المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال بخصوص الـ 6 Pin و الـ 8 Pin

| MAX |
05-12-2009, 22:15
السلام عليكم
لدي سؤال حول وصلة الـ 6 Pin و الـ8 Pin

اولاً وصلة 6 بن هل من الضروري ايصال هذة الوصلة بكرت الشاشة ام ان كرت الشاشة يمكن ان يعمل بدونها ؟

ثانياً وصلة 8 بن المتعلقة بالمذربورد هل من الضروري ايظاً ايصال هذة الوصلة ام يمكن ان تعمل المذربورد بوصلة
ال4 بن ؟

رائد الأفكار
05-12-2009, 22:54
بالنسبة لسؤلك الأول ، نعم ولازم . ببساطة الشق الموجود في البورده بيدي حوالي 75 وات والسلك ده بيدي زيادة 75وات ده في أقصى الأحوال. ففي الألعاب والبرامج ثلاثيه الأبعاد هتحتاج الكم الكبير ده من الباور. بس لو كنت شغال بس شغل مكتبي وملكش في الألعاب كثير مش هتحتاجه أوي يعني بس تركبه مش عيب ولا هيخرب حاجة.

ثانياً : ممكن تعمل البورده عادي ولكن برضه الـ8بن بدتي باور أكثر في الضغط وفي كسر السرعة ولو قدرت تجيب أدابتر يحول من 4 إلي 8 يكون أفضل.

مع تحياتي ،،،

S@M
05-12-2009, 23:16
اذا كان كرتك توجد بة فتحة 6 بن يا عزيزى ....فلابد من توصيلها حتى يتغذى كرتك بالطاقة المطلوبة ويستطيع العمل معك بأقصى مجهود

ثانياً وصلة 8 بن المتعلقة بالمذربورد هل من الضروري ايظاً ايصال هذة الوصلة ام يمكن ان تعمل المذربورد بوصلة
ال4 بن ؟

ممكن للبورد ان تعمل مع الوصلة ال4 بن ...ولكن ان كنت من هواة كسر السرعة يفل توصيل ال8 بن ..لآنها مفيدة جدا فى كسر السرعة

حيث انها تستطيع ان تغزى البروسيسور ب 300 وات بمفردها :)

على حسب موديل البورد نفسها ودائرة الطاقة التى توجد عليها ..:)

| MAX |
06-12-2009, 19:43
شكــراً جـزيــلاً لكـم :)

Max-S
06-12-2009, 23:07
كلام الاخوان سليم

واحب ان اضيف بعض اللوحات الام لا تقبل العمل سوى بـ 8 pin وعند توصيلها بـ 4 pin لاتعمل...

تحياتي