المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعدة في مشروع تخرج فويب لكل من لديه خبره لاتبخل بها

Tcom.Eng
13-12-2009, 00:11
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا احب ان اشيد بهذا المنتدى الذي اعتبره اجمل المنتيديات العربيه والتعلمية على الاطلاق ....
انا لست من النوع الذي يشارك ويكتب في المنديات رغم اني بدخل ع النت من 2001 بس بصراحه منتدى عرب هاردهوير اجبرني على ذلك وانا سعيد جدا وهذه اول مشاركه لي في منتدى ع الانترنت..
انا طالب هندسة اتصالات في السنه الاخيره وشغال الايام دي في مشروع التخرج وهو عن الفويب voice over internet protocol ومفروض المناقشة النهائية للمشروع بعد شهر ونص تقريبا وارجو من كل الذين لديهم خبرة في مجال الفويب او لديهم مواد مفيده سواء مراجع او فيديوهات بالعربي عن الموضوع الا يبخلوا لي بها وافضل ان تكون مواد تعليمية باللغة العربية ويكون شرح متخصص مش الشرح للعاوز ياخد بس فكره عن الفويب لاني كلما ابحث لااجد شئ مفيد بالنسبه لي كشخص حعمل مشروعي في الفويب مش كمعلومات فقط كما اني لاحظت عدم توفر مواد بيسيك للفويب ع منتدى عرب هاردوير مثل البيس لشهادة سيسكو الكان بيس بالنسبه ليو شهادة الكومبتيا فياريت حد ليو خبره في الفويب يعمل لينا كورسات زي كورس الكومبتيا بالنسبه للشبكات كأساس ينطلق منو كل الذين يودون احتراف الفويب..... وشكراااا ليكم كتيييير وياريت ماتخذلوني في اول مشاركه لي وتحبطوني

enfelak
13-12-2009, 01:02
أخي الكريم
والله أنا زيك تماما وكنت عملت موضوع قبل كدة والناس هنا ردت عليا جزاهم الله خير لكن كان موضوعي يخدم سطح المشروع
وكنت هعمل موضوع منفصل لكن لما لقيتك كاتب موضوعك فأنا افضل أن أضع موضوعي معك علشان يبقى الموضوع أكبر شوية
أنا ياجماعة برضه طالب في السنة الأخيرة كما تعلمون جميعا ومشروعي برضه في الفويب وهو عبارة عن ip phone hardware implementation
وبصراحة كان مطلوب مننا تصورنا لتصميم النظام من جوة أو التليفون نفسه من الداخل ومراحل عمله
وأنا عارف ان المراحل دي هتكون موجودة في الفويب
وأنا علشان في ناس كتير فهمتني غلط
أنا عاوز تصميم الجهاز نفسه مش هعمل عملية سيميوليشن للمكالمة بين جهازين
احنا مشروعنا اننا نصمم الجهاز كهاردوير
فأنا عاوز أعرف بالضبط ايه اللي ممكن أقرأ فيه مع العلم اني قرات كتاب
voip for dummies
بس محستش اني استفدت كتير وكنت عاوز كتاب أقرأ فيه في الفويب وأقدر من خلال الكتاب ده أنفذ مشروعي لأني حاسس نفسي تايه جدا وأنا كنت بعت بعض الرسايل للعضو الكريم
for my islam
واقترح عليا اني أعمل موضوع علشان الكل يقدريساعد فيه
فأرجو انكم تساعدوني والأخ الكريم صاحب الموضوع
وبالنسبة لأخي صاحب الموضوع برضه علشان ميحسش اني استغليت موضوعه وليس هذا المقصد بالطبع ففي فيديوهات انجليزي لشرح الفويب بتاعة شركة تيرا كوم يمكن يكون ليك اهتمام انك تنزلها ولو مجبتهاش أنا ممكن أبعتلك الروابط بتاعتها
وأنا والله مرة تانية ليس المقصد أبدا اني استغل موضوعك لكن حسيت انه من غير المنطقي اني أعمل موضوع تاني منفصل عن موضوعك بيتكلم عن نفس موضوعك
بارك الله فيك والسلام عليكم ورحمة الله

