المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : رجال الصاعقه المصريه .. اوعى وشك ..

GHOSTEID0
15-12-2009, 13:53
السلام عليكم

اليكم فيديو عن الصاعقه المصريه ابطال اكتوبر السابقه و القادمه باذن الله
مدمرى اليوم

.............. فيه موقف لازم اقوله ..........

من سنتين كان هناك تدريب مشترك بين مصر امريكا فى مصر و كان من عندنا رجال صاعقه و عندهم الصاعقه بتاعتهم
المهم اول يوم تدريب مشترك الامريكان لم يستحملوا التدريب و تركوه
و كتبوا فى تقريرهم : التدريب غير آدمى ( اه يا فرفور انتا و هوا .. روح لمامتك ترضعك يا صغنون )

لكن رجل الصاعقه المصرى بالف امريكى

اتفرج و افتخر

https://www.youtube.com/watch?v=bNf6GJWs1rI

ellassy
15-12-2009, 14:08
الحمد لله خدت تاجير من الجيش :D
شفت التمرين اللى بيربطو فيه الجنود من ايديهم ورجليهم ويرموهم فى حمام السباحة:eek: ( يا مامى )
اعتقد ان الجيش ايام ابو غزالة كان افضل من دلوقتى

GHOSTEID0
15-12-2009, 14:13
شفت التمرين اللى بيربطو فيه الجنود من ايديهم ورجليهم ويرموهم فى حمام السباحة:eek: ( يا مامى )

ههههههههههههه

هما دول اللى هيدافعوا عنن مش بتوع الايس كريم و الفرافير

Sh@rk
15-12-2009, 14:26
احترامي للجميع, لكن بلا رجال صاعقة بلا "زفت"
ما شفنا حد منهم, و هم نفسهم "الصاعقة" بيلاحقوا الناس اللي بتحاول تهرب اساسيات الحياة بعد اغلقوا عليهم من كل الجوانب

badroz
15-12-2009, 14:48
اول يوم تدريب مشترك الامريكان لم يستحملوا التدريب و تركوه
و كتبوا فى تقريرهم : التدريب غير ادمي

غير ادمي = لا يوجد اسعافات اوليه , لا يوجد اهتمام بسلامه المعدات و هو مايعرض حياه الافراد للخطر الجسيم بدوي ادني سبب ... و هي شكاوي يشكوي منها اي مواطن مصري يقع حظه الاسود في الدخول للجيش و زمان غير دلوقتي بالمناسبه .. حاليا بقي في اهتمام اكثر بمليون مره , بالتالي اللي مدخلش الجيش زمان مش هيعرف انا بتكلم علي ايه اساسا ومش هيعرف ازاي روح البني ادم جوه كانت ارخص من الحشره وممكن تروح ضحيه اهمال او استهتار بمنتهي البساطه !

اما التكتيكات الموجوده كلها في الفيديو اعلاه فهي تكتيكات الصاعقه اللي تعلمها الجيش المصري من الامريكان بالكتب و الفيديو .. وهي نفس التدريبات اللي طورها الجيش الامريكي نقلا عن سلاح البحريه الملكيه البريطانيه بالثلاثينات في الوقت اللي الجيش المصري كان بيحارب فيه لسه ع الحصنه و الجمال ببنادق الرش !

لكن بوجه عام فالجيش المصري هو الافضل في المرتبه الثانيه بعد اسرائيل في الشرق الاوسط .. اما عالميا فلا اعرف ماهو ترتيبه تحديدا !

و رحم الله امرء عرف قدر نفسه .. فما رفعها السماء ولا خسف بها الارض .

ellassy
15-12-2009, 14:58
يا اخى التدريبات اللى انته شفتها ده تدريبات الجيش الاساسى مش قوات التجنيد

The Mysterious
15-12-2009, 14:59
بالفعل شيء يرفع الرأس، ونحن في سوريا عندنا نفس التأهيل والإعداد (أخي أنهى دورة الصاعقة حديثاً) لقوات خاصّة، وهذه القوّه مقابلة للكوماندوز في الجيش الأميركي،

ما شفنا حد منهم, و هم نفسهم "الصاعقة" بيلاحقوا الناس اللي بتحاول تهرب اساسيات الحياة بعد اغلقوا عليهم من كل الجوانب
لكن أخي يجب أن نفصل بين أوامر السلطة وما يقوم أو سيقوم به حماة الديار :).

