المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اشترى بورده 785 ولا اشترى بورده + كارت بنفس السعر؟؟

era2006
18-10-2009, 23:32
السلام عليكم
انا عندى استفسار بسيط
دلوقتى سعر البورده Gigabyte 785 -us2h تقريبا 500 جنية
وكمان ممكن تلاقى بورده وكارت عاملين السعر ده وممكن اعلى شوية وممكن تلاقى اقل بردوا
زى مثلا

Power Color HD4350 512MB DDR2 = 200 LE
BIOSTAR A760G M2+ 760G/SB710 270 LE او اى بورده فى حدود 300 جنية

مع العلم ان الاستخدام برمجيات+ شوية العاب مش العاب بس انا بنظر للاداء والكفاءة فايه رايكم يا جماعة
ممكن على فكرة البورده تغيروها لاى حاجة تانية تحقق معادلة السعر المطلوبة
مع العلم البروسيسور 720 او 620
جزاكم الله خيرا وفى انتظار ردودكم

hm90memo
18-10-2009, 23:48
مش متأكد من الى فى بالى بس احسنلك تجيب Gigabyte 785 -us2h
وهى بورده فعلا ممتازه
وانتظر باقى الراء الاعضاء

era2006
18-10-2009, 23:52
انا لقيت كمان بورده MSI 780 بسعر تقريبا 300 او 310
الموضوع مش مقارنة بورده ببورده
الموضوع مقارنة اداء السيستم ككل
وعلى فكرة انا ممكن تتاح لى فكرة عمل Cross Over مع الكارت ال built in لو كان موجود فى البورده مع الخارجى يعنى حتفرق اداء بشكل كبير

شلاع العتر
18-10-2009, 23:56
انصحك ب Gigabyte 785 -us2h تقريبا 500 جنية...
فهي الخيار الافضل ...

hm90memo
19-10-2009, 00:06
انا لقيت كمان بورده MSI 780 بسعر تقريبا 300 او 310
الموضوع مش مقارنة بورده ببورده
الموضوع مقارنة اداء السيستم ككل
وعلى فكرة انا ممكن تتاح لى فكرة عمل Cross Over مع الكارت ال built in لو كان موجود فى البورده مع الخارجى يعنى حتفرق اداء بشكل كبير

قصدك hybrid crossfire:ah40:
فكره ممتازه لكن خد بالك ميحصلش الا مع كروت معينه مش اى كرت ati :ah38:
شوف الموقع بتاع البورده
وبعدين مع البورده الجديده مميزات اكتر +دعم للبروسيسورات اكتر احدث وعلى ما اعتقد كمان افضل فى كسر السرعه

era2006
19-10-2009, 00:32
قصدك hybrid crossfire:ah40:
فكره ممتازه لكن خد بالك ميحصلش الا مع كروت معينه مش اى كرت ati :ah38:
شوف الموقع بتاع البورده
وبعدين مع البورده الجديده مميزات اكتر +دعم للبروسيسورات اكتر احدث وعلى ما اعتقد كمان افضل فى كسر السرعه

بالنسبة لدعم ال 140w فدى خاصية انا مش ححتاجها لانى بشترى النهاردا ولما بجى احدث ببيع الجهاز بالكامل مش بغير جزء فيه وبس
انا اللى شايفه فعلا ممكن يفرق هوه الخاصية اللى جيجابايت بتتكلم عنها https://www.gigabyte.com.tw/FileList/Image/motherboard_overview_ud3-classic-vrm.jpg هوه ده الشئ اللى شايفه يفرق ربما اكون مخطئ لكنى انا لا احتاج كل ال slots الموجوده ولا حتى شئ غير ان الاداء يكون رائع مع المعالج اللى غالبا Athlon X4 620 باذن الله

لدى استفسار يا جماعة ما مدى الفارق بين الكارت HD4350 و الكارت المدمج داخل البورده 785 لانى سمعت انه قوته ثلاث اضعاف

شكرا لكل الردود يا جماعة

era2006
24-10-2009, 08:15
السلام عليكم
اخوانى الكرام لدى الان هذه الخيارات فى الشراء لعلكم تساعدونى فى اختيار الافضل :

1- Gigabyte GA-MA785GM-US2H without external VGA card

2- ASRock A780FullHD + ATI HD4350 512mb VGA Card

3- Biostar A760G M2+ + ATI HD4350 512mb VGA Card

علما بانى باذن الله ساشترى شاشة BENQ T2200HD 21.5" Full HD
جزاكم الله خيرا

masklove
24-10-2009, 09:45
اخي الكريم
في الحقيقة كارت 4350 لن يعطيك الفرق الذي تتوقعه عن كارت 4200 او 3200 الداخلي
وفي النهاية ستظل محصور في resolution قليل يبقي لا تفرق هات ال 785 وابقي في المستقبل جيب الكارت اللي انت عايزه

era2006
24-10-2009, 11:38
وفي النهاية ستظل محصور في resolution قليل يبقي لا تفرق هات ال 785 وابقي في المستقبل جيب الكارت اللي انت عايزه
جزاك الله خيرا اخى الكريم على المساعدة واذا كان الفرق بين ال 4200 و 4350 ليس بشئ اذا فلا داعى للمحاولة
ولكن ماذا عن ال resolution هل فى لو جبت البورده 785 لن استطيع تشغيل الشاشة على الدقة 1920x1080

