المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تصدقوا اني دخلت المستفشى بسبب الهادرسك؟

zax_ahs
13-10-2009, 22:16
*مساء الخير على كل الموجودين بالمنتدى من مشرفين واعضاء و زوار

* يكمن ما احد يصدق اني دخلت المستفشى بسبب هاردسك بس هذا الواقع!!

* خلال الصيف اشتريت هارسك ال جي سعة 320 جيجا علشان اجمع كل الملفات وارتبها بحيث يسير ارشيف ليا

* الهاردسك مكانوا حريص في التعامل معاه اشد الحرص للملفات الموجوده فيه (ملفات الجامعه من بدايتها, ملفات شخصيه ومهمه جدا, غير الصور والملفات والفديوهات خصوصا اني مصور فيديو)

*قبل يومين كنت بشغل ملفات من الهادرسك وهو مشبوك في اللب توب وقتها ما ادري ايش سار وقمت وقفلت الجهاز بدون ما اعمل ايقاف التشغيل وانا حاسس ان هذا السبب قفلت شاشة اللب توب وقمت بعدها بفتره رجعت على بالي اللب مقفل قمت فصلت الهاردسك من الللب توب وشبكتوا في البي سي العادي تبعي
لحظة ان الهاردسك مو على طبيعتوا العاده يشتغل ويهتز بطريقة الواحد يحس بيها لكن الجهاز هادئ جدا وما كانوا مشبوك دخلت على جهاز الكمبيوتر عادي بس الهادرسك مش موجود!! شيكت على ازالة الاجهزه بامان مافي شيء فصلت الهاردسك وشبكتوا مافي اي علامه غيرت السلك او الكيبل برضوا غيرت منافذ اليو اس بي مافي شبكتوا تاني في اللب مافي اي استجابه جبت جهاز اخويا مافي اي استجابه نهائيا!!

* الملفات محتاجها وانا شغال على مشروع تخرج 40% من المشروع موجود هناك لو مارجعت البيانات حبدا من اول وجديد ودي 40% شغل 6 شهور

*جلست يومتها احاول احاول بكل الطرق مافي اي جدوى الين مابدت اثور واعصب من الوضع بعدها من شدت التشنج دخت ورحت على المستفشفى والسبب هاردسك!!

*دورت في النت على حلول على منتديات ومالقيت زي المنتدى دا ماشاء الله بالنسبه لموضوع الاعضاء وخبرتهم في المجال دا

*ابغا نصايح وارشادات ممكن اتبعها في انقاذ مايمكن انقذه

* انا قبل كدا ضرب هاردسك عليا بس لمن شبكتوا كان موجود في جهاز الكمبيوتر واشتريت برنامج ري كفري ولحقت بعض الملفات بس للاسف هنا مافي اي وجود للهاردسك نهائيا

*الجهاز موصول بالكمبيوتر النور تبع الهارد ولع بس مافي اي اثر انو موصول نهائيا!!

* من فتره طويله ما انهميت وانغميت بالشكل دا!! للاسف التقنيه احيان تساعد ولكن احيان تمرض وتجيب الهم

خاتمه
انا دعيت ربي ان جهدي مايضيع على الفاضي
وكل امل في ربي اولا وثانيا اني الملفات تبقى سليمه خصوصا حق المشروع
لانو مشروع تخرجي
ولو راحت يمكن اجلس ترم كامل في الجامعه بسبب الخطا هذا

كلي امل وكل رجاء
انو اي واحد حتى لو عندو حل بسيط يساعدني
لاني في ورطه كبيره جدا

بليز ساعدوني

S@M
13-10-2009, 22:23
هون عليك يا عزيزى ....وانشاء اللة كل خير.....والف سلاامة عليك ..ولا تقلق ومشكلتك محلولة بأزن اللة ..

* انت لما بتوصل كابل البور بتاع الهارد ....بتسمع اى صوت صادر من الهارد ...؟؟؟

سواء كان زنة صغيرة .....او لا قدر اللة تكتكة ؟؟

spidermohmd1
13-10-2009, 23:07
المشكلة حصلتلي قبل كدة ... هبعتلك أيميلي علي الخاص و أن شاء الله تتحل .. و ألف سلامة عليك

modo
14-10-2009, 06:00
ربنا يعوض عليك

الفقير الي الله
14-10-2009, 11:16
ممكن مشكلة بوردة اتحرقت
شوف هارديسك اخر نفس الهارديسك بتاعك
وبدل البورد

mahma87
15-10-2009, 11:49
والله اخى لسة امبارح الهارد بتاعى"ويسترن ماليزى" محروق وعلية كل شغلى وملفات مهمة جدا
قاعد فى امان الله شميت ريحة شياط من الجهاز فصلت الباور بسرعة وحاولت اشغل الهارد تانى لكن مفيش امل
هعمل اية اتحم ولا اتشل انا عارف انى لو اتشليت الحاجة الى علية مش هترجع
هية التكنولوجيا كدة ملهاش امان , بس الى هيجننى ان لحد الوقت مش عارف السبب اية !!

