المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : صورة لكارت GTX275 محروق من كتر الضغط

الصفحات : [1] 2

HossaM_ScorpioN1989
10-12-2009, 02:07
وأنا بتجول كالعادة في بحور معلومات كروت الشاشه واخبارها لقيت صورتين ضحكت عليهم جدا وهي عبارة عن كارت GTX275 اتحرق من كتر الضغط عليه ببرنامج ال FurMark وده طبعا كان الكارت من غير تبريد والكارت اتحرق من ناحية منظم الباور ... بس والله زعلت لأني بحب الكارت ده جدا ودي الصور يا شباب

https://www.geeks3d.com/public/jegx/200912/gtx275_mosfet_damaged.jpg

https://www.geeks3d.com/public/jegx/200912/geforce_gtx_275_pcb.jpg

واللي يغيظك أكتر ان الكارت كان معموله OverClock :D:D
تعليقي الشخصي : اللي يعمل حركة زي دي في كارت زي ده يبقى عايز ال :ah24::ah24: لأن كده عيب والله :D:D

Sevenat
10-12-2009, 02:11
يستاهل.

دية قلة أدب يا راجل ده عمله اوفر كلوك اما ورمت عينة علي الاخر.

بس ممكن تصليحة بتغير الكمبوننت الي اتحرق طالما مفيش ضرر في النواة.

S@M
10-12-2009, 02:15
احم ....:cool:

ربنا يكفينا شر الحروق .....وال OC ....:D

ودة مالوش مرهم او اى ANTI BURN :D

احترسو بقة من البرنامج دة ...(( FurMark ))..لآنة اثناء عمل اختبارات الثبات الخاصة بال OC بيضغط

على الV RAM بتاع الكرت بدرجة رهيبة ...ممكن تؤدى الى هذا النوع من الحروق .:mad:

HossaM_ScorpioN1989
10-12-2009, 02:19
شكرا يا شباب على المرور وأنا عايز اقولك يا صموئيل اني كل شوية بـفتح البرنامج ده وباعمل اختبار الثبات ده واسيبه واخش أنام ورغم اني بارجع ألاقي درجات الحراره مابتعلاش عن 65 درجة انما بعد اللي شفته ده أنا هامسح البرنامج ده من على الجهاز كله عشان أنا متهيألي اني لو شفت كارتي كده في يوم ممكن اتشل أو يجرالي حاجة :D:D

muner
10-12-2009, 02:22
هههههههههههههه

HossaM_ScorpioN1989
10-12-2009, 02:24
هههههههههههههه

بتضحك !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ده بدل ماتدعيله بـالرحمة وتقول ربنا يقومه بـالسلامة وتدعي على الراجل اللي عمل فيه كده
:D:D:D:D:D

ma3ed
10-12-2009, 02:26
ههههههه الله يعينو انا كرتي 9600gt خربان وزعلان كثير هاد كيف وهو عندو 275gtx

HD5870X2
10-12-2009, 02:27
يا عم انت فرحان ليه بس ؟!

أنا دايماً جسمي بيقشعر لما أشوف قطعة هاردوير محروقة أو بايظة :(

Hameedo
10-12-2009, 02:31
يا عم انت فرحان ليه بس ؟!

أنا دايماً جسمي بيقشعر لما أشوف قطعة هاردوير محروقة أو بايظة :(
هل أتجرأ وأقول ، خبرة سيئة سابقة Bad Previous Experience ؟

S@M
10-12-2009, 02:32
انما بعد اللي شفته ده أنا هامسح البرنامج ده من على الجهاز كله عشان أنا متهيألي اني لو شفت كارتي كده في يوم ممكن اتشل أو يجرالي حاجة :D:D

ههههههههههههههههههههههه...الف بعد الشر عليك من الشلل ...بس فعلا خلى بالك ان البرنامج دة بيضغط على ال GPU

بطريقة عنيفة جدا ...وانا جربت الموضوع دة اكتر من مرة ...وبلااحظ ارتفاع درجة حرارة دايرة البور بتاعة الكروت بدرجة تخوف :)..وكمان ماتنساش ان احنا هنا فى مصر جونا حر شوية عن اوروبا :)

HossaM_ScorpioN1989
10-12-2009, 02:45
ههههههههههههههههههههههه...الف بعد الشر عليك من الشلل ...بس فعلا خلى بالك ان البرنامج دة بيضغط على ال GPU

بطريقة عنيفة جدا ...وانا جربت الموضوع دة اكتر من مرة ...وبلااحظ ارتفاع درجة حرارة دايرة البور بتاعة الكروت بدرجة تخوف :)..وكمان ماتنساش ان احنا هنا فى مصر جونا حر شوية عن اوروبا :)

فعلا الكارت في اتخن لعبة بتبقى درجة حرارته من 50 ل 55 درجة مع البرنامج ده بشوف حاجات غريبة وأنا فعلا مش هاشتغل على البرنامج ده تاني غير في اختبارات بسيطة

HuLkY
10-12-2009, 03:08
ولا فيلم SAW!

