المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عن حرارة وفولط AMD PHenom II X4 965 BE 140W

RRM
23-12-2009, 11:57
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أولا : انا فى مشكلة بتحصل معايا وهى ان فولت CPU من خلال cpuz هو 1.520 على العلم انى الفولت بتاعه 1.425 على حسب معرفتى من موقعه.

ثانيا : درجة حرارة CPU فى وضع الخمول تتراوح بين 45 الى 52 درجة وعند الضغط ( الالعاب ) ممكن توصل فوق 60 درجة

ثالثا : درجة حرارة البوردة تترواح ما بين 48 و 52 درجة

يا ترى الارقام اللى انا سردتها دى طبيعية ولا مش طبيعية
انا فى انتظار ارائكم ( برجاء عدم مشاركة اى شخص ليس لديه خبرة كافية فى هذه المواضيع )

وشكرا ليكم على الاهتمام واسف على الاطالة

EN.AhMeD
23-12-2009, 13:18
اخي هل خاصية توفير الطاقة غير مفعلة خلال مراقبتك لارتفاع الفولط؟
يوجد اصدارين للمعالج 965 الاول يستهلك مقدار 140 واط واعتقد ان الفولط الافتراضي له هو1.475
والاصدار الثاني يستهلك 125واط واعتقد ان الفولط الافتراضي له هو1.425

لايوجد مشكلة في تخفيض الفولط بشكل يدوي ..لكن ان لا يقل عن مقدار يحتاجة المعالج لاداءة بشكل سليم.
للتفادي مشاكل من هذا النوع عليك تفعيل خاصية توفير الطاقة ...فهي تفيد في تقليل الفولط في حالة الخمول ورفعة عندة الحاجة(الضغط)..

shalldoom
23-12-2009, 13:20
لو حضرتك عاوز تعرف حرارة البروسيسر عملة مشكلة ولا لأ ، نزل برنامج prime95 وأعمل تست لمدة ساعتين لو الجهاز معملش ريستارت أو هنج .....يبقى الحرارة مش مشكلة.

RRM
23-12-2009, 13:31
اخي هل خاصية توفير الطاقة غير مفعلة خلال مراقبتك لارتفاع الفولط؟
يوجد اصدارين للمعالج 965 الاول يستهلك مقدار 140 واط واعتقد ان الفولط الافتراضي له هو1.475
والاصدار الثاني يستهلك 125واط واعتقد ان الفولط الافتراضي له هو1.425

لايوجد مشكلة في تخفيض الفولط بشكل يدوي ..لكن ان لا يقل عن مقدار يحتاجة المعالج لاداءة بشكل سليم.
للتفادي مشاكل من هذا النوع عليك تفعيل خاصية توفير الطاقة ...فهي تفيد في تقليل الفولط في حالة الخمول ورفعة عندة الحاجة(الضغط)..

فعلا خاصية توفير الطاقة غير مفعلة
الاصدار اللى عندى 140W

معلش البيوس عندى بيقرا الفولت 1.425 وفى برنامج CPUZ بيقرا 1.532 ليه الاختلاف ده

EN.AhMeD
23-12-2009, 14:36
فعلا خاصية توفير الطاقة غير مفعلة
الاصدار اللى عندى 140W

معلش البيوس عندى بيقرا الفولت 1.425 وفى برنامج CPUZ بيقرا 1.532 ليه الاختلاف ده

على كل الاحوال لاتقلق اخي فقراءة الفولط من البيوس هي صحيحة ...ومشكلة الحرارة يمكنك حلها بشراء مشتت احترافي متوسط او جيد ..

RRM
23-12-2009, 15:00
على كل الاحوال لاتقلق اخي فقراءة الفولط من البيوس هي صحيحة ...ومشكلة الحرارة يمكنك حلها بشراء مشتت احترافي متوسط او جيد ..

شكرا ليك اخى على الاهتمام

EN.AhMeD
23-12-2009, 15:11
شكرا ليك اخى على الاهتمام

العفو انا بالخدمة..:)

RRM
23-12-2009, 15:34
انا منتظر ردود اخرى

RRM
23-12-2009, 20:06
يا جماعة حد يساعدنى ويفهمنى

totolay007
24-12-2009, 03:39
الأحتمال الأول ممكن العيب يكون من المشتت لأنى عندى Phenom II X 955 ونفس المشكلة عندى درجة الحرارة فى حالة الخمول 43-47 والجهاز من الداخل زى الفرن وصوت المروحه اللى بالمشتت مرتفع والانبوب النحاسى اللى بالمشتت احس انه ما له عالقه أصلا بيه لأنه ولا بيسخن ولا بيبرد مجرد زينه بس زى مادلية المفاتيح :)

الأحتمال الثانى ممكن يكون على المعجون اللى بالمشتت ورقه شفافه لحفظ المعجون وانتا نسيت ترفعها

