المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : جهاز الـ UPS وحدة ضرورية لحماية جهازك

الصفحات : 1 2 [3] 4 5

alayoubi
13-11-2010, 09:55
^^^
للأسف ما عندي تفاصيل أكثر لكن يمكنك البحث بالنت وان شاء الله توصل لما تريد .

Masry
08-12-2010, 07:10
موضوع اكثر من رائع ومجهود اشكرك عليه
ممكن اعرف سعر الـUPS البسيط اللي زي اللي عندك ده .. انا جهازي متوسط يعني
ولو تعرف متوفرين فين كمان اكون شاكر ليك جداً

nerazzurri
21-12-2010, 11:56
انا اريد فقط واحد يستحمل 5 دقايق عشان اغلق الجهاز مش اكتر

مش هستفيد حاجه من المدد الكبيره

اسعاره تتراوح من كام يا ترى ؟؟؟؟؟

نفس السؤال اريد نوع جيد يستحمل 5 او 10 دقائق بالكتير و الاسعار و افضل نوع ؟

Midoo elalfy
27-12-2010, 19:25
موضوع جميل بس عندى استفسار بالنسبة للأسعار لاننى فى حاجة ماسة له أرجو الرد قريبا

heartms98
11-01-2011, 00:06
شكرا على موضوعك
دخلت على الموقع APS وقمت بحساب الجهاز المناسب لي . ولم اجد ما يكفيني :D واعطاني Error

koki4life
11-01-2011, 03:09
شكرا على موضوعك
دخلت على الموقع APS وقمت بحساب الجهاز المناسب لي . ولم اجد ما يكفيني :D واعطاني Error

حضرتك دخلت علي موقع غلط ....الموقع اسمه APC .........:D:D:D:D

shefo1990
03-04-2011, 23:58
فيه معلومة بس أحب أشارك بيها و سؤال عاوز أعرف إجابته :)
المعلومة : الUPS بيتحسب بحاجة اسمها VA فهتلاقي مثلاً 600VA, 1000VA حاجات زي كده ، الناس اللي في المحلات كتير منهم مش فاهم يقولك هوا ده الوات، الكلام ده غلط ، الوات هو الرقم ده مضروب في 0.6 يعني ال1000VA بيبقي 600 وات ، و الرقم 0.6 ده حاجة اسمها power factor ، حاجة كمان ، لازم تعرف ان القيمة الحقيقية اللي بتطلع من الups اقل شوية من المكتوب عليه فانت اعمل حساب كده و انت بتشتري
النتيجة: شوف power supply بتاع جهازك كام وات و اقسمه علي 0.6 و هات اقرب حاجة لكده من اللي موجود

السؤال بقي للناس اللي فاهمة قوي :
وأنا بقلب اونلاين عن الحاجات دي لقيت حاجة اسمها transfer time و ده عادة بيكون 4 millisecond في المتوسط يعني ، ايه ده بالظبط ؟ وهل ده علي طول ولا وقت البطارية ؟ وهل ده مش هيخنق الجهاز لما تشغل عليه حاجة تقيلة فيتحول من idle لـ Load بسرعة ؟

و ربنا يكرمكم كده :)

alayoubi
04-04-2011, 02:50
السؤال بقي للناس اللي فاهمة قوي :
وأنا بقلب اونلاين عن الحاجات دي لقيت حاجة اسمها transfer time و ده عادة بيكون 4 millisecond في المتوسط يعني ، ايه ده بالظبط ؟ وهل ده علي طول ولا وقت البطارية ؟ وهل ده مش هيخنق الجهاز لما تشغل عليه حاجة تقيلة فيتحول من idle لـ Load بسرعة ؟

و ربنا يكرمكم كده :)

الـ transfer time هو الوقت المستغرق للانتقال من وضعية الكهرباء لوضعية البطارية وبالعكس , يعني لمى تقطع الكهرباء عن الجهاز محتاج قد ايه وقت ليعمل على البطارية داخله .