The Mysterious
15-12-2009, 15:03
بالتالي اللي مدخلش الجيش زمان مش هيعرف انا بتكلم علي ايه اساسا ومش هيعرف ازاي روح البني ادم جوه كانت ارخص من الحشره وممكن تروح ضحيه اهمال او استهتار بمنتهي البساطه !

نعم صحيح، أوافقك في هذه النقطة مع أنّي لم أخدم العلم بعد.

one-zero
15-12-2009, 15:05
ههههههههه
اتوقع الموضوع ده ينتهي بخناقه ما بين 3 جماعات بالتحديد
مجموعه ترى العسكر المصري في دور المحاصر العميل
مجموعه ترى العسكر المصري ممثل لنظام يختلفون معه ويمقوتوه
مجموعه ترى العسكر المصري خير جند الارض

اقتراح لادارة المنتدى بمخاطبة المذيع فيصل القاسم (مقدم برنامج الاتجاه المعاكس) ليكون مشرف على القسم العام
راح يستمتع كتير

وهنا يحضرني سؤال ما اخبار عسكر باقي دولنا هل هم مدمرى اليوم كما يقول جوست ام زفت كما يقول شروك

منذ استقلال دولنا العربيه الحبيبه ولم اراى جيوشكم ان شاء الله خير ان شاء الله سالمين

GHOSTEID0
15-12-2009, 15:07
[FONT=Arial][SIZE=4]

غير ادمي = لا يوجد اسعافات اوليه , لا يوجد اهتمام بسلامه المعدات و هو مايعرض حياه الافراد للخطر الجسيم بدوي ادني سبب ... و هي شكاوي يشكوي منها اي مواطن مصري يقع حظه الاسود في الدخول للجيش و زمان غير دلوقتي بالمناسبه .. حاليا بقي في اهتمام اكثر بمليون مره , بالتالي اللي مدخلش الجيش زمان مش هيعرف انا بتكلم علي ايه اساسا ومش هيعرف ازاي روح البني ادم جوه كانت ارخص من الحشره وممكن تروح ضحيه اهمال او استهتار بمنتهي البساطه !

اما التكتيكات الموجوده كلها في الفيديو اعلاه فهي تكتيكات الصاعقه اللي تعلمها الجيش المصري من الامريكان بالكتب و الفيديو .. وهي نفس التدريبات اللي طورها الجيش الامريكي نقلا عن سلاح البحريه الملكيه البريطانيه بالثلاثينات في الوقت اللي الجيش المصري كان بيحارب فيه لسه ع الحصنه و الجمال ببنادق الرش !

لكن بوجه عام فالجيش المصري هو الافضل في المرتبه الثانيه بعد اسرائيل في الشرق الاوسط .. اما عالميا فلا اعرف ماهو ترتيبه تحديدا !

و رحم الله امرء عرف قدر نفسه .. فما رفعها السماء ولا خسف بها الارض .

الامريكان لم يستطيعوا تحمل التدريبات لانهم يتعلوا الضرب الحربى و لا يستطيعوا ان يحاروبوا نمله على الارض
و افغانسات و الرعاق ليست ببعيد

الامريكان لم يتحملوا اكل الفول نعم جربوا ياكلوا فول و طعميه فى اول يوم جالهم تسمم

GHOSTEID0
15-12-2009, 15:09

ده مش شغلهم

انا كان نفسى يتم استخدامهم قريب لكن واحد صاحبى قالى انا ما ارضاش واحد من الصاعقه يتخربش خربوش صغير

الصاعقه ليها وقتها باذن الله

GHOSTEID0
15-12-2009, 15:11
بالفعل شيء يرفع الرأس، ونحن في سوريا عندنا نفس التأهيل والإعداد (أخي أنهى دورة الصاعقة حديثاً) لقوات خاصّة، وهذه القوّه مقابلة للكوماندوز في الجيش الأميركي،

لكن أخي يجب أن نفصل بين أوامر السلطة وما يقوم أو سيقوم به حماة الديار :).