Tcom.Eng
14-12-2009, 03:40
أخي الكريم
والله أنا زيك تماما وكنت عملت موضوع قبل كدة والناس هنا ردت عليا جزاهم الله خير لكن كان موضوعي يخدم سطح المشروع
وكنت هعمل موضوع منفصل لكن لما لقيتك كاتب موضوعك فأنا افضل أن أضع موضوعي معك علشان يبقى الموضوع أكبر شوية
أنا ياجماعة برضه طالب في السنة الأخيرة كما تعلمون جميعا ومشروعي برضه في الفويب وهو عبارة عن ip phone hardware implementation
وبصراحة كان مطلوب مننا تصورنا لتصميم النظام من جوة أو التليفون نفسه من الداخل ومراحل عمله
وأنا عارف ان المراحل دي هتكون موجودة في الفويب
وأنا علشان في ناس كتير فهمتني غلط
أنا عاوز تصميم الجهاز نفسه مش هعمل عملية سيميوليشن للمكالمة بين جهازين
احنا مشروعنا اننا نصمم الجهاز كهاردوير
فأنا عاوز أعرف بالضبط ايه اللي ممكن أقرأ فيه مع العلم اني قرات كتاب
voip for dummies
بس محستش اني استفدت كتير وكنت عاوز كتاب أقرأ فيه في الفويب وأقدر من خلال الكتاب ده أنفذ مشروعي لأني حاسس نفسي تايه جدا وأنا كنت بعت بعض الرسايل للعضو الكريم
for my islam
واقترح عليا اني أعمل موضوع علشان الكل يقدريساعد فيه
فأرجو انكم تساعدوني والأخ الكريم صاحب الموضوع
وبالنسبة لأخي صاحب الموضوع برضه علشان ميحسش اني استغليت موضوعه وليس هذا المقصد بالطبع ففي فيديوهات انجليزي لشرح الفويب بتاعة شركة تيرا كوم يمكن يكون ليك اهتمام انك تنزلها ولو مجبتهاش أنا ممكن أبعتلك الروابط بتاعتها
وأنا والله مرة تانية ليس المقصد أبدا اني استغل موضوعك لكن حسيت انه من غير المنطقي اني أعمل موضوع تاني منفصل عن موضوعك بيتكلم عن نفس موضوعك
بارك الله فيك والسلام عليكم ورحمة الله

ولا يهمك يابشمهندس واحنا في النهاية عاوزين نستفيد ومش نحن الاتنين بس كل الناس اللي ليها اهتمام بالموضوع ده ممكن تستفيد بس يااااااارب نلاقي واحد يساعدنا وانا لغاية اللحظه دي مش شايف ردوووود ليه ياجماعه كده ؟؟ مفيش حد عندو خبرة بالموضوع ولا الكسل حاااصل

enfelak
15-12-2009, 00:25
أخي الكريم tcom.eng
يمكن محدش رد عليك بس يمكن يكون في مقدرتي اني أساعدك
أنا جمعت حاجات كتير عن الفويب
وكنت عاوز منك توضحلي هو مشروعك عبارة عن ايه بالضبط
وممكن أقدر أرفعلك شوية حاجات تنفعك
وانت برضه مردتش عليا بخصوص موضوع كورس شركة teracom
أنامعايا الكورس كامل
فممكن أرفعهولك بس هو كله شرح إنجليزي
واحد بيشرح صوت وصورة بالإنجليزي
فأرجو انك ترد عليا يمكن أقدر أساعدك
والسلام

Tcom.Eng
15-12-2009, 00:39
أخي الكريم tcom.eng
يمكن محدش رد عليك بس يمكن يكون في مقدرتي اني أساعدك
أنا جمعت حاجات كتير عن الفويب
وكنت عاوز منك توضحلي هو مشروعك عبارة عن ايه بالضبط
وممكن أقدر أرفعلك شوية حاجات تنفعك
وانت برضه مردتش عليا بخصوص موضوع كورس شركة teracom
أنامعايا الكورس كامل
فممكن أرفعهولك بس هو كله شرح إنجليزي
واحد بيشرح صوت وصورة بالإنجليزي
فأرجو انك ترد عليا يمكن أقدر أساعدك
والسلام