طبعا العملية بتحصل في خلال أجزاء من الثانية وكلما قل هذا الوقت كلما كان أفضل طبعا حتى لا تشعر ان الكهربا قطعت من أصله .

shefo1990
04-04-2011, 08:00
طيب تمااام ، أنا فهمت :) ربنا يكرمك
بس هوا مش 4 مللي ثانية ده وقت كبير ؟ يعني ممكن يفرق مع بعض قطع الجهاز الحساسة ؟؟ أصل احنا الكهرباء في مصر عندنا 60 هرتز
يعني 4 مللي ثانية ده وقت كبير مقارنة بال1/60 من الثانية اللي هوا الوقت الطبيعي بتاع الكهرباء في مصر

ولا انا بقول اي كلام ولا ايه ؟ أصل أنا خايف من الجزء ده بالذات

و عرفت ان فيه ups بتكون اسمها On line (اللي فيها Transfer time دي اسمها Line interactive) و دي بقي الtransfer time بتاعها 0 تمامًا بس غاليه أوي أوي (3 أضعاف العادي) و مش عارف موجودة أصلاً في مصر ولا لأ

alayoubi
04-04-2011, 12:10
لا هذا الوقت طبيعي وليس كبير .. والثانية الواحدة عبارة عن 100 جزء يعني 100 مللي.

أنا مش بفهم أوي بالكهرباء لكن ما تشغلش بالك في النقطة دي وركز عند الشراء على قوة

جهاز ال ups وما يناسب جهازك .

shefo1990
04-04-2011, 15:32
ربنا يكرمك ياباشا :)

هوا أنا أعرف ان فيه انواع تانية من الUPS دي اسمها online دي بقي transfer time=0ms بس دي غالية حتي علي أمازون ، معدية ال550 دولار ، يعني تيجي مصر ب 4000 مستريح :) :)
هو تقريبًا فعلاً الموضوع ده مش فارق
هو أنا أساسًا هجيبه عشان الكهرباء اللي بتطلع و تنزل عندنا في البيت وقت تشغيل التكيفات و الحاجات دي و الصيف داخل بقي :)

طيب معندكش فكرة موضوع بطارية العربية ده ممكن أٌقرا عنه فين أو أعمله إزاي ؟

alayoubi
04-04-2011, 19:21
طب هتدفع كام :ah26:

اصل العلم لا يكيل بالبتنجان :ah51:

الصورة دي تصبيرة :D

shefo1990
05-04-2011, 06:43
ههههههه
مانت مدينيش صور تسخنني و تسيبني كده يعني :]
لازم تقول يعني لازم تقول

وعلي رأيك ، العلم لا يكيل بالبتنجان

shefo1990
05-04-2011, 08:31
قفشتك بقي علي فكرة :)
تاني مرة لما تحط صورة ابقي غير اللينك بتاعها ;)

https://www.dansdata.com/diyups.htm

https://www.dansdata.com/upsupgrade.htm

شوفت بقي ! إحنا جامدين أوي علي فكرة :) :) :)

alayoubi
05-04-2011, 23:45
قفشتك بقي علي فكرة :)
تاني مرة لما تحط صورة ابقي غير اللينك بتاعها ;)

https://www.dansdata.com/diyups.htm

https://www.dansdata.com/upsupgrade.htm

شوفت بقي ! إحنا جامدين أوي علي فكرة :) :) :)

هههههه

أنا كنت فعلا تارك اللينك زي ما هوا علشان أخليك تدور بنفسك ;)

يالله بقى عايزين منك موضوع جامد يا جامد انت :p

esorady
15-04-2011, 07:58
هل الجهاز متوفر في مصر وكم سعره معلش استحملوني بقي في الاسئله
انا عندي الكهرباء بتبقي مهزوزه جدا فالروتر بيفصل هل من الممكن الجهاز يظبط الراوتر ولا خاص بالحاسب فقط

koki4life
15-04-2011, 08:00
نعم الجهاز متوفر في مصر ...

وينفع عادي جدا للروتر ......

esorady
15-04-2011, 08:01
نعم الجهاز متوفر في مصر ...

وينفع عادي جدا للروتر ......

طب حضرتك عندك فكره ممكن يكون بكام وايه افضل سعر وشكرا

koki4life
15-04-2011, 08:06
في أنواع صيني بتبدأ من حوالي 500 جنيه أوقل شوية ....

وفي طبعا ماركات أفضل من كده فرنسي أو أمريكي أو تركي وممكن أنواع تاني كمان وده طبعا بتوصل لأكتر من 2000 جنيه ......وطبعا كله حسب استخدامك واحتياجاتك

shefo1990
16-04-2011, 16:18
مبدئيًا الجهاز بيركب في ضهرة فيش عادية ، فمنطقي أنه يشغل أي جهاز

عندك بقي الأنواع :

