المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : AMD & Intel

aerm
02-12-2009, 16:00
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الكل يعرف amd & Intel بس كل الناس يفضلوا إنتل بدون سبب:ah34:
وأنا عندي amd أداء الجهاز رهيب ما في أي مشاكل بس عند إلى أعرفهم عندهم إنتل يشتكون من الحرارة ومشاكل بورد إنتل
وكل المشاكل القديمة إلي كانت في amd إنحلت +سعر مقابل أداء:ah4:
شو سبب تفضيل الناس لإنتل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

minamkina
02-12-2009, 17:14
يسعدنى انى اكون اول واحد ارد عليك......:)
يرجع هذا السبب لشهرة معالجات انتل عن amd بغض النظر عن اسعار amd المتميزة مقابل الاداء الممتاز
انا شخصيا كنت ما بغيرش انتل لحد ما اشريت amd من يومين فقط ومن الملاحظ تفوق amd عن انتل فى الحرارة امكانية كسر السرعة وغيرة من المميزات الكتير........:eek:

aerm
02-12-2009, 17:25
شكرا على الرد
فعلا بعض الناس لو سألتهم عن AMD > ما بيعرفوا إبش amd

engkiller
02-12-2009, 17:37
السلام عليكم اولا .

اعتقد ان السبب يرحج الي احتياجاتك الشخصية من الجهاز علي سبيل المثال انت تريد شراء معالج لاستخدامه في الالعاب و ما الي ذلك . فلابد من اختيار المعالج المناسب تبعا للاداء والمبلغ . انت ممكن تشوف اللنك ده فيه اداء المعالج مع معظم البرامج والالعاب المعروفة .

https://www.tomshardware.com/charts/2009-desktop-cpu-charts/Far-Cry-2-1.0.1,1401.html

انا من وجه نظري لاحظت ان اداء المعالج intel يفوق بكثير جدا عالج .
AMD في الالعاب ولكن معالج AMD يتفوق في بعض البرامج . في النهاية اعتقد ان هذا الموضوع يرجع الي الاحتياج الشخصي بالاضافة الي ما قاله الاخ الكريم عن الشهرة لمعالجات انتل

akis
02-12-2009, 17:58
عن قريب سأنضم لكم .

adnan .
02-12-2009, 20:42
من وجهه نضري انة مثل ما قال الاخوة بخصوص الشهرة بلاضافة الى انة دائما الي بيطور جهازة بياخذ في عين الاعتبار الجهاز الي بيستمر معاةلاكثر فترة ممكنة وعند رجوعة لكثير من المراجع و المقرنات يجد وفي اغلب الاحيان ان معالجات انتل هي بالمقدمة (يعني يحط معادلة السعر على جنب )
وفي هناك امر اخر وهوا دور البائعين مثلا عندنا هنا في اليمن 95 % من البائعين ينصحك بالانتل و هذا اما بسبب الجهل بمعالجات amd او لعدم توفره بالسوق الا فيما ندر

hisoo
02-12-2009, 21:21
جزاكم الله خيرا على هذه المعلومات .

samouha20041
02-12-2009, 21:32
انا من هوات amd و احب اقول ان اكثر المعالجات التي اعجبتني و احب ان اضيف ان سبب تفوق انتل في بعض البرامج و الالعاب هو انهم لسه شغالين بالارشيتكتور 8086 اللي كان معمول بها البنتيوم 2 و لسه متطورتش فيها و في بعض البرامج و الالعاب القليلة التي تعتمد علي هذه البنية القديمة لذلك تتفوق انتل في هذا اما اي ام دي فا تفوم بتغيير البنية و تحدثها كلما قامت باصدار معالج جديد

PC - 17
02-12-2009, 23:16
معلجات AMD ممنتازه خصوصا الفينوم سعر واداء ولولا الفينوم اعتقد اننا لم نرى I7 من الاساس

ما احلى المنافسة كل من الطرفين يبزل ما فى وسعة لتقديم افضل عرض وفى النهاية الفائدة تعم علينا :)

S@M
03-12-2009, 00:17
كل اللى متعود على بروسيسور ومرتاح مع تقنيتة لآ يفكر فى تغير الماركة التى عملت معة منذ سنوات ...:D

scorpion960
03-12-2009, 00:23
الصراحة انا كنت جاهل ب اية ام دى لكن نصحت صديق بشراء فينيوم 2 اكس 4 و بصراحة بروسيسور رهيب و قوى مافى شىء وقف فى وشة انتل اسم كبير و لكن مبالغ فى السعر مقابل الاداء عموما انا اشتغلت على الجهاز بتاع صديقى بصراحة وهم انا هاغير قريب الى اية ام دى

