المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كيف ننهض بامتنا الاسلامية بعلم الشبكات؟

nod32
18-12-2009, 01:14
بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام علي نبينا محمد وعلي آله وأصحابه ومن تبعهم بإحسان الي يوم الدين.
اما بعد ,

كنت أتناقش مع أحد أصدقائي ..ورأيت فيه حماساً قوياً في مذاكرة الدورات العلمية وأخذ الشهادات .فسألته ما هدفنا من أخذ هذة الدورات والشهادات في النهاية ؟فأجابني : :rolleyes:

" يعني دي محتاجة إجابة ..طبعاً علشان نلاقي وظيفة كويسة ويبقي معانا فلوس "

فقلت له : :)

"دة هدف كويس ..يعني تشتغل وتكسب حلال وتبعد عن الحرام"

ولكن ..هل فعلاً ..كل هدفنا في دراسة هذة الدورات وغيرها في باقي المجالات ...لكي نحصل علي وظيفة كويسة ودخل كويس ؟
وإن كانت هذة النية لنكف أنفسنا عن الحرام ويكون رزقنا حلالاً ...........وهذا شئ طيب لاشك ولكن هل هذا هو الهدف الاساسي ؟

طبعاً .. في ناس في المنتدي دلوقتي هتقولي .....

لأ طبعاً مش بس دة الهدف ..إحنا هدفنا هو أن ننهض بأمتنا الاسلامية .

الكلام دة كويس ....بس دة عنوان كبييييييير

وانا ببساطة اريد مشاركتكم وارائكم وردودكم حول هذين السؤالين:

اولاً: كيف ننهض بامتنا الاسلامية عن طريق هذة الدورات العلمية ؟

ثانياً: هل تفكرفي أن تصل الي درجة الابداع والابتكار في هذا المجال "الشبكات"؟وكيف؟

------------------------------------------------------------------
ملاحظة بسيطة :)
كتبت هذا الموضوع لسببين :
1)لكي اذكر اعضاء هذا المنتدي بهذة القضية الهامة .
2)لكي يعلم كل منا الطريق الذي يسير فيه بوضوح للنهوض بامتنا الاسلامية.

wave2009
18-12-2009, 03:07
السلام عليكم و رحمة الله
كان في مثل دائما كان يقال زمان اللي هو ان احنا دائما نعدل علي الخواجات

هديك مثال
عندنا في مصر قوات الدفاع الجوي عندها من كل فيلم اغنية يعني عندها اجهزة روسي و امريكي و كوري و ايطالي و فرنسي و الماني (طبعا اجهزة دفاع جوي) و ذهب مهندسين الدفاع الجوي الي هذه الدول لاخذ دورات في كيفية عمل هذه الحهزة و بعضهم فهمها كويس جداا و الناس الي فهمت عمل هذه الاجهزة عملت بينهم ما يسمي بالتوليف(لفظ له معاني كثيرة في هندسة الاتصالات) ليكون الناتج منظومة دفاع جوي معقدة يصعب اختراقها و التشويش عليها لان محدش عارف هي اتعملت ازاي(انا اظن ان المهندسين اللي عملوها نفسهم مش عرفين يعني عملوها بالحظ ) طبعا انا لا اقارنها مثلا بمنظومة s300 s400 لان كل واحدة لها ظروف مختلفة

في النهاية اللي انا عاوز اقوله طالما انك ليس لديك القدرة علي التصنيع يبقي تفهم و تعدل ليناسب احتياجاتك

يعني انت لما تاخذ دورة تاخذها لكي تفهم كيف يعمل الجهاز مش ازاي اشغل الجهاز(الروتر مثلا)

حاجة اخيرة النهوض بالامة الاسلامية لن يتم عن طريق علم الشبكات ولا علم الذرة حتي بل سيتم بمعرفة الانسان بربه حقا و كيف نراقب انفسنا و نحاسبها و تمسكنا بديننا و سنة نبينا محمد صلي الله عليه و سلم وتذكر اخي ان امجاد هذة الامة كانت عندما كان يربي الطفل من صغره علي القرءان و السنة فعتدما كبر هذا الطفل صار العالم و المحارب و البطل و صارت الغزوات و الفتوحات