HossaM_ScorpioN1989
10-12-2009, 03:11
ولا فيلم SAW!

:D:D:D:D:D حلوة :D:D:D:D
شكرا يا هالك على مرورك :)

HD5870X2
10-12-2009, 03:26
هل أتجرأ وأقول ، خبرة سيئة سابقة Bad Previous Experience ؟

بالعكس يا دكتور

تجربتي مع الهاردوير في مجملها جيدة للغاية

علاقتي بالهاردوير معقدة نوعاً

أحياناً أشعر ان قطع الكمبيوتر حية ولها روح خاصة بها

طبعاً أنا عارف ان ده كلام فارغ بس فعلاً جسمي بيقشعر لما أشوف حاجة بايظة

وبيحصل لي حاجة تانية لما أشوف قطعة هاردوير جديدة وحديثة مش هينفع أقول عليها :D:D

overclockman
10-12-2009, 03:30
ربنا يبشرك بالخير ياحسام:)

solid snake 86
10-12-2009, 03:53
يا ضنايا يا ابني لازم اعذب اللي عمل فيه كده ان مش هسيبه الراجل ده.

HossaM_ScorpioN1989
10-12-2009, 03:58
ربنا يبشرك بالخير ياحسام:)

ده مش خبر دي حادثة :D:D

يا ضنايا يا ابني لازم اعذب اللي عمل فيه كده ان مش هسيبه الراجل ده.

جامدة قوي يا ضنايا يابني دي :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

bika08
10-12-2009, 04:33
وحدووووووووووووة......:D
اول موضوع ادخلة النهاردة كدة عن كرت محروق....:(:)
شكرا حسام

HossaM_ScorpioN1989
10-12-2009, 04:44
وحدووووووووووووة......:D
اول موضوع ادخلة النهاردة كدة عن كرت محروق....:(:)
شكرا حسام

:D:D:D:D:D:D
عفوا :)

Al-GameR
10-12-2009, 06:04
الله يرحمه :D

76502
10-12-2009, 06:46
اللي معو إرش محيرو ........... يجيب حمام ويطيرو:ah40:
اللي يعمل بكرتو هيك شي أكيد بتكون مش فارقه معو:ah24:
الله يخليلي حبيبي 285 :D:D:D

وشكرا على المشاركه:ah7:

mwcd
10-12-2009, 07:14
انا كرتي وصل درجة حرارته الى 103°C بسبب هذا برنامج :D

الخلف
10-12-2009, 07:46
لطالما تكلمت AMD عن برامج الضغط مثل FurMark وآخر لا أذكر اسمه حالياً، قائلة أن تلك البرامج تعطي تسلسلاً لمعالجة البيانات يستحيل بأي حال من الأحوال أن تطلبه أي لعبة...

ما تقصده الشركة أن طريقة تصميم الألعاب وبرمجتها ( جميع الألعاب بلا استثناء ) تفرض تسلسلاً واقعياً للبيانات يجعل المعالج في جميع الأوقات يشغّل جزء فقط من قدرات المعالج الرسوميّ، بالعربية هو يشغل خليط من الترانزستورات في لحظة وفي لحظة أخرى يشغّل خليط آخر... طبعاً أتكلم عن الترانزستورات الموجودة في المظللات أو الدوائر المنطقية...

ماذا يعني هذا ؟
هذا يعني أنه يستحيل على أي لعبة ( ضمن طريقة عمل الألعاب المعروفة اليوم وحتى غداً ) بفرض أن طريقة تصيير الألعاب لم تتغير إلى تقنيات أخرى ( مثل Ray-Tracing والتي لا زلنا بعيدين عنها عتادياً ) فإن أي محرك لعب وأي لعبة لن تقوم بتشغيل كل الدارات المنطقية والترانزستورات بكامل طاقتها...

أي أن المعالج الرسومي بكل حالات الألعاب لن يقوم باستهلاك كامل الطاقة التي يفترض أن يستهلكها في حال عمله بالقوة القصوى لكل الترنازستورات العاملة فيه... فتلك الحالة مستحيلة تماماً ضمن الألعاب من أول لعبة ظهرت وحتى اليوم وحتى غداً وبعد غدٍ مالم تتغير طريقة تصيير الألعاب ( كما ذكرت مسبقاً )

ولهذا فإن كلا من AMD و NVIDIA وذلك توفيراً للطاقة وتصغيراً لحجم البطاقة وتخفيضاً للتكاليف تقومان بوضع منظم طاقة يعطي طاقة أقل من حاجة المعالج الرسومي في حال تشغيل كل موارده...