الصيني و ده معرفش عنه حاجة

الانجليزي (أو فرنسي مش فاكر) اسمه APC sollatek وده حسب طبعًا الVA بتاعه (1.6VA = 1Watt ) و تقريبًا تقدر تقول الVA بجنيه ، يعني ال1400 ب1400 جنيه و ال1000 ب999 جنيه و ده في راديو شاك و كومبيو مي
الفكرة إن النوع ده اسمه line interactive UPS و ده النوع الأقل شوية ،بياخد وقت تقريبًا 4-8 مللي ثانية في إنه يحول من الكهرباء للبطارية في حالة إنقطاع الكهرباء و دي لو موصل عليه جهاز حساس ممكن يطفي أو يعمل ريستارت (تقريبًا الكومبيوتر مش بيحس بالفرق ده بس مش متأكد الصراحة ، حاول تسأل) تمام كده؟

عندك بقي النوع التاني اللي هوا Online UPS وده ماركات برضه زي APC و شركات تانية فيها الأمريكي تقريبًا و ده علي العكس اللي فات بيحول من الكهرباء للبطارية من غير وقت خالص transfer time=0 وده زي مانت ممكن تتخيل سعره معدي ال3000 لو بتتكلم في حاجة 1000VA أو أعلي

طبعًا أحسن حاجة الأخير بس لو الأولاني مش هيسسبب مشكلة في جهازك فعادي ممكن تستخدمه

و سواء ده او ده البطارية هتقعدك من 10 دقايق لنص ساعة حسب الاستهلاك و بيتوصل بالكومبيوتر بحيث يعمله Hibernate أو shutdown لو البطارية قربت تخلص.

nabari
27-04-2011, 08:49
السلام عليكم
ممكن أعرف رأيكم فى الجهاز ده Infosec UPS X2-700VA

mohamed91
08-06-2011, 07:33
شكرا لك يا أخي هو بالفعل موضوع جديد ومفيد

ZEX
15-06-2011, 19:34
شباب انوى شراء جهاز جديد و به مزود طاقه OCZ ZX 1000W و ايضا لجهاز اخر بقدره 500W
فما الUPS المناسب للجهازين , يكون سعر جيد و به بطاريه
وشكراا

koki4life
18-06-2011, 10:58
شباب انوى شراء جهاز جديد و به مزود طاقه OCZ ZX 1000W و ايضا لجهاز اخر بقدره 500W

فما الUPS المناسب للجهازين , يكون سعر جيد و به بطاريه

وشكراا

علي افتراض ان جهازك سوف يستهلك فعليا ال 1000 وات فأنت تحتاج الي ups قدرنه 1600 VA .........

ونفس الكلام بالنسبة للجهاز الثاني ..............

وبالتالي فأنت تحتاج الي جهاز واحد قدرته حوالي 2400 VA ......

ZEX
18-06-2011, 16:34
الف شكر ياباشا :)

ZEX
19-07-2011, 09:57
هل تعرف انواع معينه تقدم 1600VA و تكون جيده , و اسعارها جيده ايضا لأنى ارى اسعار غريبه فوق 3000 جنيه

yassermsire
19-07-2011, 10:04
الجهاز فعلا مهم بش غالي اوي

specializer
20-07-2011, 12:51
الاخ الفاضل Zex
انا كنت في حيرة من امري في موضوع الحصول على UPS لجهاز قدرته 1200 وات كماهو مبين في مواصفات الجهاز
ولان العلم نقمة ونعمة في نفس الوقت .. حيث اني مهندس كهرباء
فقد كنت اعلم انه اذا ما اردت الحصول على UPS ممتاز فلابد ان يكون من النوع Smart او On line interactive UPS وهي من الانواع التي تقوم بتحويل الموجة لحظيا (لاداعي للخوض في التفاصيل اكثر لانها تخص مهندسي الكهرباء)

مبدئيا : اذا ما اردت اختيار يو بي اس مناسب لقدرة ما : فعليك ان تقوم بقسمة القدرة لديك على معامل معين بقيمة 0.8 فمثلا : لو ان لديك مزود طاقة بقيمة 1200 وات .. قم بقسمة 1200 على 0.8 تحصل على قيمة الفولت امبير الخاص بوحدة ال UPS خاصتك وهي في هذا المثال 1500 فولت امبير
اذا يلزمك 1500 فولت امبير .. غالبا يكون ذلك تحت بند ال 1800 ل 2000 فولت امبير (تقسيمات في اليو بي اس )

وغالبا لن تجد تلك القدرة في مصر بنسبة 95 % اللهم الا في توكيل APC لاجهزة اليو بي اس الامريكية (صناعة فلبينية) وعلى فكرة ممتااااااااازة لابعد الحدود ومن النوع سمارت ولكن يبلغ ثمنها فوق ال 5000 جنيه..
يكفي ان تعلم ان لي زميل لديه يو بي اس من ذلك النوع بقدرة 750 فولت امبير بقيمة 1200 جنيه

