المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : جبت الباور وركبت الـ5850 بس استفسار بسيط لو سمحتم

hyman
03-01-2010, 01:15
اعذاء المنتدى الكرام انا مش عارف اعبرلكم عن شكري ازاى فى مساعدتكم ليا بقصد أو من غير بس فى السفسار صغنون شوية
انا دلوقتى شغلت الكرت الجبار (ماشاء الله :cool:) الـPowerColor 5850 وجبتله باور HEC 500 بـ330 جنيه :D وفعلا الكرت ما شاء الله عامل شغل جامد جدا بس انا دلوقتى كاسر سرعة البروسيسور ل3.2 وكنت عايز أجيب مشتت احترافى زى الVendetta 2 وأكسر ل3.7 :eek: وممكن كمان أكسر سرعة الكرت بس هل الباور هاهيستحمل كل ده وللا هايخنقنى
دى اول حاجة تانى حاجة انا بالعب على شاشة سامسونج 19 هل انا كده خانق الكرت وللا شغال تمام مع الاعتبار بإذن الله انى ممكن أجيب تلفزيون سامسونج برضه بس 39 وللا حاجة هل ممكن اشغل عليه الكرت وللا هايعجز وهل الشاشة دلوقتى ال19 دى خانقة الكرت وللا انا شغال بالفول باور بتاعها
؟؟؟:confused::confused:

Gainward
03-01-2010, 01:22
اهلا عزيزى :)

البور 500 وات كافي جدا للكرت اخي ... اما بالنسبة للشاشة فهي صغيرة ، و الكرت 5850 يستطيع العمل و باداء عالى الى شاشات 26 ...

hyman
03-01-2010, 01:33
ألف شكر ليك عمر باشا على الرد بس هل الباور كافي برضه لكسر سرعة البروسيسور لـ3.7 وكسر سرعة كرت الشاشة برضه ؟؟؟ وللا لأ؟؟؟ تانى حاجة هل الشاشة عندى أو المعالج خانقين الكرت وللا لأ
وشكرا ليك تانى على سرعة الرد

hyman
03-01-2010, 01:38
ثانيا معلش هل ممكن الكرت يشتغل بأقصي قوته على تلفزيون Sumsung LCD بتاع 32 أو 39 بوصه على كبل HD

eVGA
03-01-2010, 02:02
انا عندي كرت gtx260 او معالج Q9550 كسرت سرعت المعالج ل 3.2GHz .. او البطاقة 701-1161 .. اجتني شاشة زرقاء . يعني يا دوب كسرت .. او الشاشة الزرقاء اتضح انها من الباور سبلاي علما انو .. جهازي لا يحتاج مثل جهازك طاقة .. طرحت مشكلتي في موضوعي .. لعرض النتيجة .. او اقترح على الاخ s@m مشكلت الباور او فعلا اجا عندي واحد صاحبي او كسرنا .. انا ويا تقريبا الى 3.6GHz ما حبيت اكسر اكتر .. على باور 620W خاص به ولم اواجه اية مشاكل علما بانو الباور الخاص بي 550w نفس نوع باورك .. انا ليا اكتر من رد في كزا موضوع اقترحت في انو المشكلة الفلانية من الباور .. لانو فعلا يا اخي بعد تجربة الباور .. بالنسبة للاشخاص الي عايز كسر سرعات .. او استقرار تام في الجهاز البااااور سبلاي اهم قطعة في جهازو لازم تبقى ..

انا برشح انا نعمل موضوع على اهمية مزود الطاقة

hyman
03-01-2010, 02:36
يا نهاااااااار ده انا بعت هدومي عشان أجيب الفيجا والباور ومستحيل بأى شكل كان انى أغيرهم :eek: بس انا عندى كاسر لـ3.2 والجهاز مستقر وقلت أجيبله مشتت نضيف بقى وأكسر سرعة وأعيش تيجي تقلى مشكلة باور بالله عليك قول كلام غير ده :( لحسن انا فعلا هازعل جدا :(:(
وشكرا ليك على ردك :o

S@M
03-01-2010, 03:01
مرحبا يا عزيزى ....فى عالم محترفى الفيجا .....والف مبروك الكرت يا عزيزى ....

اعتقد ان البور فى حالتك هيكون كافى ...لآن معدل استهلااك الكرت عندك فى الطاقة مش كبير ...

وفى حالة البروسيسور بتاعك لا انصح بكسر السرعة الزائد ....بل انصح بفتح النواة الرابعة للبروسيسور ....

وبكدة هتكون حصلت على سرعة زيادة 25 % من البروسيسور على الآقل ....

وطبعا ساعتها هيكون افضل لو اشتريت مشتت قوى ....:)

hyman
03-01-2010, 10:27
ماشاء الله سام باشا مافيش موضوع فى المنتدى ولا استفسار الا والاقي ردك عليه
هو أكيد انتا عارف ان البوردة بتاعتى مافهاش جسر جنوبي 750 ياعنى مابتفتحش كورز وانا بقول أكسر عشان الالعاب بس هو اداء المعالج معايا غير الالعاب ماشاء الله زى الفل بس فى الألعاب حاسس انه عايز يتظبط عشان كده قلت أكسر مش عارف بقى هل المعالج عندى خانق الكرت وللا الشاشة هى اللى خانقاه بس انا حاسس انه مش متظبط فبقول لو كسرت وجبت المشتت وجبت التلفزيون ووصلت كرت الشاشة عليه بكابل HDMI كده ممكن أظبط بقى وأكسر سرعة الكرت وأعيش مش كده وللا ايه فهل فى الحالة دى هايبقى الباور قليل وللا لأ ؟؟؟
وشكرا ليك على ردك