المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : TCP Header format

Protocol
02-11-2009, 16:02
بسم الله الرحمن الرحيم

انا حابب اطلب منكم مساعده صغيره لشرح قسم من ال TCP Header.
الاقسام الي حابب أتأكد من فهمها ومتي استخدمها هيا :

1. Urgent
2. Options

مشكور لكل مساعده منكم

one-zero
02-11-2009, 18:09
https://www.software-engineer-training.com/wp-content/uploads/2007/12/tcp_header.png

one-zero
02-11-2009, 18:11
التفاصيل :
https://www.freesoft.org/CIE/Course/Section4/8.htm

تحياتي لاهل القدس

Protocol
02-11-2009, 19:50
مع كل احترامي هذي اسمها مش مساعده ... انا بعرف شو معناه RFC ومعاي كل التخطيطات بس حبيت واحد يكتب اكامن كلمه من ذاتو ومش يبعثني على موقع اخر. على كل مشكورين وانا راح اتدبر.

aborody
03-11-2009, 00:39
ههههههههههه
اخي الكريم الاستاذ الكبير ياسر يريدك ان تتعلم اكثر و تتزود بنفسك اكثر و لاتكتفي بمجرد كلمتين يقالوا لك و السلام .

one-zero
03-11-2009, 01:21
مع كل احترامي هذي اسمها مش مساعده ... انا بعرف شو معناه RFC ومعاي كل التخطيطات بس حبيت واحد يكتب اكامن كلمه من ذاتو ومش يبعثني على موقع اخر. على كل مشكورين وانا راح اتدبر.

اسف لك

باحث عن المعرفة
03-11-2009, 03:14

ما هذا بأسلوب للرّد على من حاول مساعدتك أخي الكريم.

إذا كانت لديك التخطيط فلماذا لا تفيدنا وتقول كلمة من عندك ماذا يعني لديك؟ هذا يجعل جميع من يشارك في الموضوع يشاركك فهمه للمعنى.

أما أن تسأل السؤال بشكل يوحي بأنّك لا تدري ومن ثمّ تتوقع أن الأعضاء يضربون بالمندل وبعلمون ما في نفسك فهذا ليس بالأمر الصحيح.

ZERO OWN
03-11-2009, 04:11

و الله انا كنت ناوى ارد عليك و افهمك باذن الله

بس بصراحه بعد ردك على استاذى ياسر رمزى قلت ..............

على فكره اللى معلمنى الحاجات دى هوا استاذى ياسر رمزى اللى انتا بترد عليه و الحمد لله انا فاهم كل كلمه معناها ايه و بتعمل ايه

فلازم الرد يكون افضل من كده علشان انتا لو لفيت الدنيا كلها مش هتلاقى استاذ فى حجم الاستاذ ياسر رمزى يرد عليك

اما مش هقول اكتر من كده علشان ما افقدش اعصابى بس بجد كلمة اسف اللى المهنس يسر رمزى قالها اثرت فيا اوى و خليتنى اشيط من الغيظ

لا حول و لا قوة الا بالله

ZERO OWN
03-11-2009, 04:14
اسف لك

لا تتاسف استاذى العزيز

كلمة اسف دى المفروض تقال لحضرتك و ليس العكس ابدا

صحيح الانسان ما بيصونش النعمه اللى فى ايديه و ما بيحسش بقيمتها الا اما تضيع منه

جزاكم الله خيرا على تقديمك المساعد دائما للجميع

و ربنا ما يحرمناش من حضرتك و علم و ذوق حضرتك

sincere
03-11-2009, 06:54
و الله انا كنت ناوى ارد عليك و افهمك باذن الله

بس بصراحه بعد ردك على استاذى ياسر رمزى قلت ..............

على فكره اللى معلمنى الحاجات دى هوا استاذى ياسر رمزى اللى انتا بترد عليه و الحمد لله انا فاهم كل كلمه معناها ايه و بتعمل ايه

فلازم الرد يكون افضل من كده علشان انتا لو لفيت الدنيا كلها مش هتلاقى استاذ فى حجم الاستاذ ياسر رمزى يرد عليك

اما مش هقول اكتر من كده علشان ما افقدش اعصابى بس بجد كلمة اسف اللى المهنس يسر رمزى قالها اثرت فيا اوى و خليتنى اشيط من الغيظ

لا حول و لا قوة الا بالله

كلنا اتعلمن من الاستاذ ياسر وفضله علينا بعد الله كبير

كان ممكن الاستاذ ياسر يقول لنفسه "ما انا بشرح فديو, ارد علي الاعضاء واساعد ليه, باقي الاعضاء يبقو يساعدو بعض", ليه تاعب نفسه ويلقي اساءه وكلام محبط ووو (خيرا تعمل شرا تلقي) ومع ذالك يبذل مجهود غير عادي؟؟