توجد انواع صينية كثيرة تحت ال2500 جنيه وفوق ال2000 جنيه .. ولكن نصيحتي لك كمهندس كهرباء ابتعد عنها سيئة للغاية .. بطارياتها سيئة للغاية ايضا
يوجد نوع في راديو شاك 2000 فولت امبير ولكنه فعليا لايعطي لك 2000 فولت امبير انما حوالي 1600 فولت امبير ولكن لمدة 3 دقائق فقط على full load وهو ليس من النوع Smart .. اسمه sollatec صناعة انجليزية
من الممكن ان يحصل لك راديو شاك ع النوع الافضل منه smart sollatec ولكن ثمنه فوق ال 6000 جنيه

توجد انواع اخرى فرنسية infosec سيئة للغاية بطارياتها ضعيفة واغلب الموجود ليس smart
توجد انواع تركية لدى مول النخيلي لا اتذكر اسمها جيدة جدا ولكن ثمنها ايضا فوق ال 5000 جنيه

ملحوظة : اهم صفتين يجب ان تبحث عنهما في اليو بي اس هما :
ان يكون من النوع smart or online interactive
وان يكون مدعم للحماية ضد surges او بالعربي تلاقي مكتوب عليه surge suppressors
وهو ما يدعم الحماية ضد الكهرباء العالية او المنخفضة اللحظية

نصيحتي لك لا تسترخص بالذات في موضوع اليو بي اس لان بطارياتها غالية .. يا تجيب حاجة محترمة يا بلاش

ZEX
20-07-2011, 14:59
شكراا يا فندم على الشرح البسيط و المفيد
و عندك حق فعلا , يا اشترى حاجه نضيفه يا مشتريش خالص و اوفر الفلوس

إنـــســـان
26-07-2011, 17:49
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

موضوع في غاية الروعة والقائدة لقد استفدة منه كثيراً

تم تقييم الموضوع خمس نجوم ^_^ بارك الله بك وزادك علماً ...

لقد كتبت موضوع فيه مشكلة لي قبل ان اقرء هذا المضوع وهذا رابط الموضوع الذي يحوي السؤال

سؤال عن مزود الطاقة الذي يتناسب مع الـ UPS ... (https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=245492)

اتمنى ان ترد على الموضوع وتعطيني اجابت

هو الان حسب ما فهمته من الموضع ان نقسم 1000 واط على 0.62 ينتج تقريباً 1613 فولت امبير اي ان UPS خاصتي 1500VA لان يفيدني اليس كذلك علي رميه وشراء واحد اعلى 2000 فولت امبير وما فوق اليس كذلك ؟؟؟

سؤال الـ 0.62 هذه القيمة كيف تم استخراجها وهي لاي شيء ؟؟؟

في هذا الموضوع في الرد رقم 88 (https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=149248&p=1940740&viewfull=1#post1940740) للاخ specializer (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=11220324) قال بان نقسم استطاعة مجهز القدرة التي بالواط على 0.8 لكي نحصل على قيمة بالفولت امبير الخاصة بـ UPS ولكن هذه القيمة مختلفة عن القيمة التي بالموضوع والتي هي 0.62 فايهما الاصح ؟؟؟

زمن التحويل transfer time هذا كيف اعرفه وكيف يحسب ؟؟؟

هل transfer time لكل الـ ups واحد ام يختلف من واحد الى اخر وهل يكتب على غلاف الـ ups ام كيف اعرفه وهل سيؤثر علي مع المواصفات الموجودة بموضوع الاستفسار ؟؟؟

اريد ان اعرف ما الحل هل هو شراء مجهز قدرة 900 واط وهل هذا سيكفي ام شراء UPS اخر وكم يجب ان يكون وما هي النوعية التي ينصح بها ...

علماً يجب ان يكون الـ UPS يقبل تغير الفولتية والتردد يعني مثلاً UPS من شركة APC لا ينفع حيث يحتاج تردد وفولتية ثابتة ونحن بالعراق الكهرباء الحكومية قليلة لذلك نعتمد على مولدات خاصة وهذه تردداتها وفولتيتها غير مستقرة حتى انه الان الـ UPS الذي لدي يطقطق طوال الوقت بسبب عدم استقرار الفولتية وللاسف لا اعلم حل لهذه المشكلة ...