م/ أحمد بخيت
18-12-2009, 11:27
والله الكلام عن تجربة
لو انت مسلم ف منظومة انترناشونال
بمعنى انك مسلم وزميلك ف العمل ليه اي ملة تانية
بحسن الاخلاق وحده انت ممكن تظبط كل حاجة
والدين بيرتقي بحسن الاخلاق
بمعنى انك ممكن تكون فراش لكن متلزم وكل اللي حواليك بيحبوك
كل عام وانتم بخير

MAGA
18-12-2009, 12:49
بالنسبة لي هدفي وأمنيتي أن نوجد عدد كافي مؤهل ليحل محل العمالة الغير مسلمة هنا خاصة في السعودية وأتمنى أن يكونو من أهل البلد ...

علها أبسط من هدف النهوض بالأمة بأكملها !!!!

ghiyath
18-12-2009, 13:10
بالنسبة لي هدفي وأمنيتي أن نوجد عدد كافي مؤهل ليحل محل العمالة الغير مسلمة هنا خاصة في السعودية وأتمنى أن يكونو من أهل البلد ...

السلام عليكم

صديقي كلامك صحيح ... ولكن موجود فقط في الاحلام

لأنه العمالة الخارجية على نوعين ... إما رخيصة جدا او غالية جدا

يعني الهندي بيشتغل بأقل الاسعار ... وهو المطلوب لرب العمل لتخفيض تكاليف الشركة ورفع الاداء

والأمريكي او اللي معه جنسية اوروبية او امريكية ... مابيشتغل بأقل من ذلك السعر الفلكي وبيكون مدير

طبعا في استثناءات ...

warior10
18-12-2009, 18:50

اولا العمالة دية مجتش لوحديها
رب العمل هو الى طلع على مكتب العمل وطلب تاشيرات واستنى ودفع فلوس وتعب
وفى الاخر لما راح يختار كان عنده مسلمين وعنده كفار
بس هو لما فكر الفلوس الى ربنا بيرزقه بيها يفتح بيها بين الكافر ولا المسلم وطبعا بدون تردد اختار الكافر
وانا عن تجربة شخصية كل ما اكلم واحد على موضوع ان المسلم موجود وبنفس الراتب يقولى لا مسلم لا
الكافر امين وطيب ومخلص وكل الكلام الهبل
ربنا يهدي الجميع

م/ أحمد بخيت
18-12-2009, 19:08
اولا العمالة دية مجتش لوحديها
رب العمل هو الى طلع على مكتب العمل وطلب تاشيرات واستنى ودفع فلوس وتعب
وفى الاخر لما راح يختار كان عنده مسلمين وعنده كفار
بس هو لما فكر الفلوس الى ربنا بيرزقه بيها يفتح بيها بين الكافر ولا المسلم وطبعا بدون تردد اختار الكافر
وانا عن تجربة شخصية كل ما اكلم واحد على موضوع ان المسلم موجود وبنفس الراتب يقولى لا مسلم لا
الكافر امين وطيب ومخلص وكل الكلام الهبل
ربنا يهدي الجميع

ايه يا جماعة
المووع بقى حرب ولا ايه
متهيألي المنتدى دا بتاع تقنية ولا ايه ؟؟؟
مسلمين ولا كفار ايه دخلنا في كدا ؟؟؟
خلينا نركز ف المهم
وبعد كدا لم يكون ف ايديك القرار اعمل اللي نفسك فيه
ياريت الموضوع دا يتقفل على كدا
كل عام وانتم بخير

nod32
18-12-2009, 20:25
لا حول ولا قوة الا بالله .........كلام كلة محبط وغير مقنع
اولاً:انا اعلم جيداً أن نهضة امتنا الاسلامية تحدث فقط عندما نرجع الي ربنا وهذا لا شك فية ولكن كيف يمكننا أن ننتصر علي عدو يصدر لنا السلاح الذي سنقاتلة به ؟؟!!
دعنا ندعو المسلمين الي الرجوع الي دينهم والتمسك باخلاق الاسلام الجميلة...ولكن هل تعتقد أن هذا يكفي ..لابد أن تكون مع هذة الصحوةالدينية صحوة علمية ايضاً
لماذا لا نطمح نحن كمسلمين أن نتقدم ونطور انفسنا ونتعب شوية حتي نواكب تقدم هذة الدول ..وانا اخاطب الان مهندسين الامة الاسلامية ...مجرد الحلم لا يوجد عندنا واحسرتاااة :o
الكثيييييير الان سيقول لي هذة مهمة الحكومات ...ولكني أعتقد بل اكاد اجزم أن بهذة النفسية التي لدينا لن نصلح لئن تستعملنا الحكومات لكي نواكب تقدم هذة البلاد

