المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعده بخصوص سرفر dhcp

tarek_elmohamma
25-12-2009, 16:44
اخوانى عندى مشكله مدوخانى عندى dhcp سرفر بكارت شبكه واحد وعاوزه يخد ايبى من نفسه يعنى يدي لنفسه ايبى وتعبت من المحاولات ومش عارف مش راضى ليه:ah42:

internetworld
25-12-2009, 17:13
حضرتك تقصد ان مش راضى ياخد ip بالطريقه ال manual ولا عايزه ياخد automatic ip من dhcp تانى معاه فالشبكه
معلش ياريت التوضيح اكتر!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

tarek_elmohamma
25-12-2009, 17:56
لا يا باشا عاوزه ياخد اوتوماتك من نفسه يعنى انا عامل عليه سكوب اسمها لوكال وبتدى ايبيهات من 172.16.0.1 الى 172.16.0.100 وعاوزه ياخد من نفسه اوتوماتك من الرنج ده

SmartSolutions
25-12-2009, 18:19
أخي لا يمكن أن يأخذ من نفسه اي بي ...؟

mode5100
25-12-2009, 18:24
اذاي ياخد من نفسه اي بي لازم تحطلو الاي بي منيول

مينفعش جهاز ال dhcp يبقى اتوماتك هيورح يكلم نفسة الزاى والناس هتروح تكلمه الزاى

بوص ياباشا الفكرة اصلا اية الزاى الكلينت بياخد اي بي من الdhcp
اول حاجة بيعمل برود كاست ياعنى بينده وبيسالك كل جهاز فى الشبكه ياترى انت ال dhcp ولا لا وكل دة بالماكادريس وبعدين اول ميلقية بيطلب منه اي بي بيروح الdhcp عارض علية الاي بي ولو وفاق علية الكلينت بيروح مديهوله وبياجرهوله لمدة معينة وبعد كدة بيروح يجدد مدة التاجير بتعته وبيروح لل dhcp بالاي بي اللى متسجل عنده فلازم يكونمتسجل منيول علشن لو اتغير الاي بي بتاع ال dhcp الكلبنت مش هيلاقى السيرفر ويبتدى يدور علية م جدايد

وبعدبن اية الفكرة اللى تخليك تعمل كدة متحطهوله منيول وخلاص ولو فى حاجة فى دماغك عاوز تعملها قول عليها واحنا نشفلك حل ليها بديل

internetworld
25-12-2009, 18:25
طبعا الكلام دا مش ينفع لان اساسا المفترض ان يكون ال dhcp سيرفر معروف فالشبكه وواخد ip static علشان الاجهزه لما تاخد automatic ip تلاقيه ومن باب اولى طبعا ان يكون السيرفر عارف نفسه يعنى يكون له ip وتكون dhcp service شغاله علشان يشتغل dhcp سيرفر ويكون كمان فى scope عشان يعرف هو هيوزع ايه ؟؟؟ علشان لما اى جهاز يساله عن ip ياخد من الscope ويديله
دى اساسيات شغل ال dhcp server وعلشان الفكره توضح اكتر لازم نعرف ازاى بيتم الحصول على ip
وهى عمليه تسمى DORA process
discover
offer
request
acknowledge
يعنى الجهاز علشان ياخد ip بيبتدى يعمل broad cast ويدور على ال dhcp server والرساله اللى ببيعتها بتعدى على كل الناس لغايه ما توصل للسيرفر dhcp ..........................ودى اول حاجه وتسمى عمليه discover الاستطلاع او الاستكشاف
بعد كدا بيرد ال DHCP server بردو broad cast للشبكه كلها ويقول انا السيرفر المختص بتوزيع الايبهات واللى محتاج ip يقرا محتوى الباكت او الرساله بتاعتى وبيكون حاطط فيها عنوانه علشان الناس تكلمه على عنوانه وتبعتله رساله الطلب ودى المرحله التانيه وتسمى offer اى عرض من السيرفر ال DHCP للشبكه كلها انه يقدر يقدملهم عناوين او ip
بتوصل الرساله لكل الناس ومن ضمنهم الكلينت اللى عمل الخطوه الاولى اللى هى discover وبيبتدى يفتح الرساله ويقرا عنوان ال dhcp سيرفر ويبعتله على العنوان ويطلب منه انه عايز ip >>>>>>>>> ودى المرحله التالته وهى request اى الطلب
توصل الرساله للسيرفر من الكلينت ويرد عليها برساله فيها اعدادات ال tcp/ip للكلينت ويقوله اتفضل ال ip وهى دى المرحله الاخيره وهى acknowledge
طبق المراحل دى على كلامك هتلاقى انه مش هينفع خالص ......إذا كان السيرفر مش عارف نفسه اصلا هيسال نفسه عشان يقول لنفسه انا dhcp سيرفر وعنوانى كذا (فاقد الشيء لا يعطيه)

tarek_elmohamma
25-12-2009, 19:37
يا جدعان انا عارف الكلام ده كله ومين اللى قال ان الجهاز المفروض يبقى عارف السرفر قبل ما يطلب ايبى انا عايز اعرف ايه المانع ان السرفر يرد على نفسه ويدى لنفسه ايبى

CaSpEr-nEt
25-12-2009, 20:49
يا جدعان انا عارف الكلام ده كله ومين اللى قال ان الجهاز المفروض يبقى عارف السرفر قبل ما يطلب ايبى انا عايز اعرف ايه المانع ان السرفر يرد على نفسه ويدى لنفسه ايبى

"لما حد بيسأل سؤال" بيستنى رد من حد يرد عليه علشان هوا مش عارف.

منطقيا يا اخي :cool:

هتقولي ليه ميسألش نفسه :D
هقولك علشان هوا بيطلع علطول من كارت الشبكة يسأل ;)

لكن مفيش حاجة اسمها يرد على نفسه....يرد على نفسه دي في حالة الـ loopback فقط!

