المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اكتب سؤالك هنا ليجيب عليه أستاذنا الفاضل مستر أحمد سرحان

egy_semooo
17-12-2009, 13:55
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
إخواني في الله أقترح بأن يكون هذا الموضوع للأسئلة الموجهة لأستاذنا الفاضل أحمد سرحان فيما يخص كل شئ وأرجو منه الدخول كل فترة زمنية محددة للإجابة على هذه الأسئلة لأني ألاحظ وجود أسئلة متفرقة في مواضيع متفرقة أيضاً ومن الأكيد أن كثرة الأسئلة والإجابة عليها مفيد جداً لكل الأعضاء وبالتالي عندما تكون كل الأسئلة في مكان واحد فهذا يسهل الكثير والكثير عليناً أرجو التصويت للموافقة على هذا الاقتراح ولكم جزيل الشكر والتقدير

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا عَمِلْتُ وَمِنْ شَرِّ مَا لَمْ أَعْمَلْ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ سَمْعِي، وَمِنْ شَرِّ بَصَرِي، وَمِنْ شَرِّ لِسَانِي، وَمِنْ شَرِّ قَلْبِي.

boshboshking
17-12-2009, 14:02
فعلاً موضوع مفيد جداً و أتشرف و أسئل أستاذنا أحمد سرحان عن أخر أسئلة أمتحان 70-270 لأنى أن شاء الله همتحن يوم 23 و بعد ما ذكرت شرحة المبسط السهل مش عارف أراجع أنهى أسئله لأن الموجود كتييير و الف شكر لكم جميعاً

a_network
17-12-2009, 16:09
موضوع جميل وهيبقى فيه إفاده قويه جدا لكل الاعضاء بالتوفيق إن شاء الله

------------------------------------------
فى رعاية الله وحظه

baseel44
17-12-2009, 17:51
مشكورررررررررررررررررر اخي الله يفتح عليك

e_amr
17-12-2009, 19:04
أخي الفاضل هل أخبرت البشمهندس أحمد سرحان بهذا الموضوع ؟؟ حتى يدخل ويجيب على الاسئلة ؟؟
لاني الاحظ من كلامك انك لم تخبره بالموضوع . فان كان كذلك فلماذا هذا الاحراج يا اخي , فنحن لانعلم مشاغل البشمهندس وظروفه فلماذا نلزمه ونعمل موضوع يحرجه ونقول ( ادخل واسال كي يجيب البشمهندس احمد ) .

tarek_elmohamma
17-12-2009, 20:52
ياريتك تخليه يوضحلنا استخدام ال ptr ريكورد فى ال dns عشان بحثت عليها على النت ومش فاهم حاجه ولا الانستركتور بتاعى عارف حاجه

alisaed
17-12-2009, 22:10
كل الاحترام لك اخي الكريم.
و لكن بصراحة موضوعك غير منطقي . فمن غير المنطقي ان تطلب من الاعضاء وضع اسئلتهم ليجيب عليها الاخ احمد سرحان. من غير ان تأخذ رأيه.فانت بهذا الشكل تعد بمنح ما لا تملك.

egy_semooo
17-12-2009, 23:18
إخواني في الله قبل الرد على أي موضوع يتم طرحه أرجو قراءة محتواه جيد أنا قلت في كلامي أقترح ولم أجزم بشئ كما قلت في نهاية كلامي أرجو التصويت على هذا الاقتراح فأنا لم ألزم أحد بشئ ونحن نرجو أن تعم الفائدة ونسأل الله تعالى أن يجعل أعمالنا خالصة لوجه الله ولكم كل الشكر والتقدير

kathmawee
17-12-2009, 23:37
الموضوع جيد والفكره سليمه ولكن تعتمد كما قال احد الاخوه على الموافقه من الاستاذ احمد

saraaa
18-12-2009, 13:17
موضوع كويس وفكره رائعه
ومش شرط الاستاذ احمد .. هو كتر خيره مشكوورا عمل ما عليه وافاد الكثير مناا ف لو مش فاضي ف ربناا معااه .. ويجيب احد الاعضااء علي الاسئله اذا كاان متااكد انه فاهم كويس ومتمكن من الاجابه علي السوال