Sh@rk
15-10-2009, 12:26
يا اخوان ما في داعي تنشلوا و تنغموا و تتشنجوا :D
كل ما في القصة انو اللوحة اللي عندك عطلانة, لانه متى ما اختفى الهارديسك فهذا يعني ان واجهة التفاهم بين القطع (القرص و الراس و كل اجزاء الهارد) و بين الكمبيوتر تعطلت, و هذه الواجهة هي متحكم القرص الصلب (غالبا هي المتعطلة) و من الممكن انها اشياء اخرى على اللوحة
خراب اللوحة ليس مشكلة, المشكلة لما يكون قرص قديم او نادر تجيب لوحة مثل اللوحة اللي كانت على قرصك!
عندك حلين, اما انك ترسله على معمل ارجاع بيانات احترافي, و في هذي الحالة ارجاع البيانات مضمون مهما يكون حصل للهارديسك شرط ان الاقراص سليمة (هناك موضوع في تومز عن هارديسك غرق في الوحل بعد اعصار كاترينا و كل البيانات اللي عليه رجعت مع ان القرص تبهدلت صحته مزبوط) بس لازم تكون مستعد تدفع حتى 2000$
او انك تفتش على قرص نفسه تماما, نفس الـ Revision و نفس النسخة بالحرف, و تفك اللوحة من القرص الجديد و تركبها على القديم و تستخرج كل البيانات

نصيحتي, ابتعد عن الضمان و الصيانة, لانهم اغبياء من الاخر!
دائما المشكلة عندهم انه فايروس و بيقوموا عاملين فورمات للجهاز (بعد ما يصلحوه)!!!

LoAy FaYeZ
16-10-2009, 19:37
شباب أنا أمس حصلتلي نفس المشكلة

وأرسلت الهارد للضمان , وقالوا هيردو علي بعد 3 أيام

والمشكلة كانت أن الكومبيوتر لم يعد يتعرف على الهارد

والهارد بقى بيعمل صوت تكة ويسكن بعديت تكة , و بعدين تكة , ويستمر على هذا الوضع :(

فهل هكذا معناها أن الهارد خلاص :(

وسبب كتابتي لهذه المشاركة في هذا الموضوع , أن المشكلة واحدة

لكن اذا هذه المشاركة مخالفة للقوانين فلادارة حرية التصرف بحذف المشاركة

S@M
17-10-2009, 02:09
والهارد بقى بيعمل صوت تكة ويسكن بعديت تكة , و بعدين تكة , ويستمر على هذا الوضع :(

فهل هكذا معناها أن الهارد خلاص :(

للآسف عزيزى لؤ ى....هارد لم يعد يعمل مرة اخرى ...لان اعتقد انة جاب ميديا ...:mad:

واحترس يا عزيزى لآن احيانا بيكون العيب دة من البور سبلاى ....:ah35:

mahma87
17-10-2009, 03:03
والله يا شباب للأسف الهادر جاب بوردة وميديا
البوردة متوفرة لكن للأسف الميديا كمان ادمرت
لا حول ولا قوة الا بالله خيرها فى غيرها

crypt76
17-10-2009, 13:29
إن أمكن توفير المعلومات التالية:
1- الأجهزة التي جربت عليها الهارد ديسك تعمل بأي Operating system?
2- هل يصدر الهارد ديسك أي صوت أو إضاءة؟
3- هل تأكدت إن كان الجهاز يعترف على الهارد ديسك ولكن لا يعين له أيقونة؟
تأكد عن طريق:
Control Panel -> Administrative Tools -> Computer Management -> Disk Management.

4- تأكد من عدم وجود أي Dirt في مدخل الUSB بالهارد ديسك أو الجهاز أو طرفي الكابل
5- إن كنت تعمل بماوس USB جرب أن تقوم بفصله أولاً

ahmedelsabbagh
17-10-2009, 18:40
للأسف الهاردات عمرها ماكانت مضمونة بكل انواعها ..
عندى فى الدرج 3 هاردات ميتين .

رحلة شقاي
27-10-2009, 18:45
اخوي الكريم اشبك الهارد وبعدها حط اسطوانت وندوز وعيد تشغيل جهازك كانك بتفرمت الجهاز وانتظر لحد ما تطلعلك قائمة الاقراص انت حدد قرص الهاردسك واضغط دي لمسح مساحة القرص واضغط سي ورجع مساحة القرص الجديده وبعدها عيد تشغيل الجهاز وراح تحصل الهاردسك اشتغل بعدها استرجع الملفات اللي في الهاردسك عن طريق برامج استرجاع المحذوف

khallodah
29-10-2009, 04:42
Hello, sorry for your loss. If the HDD is broken then you can only recover your data by the old method. which is buying the same HDD but new. (I mean by the same, both have the same Model) and it's not garnteed, but if it's important u gotta try

wish you luck

super dentist
29-10-2009, 22:11
الف سلامة عليك ...............الدنيا ما تستاهل

اذا الحلول الي انطرحت بالموضوع ما نفعت معاك فا راح اعطيك عنوان كم محل متخصصبن باخراج البيانات الي داخل الهاردسك
ولكن راح يكلفك لان مرة طاح الهرد على الارض وانكسرت الابر فا قلت انا انتهيت لغاية لمن رحت عند الفني واخرج نصف البيانات (شيء اهون شيء) والنص التاني عليه العوض
ولكن دفعني مبلغ محترم:)
ا نت فين ساكن فى السعودية؟؟؟؟

zero db
09-11-2009, 19:52
بدل العلبه حقت الهارد ديسك و أن شاء الله بيشتغل
وبعدها انسخ كل ملفاتك المهمه

No.9
09-11-2009, 20:52
ألف سلامه عليك وان شاء الله تسترجع كل الملفات والاخوة ما يقصرو معك و لكن انصح الجميع بعمل باك اب على اقراص ديفدي و تستبدل كل 3-6 شهور حل رخيص و ضمانو احسن من الهاردسكات :) وبالتوفيق