لان الاستاذ ياسر كبير اوي
ولان بيعمل الخير ويساعد خالص لوجه الله تعالي

مهما نعمل مش حنقدر نرد ولو جزء بسيط من افضاله هو والقائمين علي المنتدي
فلهم منا دائما الدعاء بظهر الغيب
وكل احترام وتقدير

Nightspy
03-11-2009, 08:28
يعنى انت ذاهب لافضل من يقدم مساعدات فى المنتدى وترد عليه بهذا الرد ؟

انت مش ملاحظ انه اول من يرد عليك

لا ولاحظ اكثر انه دائما يكون الاول فى الرد على الاخوة وعن تساؤلاتهم

لا حول ولا قوة الا بالله

راجع نفسك يا اخى

frozenEyes
03-11-2009, 08:33

ربنا يهديك

Protocol
03-11-2009, 19:00
معكم حق مبين اني تخطيط حدودي وكلماتي كانت مش بموقعها لهذا السبب اقدم اسفي للاخ wobooo ولجميع الاعضاء واتمنى ان يكون اسفي مقبول عندكم. ما كنت اعرف اين ذهب راسي وعقلي عندما رددت برد غير ملائم ومحترم.
مره ثانيه اقدم لكم اسفي واتمنى ان ابقا عند حسن ظنكم.

ZERO OWN
03-11-2009, 19:41
معكم حق مبين اني تخطيط حدودي وكلماتي كانت مش بموقعها لهذا السبب اقدم اسفي للاخ wobooo ولجميع الاعضاء واتمنى ان يكون اسفي مقبول عندكم. ما كنت اعرف اين ذهب راسي وعقلي عندما رددت برد غير ملائم ومحترم.
مره ثانيه اقدم لكم اسفي واتمنى ان ابقا عند حسن ظنكم.

كويس انك عرفت غلطك

و ربنا يهديك و يهدى كل المسلمين

the small
03-11-2009, 19:55
حصل خير ونتمنى دائما ان نظل اخوة فى الله ونساعد بعضنا دائما

باحث عن المعرفة
03-11-2009, 23:50
لحظة غضب ... المهم أنّك راجعت نفسك واعترفت بخطئك ...بارك الله فيك أخي الفاضل.

one-zero
04-11-2009, 00:27
في البدايه اشكر اخواني على غيرتهم وحبهم لشخصي (ادام الله هذة النعمه)

اخي حصل خير و كلنا ممكن نكتب ردود فيها بعض القصوى ولكن المهم كما قال الاخ العزيز باحث عن المعرفه و كما فعلت انت اخي العزيز ان نعترف ان الرد قد يكون قاسي

وفقك الله في دراستك وبحثك وسهل لك طريقك

ZERO OWN
04-11-2009, 00:44
في البدايه اشكر اخواني على غيرتهم وحبهم لشخصي (ادام الله هذة النعمه)

اخي حصل خير و كلنا ممكن نكتب ردود فيها بعض القصوى ولكن المهم كما قال الاخ العزيز باحث عن المعرفه و كما فعلت انت اخي العزيز ان نعترف ان الرد قد يكون قاسي

وفقك الله في دراستك وبحثك وسهل لك طريقك

:ah51:

دائما متميز استاذى فى كل شى

و على فكره
حضرتك لو اترشحت فى الانتخابات هانتخب حضرتك و هتكسب ان شاء الله

sincere
04-11-2009, 04:06
دائما متميز استاذى فى كل شى

و على فكره
حضرتك لو اترشحت فى الانتخابات هانتخب حضرتك و هتكسب ان شاء الله هههههههههه اكيد حيفوز
ماشاءالله والحمدلله ربنا القي حبه في قلوب عباده

الحمدلله ان تصافت النفوس
يارب دايما نكون ايد وحده ويجمعا حب في الله واخوه صادقه

sharif_soper
05-11-2009, 08:41
السلام عليكم

جزاك الله خير اخي واستاذنا مستر ياسر رمزي علي عدم سرعة الغضب وتاخذ اجراء اخر واشكر كل الاخوة علي ردهم لان كلنا اخوة

وبصراحة فوجئت بالرد وكنت سوف اتاخذ اجراء اخر لكن وجدت Protocol قام بالاعتذار فهذا جيد ان الانسان يشعر انة غلط في شخص يحاول مساعدتة ويقوم بالاعتذار
علي العموم حصل خير
واحب ارحب باخي الفاضل باحث المعرفة بوجودة في قسم الشهادات

وبعد اذن اخواني الافاضل والمشرفين بغلق الموضوع

يغلق الموضوع