المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مجرد سوال يحتاج الى اجابه؟

POWERTEL
07-11-2009, 16:04
انا مخلص بكالوريوس خدمه اجتماعيه وبدرس فى كورسات سيسكو خلصت it 1 & it 2 وبدرس دلوقتى فى ccna السوال هو انا ايه الفرق بينى وبين اللى مخلص هندسه ومعاه كورسات سيسكو فى سوق العمل؟؟

Captain Tifa
07-11-2009, 18:32
سؤال مهم يحتاج الي رد

takiadeen
07-11-2009, 20:30
الأجابه على هذا السؤال اصعب من طرح السؤال :) .

لان كل شخص يختلف من زوايا مختلفه (العقليه ، التركيز ، الحب وووو الخ ) ، فمثلاً تجد ناس متخرجين من كليات الهندسه ولديهم CCNP و CCVP و MCSE وووو الخ ولديهم تجارب قويه لمابذلوه فيما يحبو.

وهناك قد يكون من نفس الدفعه كل تفكيره عند الدراسه هو الخلاص من الجامعه وبعدها يعمل Format.

وهناك فئة اخرى وهم من درسوا تخصصات اخرى مثل الزراعه ، الاقتصاد ووو الخ. ولكن احبوا التكنولوجيا وتعلموها بل ودرسوها واشتغلو في جامعات كاتقنين ومساعدين.

ولكن ان اجتمع المحباً (المتخرج والغير) فباعتقادي والله اعلم ان لكليهما نصيب على جهدهم ولكن قد يكون اصعب للغير لما يحتاجه من الوقت للحاق كونه بداء متأخر (بعد التخرج) ولكن ان كانت البدايه من نعومة الاظافر :rolleyes: فيعتمد على الشخص.

فأجابة السؤال من وجهة نظري كلما بذلت جهد اكبر كلما كنت الافضل.

POWERTEL
10-11-2009, 06:34
اشكرك على المتابعه ولكن هل هناك فرق فى المؤهل من الناحيع الوظيفيه؟؟او بمعنى عند التقدم للعمل ده اللى انا اقصده وياريت حد يدلنى على مان اقدر اترب فيه عملى واكون شاكر جدا

Nightspy
10-11-2009, 08:25
كلام تقى الدين ما شاء الله جيد جدا

الفرق قد يوجد فى الوظائف الحكومية مثل المصرية للاتصالات او الوظائف الحكومية فى الخليج والله اعلم