لذلك درجة حرارة المعالج عاليا وهذا مجرد تخمين :)

الأحتمال الثالث ممكن تكون اللوحة ملمسه مع الكيسا وفى الحاله دى هتوصلها كهربا زياده ممكن ترفع من درجة حرارة المعالج

الأحتمال الرابع هذا المعالج غير جيد الصنع لأنه عند اعضاء يكون درجة الحرارة من 36- 42 فى حالة الخمول واخرون يكون عندهم درجة الحرارة من 42 - 47

الأحتمال الخامس والاخير ان البورده اللى عندك لا تدعم هذا المعالج :D

لأن كتير من الأعضاء عندهم شكوى من هذه البورده مع المعالج 140 واط

هذه كل المعلومات اللى عندى واتمنى ان اكون افادتك

RRM
24-12-2009, 10:07
الأحتمال الأول ممكن العيب يكون من المشتت لأنى عندى Phenom II X 955 ونفس المشكلة عندى درجة الحرارة فى حالة الخمول 43-47 والجهاز من الداخل زى الفرن وصوت المروحه اللى بالمشتت مرتفع والانبوب النحاسى اللى بالمشتت احس انه ما له عالقه أصلا بيه لأنه ولا بيسخن ولا بيبرد مجرد زينه بس زى مادلية المفاتيح :)

الأحتمال الثانى ممكن يكون على المعجون اللى بالمشتت ورقه شفافه لحفظ المعجون وانتا نسيت ترفعها

لذلك درجة حرارة المعالج عاليا وهذا مجرد تخمين :)

الأحتمال الثالث ممكن تكون اللوحة ملمسه مع الكيسا وفى الحاله دى هتوصلها كهربا زياده ممكن ترفع من درجة حرارة المعالج

الأحتمال الرابع هذا المعالج غير جيد الصنع لأنه عند اعضاء يكون درجة الحرارة من 36- 42 فى حالة الخمول واخرون يكون عندهم درجة الحرارة من 42 - 47

الأحتمال الخامس والاخير ان البورده اللى عندك لا تدعم هذا المعالج :D

لأن كتير من الأعضاء عندهم شكوى من هذه البورده مع المعالج 140 واط

هذه كل المعلومات اللى عندى واتمنى ان اكون افادتك

وتنصحنى بايه يا اخى

S@M
24-12-2009, 12:05
تاكد من ان الفان تعمل مثبتة بأحكام وتعمل جيدا ...

تأكد من وجود معجون حرارى ختى تصل الى اعلى كفائة تبريد ...

تأكد من عزل اللوحة الآم جيدا ....

ان شعرت ان المشتت غير كافى اشترى مشتت اخر احترافى حتى تستطيع كسر السرعة جيدا ..او الوصول الى درجة حرارة معقولة

RRM
24-12-2009, 12:46
تاكد من ان الفان تعمل مثبتة بأحكام وتعمل جيدا ...

تأكد من وجود معجون حرارى ختى تصل الى اعلى كفائة تبريد ...

تأكد من عزل اللوحة الآم جيدا ....

ان شعرت ان المشتت غير كافى اشترى مشتت اخر احترافى حتى تستطيع كسر السرعة جيدا ..او الوصول الى درجة حرارة معقولة

الفان تعمل ومثبتة باحكام
وكيف اتاكد عزيزى من عزل اللوحة الام ومن وجود معجون حرارى؟؟
وما هو المشتت الاحترافى اللذى تنصحنى بيه؟
وهل هذا المعالج سىء بالفعل كما يقول بعض الاخوة
ولا البوردة هى السبب؟

RRM
24-12-2009, 12:53
انا لى صديق بالسويد ونازل مصر شهر واحد ان شاء الله
ممكن تقولى على احسن مشتت بالنسبة للبروسيسور لكى بقوم بشرائه من السويد
ولك جزيل الشكر

totolay007
24-12-2009, 13:05
الفان تعمل ومثبتة باحكام
وكيف اتاكد عزيزى من عزل اللوحة الام ومن وجود معجون حرارى؟؟
وما هو المشتت الاحترافى اللذى تنصحنى بيه؟
وهل هذا المعالج سىء بالفعل كما يقول بعض الاخوة
ولا البوردة هى السبب؟

طريقة كشف ان كانت اللوحة غير معزوله عن الكيسه

قم بفك اللوحة من الكيسة وضع تحتها كرتونة بحيث انها لا تكون ملامسه للكيسا وتفقد درجة الحرارة لو قلت

إذن اللوحة ملامسه لجسم الكيسا

RRM
24-12-2009, 13:07
طريقة كشف ان كانت اللوحة غير معزوله عن الكيسه

قم بفك اللوحة من الكيسة وضع تحتها كرتونة بحيث انها لا تكون ملامسه للكيسا وتفقد درجة الحرارة لو قلت

إذن اللوحة ملامسه لجسم الكيسا

شكرا ليك اخى