المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : المساعدة ضرورى فى كارت صوت audigy 2 zs

abo abdellatif
27-12-2009, 16:27
اشتريت كارت صوت Creative Audigy 2 zs ومعاه اسطوانة التعريف بتاعته منسوخة المهم ركبت الكارت فى الكمبيوتر و شغلت الويندوز الويندوز شاف الهاردوير الجديد و هنا المشكلة فتحت اسطوانة التعريف جيت انزل منها تعريف الكارت تظهر لى الرسالة دى
و دى الويندوز الى عندى

و الرسالة دى بتقول ان التعريف مش شايف كارت الصوت موجود عندى كهاردوير عشان كدة مش هينزل التعريف مع ان الويندوز شاف الكارت يارييت حد يساعدنى فى المشكلة دى

Fu'ad
27-12-2009, 16:42
السّلام عليكم...
مبدئيّاً , قم بإزالة الكرت من الجهاز , ثم شغّل من دونه , حتّى تصل إلى الـ Windows .
بعدها قم بعمل Shutdown , أعد تركيب الكرت , ثم شغّل , و أعد محاولة التّعريف .
مع فائق الاحترام...

abo abdellatif
27-12-2009, 16:45
انا فعلا قمت بعمل هذة الخطوات مع كل شق pci عندى فى البوردة لاكن دون جدوى

Fu'ad
27-12-2009, 17:06
طيّب أخي جرّب الكرت على جهاز آخر , و أنظر إذا عمل التّعريف أو لا .
لأنّ احتمال أن يكون التّعريف في الأسطوانة المرفقة مع الكرت ( غلط ) , غير وارد , و لكن هناك احتمال ضئيل في ذلك .
مع فائق الاحترام...

mostafa741
27-12-2009, 18:46
السلام عليكم
تاكد من انك لغيت السوند كارت علي البردة من البايوس

wella1000
27-12-2009, 19:17
خوش في الهاردوار وقل لي الصوت اللي متعاراف اسمه إيه وأنا اكمل معاك عشان شكله كده متعرف غلط

abo abdellatif
27-12-2009, 19:43
السلام عليكم
عملتلها disable

abo abdellatif
27-12-2009, 19:45
خوش في الهاردوار وقل لي الصوت اللي متعاراف اسمه إيه وأنا اكمل معاك عشان شكله كده متعرف غلط

اسمها كدة Creative Audigy Audio Processor (WDM)

و على فكرة انا لما اعرف كارت الصوت من الDevice manager و احدد مكان التعريف بيتعرف والصوت بيشتغل بس من الغير البرامج الى مع كارت الصوت

Fu'ad
27-12-2009, 20:15
اشتريت كارت صوت Creative Audigy 2 zs ومعاه اسطوانة التعريف بتاعته منسوخة المهم ركبت الكارت فى الكمبيوتر و شغلت الويندوز الويندوز شاف الهاردوير الجديد و هنا المشكلة فتحت اسطوانة التعريف جيت انزل منها تعريف الكارت تظهر لى الرسالة دى
و الرسالة دى بتقول ان التعريف مش شايف كارت الصوت موجود عندى كهاردوير عشان كدة مش هينزل التعريف مع ان الويندوز شاف الكارت يارييت حد يساعدنى فى المشكلة دى

( اسمها كدة Creative Audigy Audio Processor (WDM
و على فكرة انا لما اعرف كارت الصوت من الDevice manager و احدد مكان التعريف بيتعرف والصوت بيشتغل بس من الغير البرامج الى مع كارت الصوت
السّلام عليكم...
أخي أنت لم تذكر في البداية هذا الأمر , لذا يرجى في المرّات القادمة تحديد المشكلة بالضّبط .
و بالنّسبة للبرنامج فهو موجود مع تعريف المنتج من موقع الشّركة على الرّابط التّالي :
https://support.creative.com/products/ProductDetails.aspx?catID=1&subCatID=205&prodID=4915&prodName=Audigy%202%20ZS&subCatName=Audigy&CatName=sound+blaster&VARSET=prodfaq:PRODFAQ_4915,VARSET=CategoryID:1

السلام عليكم
السّلام عليكم...
أخي أحبّ أن أصحّحلك معلومة , لا علاقة لعمل البطاقة الصّوت المدمجة بعمل البطاقة المنفصلة .
مع فائق الاحترام...

cmas
28-12-2009, 00:45
ههههههههههههههههه :confused:

نفس المشكلة الى كانت عندى
مع كارت creative sound blaster live 24 bit sb0410

abo abdellatif
28-12-2009, 01:15
ههههههههههههههههه :confused:

نفس المشكلة الى كانت عندى
مع كارت creative sound blaster live 24 bit sb0410

طب متقوول انت حلتها ازاى عشان اعرف احلها عندى