المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مصر.. دماغى راحت واعصابى تلفت عاوز اشترى جهاز ب 1750 AMD

الصفحات : [1] 2 3

shezo_egyption
03-01-2010, 17:14
السلام عليكم ورحمه الله تعالى

ارجو من سيادتكم الرد على كل نقطه اذكرها عشان انا المفروض اجيب جهازى فى حدود 15 يوم واشكر منتدى عرب هارد وير على كل الاجابات والاستفسارات فعلا منتدى غنى بس ارجوكم اما انكم تفندوا كل الى حقوله وتطمنوا قلبى او انى حروح اجيب انتل واريح دمااااااااااااااااااااااااااغى انا معايه ميزانيه 1750 جنيه كحد اقصى انا نفسيا مهيئ جداااا لشركه ايه ام دى بصراحه حتى المازربوردات الى بتدعم amd بحس انها متطوره اكثرمن انتل مثال الجيجا بايت p43 وبوردات ال amd

انا اسف انى حكتر فى الاسئله بس صدقونى الموضوع ده حيكون مرجع فعلا لاى حد عايز يغير دماغه لamd
لانى زى ناس كتير ماتعرفش شى عن amd فادى تعتبر اسئله اى مواطن جديد فى القصة

1- قصه النواه المعطلة ليه الشركه مش بتنزل النواه دى شغاله طبيعى من غير نسب فشل حتى فى وجود بعض البوردات الى فيها الجسر الشمالى والجنوبى البعض بينجح والبعض لا فيه الى قال انها اما بتكون بايظه من الاساس فالشركه بتنزلها على اساس 3x بدل 4x وهكذا 2x بدل 4x
2- هل فى حاله النجاح لفتح الانويه المعطلة ده ببيشكل ضغط علية لاحظوا انا بتكلم عن فتح الانويه مش رفع سرعات يعنى اشتغل وانا مطمن علية

3- انا من محافظه كفر الشيخ واديت لشركه بعض المواصفات قلى مش لقيهه فى القاهره (( مايعرفوهاش )) او الشركات الى بيتعامل معها على الاقل على اساس اننا متبرمجين على intel مثال
GA-MA785G-UD3H Athlon II X4 620 2.6GHz AMD Phenom II X4 720 Black Edition 2.8GHz

4- توضيح المازر بورد الى بتدعم 140 واط دى عشان انواع معينه من البروسسرات يعنى مستقبلا اللوحات الام السابق ذكرها وقفه عند معالج معين لان اعتقد ان مافهاش ال140 واط ولا 140 واط بتدى قوة ودعم للمعالج الى متركب ايا كان

5- عايز اجمع الجهاز ده وحد يقولى خريطه امشى بيهه لشركه بتبيع المتنجات دى ويريت حد يقولى الاسعار

GA-MA785GPMT-UD2H فيها 128 بيلت ان = كارت 4200hd 1000 ولا دى ايهم افضل واحدث
GA-MA785G-UD3H طبعا رامات ddr2
GA-MA785GT-UD3H رامات dd3

لو فيه مازر بورد افضل بس نفس السعر وكارت شاشه داخلى ويكون ati 1000 حتى لوشركه اخرى؟ بحاول اجيب لوحه ام كويسه عشان اما احاول اغير اغير المعالج لما الظروف تساعد مش اغير الكل وملاحظه انى بضحى بأى قطعه لانى طبعا الى حجيبه مش اعرف ابيعه وادفع فرق زى الانتل

الرامات 2 جيجا dd3 وهل هيه متوفره فى القاهرة لانهم عندنا بقولوا مش موجوده وطبعا المازر بورد عايزه dd3 الى انا ميال ليها رقم واحد

البروسسر كان نفسى phenom 720 بس حيكون غالى علية ممكن حد يقولى معالج مناسب لحد اما اغير فى يوم ولا يتعدى الميزانيه السابق ذكرها

طبعا الهارد 320

فاضل الكيسة
سؤال مهم جدا لاحظت ان الجميع بيأكد على موضوع البور سبلاى
بالعربى كده هنا بيطلعوا باور سبلاى + الكيسة تقريبا اسمه جامبو 150 جنيه انا مش حشترى كارت شاشه خارجىى ححكتفى بال buli in هل ده يشغل البورده + البروسسر + مثلا كارت تلفزيون (( دش ) بأداء طبيعى ولا حيكون هنالك مشاكل ؟ كل اجهزه الانتل الى بيطلعوها بتطلع بالكيس دى واهى شغاله بس عايز اعرف الصح