ياه ياه
يا حبيبتى يا سوريا

انا بعشق سوريا و كل اهل سوريا بحس ان مصر و سوريا واحد

ربنا يدوم المحبه بين الشعبين

badroz
15-12-2009, 15:18
انا شايف ان الموضوعيه هتكون هي الضحيه الاولي في الحوار وليس الجيش المصري نفسه .

فالقسم الذي يري ان فلسطين جزيره تحيط بها مصر من كل الجهات سيري المشكله من منظوره هو وسيحمل مصر الاسباب كلها.
و من ناحيه اخري "النازيون المصريون الجدد" (تنظيم نشئ ع مايبدو بعد مباراه الجزائر) :D سيرون ان الجيش المصري اقوي من كل جيوش العالم مجتمعه بدون اي سبب علمي او منطقي واحد نقدمه في الحوار .
وبالتالي فهو نقاش أجدب عقيم لان كل واحد بالفعل لديه رأيه الجاهز مسبقا والغير قابل للتغيير !
وللاسف تلك هي اعظم مشاكلنا التي لن تقوي اعظم جيوشنا علي حلها مهما طال الزمن او قصر .. وهي انعدام ثقافه الموضوعيه !

miro the king
15-12-2009, 15:22
الامريكان لم يستطيعوا تحمل التدريبات لانهم يتعلوا الضرب الحربى و لا يستطيعوا ان يحاروبوا نمله على الارض

الامريكان لم يتحملوا اكل الفول نعم جربوا ياكلوا فول و طعميه فى اول يوم جالهم تسمم
:D:D عشان تعرقوا المصريين طب دة الجييش وحصلوا كدة اما احنا بتاع زيزو تلوث نعمل اية بس بامانة عندنا واحد اسمة زيزو تلوث بس راجل بيعمل فول بس بجد فول مش بتاع جاد ااما الصاعقة فدة المفروض عادى انا شفت كام فديو على التلفيزيون فى الاحتفلات كانت جمدة بس سؤال دلوقتى مدام اوروبا والدول المتقدمة ضعاف وفقط اقوياء بالسلاح لماذا نحن لسنا متفوقين فى الاثنين ولا القوى البدنية بس :(

بس هل فية حديث ان جنود مصر خير جنود الارض عشان انات سمعت حديث مشابة

GHOSTEID0
15-12-2009, 16:08
النازيون المصريون الجدد" (تنظيم نشئ ع مايبدو بعد مباراه الجزائر)

انا نازى ......................

مين معايا
انا هدخل على الفيس بوك اعمله دلوقتى

GHOSTEID0
15-12-2009, 16:10
ههههههههه
اتوقع الموضوع ده ينتهي بخناقه ما بين 3 جماعات بالتحديد
مجموعه ترى العسكر المصري في دور المحاصر العميل
مجموعه ترى العسكر المصري ممثل لنظام يختلفون معه ويمقوتوه
مجموعه ترى العسكر المصري خير جند الارض

اقتراح لادارة المنتدى بمخاطبة المذيع فيصل القاسم (مقدم برنامج الاتجاه المعاكس) ليكون مشرف على القسم العام
راح يستمتع كتير

وهنا يحضرني سؤال ما اخبار عسكر باقي دولنا هل هم مدمرى اليوم كما يقول جوست ام زفت كما يقول شروك

منذ استقلال دولنا العربيه الحبيبه ولم اراى جيوشكم ان شاء الله خير ان شاء الله سالمين

