المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هام : قبل أن تشتري موبايل مستعمل

الصفحات : [1] 2

Dr Mohammad
17-11-2009, 23:18
السلام عليكم و رحمة الله وبركاته
إخوتى الكرام
أقدم لكم بعض النصائح البسيطة عند شراء جهاز مستعمل سواء كان بوكيت بي سي أو موبايل عادى

1- أول شىء تنظر على ظهر الجهاز تحت البطارية لترى السيريال وبلد المنشأ و قارن السيريال بالسيريال التانى اللى على الكرتونة و لازم يكونو زى بعض و إلا تبقى مش كرتونته و يعتبر الجهاز بدون كرتونة

2- ياريت يكون الغطاء الخارجى لا يحتوى على عدد كبير من الخدوش وكلما زادت الخدوش كلما قل سعر الجهاز طبعا ولكن الخدوش البسيطة عادى مفيش مشكلة منها (ده طبعا بعد ماتتأكد إنه الكفر الأصلى)

3- حط شريحة فى الجهاز وشغله وانظر إلى أبراج الشبكة و إذا لم تجد شبكة ضع الشريحة بجهاز آخر حتى تتأكد إذا كان العيب فى الجهاز ولا فى تغطية الشبكة نفسها

4- اعمل مكالمة بالجهاز وتأكد ان انت سامع و ان المتحدث سامعك (اخوك مثلا)

5- حط الجهاز فى الشاحن و انظر إلى أبراج الشحن و شوفها بتتحرك واللا لأ و مهم كمان تسيبه شوية فى الشحن عشان تعرف الجهاز بيسخن من الشحن واللا لأ

6- افتح البلوتوث وجرب تبعت ملف و جرب تستقبل ملف

7- شعل النغمات وتأكد إن مافيهاش زنة قوية أو رعشة وزود الصوت و وطيه وقارن الصوت بصوت جهاز تانى من نفس النوع إن أمكن وماتنساش تجرب الهزاز (

vibration)8-دخل بطاقة ذاكرة وتأكد إن الجهاز قاريها وجرب تمسح منها ملف

9- جرب زراير الجهاز كله واحد واحد كذة مرة

10- افتح الكاميرا وخذ كام صورة وجرب الفلاش

11- إذا كان الجهاز فيه وايرلس جرب تشغله على شبكة قوية

12- لتعرف إذا كان الجهاز مفتوح أم لا انظر على المسامير فى الخلف و الأمام لترى إذا كان بها خدوش أو أثر فك أو إذا كانت المسامير كلها مش شبه بعض و كل واحد مختلف عن التانى

13- لا تنسو إخوتى أن الكرتونة والكفر الأصلى و الاكسسوارات الأصلية بتفرق فى سعر الجهاز

أرجو إخوتى ألا أكون قد نسيت شيئا و أن أكون وفقت فى الشرح
وياريت اللى عنده معلومة زيادة يقولنا عليها
ولا تنسونا من الدعاء لى و لوالدى
ملحوظة : الموضوع من إعداداي كاملا فأرجو المشاركة ولو بالشكر
وجزاكم الله خيرا

شلاع العتر
17-11-2009, 23:39
موضوع رائع جدا ... تشكر عليه ....

Dr Mohammad
17-11-2009, 23:42
موضوع رائع جدا ... تشكر عليه ....

العفو أخى الحبيب

شرفنى مرورك

event88
20-11-2009, 07:51
موضوع نادر تستاهل عليه تقييم

Dr Mohammad
20-11-2009, 08:28
موضوع نادر تستاهل عليه تقييم

جزاك الله خيرا

شرفنى و اسعدنى مرورك

miro the king
25-11-2009, 17:45
موضوع تحفة وليك تقييم ابو 2 لسة صغير على التقييمات

Dr Mohammad
25-11-2009, 20:03
موضوع تحفة وليك تقييم ابو 2 لسة صغير على التقييمات

ربنا يخليك يا باشا
منتحرمش من ذوقك

SNAKE180592
25-11-2009, 20:17
موضوع رائع و نصائح لابد من الأخذ بها، علشان الواحد مايتدبسش في حاجة و بعدين يندم.

Dr Mohammad
25-11-2009, 20:20
بارك الله فيك
أسعدنى مرورك

DR ! ZERO
29-11-2009, 12:15
شكرا على الافادة .

Dr Mohammad
29-11-2009, 17:31
العفو يا باشا
و ماتنسناش من صالح الدعاء

أبو قتيبة
30-11-2009, 01:10
جزاك الله خيرا

شلاع العتر
30-11-2009, 01:37
اليوم وفي أحد المحلات عرض علي جهاز K850i ... بدون العلبة الخاصة به ... بدون أية ملحقات أصلية ... بدون كفالة ... بدون توضيح مكان الصنع .... بدون وبدون ....