تسلم كتير ع تفاعلك مع الموضوع ياباشمهندس .. بخصوص كورس شركة تيراكوم ياريت ترفعو وانشاءالله يكون فيهو معلومات تساعدني .. بس للاسف انا متخصص اتصالات يعني ماليش في الهاردوير كتير بس من خلال بحثي في عن مواضيع فويب لقيت مشروع فويب 80% منو هاردوير هو ديفايس بشتغل فويب تو جي اسم ام اند بي بي بي اكس قيت كان ماخد جائزة من جامعة حلوان مش عارف اذا مره عليك ولا لا ع العموم اذا مامره عليك ممكن اديهولك امكن يساعدك شويه لانو فيو شغل هاردوير وبرضو عندي سلايدز وكتب بالانجليزي عن الفويب بس مااستفدت منها كتير .. حاول ارفع اللي عندك وانا كمان حرفع اللي عندي وربنا يوفق

enfelak
15-12-2009, 14:09
تسلم أخي الكريم على هذا الرد
معلش امبارح نمت عطول بعد أما رديت عليك
فعلشان كدة مردتش ع آخر رد ليك
ومشروع هندسة حلوان ياريت تبعته علشان أقدرأطلع عليه
وده إن شاء الله رابط معلش بقى هو ع الرابيد شير بس فيه الكورس بتاع شركة تيراكوم كامل بتاع الفويب
https://rapidshare.com/users/TU51OP
وأرجو منك أنك ترفع الحاجة اللي عندك في أقرب وقت

Tcom.Eng
15-12-2009, 17:59
تشكر ياباشمهندس ع الرابط وده اللنك بتاع الموقع اللي فيو كلام عن المشروع القلتهولك وممكن تقدر تراسل صاحب المشروع https://younoodle.com/startups/helwan_ce_4_01 ....
واللنك التاني بتاع جامعة حلوان بس مافيهوش حاجه عن المشروع يعني شرح او دوكيمنت ع العموم انت ممكن تدخل الفورم بتاع الموقع وتلاقي حد يساعدك وطبعا هم من مصر ودي حاجه كويسه معاك يعني ممكن تقابلهم وربنا يوفقكhttps://helwanengineers.blogspot.com/2009/09/voip-to-gsm-pstn-gateway-ippbx-mie-2009.html ...
انا قبل كده كان لقيت شرح في موقع الجامعه نفسو عن المشروع بس للاسف ماحفظت اللنك المهم انت لو فتشت ف موقع حلوان حتلاقي حاجه

sayyoof
15-12-2009, 19:20
السلام عليكم
قد استطيع مساعدتكم وان شاء الله ان نكون في نفس الخانة وان اكون قد فهمت هذا الموضوع وان يكون ما اريد كتابته له علاقة
المهم لقد كان مشروعي هو implementation of VoIP network
ومع انني كنت اريد ان اعمل الكثير من الامور فيه ولكن للاسف قلة الدعم لم تتح لي ذلك
المهم الفكرة الاخيرة التي استطعت تنفيذها هي الاتي :
اذا كان لديك شبكة حاسوب فكم ستحتاج لكي تستخدم الفويب
انا لن اضع المزيد وذلك لان الموضوع كان كبير ولكن المهم
ان ما فعلناه هو تعريف فويب سيرفر وادخاله على تلك الشبكة واستخدام اكثر من interface وجعلها تتواصل معا عن طريقه
كما ذكرت التفريعات كثيرة ولكن البرنامج VoIP server موجود ويمكن استخدامه وهذه هي صفحته
www.asterisk.org

م/ أحمد بخيت
17-12-2009, 22:45
طيب يا جماعة
انا كنت برضو شغال على مشروع تخرج اليومين دول
لكن محتار اشتري منين الحاجات اللي بتركب ف السيرفر

enfelak
17-12-2009, 23:30
هي ايه الحاجات اللي بتركب في السيرفر اللي انت عاوزها بالضبط

م/ أحمد بخيت
18-12-2009, 02:13
هي ايه الحاجات اللي بتركب في السيرفر اللي انت عاوزها بالضبط

الكروت
زي الكروت الانالوج FXO/FXS
انا عاوز الاسعار والمكان اللي اشتري منه

Tcom.Eng
19-12-2009, 01:12
انا مشروعي عباره عن voip to gsm gateway بس عاوز اضيف عليه حاجات تانيه لانو المشروع ده اتعمل كتير وعايز اضيف فيه فكره جديده ومحتار اعمل ايه واضيف ايه ياريت حد يديني شوية افكار ممكن اعدل بيها المشروع وتاني عندي سؤال عن gsm gateway فكرة عملها ايه بالضبط وهل هي بتحتاج رصيد عشان تعمل راوتينج للفويب كول؟؟؟؟؟منتظر ردودكم