انا طرحت هذا الموضوع لكي نعرف ما هي الخطوات العملية لكي نفعل شيئاً يدفعنا للامام ولو قليلاً ؟

ثانياً:لماذا لا يكون هدف من اهدافنا هو رفع مستوي المهندسين العرب بالتسلح بالعلم وكلٌٌ يعمل في مجاله ومنطقتة وننشر ما تعلمناه بكل حماس واخلاص الي من حولنا...مجرد أن نواكب التقدم الهائل الحاصل في العالم ....مثلاً والكثيييييييير والكثيييييير

انا انتظر من اعضاء هذا المنتدي الرائع مشاركات وأراء اكثر ايجابية ...حتي مجرد التصور لتقدمنا لا نملكة !!!!!

ام تريدون الاستسلام وان نرضي بالامر الواقع وان نري اسرائيل التي عمرها ستون عاماً تتقدم علينا كل دقيقة !!!
هذاالموضوع كبيير ويحتاج منا فعلاً الي وقفة تأمل وان نفكر سوياً لكي نعرف الطريق بوضوح لكي نتقدم وليس شرطاً أن نري النتائج في عصرنا ولكن نعمل ونضع البذور ويقيناً أن الله عندما يري منا الصدق سيوفقنا وينصرنا ولكن لابد أن نعمل .
نحن كمهندسين في هذا المجال ...ألا نستطيع أن نجد لنا دوراً في النهوض بامتنا الاسلامية
انا عارف أن كثيراً منكم الان سيقول " ياعم سيبكم منه دة متفائل جداً "
ولكني اطلب منكم فقط أن تفكروا ....هل سنبقي هكذا الي يوم القيامة ...لا نملك حتي مجرد الحلم والتصور
ام سننتظر الي أن يأتي يوماً ننام فيه ثم نصبح فنكون سادة العالم :confused:

Foadd
18-12-2009, 21:49
لم لا نبدع أخي الحبيب

أنا أرى أن تجريد النية للمولى

وتعلم العلم لنفع المسلمين هو البداية الصحيحة قبل كل الخطوات العملية

nod32
18-12-2009, 21:59
لم لا نبدع أخي الحبيب

أنا أرى أن تجريد النية للمولى

وتعلم العلم لنفع المسلمين هو البداية الصحيحة قبل كل الخطوات العملية

عايزين تفصيل اكتر يا باشمهندس ..انا فعلاً اريد ان اثير هذة القضية :ah39:

أيمن النعيمي
19-12-2009, 03:36
اخي والله انا مابدي ارد على هذا الموضوع لعدة اسباب اولها واهمها علشان ماحدش يزعل مني لكنني لم استطع
وسوف اختصر معك جدا جدا
بغض النظر نحن كنا مسلمين ام لم نكن
نحن كعرب شعب مستهلك وسوف تبقى مسنهلكين الى ماقدر الله
نملك الموارد والمال وكل شيء ومازلنا مستهلكين
والموضوع لايخص الاسلام بشيء الموضوع هو موضوع شعوب
انا عندما ادرس وافهم الشيء الذي ادرسه بشكل جيد افرح لكن اتذكر ان هذا الشيء الذي ادرسه وافهمه
نحن لم نصنعه بل لم نقم بتاسيس اي شيء منه يعني لو اخذت مثلا موضوع الشبكات لو نظرنا الى الموضوع لوجدنا
ان هذه الاجهزة وهذه الداراة الالكترونية اين نحن من صنعها ومن ابتكارها وايضا من تطويرها
لذلك اخي الموضوع ليس بهذه البساطة يعني لو الواحد منا اجتهد ودرس وتعلم سوف يجد انه تعلم شيء ناتج عن الالاف الابتكارات
التى نحن بعيدين عنها مئات السنين
طبعا انا لا اقصد الاحباط ابدا ولكن هذه هي الحقيقة وموضوع النهضة الاسلامية سوف يحدث فقط في حال لو كل واحد منا عمل الى عليه وبس
والموضوغ طويل ويمكن يستمر لخمسين صفحة
لكني سوف اكتفي بهذا القدر
واعذروني