طبعا البائع قال عندما سألته عن الملحقات أنه ياتي بالسماعات والشاحن ليتبين بعدها أن السماعات مقلدة وغير اصلية والشاحن مستعمل لجهاز آخر !!!

احذر الاخوة الذين يشترون المستعمل وبشدة وأن يكونوا حذرين ففارق السعر بين الجديد والمستعمل في أغلب الحالات لا يبرر التوجه للمستعمل او المفتوح .

Dr Mohammad
30-11-2009, 01:43
نورت الموضوع أخ شلاع العتر

و فعلا حضرتك عندك حق , الكثير من التجار ليس لديهم أدنى ضمير و لا يهمهم المشترى و ما قد يصيبه من ضرر و خسارة

ramy
17-04-2010, 16:17
12- لتعرف إذا كان الجهاز مفتوح أم لا انظر على المسامير فى الخلف و الأمام لترى إذا كان بها خدوش أو أثر فك أو إذا كانت المسامير كلها مش شبه بعض و كل واحد مختلف عن التانى
هكذا إذاً..
لطالما تساءلت كيف يعرف البعض الجّهاز المفتوح من غير المفتوح بمجرّد تقليبه و النّظر إليه..
شكراً على مشاركتنا المعلومة..:)

Dr Mohammad
18-04-2010, 23:33
العفو أستاذ رامى
شرفتنى و نورت الموضوع :)

EN.AhMeD
30-04-2010, 17:57
اه على الموبايلات المستعملة...لقد وجعني راسي منها حقا..
فكل محاولات التي تسدخمها لكشف الهاتف عن اعطالة باءت بالفشل مع كل الماولات التي استخدمها كل فترة..
ان صاحب المحل من اذكي واخبث من اي شخص قد تتصورة فباسلوبة الخاص بالاقناع قد تجعل المشتري يقدم على الخطوة بمجرد الثقة به فقط..
وبعد فترة يتفاجاء بالمشاكل التي توجد بالهاتف والعيوب الكثيرة..
لقد اشتريت 4 هواتف مستعملة وكل مرة اخرج من المحل واذهب الى البيت اتفاجا بمشكلة قد تكون صغيرة وقد تكون فادحة..

ولكن لم ايئس من المحاولة وقد قرات الموضوع وارجو ان استفيد من النصائح..

شكرا لك

Dr Mohammad
01-05-2010, 00:49
العفو أخى الحبيب
صدقت و الله أخى
أعانك الله على هذا التحدى الكبير :)

coolhero
01-05-2010, 14:00
شكرا د/محمد على الوضوع الاكثر من رائع

تم التقييم

:D

Dr Mohammad
01-05-2010, 22:59
شكرا د/محمد على الوضوع الاكثر من رائع

تم التقييم

:D

العفو اخى الحبيب
بارك الله فيك

و شكرا على مرورك العطر و التقييم

shaker3
03-05-2010, 22:46
بارك الله بك اخي العزيز موضوع هام فعلا ولي بعض التعليقات :

بالنسبة لموضوع المسامير الامر صعب جدا وخصوصا بوجود مفكات خاصة ذات رأس بلاستيكي لايخدش رأس المسمار او بوضع قطعة مطاط في رأس المسمار عند فكه (( هذا رأيته يحدث امامي ))

طبعا البائع قال عندما سألته عن الملحقات أنه ياتي بالسماعات والشاحن ليتبين بعدها أن السماعات مقلدة وغير اصلية والشاحن مستعمل لجهاز آخر !!!

حصل مرة واشتريت جهاز k850i مستعمل الصراحة الجهاز كان ممتازا ولا غبار عليه خدم معي لمدة سنتين بدون اي مشكلة عدى المشاكل الاعتيادية اللتي تواجه الفون ولو كان جديدا
بالنسبة لموضوع الشحن كنت اعرف ان الشاحن اصلي لكنه ليس الشاحن المخصص لهذا الجهاز لانه خلال هذه المدة ولو تركته يشحن 10 ساعات لن تتخطى نسبة الشحن ال 98 % وعندما استعمل الشاحن الاصلي لل k800 وصل لل 99% لكن 100% لم يصلها مطلقا :D
والان اعمل على جهاز e71 وايضا اشتريته مستعمل مر عليه معي 4 اشهر ولامشكلة اطلاقا
المسألة مسألة حظ وحسن اختيار عند شراء المستعمل والشراء من المحلات اللي تحدث فيها حركة مستمرة وذو سمعة وليس من محل في حارة عادية كل 10 ايام حتى يبيع موبايل واحد :)

