المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عاوز تعريفات laptop Dell Inspiron 1525 ضروري جدا لو سمحتوا

cool_guy4ever15
01-12-2009, 00:22
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

انا يا جماعه عندي جهاز dell inspiron 1525 و هو عليه وندوز فيستا و انا عاو زاشيل فيستا و انزل XP لأن فيستا ده مؤرف

فياريت بجد حد يؤلي اجيب التعريفات منين و يديني لنك ليها لو سمحتوا عشان بجد انا زهئت من فيستا. او لو حد عندوا التعريفات

دي و ممكن يرفعهالي او حتي يؤلي نزلها منين ياريت يؤلي و اكون شاكر ليه جدا...

مستني ردكوا ضروري لو سمحتوا

Fu'ad
01-12-2009, 02:45
السلام عليكم...
الرابط التالي فيه جميع التعريفات لجهازك المحمول مباشرة من موقع الشركة
إضغط هنا للذهاب إلى صفحة التعريفات . (https://support.euro.dell.com/support/downloads/driverslist.aspx?os=WW1&catid=-1&dateid=-1&impid=-1&osl=EN&typeid=-1&formatid=-1&servicetag=&SystemID=INS_PNT_PM_1525&hidos=WLH&hidlang=en&TabIndex=)
مع فائق الاحترام...

cool_guy4ever15
01-12-2009, 19:21
بجد شكرا علي سرعه ردك بس انا ليا استفسار انا كنت جربت ابل كده زمان انزل وندوز XP و لما حطيط اسطوانه وندوز XP اللي بصطبها عالجهاز العادي لئيت اللاب بيؤلي ان مفيش هارد ديسك محطوط اصلا و الاسطوانه دي لسه بصطبها لحد دلؤتي عندي و عند صحابي عال PC العادي فممك بس لو في طريقه او حاجه ائدر اصطب بيها الوندوز لو في حاجه مثلا لازم اعملها الاول و اكون شاكر جدا ليك..

Fu'ad
02-12-2009, 09:29
السلام عليكم...
أخي أهلا و سهلا بك و أحب أن أنبهك إلى عدة أمور:
أول شيء استخدام عنوان مناسب للموضوع ( و هذا ما قمت أنت به :) ) وهو شيء جيد حتى لا يغلق الموضوع.
بالنسبة للمشكلة الثانية لو أنك بذلت جهد بسيط في البحث في قسم المشكلات و حلولها كان وجدت الحل , طبعا لا أقصد شيء ولكن حتى لا تتكرر المواضيع تقريبا .
هناك موضوع كامل حل لمشكلتك أخي , راجع الموضوع التالي:
شرح بالصور عن طريقة دمج تعريف الساتا (Sata Driver) مع Windows Xp (https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=145280)

و هذه الردود من مشكلة نفس مشكلتك

يا هلا بيك
مشكلتك كانت تجنني بس عرفت الحل
الحل انو الهارديسك تبعك ساتا والسي دي اللي عندك تبع الويندوز ما يدعم الساتا
الحل يا انك تشتري سي دي ويندوز يدعم الساتا او في برنامج يضفلك كم ملف فوق ملفات الويندوز عشان يدعم الساتا
واسهل حل هو انك تجيب سي دي يدعم الساتا
وسلامتكم

كما نصحك الأخوة
ادخل إلى البيوس واذهب إلى إعدادات الساتا
ستجد عبارة Native أو AHCI حسب نوع الجهاز فقط قم بتعطيلها
ويوجد بعض الأجهزة للأسف لا توجد بها خاصية التعطيل تلك
لذلك فالحل الأمثل هو شراء قرص تنصيب وندوز مدعوم بالساتا أو إضافة تعريفات الساتا الخاصة بجهازك إلى القرص المتوفر لديك باستخدام برنامج nlite
والله يوفقك

السلام عليكم...
الأخ الكريم صاحب الموضوع مشكلتك محلولة بإذن الله
فقط اتبع الآتي:
في الـ Bios هناك خيار اسمه SATA RAID/AHCI Mode
هو راح يكون مفعل على واحد منهم, لذا فعل الخيار الثاني
مثال : إذا كان AHCI إخنار RAID والعكس صحيح
واحفظ إعدادات الـ Bios الجديدة ابدأ بالتنصيب من جديد
مع فائق الاحترام...

و أي أمر آخر جاهزين , مع فائق الاحترام...

cool_guy4ever15
02-12-2009, 19:41
بجد شكرا ليكوا و لجهدكوا معيا و اسف لو كنت قصرت بس فعلا انا باجي من الشغل خلصان و بردو عاوز اقول لأصحابي يعملوا ايه فانا إستسهلت الموضوع مع انها مش طبيعتي

Fu'ad
03-12-2009, 03:54
السلام عليكم...
يعني أخي إن شاء الله أن مشكلتك قد انحلت؟