ملحوظه انا بعشق الالعاب لكن بحب البرامج وبشتغل على برامج التصميم مواقع وفلاش وفوتو شوف افتر ايفكت
ده غير انى فى تجميعه ال amd انى لو فكرت اغير البروسسر حخسره ثمنه تماما بحكم مافيش حد حيكون عايزه لان الكل شغال انتل يعنى الخساره حتكون مضاعفه يعنى ارجو محاوله وضع بروسسر مناسب يعيشنى فتره مناسبة

اسف جدااااااااااااا للاطاله لكن اعذروا شخص يرد ان يخرج من جلباب انتل اول مره

واسف اذا سئلت تانى فى الموضوع لانى كنت فاكر الكتير بس فعلا نسيت

عذرااااا عذرااااااا

والرجاء التوضيح نقطه نقطه وعند ترشيح معالج توضيح هل يمكن فتح نواتة ام لا مع العلم ان جميع البورد السابق ذكرها فيها اعتقد موضع الجسر الشمالىة والجنوبى 710 750

مع التركيز على المازر بورد الاولى

GA-MA785GPMT-UD2H

HeRoZ
03-01-2010, 21:47
ياريت تحدد بالظبط القطع المطلوب شرائها
علشان انت تاعب نفسك على الفاضي
وبترد على اسألتك بنفسك من غير ما تحس
بالنسبة لعدم توفر القطع عندك ممكن تكلم شركة ماكسيمم هاردوير بالتليفون والقطع الملطوبة
وهيتم شحنها لغاية عندك وهتدفع الفلوس وتستلم من غير ما تتعب نفسك_ طبعا بالفاتورة والضمان _

تعديل :
استخدامك للجهاز ايه؟

shezo_egyption
03-01-2010, 23:23
شكرا ياسيد hero

انا عارف انى برد على نفسى بس عايز تأكيد لانى بلاقى كلام كتير فيه الى بيختلف عنه تمام فاحبيت حد يجمد قلبى غير انى شاكك فى معرفتى هل الى بقوله صحيح ولا غلط
غير الاستفسارات الى قولتها انا كمعلومات مش عارف فكرتها ايه بالظبط

وياريت تدينى رقم تلفون ماكسيمم هاردوير انا بحب ال games مع برده استخدام البرامج مشيهه games

بس انته باردوه ماردتش عليه مثلا على الاقل فى موضوع البور سبلاى وانهى لوحه ام افضل وبروسسير اعتبرها للجيمز

shezo_egyption
03-01-2010, 23:38
ده موقع الشركه

https://www.***************.net/index.php

تقريبا مش شغاله الا انتل

masklove
04-01-2010, 01:32
ده موقع الشركه

https://www.***************.net/index.php

تقريبا مش شغاله الا انتل
الشركة بها كل انواع البروسيسورات من انتل ومن AMD وهذا هو موضوعهم في المنتدي https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=150286

4- توضيح المازر بورد الى بتدعم 140 واط دى عشان انواع معينه من البروسسرات يعنى مستقبلا اللوحات الام السابق ذكرها وقفه عند معالج معين لان اعتقد ان مافهاش ال140 واط ولا 140 واط بتدى قوة ودعم للمعالج الى متركب ايا كان
لكل بروسيسور استهلاك للطاقة فبروسيسور يستهلك 65W و بروسيسور اخر يستهلك 125W واخر يستهلك 140W
الماذر التي لا تدعم البروسيسور الذي يستهلك 140W لا يمكن تركيب بروسيسور استهلاكه 140 ويركب عليها بروسيسور استهلاكه اقل من 140 فقط
ببساطة لأن الماذر لو لا تدعم البروسيسورات ال 140W وقمت بتركيب بروسيسور استهلاكه 140 فأنها ستكون عاجزة عن اعطاءه الطاقة اللازمة له وقد تسبب مشاكل كثيرة

لرامات 2 جيجا dd3 وهل هيه متوفره فى القاهرة لانهم عندنا بقولوا مش موجوده وطبعا المازر بورد عايزه dd3 الى انا ميال ليها رقم واحد
متوفرة جدا جدا في المولات الكبيرة مثل سوق العصر