W.theghost
19-12-2009, 07:33
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
في البدايه احب اشكرك علي الموضوع ده الي اثار جدل ونقاش الكثيرين من العلماء والمهندسين والمتعلمين وذلك لم يكن وليد اليوم ولكن ده كان من عشرات السنين .
نفس السؤال او شبيه ليه بسأله لاصدقائي تقريبا كل ما بنكون ما بعض
ودايما اجابتي عليه بتكون واحده .
احب اقولك الاجابه في كلمتين " الاسلام التعليمي "
طبعا الكلمه مستوحاه من تفكيري و دي ذي كلمة الاسلام السياسي
والي انا اقصده بيها هو ارتباط اي مجال تعليمي بالاسلام
وكمان الي اقصده ان يكون التعليم الاسلامي من الصغر يعني من خلال الوالدين
طبعا الموضوع كبير جدا وانا تقريبا بفكر فيه يوميا .
بالنسبه لسؤالك الاول : علشان تنهض بالامه الاسلاميه من خلال الدورات التعليميه يجب ان تتبع دينك
والدليل علي كده حديث رسول الله (ص) الي كلنا حفضينه
" إذا عمل احدكم عملا ان يتقنه " وكمان ان اول كلمه في القرأن الكليم كانت كلمة " أقرا "
- الي اقصده ان دينك بيحثك في الاساس علي التعلم والابداع فيه والتميز والاتقان و لو كل واحد فينا اتقن عمله وابدع فيه كما علمنا ديننا الحنيف .
بكل بساطه وسهوله اقدر اقولك ان الامه العربيه الاسلاميه سوف ترتقي وتصبح سيده العالم في كل المجالات .
و كمان كلنا تفكرنا هو احنا بناخد دورات تعليميه علشان نشتغل ذي ما حضرتك ناقشت النقطه دي بس احب الضيف انه كل واحد بياخد دورة تعليميه علشان يشتغل بيها لازم يعرف ان العمل عباده ومعني ان العمل عباده انك بتعبد بيها ربنا يعني لازم تكون خاشع لله فيها والخشوع هنا انك انك تتقنها وتبدع فيها كما قال رسول الله صلي الله عليه وسلم " إذا عمل احدكم عملا ان يتقنه "
ده بالنسبه للدورات التعليميه وكيفيه النهوض بالامه الاسلاميه من خلالها .
أما بالنسبه لسؤالك الثاني : فكل واحد بشتغل في اي مجال باختلاف المجالات فهو بيحب يكون متميز وجيد وعلشان اقولك ازاي يبقي متميز وجيد بيكون ده من خلال نقتطين مهمين الاول الدعاء وطب الاعانه من الله اما النقطة الثانية فألي ممكن يجاوبك عليها اهل الخبره في المجال او بمعني اصح تتبع الطريق الصحيح للوصول الي الاحتراف في مجال الشبكات .
واحب في النهايه اني اعلق علي كلمة مستهلك او كلمة ان احنا بناخذ التعليم من الخارج .
كلنا نسينا ان العرب في الاول هما الي كانوا متميزين وكان العلم عندنا والغرب هما الي كانوا بيجيوا ياخدوا العلم من عندنا وكانوا مستهلكين ولحد الان الكتب العربيه الاسلاميه زي كتب الحسن البصري و غيرها وغيرها الكثير بتدرس لحد الان في الجامعات الأمريكيه والاجنبيه . وكمان نسينا حديث رسول الله صلي الله عليه وسلم الي قال فيه - فيما معنا - ان نأخذ العلم ولو من الصين .
ومعني كده ان مفهاش اي عيب ان نكون مستهلكين ونتعلم من بره ولكن العيب ان نكون مستهلكين للابد وان نستمر في التعليم من الخارج دون الاستفاده منه ودون ان نتميز ونبدع فيه .
وكمان هناك نقطه مهمه لصديقي الي قال نها لم تكن قضيه اسلاميه ولكن قضيه عربيه
احب اقوله ان الاسلام بأرتقاءه سوف ترتقي الامه العربيه وده لاننا نسينا ان اسمها الامه العربيه الاسلاميه
وكمان محدش سأل نفسه همه ليه الغرب وصلوا لهذه المرحله مع انهم كفار
الاجابه ان ربنا يعطي الشئ لمن يستحقه همه ابدعوا وتميزوا وعملوا بكل الجهد من اجل ذلك
و تخيل معي انك متمز في مجال وانت مسلم وهنا زميل لك يدين بديانه اخري ومتميز مثلك ايضا
من سيعينه الله علي التميز اكثر ولماذا سيكون بين الناس ميميزا ومحبوبا
الاجابه ان الدين الاخلاق والمعاملات . هذا والله اعلم وفي النهايه كل ده من تفكيري البسيط جدا
اسف جدا جدا للاطاله
ولكني احب المشاركه