م/ أحمد بخيت
19-12-2009, 19:12
انا مشروعي عباره عن voip to gsm gateway بس عاوز اضيف عليه حاجات تانيه لانو المشروع ده اتعمل كتير وعايز اضيف فيه فكره جديده ومحتار اعمل ايه واضيف ايه ياريت حد يديني شوية افكار ممكن اعدل بيها المشروع وتاني عندي سؤال عن gsm gateway فكرة عملها ايه بالضبط وهل هي بتحتاج رصيد عشان تعمل راوتينج للفويب كول؟؟؟؟؟منتظر ردودكم

اخي الكريم
لو انت قصدك GSM GW
دا جهاز بيولد الدايل تون من شريحة الموبايل وبيديك خرج الحرارة او سلك RJ-11 بتوصله بالسيرفر او اي حاجة
لكن كمان فكرة عمله مبنية على دايرة تحويل من شبكات المحمول للشبكات الارضية
في تفاصيبل اكتر استخدم الجوجل للحصول عليها
او تقدر تقول اللي انت محتاج تفهمه بالظبط

Tcom.Eng
19-12-2009, 23:19
eebng_1422 تشكر كتير ع تفاعلك واهتمامك بالموضوع ... قصدي اذا عندي جهاز gsm gateway اشتريتو جاهز وربطتو مع السيرفر بتاع الفويب في الكمبيوتر طبعا هو حيعمل راوتينج للمكالمات من فويب للجي اس ام النقطة المحتاج اعرف عنها هل الgsm gateway بتحتاج يكون فيها رصيد مكالمات عشان تعمل راوتينج للمكالمات من الفويب؟؟؟ النقطة التانيه في تطبيقات كتير ممكن تتعمل عن الفويب انا مثلا اخترت voip to gsm gareway بس هو اتعمل وانا عاوز اعدل فيو واضيف عليه حاجات باستخدام واي ماكس مثلا ,, اذا ممكن اضيف ع مشروعي ايه هي الاضافات الممكن اعملها في المشروع؟؟؟

م/ أحمد بخيت
20-12-2009, 00:25
eebng_1422 تشكر كتير ع تفاعلك واهتمامك بالموضوع ... قصدي اذا عندي جهاز gsm gateway اشتريتو جاهز وربطتو مع السيرفر بتاع الفويب في الكمبيوتر طبعا هو حيعمل راوتينج للمكالمات من فويب للجي اس ام النقطة المحتاج اعرف عنها هل الgsm gateway بتحتاج يكون فيها رصيد مكالمات عشان تعمل راوتينج للمكالمات من الفويب؟؟؟ النقطة التانيه في تطبيقات كتير ممكن تتعمل عن الفويب انا مثلا اخترت voip to gsm gareway بس هو اتعمل وانا عاوز اعدل فيو واضيف عليه حاجات باستخدام واي ماكس مثلا ,, اذا ممكن اضيف ع مشروعي ايه هي الاضافات الممكن اعملها في المشروع؟؟؟

بارك الله فيك اخي الكريم
لكن انا كنت عاوز ااكد لك اكتر من حاجة بالترتيب
1. GSM GW مش بتمل روتنج لكنها بتعمل سويتشنج ما بين المكالمات سواء الآتية للعميل او الخارجة منها، بمعنى ان السيرفر هو اللي بيكون مسئول عن عمل الوتنج ما بين المكالمات واختيار الوجهة المناسبة بناءعلى الدايل بلان اللي عنده.
2. بالنسبة للرصيد اكيد لازم يكون فيها رصيد لأن انت اساساً بتحط فيها شريحة موبايل عادية خالص.
3. اما الواي ماكس انت عاوز تعمل بيها ايه ؟؟؟ هل انت عاوز تستخدمها كوسيلة اتصال بالانترنت ؟؟؟
ارجو التوضيح
كل عام وانتم بخير