ههههههههههههههههههههههههههههه

مص خير جند انصار الارض غصب عن ولاد ابو اسماعين

فيصل قاسم لو جه هيخلى الاداره تتعارك مع نفسها مش مع الاعضاء بس

الجيوش العربيه بخير بس هيا دلوقتى واخده تعسيله اصل هيا مش فاضيه
شوفنا جيوش بتتهزم
شفنا جيوش بتستسلم
احنا نصحى من النوم الصبح نلاقى مافيش جيش ......... فدى نكته بجد ..........زز

GHOSTEID0
15-12-2009, 16:24
:D:D عشان تعرقوا المصريين طب دة الجييش وحصلوا كدة اما احنا بتاع زيزو تلوث نعمل اية بس بامانة عندنا واحد اسمة زيزو تلوث بس راجل بيعمل فول بس بجد فول مش بتاع جاد ااما الصاعقة فدة المفروض عادى انا شفت كام فديو على التلفيزيون فى الاحتفلات كانت جمدة بس سؤال دلوقتى مدام اوروبا والدول المتقدمة ضعاف وفقط اقوياء بالسلاح لماذا نحن لسنا متفوقين فى الاثنين ولا القوى البدنية بس :(

فيه حديث عن الرسول و صحيح ان مصر خير جند الارض

و بالنسبه للفول و الطعميه فلو حد يعرف اللى فيهم و مدى اضرارهم ما كنش حد كل منهم
بس الغريب ان البطن المصرى اتعودت عليهم
و سلملى على زيرو تلوث

S@M
15-12-2009, 16:31

هههههههههههه...يعنى اية ...يجيبولهم بيتزا وهما بيحاربو ...:D:D

من المعروف عن تدريبات الصاعقة المصرية ....قوتها وصرامتها فى التدريبات بمعنى مفيش حاجة اسمها ...مابنفعش او مش هقدر اعمل كدة :mad:

وشكرا على الموضوع يا عزيزى

badroz
15-12-2009, 17:25
يا استاذghosteid95 (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=11121272)
عيب اللي انت بتقوله ده في مشاركاتك ... ثانيا الدول المحترمه لا تقيس قوتها بجيشها , بل باقتصادها و ثبات عملتها , فما فائده جيش يستورد اسلحته ولا يصنعها بذاته ؟ وما فائده الجيش بدوله تحيا ع معونه "الطحين" و الدقيق لتطعم شعبها الخبز الحاف !
من النهايه منطق القوي العسكريه ده لا يمارس في اي مكان في العالم حاليا الا مع من لا يفهمون سوي به الا و هم العرب للاسف .. اما صراعات العالم المتحضر حاليا فهي لا تتم الا في حلبه البورصه و العلوم و الرياضه والفن فقط .
واحمد الله ان مصر لا تمارس القوي العسكريه و لن تمارسها لا ع المدي البعيد ولا ع المدي القريب , فاذا كانت الدول الكبري بجلاله قدرها تتحاشي الحروب تفاديا للخساره الماليه , فمابالك بالدول الصغري ذات الاقتصاد الضعيف اساسا ؟

GHOSTEID0
15-12-2009, 17:30
يا استاذghosteid95 (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=11121272)
عيب اللي انت بتقوله ده في مشاركاتك ... ثانيا الدول المحترمه لا تقيس قوتها بجيشها , بل باقتصادها و ثبات عملتها , فما فائده جيش يستورد اسلحته ولا يصنعها بذاته ؟ وما فائده الجيش بدوله تحيا ع معونه "الطحين" و الدقيق لتطعم شعبها الخبز الحاف !
من النهايه منطق القوي العسكريه ده لا يمارس في اي مكان في العالم حاليا الا مع من لا يفهمون سوي به الا و هم العرب للاسف .. اما صراعات العالم المتحضر حاليا فهي لا تتم الا في حلبه البورصه و العلوم و الرياضه والفن فقط .
واحمد الله ان مصر لا تمارس القوي العسكريه و لن تمارسها لا ع المدي البعيد ولا ع المدي القريب , فاذا كانت الدول الكبري بجلاله قدرها تتحاشي الحروب تفاديا للخساره الماليه , فمابالك بالدول الصغري ذات الاقتصاد الضعيف اساسا ؟