ماجدالمهندس
19-12-2009, 09:05
سبحان الله هذا هو التفكير السائد في امتنا للاسف

W.theghost
19-12-2009, 10:08
لو سمحت يا اخي ماجدالمهندس (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=11173529) هذا الموضوع للنقاش ليس من اجل الاسف
فياريت لو سمحت طبعا ، تضيف رايك وتقول ايه الي حضرتك بتاسف عليه
وطبعا اكيد هحترم رايك

nod32
19-12-2009, 14:27
اخي والله انا مابدي ارد على هذا الموضوع لعدة اسباب اولها واهمها علشان ماحدش يزعل مني لكنني لم استطع
وسوف اختصر معك جدا جدا
بغض النظر نحن كنا مسلمين ام لم نكن
نحن كعرب شعب مستهلك وسوف تبقى مسنهلكين الى ماقدر الله
نملك الموارد والمال وكل شيء ومازلنا مستهلكين
والموضوع لايخص الاسلام بشيء الموضوع هو موضوع شعوب
انا عندما ادرس وافهم الشيء الذي ادرسه بشكل جيد افرح لكن اتذكر ان هذا الشيء الذي ادرسه وافهمه
نحن لم نصنعه بل لم نقم بتاسيس اي شيء منه يعني لو اخذت مثلا موضوع الشبكات لو نظرنا الى الموضوع لوجدنا
ان هذه الاجهزة وهذه الداراة الالكترونية اين نحن من صنعها ومن ابتكارها وايضا من تطويرها
لذلك اخي الموضوع ليس بهذه البساطة يعني لو الواحد منا اجتهد ودرس وتعلم سوف يجد انه تعلم شيء ناتج عن الالاف الابتكارات
التى نحن بعيدين عنها مئات السنين
طبعا انا لا اقصد الاحباط ابدا ولكن هذه هي الحقيقة وموضوع النهضة الاسلامية سوف يحدث فقط في حال لو كل واحد منا عمل الى عليه وبس
والموضوغ طويل ويمكن يستمر لخمسين صفحة
لكني سوف اكتفي بهذا القدر
واعذروني

من كلامك استخلص انك لا تري حلاً لهذة القضية ...اذاً فكر مرة ثانية وحاول ان تساهم معنا برأي ايجابي

abdullah masry
19-12-2009, 16:15
السلام عليكم ورحمه الله وبركته
اخي الفاظل : اذا ارد معرفه سبيل للاجابه للاسف ذا تذهب الي
وزير الدفاع الإسرائيلي "موشى ديان"

