المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة مع DVD-RW Sony

Ballack
23-12-2009, 07:50
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا عندي دي في دي سونى بقاله اقل من شهرين وشغال كويس قوي

لكن دلوقتى بعاني مشكلة مش عارف أعملها ايه وجزاه الله خيرا اللي يساعدنى فيها

دلوقت لما بنسخ اسطوانات بيديلي رسالة burn failed وسعات can not perofornm desk at once
وفي الحالتين بتفشل عملية النسخ ويكون الدي في دي غير قابل لقراء البيانات اللي عليه الا القليل منها
حصل مع اكتر من dvd قلت العيب في العلبة فاشتريت اسطوانات تانية ولكن المشكلة مازالت
مع العلم -اني قمت بنسخ ببرامج مختلفة Nero9- PowerISO- UltraISO
- جبت كابل ساتا جديد وبدلت كابل الباور مع كابل الباور بتاع الهارد حتى اتاكد من عدم وجود مشكلة في الكابلات

رجعت الدي في دي للشركة جربته واشتغل من غير مشاكل وفعلا نسخت عندى لما ركبته تاني اسطوانة من غير مشاكل ولكن المشكلة رجعت تاني

بحثت في النت على حل لرسالة nero can not perform desk at once فلاقيت حد بيقترح ان تغيير سرعة النسخ
من 16x الى 8x وبالفعل نسخت اسطوانة من غير مشاكل ولكن عند العودة الى 16x وهي السرعة اللي مكتوبة على الاسطوانات فشلت ومع البرامج التلاثة وباختلاف الداتا المنسوخة عليهم

ملحوظة: برنامج UltraISO يتيح خيارين للنسخ Disk-at-Once و Track-at-Once اخترت التاني لان الاول بيعمل error كما في رسالة النيرو ولكن برضه تلفت الاسطوانة

ياريت حل في مشكلة الدي في دي مع 16x

في انتظار ردكم اخواني وشكرا لكم

Brigadier
23-12-2009, 09:48
عزيزي سرعه النسخ يجب ان تكون موافقه للدي في دي رايتر وايضاً لسرعه الدي في دي , بمعنى انك تملك اسطوانه سرعه الحرق عليها 8اكس و لديك محرك اقراص يدعم سرعه 16 اكس , في هذه الحاله انت مجبر على الحرق بسرعه 8 اكس والا فالعمليه سوف تفشل مع السرعات الاعلى.

Planet Hemp
23-12-2009, 12:59
ياريت تحدد نوع الميديا المستخدمة
نوع الرايتر بالتحديد وموديلة
نسخة الفيرموير المستخدم فى الرايتر
نسخة النيرو المستخدمة فى النسخ
وضعية الساتا من البايوس (ahci-raid compund -dma)

Ballack
23-12-2009, 22:49

انا فعلا بحرق بنفس سرعة الاسطوانة

كل الاسطوانات اللب باظت مكتوب عليها 16x لما نسخت عليها بسرعة 16x ولكن مع 8x محصلتش المشكلة
مع انه قبل كده كان بينسخ بسرعة 16X بدون مشاكل على اسطوانات 16X

الموديل اللي عندي سونى DRU-870S (https://www.sony-optiarc.eu/products/retaildrives/dru870s.html) 24x DVD+-RW/+-R/RAM
نوع الميديا المستخدمة معظم الداتا اللي كنت بانسخها فايلات rar
نسخة النيرو جربت نيرو 8 الاصلي اللي جاي مع اسطوانة الكرتونة ونيرو 9 بالكراك لكن برضه المشكلة موجودة

ازاي أعرف نسخة الفريموير المستخدم في الرايتر ووضعية الساتا من البيوس ؟

Ballack
25-12-2009, 02:36
في انتظار مساعدتكم

Ballack
26-12-2009, 01:05
up up

Planet Hemp
26-12-2009, 20:05

انا فعلا بحرق بنفس سرعة الاسطوانة

كل الاسطوانات اللب باظت مكتوب عليها 16x لما نسخت عليها بسرعة 16x ولكن مع 8x محصلتش المشكلة
مع انه قبل كده كان بينسخ بسرعة 16X بدون مشاكل على اسطوانات 16X

الموديل اللي عندي سونى DRU-870S (https://www.sony-optiarc.eu/products/retaildrives/dru870s.html) 24x DVD+-RW/+-R/RAM
نوع الميديا المستخدمة معظم الداتا اللي كنت بانسخها فايلات rar
نسخة النيرو جربت نيرو 8 الاصلي اللي جاي مع اسطوانة الكرتونة ونيرو 9 بالكراك لكن برضه المشكلة موجودة