Tcom.Eng
20-12-2009, 00:41
وانت بالف خير يارب وربنا يحقق كل امانيك ... فهمت عليك اخي وربنا يوفقك ويوفقنا جميعا .. ايوة انا اذا مثلا عاوز استخدم الواي ماكس كوصيلة للاتصال بالانترنت كيف ممكن تتععمل؟؟ وهل الواي ماكس ليها تطبيقات في مشروعي تحديدا غير اني ممكن استخدمها للاتصال بالانترنت ؟ تذت ايوة في تطبيقات ايه هي لو سمحت وضحها لي ... اسف انا شكلي عذبتك معاي بس المشكله اني داير تطبيقات وافكار قويه وجديده في الفويب اتطلع عليها عشان اقدر اختار حاجه كويسه للمشروع .. طبعا انا قدمت البروبوسال عن المشروع وهو voip to gsm gateway ومناقشة المقترح يوم الاتنين وهو قابل للموافقه او الرفض ع حسب ماتراه لجنة المشاريع من حيث فايدة المشروع وعدم تكراره .. لذلك انا عاوز افكار تطبيقات في الفويب جديده وجامه اقنع بيها لجنة المشاريع يتقبل مشروعي ومايترفض..شـــــــــــــكرا كتيييييير

م/ أحمد بخيت
20-12-2009, 02:49
وانت بالف خير يارب وربنا يحقق كل امانيك ... فهمت عليك اخي وربنا يوفقك ويوفقنا جميعا .. ايوة انا اذا مثلا عاوز استخدم الواي ماكس كوصيلة للاتصال بالانترنت كيف ممكن تتععمل؟؟ وهل الواي ماكس ليها تطبيقات في مشروعي تحديدا غير اني ممكن استخدمها للاتصال بالانترنت ؟ تذت ايوة في تطبيقات ايه هي لو سمحت وضحها لي ... اسف انا شكلي عذبتك معاي بس المشكله اني داير تطبيقات وافكار قويه وجديده في الفويب اتطلع عليها عشان اقدر اختار حاجه كويسه للمشروع .. طبعا انا قدمت البروبوسال عن المشروع وهو voip to gsm gateway ومناقشة المقترح يوم الاتنين وهو قابل للموافقه او الرفض ع حسب ماتراه لجنة المشاريع من حيث فايدة المشروع وعدم تكراره .. لذلك انا عاوز افكار تطبيقات في الفويب جديده وجامه اقنع بيها لجنة المشاريع يتقبل مشروعي ومايترفض..شـــــــــــــكرا كتيييييير

اخي الكريم
او انت ناوي تختار الواي فاي وسيلة اتصال بالانترنت
فكك منها وكمان دي بتكون خارج نطاق المشروع بتاعك
من وجهة نظري اقول لك لو في انترنت عادي زي ال DSL يبقى احسن بكتير
لكن بالنسبة لتطبيقات Wi-Max دي شبكة عليها خدمات داتا
متهيألي مش تفيدك في موضوعك
بالمناسبة يهمني اعرف انت من جامعة ايه
لو تقدر كمان ضيفني عندك ع الميل الياهو او سكاب بي
عاوز اعمل VOIP Community عشان لو في حاجة وقفت قدام حد فينا نعرف نلاقي لها حل
وانصحك كمان ان السيرفر بتاعك يكون Asteriskj
اقوى واحد وفظيع
وكمان خليك ف الكلام دا سواء انت دخلت المشروع دا او لا قدر الله اترفض
كل عام وانتم بخير
تهنئة أقصد بيها العام الهجري الجديد مش العام الميلادي :ah19:

Tcom.Eng
20-12-2009, 03:06
بدرس في كلية كمبيوترمان لدراسات الحاسب الاليه - هنسة الاتصالات - السودان ....
لي الشرف اني اضيفك عندي وفكرتك جميله انو نعمل فويب كوميونيتي ,, بالنسبه للasterisk انا نزلتو عندي في الجهاز بس لسه ماصطبتو وحقيقة محتار بينو وبين برنامج تاني اسمو tibox الاتنين نزلتهم عندي من خلال المعلومات الاخدتها من النت طبعا الفويب لم يدرس ضمن كورسات الكليه وكل ده من خلال بحثي في النت المهم اني محتار بين البرنامجين ومش عارف الفرق بينهم ايه لو عندك فكره عنهم بليز وضحلي .. اخيرا وليس اخرا تنصحني اشتغل ايه من خلال خبرتك في تطبيقات الفويب كمشروع تخرج؟؟
اكيييييد انا برضو قصدي العام الهجري وليس الميلادي رغم اني بصراحه شديده بالصدفه امبارح عرفت ان الليله بداية العام الهجري حاجه تخجل وماكان مفروض اقولها :s