سؤال مهم جدا لاحظت ان الجميع بيأكد على موضوع البور سبلاى
بالعربى كده هنا بيطلعوا باور سبلاى + الكيسة تقريبا اسمه جامبو 150 جنيه انا مش حشترى كارت شاشه خارجىى ححكتفى بال buli in هل ده يشغل البورده + البروسسر + مثلا كارت تلفزيون (( دش ) بأداء طبيعى ولا حيكون هنالك مشاكل ؟ كل اجهزه الانتل الى بيطلعوها بتطلع بالكيس دى واهى شغاله بس عايز اعرف الصح
البور اللي بيجي مع الكيسة الجامبو تجاري غير اصلي ومكتوب عليه 500W وهو اخر حاجة ليه 200W + انه مش مضمون ممكن يتحرق فجأة
الافضل الكيسة الجاما ببور 350W اصلي لراحة البال

ملحوظه انا بعشق الالعاب لكن بحب البرامج وبشتغل على برامج التصميم مواقع وفلاش وفوتو شوف افتر ايفكت
ده غير انى فى تجميعه ال amd انى لو فكرت اغير البروسسر حخسره ثمنه تماما بحكم مافيش حد حيكون عايزه لان الكل شغال انتل يعنى الخساره حتكون مضاعفه يعنى ارجو محاوله وضع بروسسر مناسب يعيشنى فتره مناسبة

اسف جدااااااااااااا للاطاله لكن اعذروا شخص يرد ان يخرج من جلباب انتل اول مره
يا راجل لا تخف ال AMD ممتاز وان شاء الله تصل لك تجميعة ترضيك :)

processor Athlon II X2 250 3.0GHz, 2MB Total Cache, 4000MT/s Bus = 390 EGP
MSI 785-E53 = 550 EGP
Kingston 2GB DDR3 bus 1333MHz CL9 = 280 EGP
Western Digital Blue 320GB AAJS 8M Cache SATAII = 240 EGP
GAMMA 350W = 280 EGP
SAMSUNG X22 = 130 EGP
__________________________________________________ _________________
1870 EGP
المعالج ثنائي النواه بتردد 3.0 جيجا (لا اعرف عن موضوع فتح الانويه به)
الماذر تدعم معالجات 140W من اجل التحديث المستقبلي
رامات 2 جيجا DDR3 من كينجستون
بور اصلي 350 وات من اجل الامان + لو اردت شراء كارت شاشة خارجي في المستقبل

shezo_egyption
04-01-2010, 15:21
اشكرك بشدة masklove على طريقه ردك
بس معلش استحملنى شوية انته اخترت الباورده MSI 785-E53 ودى فيها كارت شاشه 512 وفيهه ميزه قاتلة 140 واط
اما اللوحةالام الى عجبانى GIGABYTE GA-MA785GPMT-UD2H - 128MB DDR3 SidePort Memory تتفوق مرتان فى سعه كارت الشاشة 1000وكمان 128 الذاكره الداخليه والعيب لاتدعم 140 واط
انا مرجح التانية جيجابايت عشان موضوع كارت الشاشة وكمان فيه بروسسرات كتير قويه لسه الحد الاقصى لها 125 واط وانا من النوع الى بيغير كل فتره كل 4 سنوات جهاز يعنى الموضوع كله مكن اجيب كارت شاشة او معالج 720 او اقوى الى سعرهم حيقل اكيد فى المستقبل وعلى ما تعدى اربع سنوات تكون الدنيا اتقلبت وتكنولجيا احدث كمان من 140 واط نزلت
عارف انى بناقد نفسى لان لmsi حتبقى نفس المميزات حجيب بس كارت شاشة وهيه طبيعى open على المعالجات
من الاخر انا بخاف من ال msi (صديق عنده سايبر كل الاجهزه كان فيها مشاكل )) وميزه كارت الشاشىة فى الجيياجابت عجبانى كحجم ال ا جيجيا +128

معلش حتعب دماغك معايه بس جمد قلبى فى الاتجاه السليم

انا اسف قولى رئيك
ملحوظه انا عندى دى فى دى طبيعى من الجهاز القديم

وطول عمر اللوح الام الى بشتريها Intel by Intel  من عام 1999 صدفه واقتناع 3 اجهزة حتى هذا اليوم يعنى انا مش متحيز لجيجابايت ولا حاجه