اسف على الاطالة والشيئ بالشيئ يذكر

العم سمعة في المرصاد

Dr Mohammad
04-05-2010, 17:00
بارك الله بك اخي العزيز موضوع هام فعلا ولي بعض التعليقات :

بالنسبة لموضوع المسامير الامر صعب جدا وخصوصا بوجود مفكات خاصة ذات رأس بلاستيكي لايخدش رأس المسمار او بوضع قطعة مطاط في رأس المسمار عند فكه (( هذا رأيته يحدث امامي ))

الأمر صعب فعلا أخى الكريم
و التجار (إلا من رحم الله) أصبحو يتفننوا فى فنون النصب و الخداع

OSMAN-sah
02-06-2010, 15:11
مشكور أخى الفاضل الدكتور / محمد على المعلومات الطيبة دى لأن الكتير مننا بيضحك عليه لما بيشترى جهاز مستعمل . وكنت عاوز أسأل حضرتك عن الأيميت أنا اشتريت أي ميت جاما 101 وفجأة بدون أى انذار لقيته منور أزرق وحاطط اللوجو بتاعة ولمبة الدليل منورة أحمر . فيه ناس قالو عاوز سوفت وير وناس قالو سوفت وبطارية أنا محتار أعمل فيه إيه . لو حضرتك تعرف مركز صيانة كويس يا ريت حضرتك تدلنى علية.
أخيرا جزاك الله خير على المعلومات الطيبة دى:)

Dr Mohammad
03-06-2010, 23:17
مشكور أخى الفاضل الدكتور / محمد على المعلومات الطيبة دى لأن الكتير مننا بيضحك عليه لما بيشترى جهاز مستعمل . وكنت عاوز أسأل حضرتك عن الأيميت أنا اشتريت أي ميت جاما 101 وفجأة بدون أى انذار لقيته منور أزرق وحاطط اللوجو بتاعة ولمبة الدليل منورة أحمر . فيه ناس قالو عاوز سوفت وير وناس قالو سوفت وبطارية أنا محتار أعمل فيه إيه . لو حضرتك تعرف مركز صيانة كويس يا ريت حضرتك تدلنى علية.
أخيرا جزاك الله خير على المعلومات الطيبة دى:)

العفو أخى الفاضل
و بالنسبة لمشكلتك فالافضل لو كنت طرحتها فى قسم الويندوز موبايل
عموما المشكلة بسيطة إن شاء الله و ممكن تتحل بالفورمات (هارد ريسيت)
و دون الذهاب لمركز صيانة
تفضل الطريقة
https://www.youtube.com/watch?v=OE0By-QHTu8&feature=player_embedded

@عمرو@
04-06-2010, 00:08
جزاكم الله خيرا و غفر الله لك و لوالديك

من المهم أيضا كتابة عقد شراء ، فقد يكون الموبايل مسروقا ...

أتذكر قصة مش لطيفة خااالص حدثت : و هي أن أحدهم قد اشتري موبايل مستعمل دون كتابة العقد ...

بعدها بفترة وجد نفسه مطلوبا في أحد جرائم القتل التي سُرق فيها موبايل القتيل ..

فقد تم تتبع موبايل الضحية ، و وُجد بحوزة صاحبنا ... و كانت ورطة ..

فاحذروا ... ففي الغالب يكون الأمر كسلا منا في عدم كتابة العقد ..

======

تم التقييم يا حبيب

Dr Mohammad
04-06-2010, 19:14
لا فض فوك أخى الحبيب
جزاك الله خيرا على النصيحة
نظام المبايعة كان متعاملا به منذ حوالى 3 سنوات فى محلات الموبايلات فى مصر و ذلك للأجهزة التى بدون كرتون
و لكن للأسف حاليا قل الاهتماما بذلك

nehro
10-06-2010, 14:24
جزاك الله خيرا فعلا موضوع و معلومات جميلة شكرا ليك

و كان عندى سؤال و هو طيب بالنسبة للمويبلات الtouch هذه لا يوجد بها زراير هل فى طريقة كويسه عشان نقدر نكشف على الاجهزة اللى ذى دىه

** و شكرا لمجهودك فى هذا الموضوع

Dr Mohammad
05-07-2010, 20:12
جرب اللمس فى جميع اركان الشاشة
و حاول أن تكون خالية من الخدوش أو على الأقل بها أقل عدد من الخدوش

nehro
06-07-2010, 03:14
شكرا لاهتمامك:)

جرب اللمس فى جميع اركان الشاشة
و حاول أن تكون خالية من الخدوش أو على الأقل بها أقل عدد من الخدوش

mokhtar2002
30-07-2010, 22:57