وابدا انا بسووال .. المهندس احمد قال ان في جلقه ال addition domain controller ان بمزاجي اني اجعل ال application partition بتااعه ال primary dc انهاا تعمل replication مع ال add dc بس انا وشرح الثلاث اختياارات بتووع ال dns في ذلك
ولكني مغهمتش الفرق بين كل اختياار
ارجوو توضيح هذه الجزئيه

egy_semooo
18-12-2009, 20:49
أنا أعلم تماماً أنه لن يبخل علينا أحد في هذا المنتدى العظيم بأي شئ

egy_semooo
20-12-2009, 12:29
أرجو من الإخوة المشرفين رعاية هذا الموضوع لأهميته بالنسبة لنا كأعضاء في هذا المنتدى ولكم كل الشرك والتقدير

nader221
20-12-2009, 14:43
والله العظيم المهندس احمد سرحان رجل محترم بمعنى الكلمة واسلوبة فى الشرح اكتر من رائع مش بس بيديك من الكتب وكمان خبرته فى الشرح يعنى والله العظيم رجل لم ارى مثلة فى طريقته وشرحة الجميلة والمبسطة ربنا يبارك فية ويجزيه كل خير

tarek_elmohamma
20-12-2009, 20:48
أرجو من الإخوة المشرفين رعاية هذا الموضوع لأهميته بالنسبة لنا كأعضاء في هذا المنتدى ولكم كل الشرك والتقدير

اكيد تقصد كل الشكر هههههه بس برده ما سالتهوش على موضوع استخدام ال ptr بتاع ال دى ان اس اصلها شاغلانى قوى ليه الجهاز هيعمل تحويل عكسى يعنى ليه يحول ال اى بى لاسم وامته بيحتاجها خليك فاكر تساله الله يخليك

أيمن النعيمي
20-12-2009, 21:36
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
إخواني في الله أقترح بأن يكون هذا الموضوع للأسئلة الموجهة لأستاذنا الفاضل أحمد سرحان فيما يخص كل شئ وأرجو منه الدخول كل فترة زمنية محددة للإجابة على هذه الأسئلة لأني ألاحظ وجود أسئلة متفرقة في مواضيع متفرقة أيضاً ومن الأكيد أن كثرة الأسئلة والإجابة عليها مفيد جداً لكل الأعضاء وبالتالي عندما تكون كل الأسئلة في مكان واحد فهذا يسهل الكثير والكثير عليناً أرجو التصويت للموافقة على هذا الاقتراح ولكم جزيل الشكر والتقدير

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا عَمِلْتُ وَمِنْ شَرِّ مَا لَمْ أَعْمَلْ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ سَمْعِي، وَمِنْ شَرِّ بَصَرِي، وَمِنْ شَرِّ لِسَانِي، وَمِنْ شَرِّ قَلْبِي.

أخي على ماذا نصوت وماذا تعني نتائج التصويت
يعني بحال كل الاعضاء وافقوا على التصويت هل هذا سوف يجعل الاستاذ احمد يدخل ويحل الاسئلة ؟؟؟
افضل من هذا نشر هذا الموضوع اراسل بريد خاص وطلب منه تخصيص وقت معين للإجابة على الاسئلة
واعذرني لان فكرة التصويت غير معقولة ابدا

AhMeD nOr
20-12-2009, 22:08
اعتقد دى حاجه ترجع لحضره المهندس مش لنا
و ياريت منتقلش عليه اكتر من كدا ربنا يكرمه على الشرح الا رفعه لينا
و ربنا يزيده من علمه
و صعب ان المهندس احمد يفضى نفسه و يجاوب على الاسئله
شوف انتا كدا اصل المنتدى بيبا فيه كام موضوع بكام سوال فى اليوم
مفيش واحد يقدر يرد عليهم لوحده الا اذا كان متفرغ لكدا

medo11220022
20-12-2009, 22:29
والله اتمنى فعلا ..وفعلا موضوع رائع

mohamed.elshair
20-12-2009, 22:50
اخواني الاعزاء

انا شايفكم كلكوا طالبين الاستاذ احمد يجاوب علي اسئلة

احب ارد عليكم في هذه الجزئية :-

1- المهندس احمد جزاه الله خيرا مش عايزين نتقل عليه اكتر من كدا ، ولازم كلنا نوصله شكرنا علي المجهود الرائع اللي بيعمله .

2- انتوا طبيعي بتسالوا في المنتدي وكل الناس بتجاوبكوا .

3- المهندس احمد لو كان عايز يجاوب كان جاوب علي طول علي اي سؤال في المنتدي لكن هو اكيد مش فاضي لكدا

4- لو افترضنا انه هايجاوب علي الاسئلة ، طيب ما تسالوا الاسئلة علشان يجاوب عليها

انا شايف انكم بتتكلموا علي الموضوع بتاع الاسئلة ولكن مش بتسالوا .

