger5000
15-10-2009, 13:14
طب يا جماعه الف شكر على كل الردود الحلوة دى...انا اللى فهمته دلوقتى ان ATI احسن عشان ارخص بس دلوقتى فيه العاب بتقولك لازم تكون الشيب Nvidia عشان تشتغل اعمل ايه بأه فى دى ؟ و هل ال ATI احسن عشان ارخص بس ولا فعلا هى منافس قوى ل Nvidia عشان انا من عشاق ال Nvidia و خايف اجيب ال ATI يخيب ظنى فيه
و الاخ اللى بيسأل عن نوع البوردة بتاعتى فا هى XFX 610i مش عارف بأه اذا كانت حلوة ولا لأ بس اعتقد انها كويسة يعنى...هى تفرق نوع البورده مع كارت الشاشة ؟
عموما باقى الامكانيات مش وحشة برضه انا عندى بروسيسور cor 2 due 2.8 cash 3m bus 1066 و الرامات حاليا 1 جيجا بس لما اجيب كارت الشاشة هزودها 3 جيجا و الف شكر ليكم يا جماعه

Hady Potter
17-10-2009, 16:36
بص الاسعار في مصر تقول انك تجيب من ati

4770 من ati ب 750 جنيه

9800 جي تي من نيفديا سعره 800 وشوية

ولو قارنت الاداء بين الاتنين حتلاقي 4770 افضل بنسبة 20% من 9800 جي تي

يبقي ال 4770 افضل بكتير اداء وسعر

ومناسب لميزانيتك وبيحتاج باور 350 وات HEc ب 150 جنيه

يعني المجموع 900 جنيه

هات 4770 بسرعة لانك مش حتلاقي منه بعد كده ومش موجود غير في القاهرة تقريبا

انا من اسكندرية وجبته من القاهرة عشان ملاقيتش في اسكندرية كل الكمية الي نزلت خلصت