ومين افضل فى دول ام GA-MA785GT-UD3H

GIGABYTE GA-MA785GPMT-UD2H - 128MB DDR3 SidePort Memory ودى حجم micro فيه ناس بتقول بتكون اقر فى المكثفات وبتأثر ده اتقال فى نفس المنتدى
ادينى جواب نهائى عشان اتوكل على الله واشترى

vmidov
04-01-2010, 22:44
السلام عليكم
للتوضيح أولا مين قال أن لما تبيع البروسيسور بتاعك هتخسر فيه تماما على أساس أن مفيش حد بيشترى AMD وكله بيجيب أنتل
انا عايزك الاول تتصفح المواضيع هنا أو فى المواقع الاجنبيه وشوف أغلب الناس بتتجه لأيه
أنزل أى مول فى القاهره وشوف أكتر المحلات بقت حاطه أيه دلوقتى معظمهم أصبح شغال فى AMD لأنه أصبح الصفقه الافضل لمعظم المقبلين على الشراء

نيجى لأسألتك

بس معلش استحملنى شوية انته اخترت الباورده MSI 785-E53 ودى فيها كارت شاشه 512 وفيهه ميزه قاتلة 140 واط
اما اللوحةالام الى عجبانى GIGABYTE GA-MA785GPMT-UD2H - 128MB DDR3 SidePort Memory تتفوق مرتان فى سعه كارت الشاشة 1000وكمان 128 الذاكره الداخليه والعيب لاتدعم 140 واط

1- البورده الجيجابايت أقصى حجم للرامات اللى تقدر تستخدمه من الرامات الاصليه مش 1 جيجا بل أقصى حجم للرامات اللى تستفيد بها هى 640 ميجابايت أى (512+128 SidePort)
اما للبورده الMSI فهى 512 ميجافقط
دى نقطه غير كده كارت الشاشه لا يقاس أبدا أبدا بحجم الرامات الملحقه به وبدون الدخول فى تفاصيل تقنيه كارت الشاشه يقاس بالاداء بتاعه
غير كده 512 متفرقش فى الاداء عن 640
غير كل ده MSI أفضل من بوردات جيجابايت +سعرها أقل + زى ما ذكرت بتدعم المعالجات 140 وات وأن كنت أشك انك تستفيد بهذه الخاصيه

انا مرجح التانية جيجابايت عشان موضوع كارت الشاشة وكمان فيه بروسسرات كتير قويه لسه الحد الاقصى لها 125 واط وانا من النوع الى بيغير كل فتره كل 4 سنوات جهاز يعنى الموضوع كله مكن اجيب كارت شاشة او معالج 720 او اقوى الى سعرهم حيقل اكيد فى المستقبل وعلى ما تعدى اربع سنوات تكون الدنيا اتقلبت وتكنولجيا احدث كمان من 140 واط نزلت

كلام مش سليم الاتجاه الحالى دلوقتى أصبح أكتر لتقليل أستهلاك الطاقه المعالجات ال140 وات نزل منها فقط المعالج PhenomII X4 965
وحاليا نزل منه نسخه كتحديث ولكنها تستخدم 125 وات فقط وذلك لتقليل درجه الحراره + كسر سرعه أعلى + أستهلاك أقل للطاقه
وفى المستقبل القريب ستنتج كل من أنتل و AMD معالجات بتقنيه 32nm أى أستهلاك أقل فى الطاقه من الان مع اداء أعلى بمعنى أخر نزول معالجات أخرى تستخدم 140 وات هو بنسبه لا تتجاوز 10%

عارف انى بناقد نفسى لان لmsi حتبقى نفس المميزات حجيب بس كارت شاشة وهيه طبيعى open على المعالجات

طبيعى أى شخص وقت الشراء بيكون تايه وصعب عليه أتخاذ قرار
بس مش فاهم يعنى أيه مفتوحه على المعالجات المفروض أن كارت الشاشه المدمج بيستخدم أو مفتوح على الرامات المتركبه فى الجهاز مش المعالج إلا لو كنت تقصد حاجه تانيه

من الاخر انا بخاف من ال msi (صديق عنده سايبر كل الاجهزه كان فيها مشاكل )) وميزه كارت الشاشىة فى الجيياجابت عجبانى كحجم ال ا جيجيا +128

