المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعدة عاجلة بخصوص درجة الحرارة للبروسيسور

fantomswar
28-10-2009, 04:06
السلام عليكم اخوتي في الله بعد ما كان جهازي ودع الحياة خلاص رجع اشتغل تاني بعد ما وديتو لمحل صيانة بس تفاجات ان حرارة البروسيسور عالية جدا فعند الخمول تصل الى 86 درجة انا محتار ان كان البروسيسور دا حرارتة عادية ولا فيه مشكلة البرسيسور من نوع PanTium D 915 2.8 65Nm 4Mb L2 Cahce المرجو من جرب هدا البروسيسور يفيدني وشكرا

DXD
28-10-2009, 04:32
يا صديقي...اضغط هنا (https://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SL9DA)لمعرفة مواصفات المعالج

من المستحيل ان تكون 86 إلا في حالة وحيدة.....
ممكن تقول لنا ماهو العطل الذي كان في اللوحة؟

2- ممكن العطل القديم تسبب أيضا بحرق السينسور....
3- والسؤال المهم...ما هو نوع لوحتك؟؟

fantomswar
28-10-2009, 04:47
اشكرك لردك اخي المشكل مواصفات اللوحة الام asus P5GC-MX/1333 لا اعرف اين كان المشكل بالضبط فقط شغلت الجهاز كتبلي cpu temperature failed وانطفى الجهاز عرفت ان في مشكل في حرارة البروسيسور بدات اشغل الجهاز نفس المشكل وينطفي وبعدين اخدت لمحل صيانة فك جميع القطع واعادها لمكانها الجهاز اشتغل بس حرارة البروسيسور عالية جدا جدا جحيم يا اخي المشكل فين ساعدني

Brigadier
28-10-2009, 04:58
حاول فك المروحه االخاصه بالمعالج ثم تنظيفها و تنظيف سطحها من المعجون بقطعه قطن مبلله بالكحول , وايضا بقطعه قطن مبلله بالكحول نظف سطح المعالج بعنايه ثم ضع نقطه معجول ووزعها بانتظام على سطح المعالج و ركب المروحه باحكام وان شاء الله تنخفض الحراره.

fantomswar
28-10-2009, 05:03
المشكل اخي ان هدا المعجون لا يوجد في المدينة اللتي اسكن بها دورت في جميع المحلات ولم اجدههل هناك بديل لهدا المعجون اخي ?

S@M
28-10-2009, 10:25
اكيد المروحة مش متركبة كويس على المعالج يا عزيزى ....تأكد ممن تركيبها جيدا ...:)