"لقي وزير الدفاع الإسرائيلي "موشى ديان" في إحدى جولاته شابًا مؤمنـًا في مجموعة من الشباب في حي من أحياء قرية عربية باسلة، فصافحهم بخبث يهودي غادر غير أن الشاب المؤمن أبى أن يصافحه، وقال له: "أنتم أعداء أمتنا تحتلون أرضنا وتسلبون حريتنا، ولكن يوم الخلاص منكم لابد آت -بإذن الله- لتتحقق نبوءة الرسول الكريم -صلى الله عليه وسلم-: "لتقاتلن اليهود أنتم شرقي النهر وهم غربيه".
فابتسم "ديان" الماكر، وقال: "حقـًا! سيأتي يوم نخرج فيه من هذه الأرض، وهذه نبوءة نجد لها في كتابنا أصلاً... ولكن متى؟ واستطرد اليهودي الخبيث قائلاً: "إذا قام فيكم شعب يعتز بتراثه، ويحترم دينه، ويقدر قيمه الحضارية... وإذا قام فينا شعب يرفض تراثه، ويتنكر لتاريخه، عندها تقوم لكم قائمة وينتهي حكم إسرائيل".
صدق وهو كذوب

فارس الشبكات
19-12-2009, 22:43
ماشاء الله موضوع رائع ويفتح الحوار بين الأعضاء .....

أخوتنا في الله ، لقد وجدت من خلال تجربتي البسيطة وقراءتي لقصص الناجحين أين كان دينهم أو عرقهم وجدت فيهم :
1- الهدف ، تجده يعيش لأجل هذا الهدف بدمه وروحه ووجدانه ، فهناك من باع سقف بيته المصنوع من القش لأجل تأجير كتب تخيلوا وكان منهم من يعمل حمالاً لتوفير المال لشراء الكتب .
أضف لذلك من كان يقوم 16 ساعة في اليوم لتحقيق هدفه ..

للأسف أنظر للمنتدى ستجد من يريد أجابة لسؤاله بكل بساطة دون أن يحاول أو يفكر أو حتى يبحث في مواضيع المنتدى حتى يجد إجابته .. الحمد لله ليس كلهم .

2- التخصص / لن تجد عالماً وقائداً ومحارباً وتاجراً في شخص واحد إلا خاتم النبيين محمد صلى الله عليه وسلم . القادة مثل محمد الفاتح وصلاح الدين لم يكونوا علماء وتجاراً بل هم يحسنون فن الحرب والقيادة .
للأسف تجد منا نحن والمحدث أولهم من يريد أن يصثح غنياً وقائداً وعالماً وهذا يأتي من هدم فخم الحياة وأدوار الفرد .

3- إدارة الوقت / الأولويات : إذا لم نحسن إدارة وقتنا وحياتنا لن نحسن إدارة عملنا وواجباتنا ،، الصلاوات الخمس في أوقات متفرقة لتنظيم حياتنا ، وكل صلاة لديها وقت إذا فات وقتها أصبحت قضاءاً ،، أليس هذا تعليم لنا في الوقت .
هناك من العلماء من كان يأكل الكعك مدقوقاً مع الماء يسفه سفاً لتوفير وقته ،، أنا لاأقول أن نأكل مثله لكن نعرف قيمة الوقت .
أحد العلماء ذهب بجوار مقعى فقال ياليت الوقت يباع ويشترى ، لكنت أشتريت وقت هؤلاء الذي يضيعونه في المقاهي .....

لا أطيل عليكم ... المهم أن يكون للشخص رسالة يؤديها في الحياة ، أن يكون مهندساً متميزاً أن يكون قائداً ....

saied_atef
21-12-2009, 00:33
بسم الله الرحمن الرحيم

قرأت هذا الموضوع بالصدفة وأردت ان أشارك برأي المتواضع

أعتقد ان تقدم امتنا الاسلامية والعربية يبدأ بالتصنيع سواء كان علي وجه الخصوص في مجال الشبكات أو في جميع المجالات عموما

مثال علي ذلك شركات سيسكو صنعت رواتر وسويتشات وغيرها من أجهزة الشبكات ثم بعد ذلك وضعت شهادات مهنية يستطيع من خلالها حامل هذه الشهادات التعامل مع تقنيات سيسكو

ومايكروسوفت ايضا انتجت نظام تشغيل مثل ويندوز بجميع اصدراته سواء كان للاجهزة المنزلية او السيرفرات ومن ثم طرحت شهادات مهنية تتيح لحاملها التعامل انظمة التشغيل التي تحمل اسم مايكروسوفت

