المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الافضلية بين راوترين Linksys Wireless ؟؟

MiDo EMaD
10-11-2009, 23:36
السلام عليكم

ما الافضل بين الراوترين لنك سيس

الاول : Linksys Wireless WRT54G2

ودى صورة الراوتر

الثانى : Linksys Wireless WAG200G

ودى صورة الراوتر
https://compume.com/image.php?object_type=detailed&image_id=2511

ايهما الافضل وماذا يمتاز عن الاخر ؟

NaAZoOR
11-11-2009, 01:27
نصيحة : اتجه لل Netgear .. لم أجد من يشتكي منه ...

الراوتر الأول WRT54G2 سمعت من بائع أنه به مشاكل مع ال Wireless و الثاني WAG200G عندي و لكني لاحظت بطء في التصفح به

folelfol
11-11-2009, 02:02
الراوتر الثاني عندي .. راوتر محترم ولكني لاحظت فيه حاجة ...
عند تحميل اي ملف ( وانا سرعتي 512 كيلو ) تاتي السرعة كاملة وبدون مشاكل
لكن لما اجي اتصل بالراوتر عن طريق الواي فاي باستخدام ال اي فون او بوكيت بي سي صعب جدا التصفح مع التحميل .. يكاد يكون مستحيل تتصفح وانت بتعمل داونلود ..

مع العلم اني استخدم الان راوتر 3com 3crwdr101a-75 مع نفس خط النت ونفس السرعة وممكن اكون بعمل داونلود واتصفح من اي جهاز تاني لا سلكي بسرعة بطيئه اي نعم بس ممكن تفتح اي صفحة .

مش عارف بقي ده مشكلة ايه بالظبط
بس ما عنديش اي ماخذ علي الراوتر غير الموضوع ده ... مقارنة بال 3com يبقي ال 3com يكسب بالنسبة لي

وربنا يهديك لاحسن حاجة

MiDo EMaD
11-11-2009, 09:33
نصيحة : اتجه لل Netgear .. لم أجد من يشتكي منه ...

الراوتر الأول WRT54G2 سمعت من بائع أنه به مشاكل مع ال Wireless و الثاني WAG200G عندي و لكني لاحظت بطء في التصفح به

طيب ايه الافضل في حدود 380 جنيه بالنسبة لـ Netgear

والمشكلة بالنسبة للراوتر الاول WRT54G2 مش ممكن دا يكون مشكلة فردية ؟

MiDo EMaD
11-11-2009, 09:45
الراوتر الثاني عندي .. راوتر محترم ولكني لاحظت فيه حاجة ...
عند تحميل اي ملف ( وانا سرعتي 512 كيلو ) تاتي السرعة كاملة وبدون مشاكل
لكن لما اجي اتصل بالراوتر عن طريق الواي فاي باستخدام ال اي فون او بوكيت بي سي صعب جدا التصفح مع التحميل .. يكاد يكون مستحيل تتصفح وانت بتعمل داونلود ..

مع العلم اني استخدم الان راوتر 3com 3crwdr101a-75 مع نفس خط النت ونفس السرعة وممكن اكون بعمل داونلود واتصفح من اي جهاز تاني لا سلكي بسرعة بطيئه اي نعم بس ممكن تفتح اي صفحة .

مش عارف بقي ده مشكلة ايه بالظبط
بس ما عنديش اي ماخذ علي الراوتر غير الموضوع ده ... مقارنة بال 3com يبقي ال 3com يكسب بالنسبة لي

وربنا يهديك لاحسن حاجة

شكرا لـ ردك وطبعا ال 3COM رائع وانا استخدمته من فترة ولم اواجه فيه اى مشكلة ( كنت مستلفة شويه :D )

انما انا عايز استخدم لنك سيس وعايز عارف ايه الافضل فى الاثنين دول وللعلم السعر واحد