و عود نفسك اى Server عليه Service ياخد Static IP

:ah17:

dr_timoon
26-12-2009, 02:48
كما قال الاخوة يجب وضع Static IP على سيرفر ال dhcp
طيب لما هو مش هايخد اى بى ثابت و هايكون dynamic ازى بقى الاجهزة الاخرى هاتعرف تاخد الابيهات منة اذا كان كلة بيتغير
اكيد هذا شى غير منطقى كما الاخوان و شرحو الموضوع بالتفصيل لكيفية طلب اى بى من سيرفر ال dhcp

انا لما باجى اعمل scope فى ال dhcp يقصل اختيارين
يا اما مثلان انك تبداء ال scope مثلان بى 192.168.1.20
حيث ان اول عشرين اى اصلن ال dhcp لا يوزعهم و خارج الاسكوب بتاعتة و دى بتكون لى السيرفرات اللى عندك فى الشبكة
و طبعا انت بتكتبها Static IP

او انك تعمل scope عادى من اول ال subnet و لكن بتقوم بعمل Ip reservation للسيرفرات و برضو بتكتبهم Static IP
فقط للتاكد ان مافيش اى حد ممكن ياخذ الابيهات دى غير السيرفرات

tarek_elmohamma
27-12-2009, 12:51
سويتش ايه يا عم الحج انا باسئل فى ايه وانت بتتكلم فى ايه

SmartSolutions
27-12-2009, 13:03
تفكيرك منطقى جدا ومعقول جدا_ صحيح ايه المانع ان ال DHCP Server يأخد IP من نفسه وخصوصا ان ال DHCP client service منفصله عن ال DHCP Server service ؟ الموضوع ده بعيد تماما عن ال DHCP _ اقولك ازاى!!!!!!!!!

أشكرك كثيرا أخي عادل ..
شرح مفصل و مفهوم 100 %
جزاك الله ألف خير ...

reda-ali
27-12-2009, 13:27
اظن ان الموضوع واضح جدا بعد شرح الاخوة (mode5100 (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=9273)__\
internetworld (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=162711) __\eng.adel (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=154939) __)
لم تتروكوا لي حاجة اقولها الا جزاكم الله خيرا

internetworld
27-12-2009, 17:44
سويتش ايه يا عم الحج انا باسئل فى ايه وانت بتتكلم فى ايه

ياريت يكون فى اسلوب افضل فالنقاش من كدا .........دا بعد اذنك
تانى حاجه
البشمهندس يقصد ان broad cast بيطلع من كارت الشبكه بيروح على السويتش والسويتش بدوره بيوزع الرساله دى على كل البورتات الموجوده فالسويتش والمتصله بها باقى الاجهزه على هذا السويتش الا بورت واحد مش بيبعتله الرساله دى وهو البورت اللى جت منه broad cast يعنى المقصود من كدا ان لو كان السويتش بيبعت لنفس البورت اللى جاى منه broad cast كان هيرجع الاستفسار للسيرفر نفسه وكان هيقوم بمنح نفسه ip دا المقصود من كلام البشمهندس عادل
اما انت بقى عايز ان السيرفر بمجرد انه اشتغلت عليه DHCP service وبقى DHCP server واتعملت ال scope يروح فاهم لوحده ويوزع على نفسه ip وطبعا دا مينفعش ......هتقولى ليه
اسالك انا بقى واقولك طب لو كان ينفع وفى اكتر من scope هيختار ياخد من مين و ليه ؟؟؟؟؟؟؟
اللى اتكلمنا فيه من الاول دى اساسيات عمل ال DHCP server لازم يجيله MAC ADDRESS مختلف بيساله عن انه بيدور على DHCP server ال DHCP سيرفر هيعرف منين انه هو اللى بيوزع IP ما هو من dhcp service اللى اشتغلت عليه
اما لما تسيب السيرفر بدون ip فدا معناه انه اختار لنفسه APIPA IP ومقتنع بيها وشغال على دا الاساس لما تيجى تقوله ipconfig /renew دا معناه انك مش راضى بال IP اللى السيرفر اخده لنفسه اللى هو APIPAوهيدور على سيرفر تانى يديله IP هتقولى ماهو عنده SCOPE هقولك هو شايل الSCOPE دى مش عشانه هو دا عشان يوزعها على الاجهزه يعنى ال SCOPE دى مش بتاعته دى امانه عنده بياجرها لاى جهاز عايز لحين انتهاء موعد الايجار اما يطلب منه انه يجددها له او انه يلغى العقد ويرجع SCOPE تانى مكانها فالامانات

tarek_elmohamma
28-12-2009, 07:57
اسلوب افضل ازاى اذا كان واحد بقوله عاوز ال dhcp يدى ايبى لنفسه عاوزنى اغير السويتش

internetworld
28-12-2009, 08:06
اسلوب افضل ازاى اذا كان واحد بقوله عاوز ال dhcp يدى ايبى لنفسه عاوزنى اغير السويتش

نغير السويتش ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
انت فهمت من الكلام اللى فات ان الحل هو تغيير السويتش ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

mmm_m80
29-12-2009, 20:08
قاعدة اي سرفير ادي له static ip الموضوع مش محتاج كلام كتير

tarek_elmohamma
30-12-2009, 09:08
عارف والله يا باشا بس دى حاجه جت فى دماغى وكنت عاوز اعملها

gamal_mcse
09-03-2010, 17:19
ياعم الناس بتتقدم وانت بدور على اللى بيخنق وتعمله
ثم ان دى حاجه ملهاش لازمه
فكر فى حاجه احسن
ايه يعنى لما تعمل يدوى للسيرفر