Muhamad Amru Eldan
03-12-2009, 14:31
اخي انا املك اقوى معالج من اي ام دي وصديقي عنده اي سفن والله اداء معالج افضل بكثيييييييييييييررررررررررر

modyGX
03-12-2009, 14:42
كل اللى متعود على بروسيسور ومرتاح مع تقنيتة لآ يفكر فى تغير الماركة التى عملت معة منذ سنوات ...:D

أنا بقالى 5 سنين مع Intel+Nvidia
حولت لـAMD+ATI
و الاداء مذهل بالنسبة للسعر
و تأكدت أن الأشهر ليس دائما الأفضل ;)
أنصح كل اللى عايز يصرف على الكمبيوتر بحكمة شراء AMD + ATI :D

S@M
03-12-2009, 15:58
أنا بقالى 5 سنين مع Intel+Nvidia
حولت لـAMD+ATI
و الاداء مذهل بالنسبة للسعر
و تأكدت أن الأشهر ليس دائما الأفضل ;)
أنصح كل اللى عايز يصرف على الكمبيوتر بحكمة شراء AMD + ATI :D

ماشى يا باشا ...انت واحد حبيت تغير ...وعجبتك الفكرة ...حسيت انها تمام معاك بس فى غيرك مش هيفكر زيك كدة ...انت عارف طبيعة الشعب المصرى اللى عايش بالآمثال ...

ويقولك (( يا عم خلينا مع اللى نعرفة اضمن ...واللى نعرفة احسن من اللى ما نعرفوش ))

الجملة دى تسمعها كتير جدا لما بياع فى المول يحاول يقنع العميل بحاجة هوة ما بيعرفش عنها او حتى لم يسمع عنها ...

وانا مش ضد البحث عن ألافضل ...بالعكس ....انا مع كل واحد يحاول يعمل دراسة للقطع اللى موجودة فى السوق قبل ما يشترى

ويظبط ميزانيتة وجهازة على قد لوازمة فقط .
:)

ibrahimfr
03-12-2009, 16:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخي انا اظن ان السبب في السوق

مثلاً عندنا في جدة كلها يمكن ما تلاقي الا بضع محلات فقط الي تبيعه !!! ينعدو على الأصابع

اخي انا املك اقوى معالج من اي ام دي وصديقي عنده اي سفن والله اداء معالج افضل بكثيييييييييييييررررررررررر

اخي ممكن توضع ايش قصدك مين افضل معالجك ولا معالجه ؟؟

solid snake 86
03-12-2009, 16:52
انا عن نفسي استريح لانتل اكثر نفسيا لا غير. :)

adnan .
03-12-2009, 20:20
لي ملاحظة يا جماعة
لاحظت كثير من المشاركات سوا في هذا الموضوع او غيرة و مفاد هذة المشاركات الاتي
((لقد غيرت او حدثت او اشتريت جهازي الجديد من (انتل او ا ام دي ) و وجدت فارق كبيررررررر جدا عن جهازي السابق فهذا الجهاز افضل بكثير ))
و المشكلة ان الفارق بالاداء ليس بسبب ردائة احدى الشركات او ان الشركة الاخرى جيدة بل بسبب فارق المعمارية بين فئة المعالجات مثلا في شركة انتل نجد سليرون و بانتيوم و ديول كور ... الخ فمن الطبيعي ان من يغير الى الفينوم 2 بعد سليرون او بانتيوم او حتى كور تو ديو ان يجد الفارق كبير و في صالح ال ا ام دي و نفس الكلام عند تغيير موديل قديم من ال ا ام دي
هذا مااردت توضيحة
رجا لا حد ياخذ علي فقط اردت من ملاحظتي هذه ان تكون مشاركتنا صحيحة قدر الامكان
و عفوا مرة اخرى

Al-GameR
03-12-2009, 21:44
شكرا على الموضوع .........كلام اخي عدنان صحيح ، لان اي واحد بطور جهازه هيشتري شي اقوى من الي عنده وبالنسبة لي كلا الشركتين ممتازتين.