GoldenLionTech
24-10-2009, 14:03
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

لوحة AMD 785G أنجح لك الآن وللمستقبل في حالة التطوير
والأداء الرسومية لها هو الأعلى بين جميع فئاتها ..

لذلك أجدها الخيار الأفضل لك

شلاع العتر
24-10-2009, 15:09
الحلول المدمجة يمكنها تشغيل الشاشات على أي وضوح كان حتى الوصول الى 1600 * 2650 .

للك فأنصحك ب 785 .

era2006
25-10-2009, 20:27
السلام عليكم اخوانى الكرام

بالرغم من انى كنمت اقتنعت باننى اشترى بورده 785 وبدلا عن شراء بورده 780 وكارت شاشة خارجى وفى هذه الحالة ساعمل بالكارت المدمج مع البورده 785 الا ان هذا الرد الذى كان على موضوعى فى موقع tomshardware فكان الرد

Any of these will easily handle the needs you describe.

Graphics performance on the Gigagbyte for gaming would be the least impressive, the Biostar a fair bit better and likely the ASRock a bit better than that. In addition, the 512MB of RAM on either of the added GPUs would decrease the load on your system memory.

So of the 3, I'd recommend the ASrock for graphics. Keep in mind, I'm not a graphics expert and have little need of even the Gigabyte's built-in graphics, which I own.

Any ATI HD4350 card I looked at should block the neighboring slot on the motherboard - due to the overhanging heatsink or fan. This would block a standard PCI slot on the Biostar and the PCIe x1 slot on the AsRock. The Gigbyte would end up with more expansion capability because its PCIe x16 slot is still free.

The ASRock doesn't mention having a parallel printer header but seems to have one. All would require a add-on cable if you need this port, same with COM ports.

ASRock has 6 rear USBs, Biostar only 4 - I believe all have 9-10 counting headers. Giga also has 6 rear USBs

Giga has a eSATA port on rear panel. All seem to have 6 SATA total. If you ever want RAID, need to research it yourself!

The Gigabyte board is much newer than the others employing newer and better technology for mfg and likely some componets. The other two would likely never support the newer Phenom chips, the Giga will support anything. The Giga may edge the others in RAM options?

Most would list the quality in this order, best quality first: Gigabyte, ASRock, Biostar. Biostar is really a low-end board in my opinion.

If prices were the same, I'd likely pick the ASRock. But if I was buying a CPU too, I'd look at those options and consider the Giga with the Phenom 550 BE that I got - likely not an option on the others. And... if you never tax the graphics - you'd still benefit on every boot and use in having a faster processor.

فادرك نقطة مهمة جدا ولكن للحقيقة لا اعلم مدى اهميتها فى الواقع وهى ان الشاشة وكل ما عليها كما نعلم ما هو اى تعديل على فيم فى الميمورى تم عمل MAP لها داخل الميمورى و كارت الشاشة المدمج وايضا ان البورسيسور الذى لدى هوه الذى يقوم بكامل المعالجات الجرفيكسيه اثناء اللعب وكل هذا بسبب ان الكارت مدمج

لكن بالنظر على الوجهه الاخر عندما يكون لديك كارت شاشة خارجى فانت فى هذه الحالة كانك تشترى بروسيسور رسومى يؤدى كل العمليات الجرافيكسية اللتى تحتاجها وبهذا فانك تقلل الضغط على المعالج الذى لديك بشكل كبير مما يوفر لك اداء قوى وفعال وفى نفس الوقت انت تستخدم رامات خارجية غير التى لديك وفى هذه الحالة تقلل وبشكل اكبر مما تتصور الضغط الذى كان يحدث على الميمورى التى لديك ليس الفكرة فى المساحة التى كنت تشغلها ولكن الفكرة بانك وفرت وقت كبير جدا للبروسيسور بحيث ان كل العمليات التى كان يحتاج ان ينفذها هى عمليات برمجية وليس جرافيكسية ونظرا لبطئ الرامات فانت بتقليلك لاستخدامها فانت تعطى الوقت للبرميجات ان تنفذ على المعالج
لذلك ومن وجهه نظرى البسيطة جدا اعتقد ان الاداء لابد ان يزيد 25% او حتى 15 % بسبب هذا العزل

وشكرا لكم منتظر ارائكم