مع أحترامى لحضرتك الكلام ده كان أيام الغيمه اللى كانت مغطيه على السوق المصرى والتجار هما السبب فى نشر معتقدات جاهله أستغلال لسذاجه المستهلك وقتها على سبيل المثال
أقل معالج فى أنتل = أفضل معالج فى AMD
معالجات AMD بتسخن بسرعه
كروت ATI بتسخن
كروت ATI للجرافيك وكروت نيفديا للألعاب
أى كارت نيفديا أحسن من أحسن كارت فى ATI
قوه الكارت = كام ميجا
...............ألخ
من المفاهيم الغلط

بالنسبه لصديقك هل أنت متأكد ان المشكله فى البورده أصلا
وإن كانت من البورده ياترى أيه السبب
هل أنت متأكد ان المشكله عيب تصنيع ومش عيب أستخدام من أجهزه متركبه فى سايبر والله أعلم اللى بيقعد على الجهاز بيخرب أيه فى الجهاز
ليه لما لقيت فى مشكله فى الجهاز قلت أنها من البورده هل عشان هو مركب معالج أنتل بالتالى أنتل مابيحصلوش حاجه لأنه محصن
أيه نوع الباور سبلاى اللى متركب على كل جهاز (اللى هو المفروض شغال على الاقل 16 ساعه يوميا بدون راحه ) وقوته أد أيه طبعا الاجابه معروفه باور سبلاى مجهول الهويه بطاقه من 500 ألى 950 وات
وبمناسبه الباور سبلاى فعايز أقولك أنه أهم حاجه فى الموضوع كله هو الاساس لو معندكش باور محترم أذا لن تجد ثبات أبداااااااااااااااااااااااا مهما حاولت
تقدر تبنى عماره من غير اساس أصلا هى دى بنسبه 70% اساس المشكله عند صديقك

معلش حتعب دماغك معايه بس جمد قلبى فى الاتجاه السليم

أسمحلى أضيف مع أخى الحبيب MAsklove أنت فى الاتجاه السليم ودى حاجه مش هتعرفها إلا لما تجيب الجهاز فعلا وتشتغل بيه

ملحوظه انا عندى دى فى دى طبيعى من الجهاز القديم
وطول عمر اللوح الام الى بشتريها Intel by Intel من عام 1999 صدفه واقتناع 3 اجهزة حتى هذا اليوم يعنى انا مش متحيز لجيجابايت ولا حاجه
ومين افضل فى دول ام GA-MA785GT-UD3H
GIGABYTE GA-MA785GPMT-UD2H - 128MB DDR3 SidePort Memory ودى حجم micro فيه ناس بتقول بتكون اقر فى المكثفات وبتأثر ده اتقال فى نفس المنتدى

لتصحيح خطأ أخر بوردات أنتل هى اسوء صفقه على الاطلاق مع معالجات أنتل
سعرها غالى جدا ولا تقدم نصف ماتقدمه البوردات الاخرى من مميزات أو أمكانيات أو اداء ولايوجد ما يميزها عن غيرها أو يغرى فى شرائها إلا أنها مصنعه من الشركه الاصليه نفسها

البوردات لا دى ولا دى زى ماقال لحضرتك الافضل هى البورده MSI 785G-E53

ودى حجم micro فيه ناس بتقول بتكون اقر فى المكثفات وبتأثر ده اتقال فى نفس المنتدى

الجمله دى مش فاهم معناها اما فيها غلطه
عموما البورده الMicro عيب مش ميزه لأن كل ما اللوحه أكبر كل ما أصبحت أفضل فى درجه الحراره و الاداء والسرعه عموما

وبالنسبه لأنك عندك DVD أذا تقدر تحذفه من التجميعه وتاخد باقى التجميعه على نفس الشكل لأنها ممتازه وهيكون سعرها 1720 جنيه إلا لو عندك أستعداد تضيف مبلغ أخر

masklove
04-01-2010, 23:07
ما شاء الله يا استاذ vmidov علي الرد :) لا يمكن التقييم بسبب السمعات
بس انا لي رأي مختلف شويه
لو انت مش ناوي تحدث كل شويه هات الجيجابايت عادي جدا
يعني هي مش فارقة الا في بروسيسور غالي قوي
يعني لو وجب التحديث في المستقبل وكان الل 955 وال 965 موجودين يجيب ال 955 اللي هو 125W وهيدي له اداء اسطوري برضه + ان فرق الثمن بين الجيجابايت وال MSI هو 10 جنيه فقط
مدام الرجل قلقان قوي من MSI (رغم انها ممتازة) فلا داعي لزيادة قلقه يجيب gigabyte عادي ومش هتفرق
لما يجي يحدث ان شاء الله اكيد هيلاقي بروسيسورات 125W و 95W و 65W قويه ليحدث لها :)

The Mysterious
04-01-2010, 23:15
ماشاء الله والله الأخوة ما قصّروا معك أبداً وخصوصاً masklove و vmidov، بارك الله فيهما :)..