ازاي أعرف نسخة الفريموير المستخدم في الرايتر ووضعية الساتا من البيوس ؟

اسف على التاخير فى الرد
بص يا سيدى اولا الرايتر ممتاز جدا ولكن المشكلة ان الرايتر يأتى بسوفت وير من شركة سونى ضعيف نسبيا فى التعامل مع معظم انواع الميديا لذا انصحك بتغيير نسخة الفيرم وير الموجود علية وتحويلة الى الموديل المماثل لة وهو ال Nec AD-7240s
طبعا هذا الامر سهل جدا وبدون اى مشكلة
استخدم البرنامج التالى فى التفليش Binflash (https://binflash.cdfreaks.com/)
استخدم نسخة الفيرموير الموحودة هنا (https://liggydee.cdfreaks.com/disclaimer/en/7240s/103bt_auto.zip.html)
وان شاء الله ستحل المشكلة

Ballack
27-12-2009, 21:47
مشكور على المساعدة بس عندى استفسار

انا نزلت البرامج اللي قلتلى عليها لكن لسه معملتش عملية الFlash لانى قريت في موقع برنامج Binflash و Firmware
انها عملية ممكن تؤدي الى تلف الدرايف وعلى مسئوليتك
Using the flaher in this case can lead to unpredictable results

Although every care is taken to make sure this download does not harm your drive in any way, you flash your drive with this firmware at your own risk. Neither Liggy, Dee nor CD Freaks will be held responsible for any damage to your drive

هل هيبقى فيه خطورة ؟

وغير كده عدم وجود اسم الموديل اللي عندي في قائمة الدرايفات المدعومة من Binflash

انا دخلت على صفحة الموديلDRU-0870S في موقع Sony لاقيتهم حاطين نسخة ل Firmware باصدار شهر نوفمبر 2009 (معرفش النسخة اللي عندى تاريخ اصدارها امتى؟)
هل تسطيبها ممكن يحل المشكلة ؟
https://www.sony-optiarc.eu/supportservice/downloads/retaildrives/dru870s.html

في انتظار ردك وجزاك الله خير

achil
27-12-2009, 21:58
السلام عليكم

انصحك باقرب فني صيانة لتعديل في عدسة الناسخة وتنضيفها

بيجوز انحرف مسار العدسة يتم تعديلها عن طريق فتل البرغي المعدل للمسار و

وبتوفيق ان شاء الله

Planet Hemp
27-12-2009, 23:33
مشكور على المساعدة بس عندى استفسار

انا نزلت البرامج اللي قلتلى عليها لكن لسه معملتش عملية الFlash لانى قريت في موقع برنامج Binflash و Firmware
انها عملية ممكن تؤدي الى تلف الدرايف وعلى مسئوليتك
Using the flaher in this case can lead to unpredictable results

Although every care is taken to make sure this download does not harm your drive in any way, you flash your drive with this firmware at your own risk. Neither Liggy, Dee nor CD Freaks will be held responsible for any damage to your drive

هل هيبقى فيه خطورة ؟

وغير كده عدم وجود اسم الموديل اللي عندي في قائمة الدرايفات المدعومة من Binflash

انا دخلت على صفحة الموديلDRU-0870S في موقع Sony لاقيتهم حاطين نسخة ل Firmware باصدار شهر نوفمبر 2009 (معرفش النسخة اللي عندى تاريخ اصدارها امتى؟)
هل تسطيبها ممكن يحل المشكلة ؟
https://www.sony-optiarc.eu/supportservice/downloads/retaildrives/dru870s.html

في انتظار ردك وجزاك الله خير

لا ضرر من استخدام الطريقة التى اشرت لك بها ان شاء الله والطريقة امنة ومجربة منى اكتر من مرة بدون مشاكل
مشكلة التحديث الموجود على موقع سونى انة قد لا يحل المشكلة لانى قصدت من التحديث هو تحويل الرايتر الى نظيرة من انتاج nec حيث نسخة الفيرموير افضل واداء الرايتر بصفة عامة افضل

Ballack
28-12-2009, 02:01
انا عملت طريقة الفلاش بنسخة الفيرموير بتاع NEC وجبت اسطوانة DVD+R سرعتها 16x ونسخت عليها بنفس السرعة
لكن النسخ لم يكتمل واعطانى رسالة Burn process failed

ايه الحل وشكرا على تواصل حضرتك معايا ؟

Ballack
29-12-2009, 23:11
في انتظار ردكم

Fu'ad
30-12-2009, 04:06
السّلام عليكم...
أخي أنت قلت أن القارئ يعمل بشكل طبيعي في الوقت الذي أخذته للشركة .
هل رأيت ذلك بعينيك ؟
فإذا كان الجواب لا , قم بتجربة القارئ عند صديقك أو جارك , و انظر , إذا عمل القارئ بكفائة فالخلل من نسخة النّظام .
غير هذا , أرى أخي أن تريح رأسك , و تختصر على نفسك بشراء قارئ جديد , ليست خسارة كبيرة لو قمت بشراء قارئ آخر .

تقبّل مروري , مع فائق الاحترام...

dilo
11-04-2011, 18:11
اخي الغالي المشكلة كمان صارت معي بس غيرت السرعة في النيرو الى١٢ ومشي الحال
نوع محرك الاقراص الي عندي
DVD-RW DRU-880S