وبما ان احنا دارسين علم الحاسب الالي عموما ونعرف ان كل شئ في الحاسوب يتكون من جزئين هاردوير و سوفت وير

فيجب ان نصنع ولا نكون مجرد مستخدمين فأعتقد انه عندما نصنع اول نظام تشغيل عربي خالص وأول رواتر فوقتها سنكون قد افادنا مجمتعنا العربي الكبير في مجال الشبكات

nod32
21-12-2009, 17:58
شكراً جزيلاً علي هذة المشاركات الجميلة ......وننتظر المزيد.....وانصحكم ببذل قليل من الجهد في سماع هذة السلسلة الجميلة والتي ستسفيدون منها كثييييراً بإذن الله
السلسة في التوقيع ......وايضا هذا رابط لها https://www.islamway.com/?iw_s=Scholar&iw_a=series&series_id=3271
ملاحظة: هذة السلسة ليست خاصة بالعلم الشرعي فقط انما يتحدث فيها عن العلم الحياتي

سندبادالجيل
21-12-2009, 19:17
بعد الحمد والثناء على اطهر واشرف خلق الله كلهم سيدنا ومربينا ومعلمنا الاول محمد صلى الله عليه ثم بعد ...
بالنسبه للاخوان اللى اتكلموا وقالوا ان اننا نحفظ اولادنا القران والسنه ونرجع للقران عشان نتطور ده كلام كويس وتفكير بناء
بس براحه وواحده وواحده
لما ربنا اصطفى سيدنا محمد وجعله خاتم الانبياء والمرسلين اول شىء علمه انوا علمه وارسل اليه جبريل ليقول له اقراء قال ماانا بقارىء قال لهو اقراء قال ماانا بقارىء قال لهو اقراء بسم ربك الذى خلق
فربنا لما جه يعلم نبينا العظيم علمه اول حاجه القراءه واهتم بالعلم وده مين دا رب البشريه ....
فهو علموا القراءه بعد كده نزلت الاحاديث والسنه والخ فاول حاجه لازم نهتم بيها هى العلم ..بيل جيتس الاسطورة والعبقرى بيقول ان المدارس هى سبب فشل الجيل الحالى لانها بتوصل الطالب لمرحله معينه ف التفكير وبس مش بتسمحلوا انوا يبدع ويطور من نفسوا
بيل جتس اول مازار الشرق الاوسط جه مصر وقال ان الوطن العربى عندوا عقول قادره انها تنهض بيه
انا حريص على ان اى مشكله ف حياتنا اول حل ليه هى حاجه اسمها الوعى لو عرفنا ننفذ معنا الكلمه دى هنكون نستاهل اننا نكون امه متطوره ماهو الواحد لما يعرف حقوقوا وواجباتوا هيقدر من هنا انوا يبدع ويفكر لو التلميذ عارف ان ليه حق ف الفصل ان يراجع المدارس ويخليه يشرحلوا اللى مش فهموا وان ليه حق انوا يناقش ويتكلم هتخلق فيه روح الابداع هو ده بداية حل مشكلتنا الوعى
تانى حاجه نروح لرب البريه ونشوفوا قالنا ايه قالنا اعتصموا بحبل الله جميعا ولا تفرقوا وقال ولايغتب بعضكم بعضا
التعاون تالت حل للمشكله اللى احنا فيها لازم نتعاون وندرك احنا عايشين ليه لازم نعلم اولادنا ازاى يبدعوا وازاى يبتكروا ازاى ميخبوش معلومه عن اى جار او زميل ليهم ازاى ينسوا الغل والحقد من قلوبنا علموهم زى ماقال عمر علموا اولادكم السباحه والرمايه وركوب الخيل علموهم الثقه بنفس والاعتماد على الزات علموهم الايمان بالقضيه علموهم الحق
انهى حلولى اللى عمرها ماهتخلص لانى عقلى مش بيبطل تفكير واقول الحب من اسمى مايكون ف الحياه مش لازم الحب يكون بين ولد وبنت حب بلدك حب دينك حب اخوك المسلم العربى وخد من حب العلم واتعلم اتعلم تبقى جرىء من السعوديين واتعلم الحماس من المصريين واتعلم الاصرار من الفلسطنين واتعلم الحب من سوريين واتعلم الاخلاص ف العمل من اليابانين
قبل ماتاكل قول لبنك عملت ايه عشان تستاهل تاكل اتعلمت حاجه جديده زكرت ساعت حد اشتغلت وشغلك نفع حد يلا بينا نطور يلا بينا نقول يارب