م/ أحمد بخيت
20-12-2009, 10:39
هع هع هع
طيب ع العموم استخدم Asterisk أفضل ف الدعم وكل حاجة
لكن بالنسبة اي مساعدة انا معاك
كل عام وانتم بخير

BENDAOUD7
20-12-2009, 14:08
السلام عليكم ال Trixboxتعريفه كما يلي
The trixbox is a CentOS Linux distribution that provides a package of open source telephony based on the popular PBX Voice over IP Asterisk

أما ال Asterisk
Asterisk is an open source PBX application to interconnect in real-time network voice over IP via multiple protocols (SIP, H.323, ADSI, MGCP) and traditional telephony networks via telephone interface cards and all this at lower cost

م/ أحمد بخيت
20-12-2009, 14:30
أخي الكريم
في كام ملاحظة كدا ف كلامك
اول حاجة

السلام عليكم ال Trixboxتعريفه كما يلي
The trixbox is a CentOS Linux distribution that provides a package of open source telephony based on the popular PBX Voice over IP Asterisk

على فكرة كمان Asterisk دلوقتي بيكون CentOS

أما ال Asterisk
Asterisk is an open source PBX application to interconnect in real-time network voice over IP via multiple protocols (SIP, H.323, ADSI, MGCP) and traditional telephony networks via telephone interface cards and all this at lower cost

وتاني حاجة الاتنين شغالين لكن انا من وجهة نظري ان Asterisk ليه دعم ومنتدى أنشط م السيستم التاني
كل عام وانتم بخير

BENDAOUD7
21-12-2009, 10:44
يا أخي لا تخلط بين الإثنين ال trixbox هو عبارة عن system linux based on centOS و هو يحتوي على ال application التي تسمى asterisk و الخاصة بالفويس

أما الasterisk فهي عبارة عن application تختص بالفويس يعني تتيح لك عملPBX
هذا و الله أعلم

soska19
21-03-2010, 22:23
انا كمان سورى يعنى لو هستغل موضوعك عايزه اسال على حاجات لانى انا كمان فى رابعه اتصالات والمشروع بتاعى داخل فيه الفويب بس خلاص احنا استقرينا على المشروع وكمان ال components بس دلوقتى احنا بندور عشان نشتريها وتايهيين يعنى احنا محتاجين بالنسبه ل fpga kit حددنا blackfin kit وكمان محتاجين كروت fxo and fxs بس تايهيين وبندور على الشركات اللى فيها دول وبرده احسن الاسعار فيا جماعه لو حد يقدر يفيدنى فى اى حاجه يقول على طول او حتى المواقع اللى توصلنى لده بتاعه الشركاااات وشكرااااااااااا

oda88
27-04-2010, 21:09
السلام عليكم
الحقيقة دى اول مشاركة ليا فى هذا المنتدى العظيم واللى شجعنى اكتبها مدى اهتمام الاعضاء بالفويب تكنولوجى وايضا asterisk.
asterisk voip server مشروع التخرج بتاعى والحمد لله خلصته بالمذاكرة الشخصية و بعض المساعدة من صديق .
انا الحمدلله اعرف voip bascis & standards وايضا تقريبا كل شىء عن asterisk بداية من installation & compilation حتى overall configuration مع بعض الاضافات مثل عمل ويب سيرفر للتحكم فى الفويب سيرفر وعمل web GUI وايضا استطعت ان اشغل معه softphones , hard ip phones & analog phones
والاضافة الكبيرة هى انى استطعت ان اشغل telephone line قادم من السنترال PSTN على asterisk للاستفادة منه ك كول سنتر call center .
واستطعت تشغيل بعض الخصائص به مثل IVR , voicemail , call queues & ACD.
لكن مشكلته الوحيدة انه لا يدعم تشفير المكالمات ولكنى الان اعمل على تطبيق لتشفير المكالمة عن طريق zrtp protocol .
انا اسف انى اطلت الكلام
و اى شخص يحتاج منى المساعدة ان شاء الله اقدر اساعده بقدر الامكان