فهمنى بس فين العيب بالظبط فى مشاركتى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اى دوله تتباهى بقوتها سواء كانت فى الاقتصاد او السيساه او القوه الجسديه

و ده مش عيب

NaAZoOR
15-12-2009, 17:45

https://www.islamweb.net/ver2/Fatwa/ShowFatwa.php?Option=FatwaId&lang=A&Id=49096

الحديث ضعيف

Bahaa Hamam
15-12-2009, 17:47
موضوع متميز أخي

فما فائده جيش يستورد اسلحته ولا يصنعها بذاته ؟
ومين اللي قالك كدة انت غلطان انت :ah22::ah22::ah22:

__eRa__
15-12-2009, 17:56
السلام عليكم

اليكم فيديو عن الصاعقه المصريه ابطال اكتوبر السابقه و القادمه باذن الله
مدمرى اليوم

.............. فيه موقف لازم اقوله ..........

من سنتين كان هناك تدريب مشترك بين مصر امريكا فى مصر و كان من عندنا رجال صاعقه و عندهم الصاعقه بتاعتهم
المهم اول يوم تدريب مشترك الامريكان لم يستحملوا التدريب و تركوه
و كتبوا فى تقريرهم : التدريب غير آدمى ( اه يا فرفور انتا و هوا .. روح لمامتك ترضعك يا صغنون )

لكن رجل الصاعقه المصرى بالف امريكى

اتفرج و افتخر

https://www.youtube.com/watch?v=bNf6GJWs1rI

السلام عليكم ....

لم أشاهد الفيديو.
"كم من فئة قليلة غلبت فئة كثيرة بإذن الله" .......... هذا هو القانون الذي أعرفه. فلا تدريبك ولا معداتك يضمنون لك النصر في المعركة. والأمثلة كثيرة وخذ عندك:

1. روسيا وأمريكا في أفغانستان.
2. أمريكا في العراق.
3. اسرائيل ضد حزب الله.

الواقع يقول أن هناك طرف متفوق عسكريا بشكل لا يختلف عليه اثنان ومع ذلك يهزم.
التدريبات العسكرية لها أصول وليس من بينها إهانة الجندي. هل سمعت عن مصانع الجيش التي تم تحويلها إلى أفران عيش بلدي؟؟؟

__eRa__
15-12-2009, 17:57

ليه كان أحسن؟ كانوا بيحموا الجنود بالشامبو ولا ايه؟

__eRa__
15-12-2009, 18:03

على فكرة اللي بيعمل كده حكومة دنيئة. تجبر موظفيها ومواطنيها على فعل ما يرفضون. ولا أراك تعتقد ببطولة المهربين. هؤلاء المهربون لا يفعلون ذلك "علشان عيون شعب فلسطين". بالعكس هذه تجارة. وتجارة رائجة جدا. تباع فيها السلع الأساسية تلك بأضعاف أثمانها الحقيقية.

أسألك وأجبني: تقول بعد أن أغلقوا عليهم كل الجوانب. إذن هذا هو الجانب الوحيد الذي لم يكتمل بعد إغلاقه. فما بالك لا تتحدث عن الجوانب المغلقة بالكامل بالفعل من سنوات؟ إن كانت المفسدون من حكومة مصر يحاولون بناء الحاجز الفولاذي لوقف عمليات التهريب تلك فما بال دول أخرى لم تحاول أصلا التهريب؟ وما بال دول أراضيها محتلة ولم تقذف حتى "طوبة" من سنين لاسترجاع أرضها؟

عجبا يا زمن... أصبحت أرض الكنانة لبانة تلوكها الألسنة. طيب يا أخي أهل مصر كلهم صهاينة فأين ذهب باقي المسلمون؟

الفجر القادم
15-12-2009, 18:13
واضح ان الموضوع تفاقم ، وهو كعادة جميع المواضيع اللتي تخص مصر او فلسطين .

ساضطر الى اغلاقه باعتبار ان فكرته واضحه ، ولا معنى لاستمرار الجدال ...

__eRa__
15-12-2009, 18:13

لأ. مش حديث.