white.heart
21-12-2009, 22:40
ياشباب الاسلام نحن جزء من منظومه كبيره كل واحد في تخصصه وتكنولوجيا المعلومات من المجالات المهمه لو احنا اتقننا عملنا وتقدمنا في مجال تكنولوجيا المعلومات والطبيب في مجاله والمدرس والمرأة في بيتها كل منا في تخصصه سوف ننهض بأمتنا الاسلاميه........

طبعا ده كلام جميل ولكن متى سيحدث ذلك
سيحدث ذلك عندما نرجع الى ديننا ونخلص النيه في عملنا
الا تعلمون ان دراستنا هذه للنهوض بامتنا الاسلاميه هي جهاد في سبيل الله
سيحدث النصر عندما يوجد الاخلاص لله
ان الله لايغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم
كل واحد يبدأ بنفسه ثم بيته ثم اصدقاءه
اجعل هدفك في الحياة هو نصرة الاسلام والدعوة الى الله
فلنترك الذنوب والمعاصي
ولنخلص لله عزوجل في عبادتنا
ان الله سيمكن لهذا الدين ..........
فهل انت من جيل التمكين ؟
او حتى من الذين يقومون ببناء جيل التمكين؟
اخى المسلم شرف نفسك بأن تكون من جيل التمكين بما تستطيع ؟

وجزاك الله خيرا اخي على طرحك لهذا الموضوع الرائع

أيمن النعيمي
21-12-2009, 23:07
ان الله لايغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم

اشكرك اخي على هذه الجملة
اكثر شيء احب ان اسمعه في حياتي لانني اعتقد انها الطريقة للنهوض بامتنا الاسلامية العربية
وانا اايد كلامك تماما
كل واحد يعمل الى عليه باخلاص وتفاني ولوجه الله تعالى

sunoftheworld
22-12-2009, 11:07
السلام عليكم

انا عاوز اقول الحل فين بالظبط

ايه هو الدين الإسلامي؟!!! (سؤال غريب مش كدا بس لازم نجاوبه)
الدين هو الطريقة اللى هانتعامل بيها احنا البشر مع بعضنا
واللى وضعها هو الخالق للبشر والأعلم بأحوالهم

الدين دا بيقول ايه؟
الأمانة الصدق و.......... حجات كتير أوي
من أول العامل بتاع النظافة اللى في الشارع والطالب وكل فئات المجتمع كانم التزمم بالتعاليم اللى في الدين الإسلامي
صدقوني هاننجح وهاننجح أوي كمان
ليه بقا ؟!!
لانه العامل مش هاياخد فلوس حرام كا رشوة
ولحد كل العاملين محدش فيهم هايفكر يبوظ التعليم ولا يدخل مواد مسرطنة (اللى بسببها النهاردة عندنا مستشفى 57357 اللى كلنا عااارفنها) لان عنده أمانة في التعامل وبيخاف ربنا سبحانه وتعالى

الحل في التمسك بدينا من الأخر يعني

alfeel2000
28-12-2009, 16:41
الا ترى ان ما يحدث في هذا المنتدى يساهم في النهضه بالامه الاسلاميه !!!!!!!!!!!!!!!!

engmhz
28-12-2009, 21:19

hemhy
12-05-2011, 13:07
السلام عليكم
جزاكم الله خيراُ
إلى الأخ W.theghost (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=11178479) جزاكم الله خيراً
ولكن لا تكتب ص بعد قول النبى صلى الله عليه وسلم ولكن صلى الله عليه وسلم
ثانياً الحديث يقول :" إن الله يحب إذا عمل أحدكم عملا أن يتقنه " حديث ضعيف واليك الدليل (https://www.ahlalhdeeth.com/vb/showthread.php?t=3253)
وجزاكم الله خيراً