برامج FurMark ومثيلاتها لا تقوم بذلك، فهي ترسل سيل بيانات غير واقعي يشغّل كل موارد المعالجات الرسوميّة مما يجعل المعالج الرسوميّ يستهلك طاقة أكبر من قدرات قسم تنظيم الطاقة والغير مهيأ لمثل هذه الحالات ( لأنها غير واقعية على الحياة العملية )

هذا مايؤدي إلى تضرر في وحدات تنظيم الطاقة وسبق أن تكررت مشاكل مع بطاقات Radeon من هذا الجانب حتى اضطرت ATi/AMD لوضع نظام حماية في برامج القيادة يقوم بتخفيض جهد وتردد المعالج الرسوميّ عند تشغيل تلك البرامج وهذا ما يعلل الأداء المنخفض لبطاقات ATi في برامج الاختبار تلك... فتلك الحماية البرمجية تحمي قسم تنظيم الطاقة
في سلسلة HD 5000 قامت AMD بوضع نظام حماية عتادي، فبدلاً من مراقبة البرامج العاملة عن طريق برامج القيادة، يقوم الحل العتادي بمراقبة البيانات المدخلة حتى يجد تسلسل بيانات غير واقعي يؤدي إلى زيادة استهلاك الطاقة فعند ذلك يقوم تلقائياً بتخفيض تردد المعالج الرسوميّ وتخفيض الجهد الداخل له وذلك لحماية كلا من قسم تنظيم الطاقة والمعالج الرسوميّ...

سابقاً كان البعض يعتقد أن تلك المشكلة خاصة بـ AMD فقط ويعللون بذلك نتائج بطاقات GeForce المرتفعة في تلك البرامج وعدم وجود حالات تدمّر لقسم تنظيم الطاقة في تلك البطاقات، ولكنها كانت موجودة ولكنها قليلة بسبب وجود نظام حماية عتادي في البطاقات كما أن بطاقات GeForce تتضمن منظم طاقة لديه مجال طاقة أكبر من نظيره في Radeon... وهذا ما خفّض الحالات لدرجة كبيرة ولكنه لم يمنعها وهذا واحد من الأمثلة :)

HossaM_ScorpioN1989
10-12-2009, 08:17
شكرا يا شباب على مروركم على تعليقاتكم الجميلة
وشكرا يا الخلف على المعلومات الحلوة دي بجد ربنا يكرمك أنت فعلا افادتني :)

S.O.S
10-12-2009, 08:45
لا حول ولا قوة الا بالله ربنا يصبرة
بس تصدك كنت هعيط من شكلة صعب عليا قوي مش صاحب الكرت الكرت هو الي صعب عليا
بس بصراحة صاحب الكرت هوا الي يستاهل الحرق في حد يعمل كدة في الدنيا دي عالم مجانين يارجل

S.O.S
10-12-2009, 08:50
بالعكس يا دكتور

تجربتي مع الهاردوير في مجملها جيدة للغاية

علاقتي بالهاردوير معقدة نوعاً

أحياناً أشعر ان قطع الكمبيوتر حية ولها روح خاصة بها

وبيحصل لي حاجة تانية لما أشوف قطعة هاردوير جديدة وحديثة مش هينفع أقول عليها :D:D

وتعليقا علي كلامك بص كدة
https://www.youtube.com/watch?v=--q_TFFbXBE
https://www.youtube.com/watch?v=cqpPWlXq8Sc&feature=related

الخلف
10-12-2009, 09:05
نسيت أن أذكر...

بطاقتي السابقة GeForce 7950GT انتهى حالها هكذا ولكن دون برنامج ضغط، لا أعلم هل لازلت أحتفظ بها أم لا...

king4x4
10-12-2009, 09:28
هع

احترق كم كرت وياي.. بس ذولي كانوا الضحايا !

قداما و حبيت أفقعهم بس عشان أشوف وش يصير.

الطريقه ؟

ذ البرنامج خخخخخخخخخخخخ و كسر السرعه لحد غير معقول.

و كل مره ينحرق الVoltage Regulation Module = VRM :]

S@M
10-12-2009, 09:43

:D
انا عارفها ......اصلى مجرب الآحساس دى كتييييييييييييير....:D:D:D

HossaM_ScorpioN1989
10-12-2009, 09:52
شكرا يا شباب على مروركم ونورتوا الموضوع :)
صموئيل ومينا : هو إيه اللي بيحصل بالضبط :D:D:D:D