5- لابد من عرض السؤال دون تحديد من يقوم بالاجابة ، لان الهدف من الموضوع هو الاجابة علي السؤال .
وطبيعي علي المنتدي كل الناس بتجاوب والاعضاء بتاخد الراي اللي بتلاقيه كويس

شكرا لحسن تعوانكم في الخير

عادل شبل
20-12-2009, 23:08
اخواني الاعزاء

انا شايفكم كلكوا طالبين الاستاذ احمد يجاوب علي اسئلة

احب ارد عليكم في هذه الجزئية :-

1- المهندس احمد جزاه الله خيرا مش عايزين نتقل عليه اكتر من كدا ، ولازم كلنا نوصله شكرنا علي المجهود الرائع اللي بيعمله .

2- انتوا طبيعي بتسالوا في المنتدي وكل الناس بتجاوبكوا .

3- المهندس احمد لو كان عايز يجاوب كان جاوب علي طول علي اي سؤال في المنتدي لكن هو اكيد مش فاضي لكدا

4- لو افترضنا انه هايجاوب علي الاسئلة ، طيب ما تسالوا الاسئلة علشان يجاوب عليها

انا شايف انكم بتتكلموا علي الموضوع بتاع الاسئلة ولكن مش بتسالوا .

5- لابد من عرض السؤال دون تحديد من يقوم بالاجابة ، لان الهدف من الموضوع هو الاجابة علي السؤال .
وطبيعي علي المنتدي كل الناس بتجاوب والاعضاء بتاخد الراي اللي بتلاقيه كويس

شكرا لحسن تعوانكم في الخير

:ah7:

حضرتك قولت الكلام اللى كنت عاوز اقوله بس مش عارف أجمعه ازاى!!!
انا واحد من الناس ممكن اشوف سؤال لأحد الاخوه واعرف ارد عليه لكن للاسف السؤال موجه لشخص بعينه للاجابه عليه زى المهندس ياسر او المهندس أحمد وساعتها لازم اسكت لأن بعض الاخوه ممكن يعتبر ده استعراض منى وبالذات الاخ طارق_بصراحه عنده اندفاع غريب فى الرد وممكن يرد عليك اى رد غير متوقع

manal1
21-12-2009, 00:02
السلام عليكم
مشكلة وياريت من الاخوة حلها مع بعض
بخصوص ras server
الشبكة عبارة عن الاتى

Windows server 2003

Domain controler - Dns - remote access service

به كارتين شبكة احدهم

External ( have real ip )

ip = 196.222.125.41
subnet mask = 255.255.255.250
default getway = 196.222.125.40
Preferred Dns =163.121.128.134

Allternate Dns = 163.121.128.135

internal
ip = 192.168.1.10
subnetmask = 255.255.255.0
defult getway = 192.168.1.1
Preferred Dns=196.222.125.41

Allternate Dns = 163.121.128.134

ظبطت الconfigration الخاص بال remot access

الاجهزة اللى بداخل الشبكة بتصل بال vpn دون مشاكل

بس الاجهزة الخارج الشبكة مش بترضى تتصل

ايه المشكلة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

egy_semooo
21-12-2009, 07:09
أخي على ماذا نصوت وماذا تعني نتائج التصويت
يعني بحال كل الاعضاء وافقوا على التصويت هل هذا سوف يجعل الاستاذ احمد يدخل ويحل الاسئلة ؟؟؟

أخي في الله أنا أقصد تصويت على الفكرة أنا يكون هناك موضوع مخصص لسؤال وجواب بدلاً من وجود العديد من الأسئلة في أماكن متفرقة وكذلك إنشاء موضوع جديد لسؤال واحد فقط ولله من وراء القصد

tarek_elmohamma
21-12-2009, 08:19
طب يا استاذ محمد الشاعر جاوبنى على سؤالى اللى محدش راضى او محدش عارف يجاوبنى عليه

بنستخدم ال ptr record بتاع ال dns فى ايه وامته الجهاز يحتاج يحول ip لاسم

one-zero
21-12-2009, 08:31
حضرتك قولت الكلام اللى كنت عاوز اقوله بس مش عارف أجمعه ازاى!!!
انا واحد من الناس ممكن اشوف سؤال لأحد الاخوه واعرف ارد عليه لكن للاسف السؤال موجه لشخص بعينه للاجابه عليه زى المهندس ياسر او المهندس أحمد وساعتها لازم اسكت لأن بعض الاخوه ممكن يعتبر ده استعراض منى وبالذات الاخ طارق_بصراحه عنده اندفاع غريب فى الرد وممكن يرد عليك اى رد غير متوقع

فعلا الحكايه دي مشكله

يغلق الموضوع لحين النظر في امره و امر هذا النوع من المواضيع من قبل ادارة القسم