Western Digital Blue 320GB AAJS 8M Cache SATAI
اعتقد من الحكمة شراء AAKS الذي بذاكرة تخزين مؤقت قدرها 16MB، مقابل زيادة في كم جنيه فقط :)، حيث سيعطيك فرق ملحوظ في زمن الاستجابة وخاصّةً لأنّه بسرعة دوران ثابتة (7200 لفّة)، أيضاً القرص المذكور قد توقّفت WD عن انتاجه منذ فترة.

vmidov
04-01-2010, 23:49
ما شاء الله يا استاذ vmidov علي الرد :) لا يمكن التقييم بسبب السمعات
بس انا لي رأي مختلف شويه
لو انت مش ناوي تحدث كل شويه هات الجيجابايت عادي جدا
يعني هي مش فارقة الا في بروسيسور غالي قوي
يعني لو وجب التحديث في المستقبل وكان الل 955 وال 965 موجودين يجيب ال 955 اللي هو 125W وهيدي له اداء اسطوري برضه + ان فرق الثمن بين الجيجابايت وال MSI هو 10 جنيه فقط
مدام الرجل قلقان قوي من MSI (رغم انها ممتازة) فلا داعي لزيادة قلقه يجيب gigabyte عادي ومش هتفرق
لما يجي يحدث ان شاء الله اكيد هيلاقي بروسيسورات 125W و 95W و 65W قويه ليحدث لها :)

بالعكس أخويا Masklove حضرتك اللى تستحق كل التقييم على مجهوداتك فى القسم ربنا يقويك ويكرمك على مساعدتك للأخوه هنا
وبالنسبه للتقييم متشغلش بالك أبدا يكفينى أن يستفيد صاحب الموضوع من الرد ويكفينى رد أخ محترم زيك انت والاخ bigmaster
بس أحب أقتباس كلام حضرتك عشان أوضح لأخونا صاحب الموضوع الفكره

مدام الرجل قلقان قوي من MSI (رغم انها ممتازة) فلا داعي لزيادة قلقه يجيب gigabyte عادي

ماشاء الله والله الأخوة ما قصّروا معك أبداً وخصوصاً masklove و vmidov، بارك الله فيهما :)..

اعتقد من الحكمة شراء AAKS الذي بذاكرة تخزين مؤقت قدرها 16MB، مقابل زيادة في كم جنيه فقط :)، حيث سيعطيك فرق ملحوظ في زمن الاستجابة وخاصّةً لأنّه بسرعة دوران ثابتة (7200 لفّة)، أيضاً القرص المذكور قد توقّفت WD عن انتاجه منذ فترة.

شكرا ليك استاذ bigmaster
للأسف القرص اللى حضرتك ذكرته غير موجود فى السوق المصريه أفضل ما هو موجود من فئه 320GB هو الBlue AAJS

shezo_egyption
05-01-2010, 15:35
شكرا لمنتدى عرب هارد وير لانه موقع فعلا جبار ومرجع ممتاز واشكر bigmaster -
واشكر masklove و vmidov لانهم فعلا مكسب لموقع عرب هارد وير

بعد الكلام العلمى الى اتقال اعتقد اولا استبعاد اى ماذر بورد micro من الترشيح وبالتالىGIGABYTE GA-MA785GPMT-UD2H - 128MB DDR3 SidePort Memory ودعت اختياراتى تماما

ثانيا :- افرحتنى جدااا بعد معرفه ان التكنولجيا بتتجه الى تقليل الطاقة يعنى دلوقتى اعتقد GA-MA785GT-UD3H و MSI 785-E53 متساويين لانى فعلا مش اقدر فى الفتره دى اجيب معالج بالسعر ده بيدعم 140 خصوصا فرحى انشاء الله كمان شهور ((عبال عندكم ))عشان كده ماسك شويه على الميزانية

ثالثا انصافاا للحق اقول الى سمعته عشان لو حد حب يجيب msi فايشوف الى كتبته فيقلق بالصدفه كان عندى زميلى الى عنده اجهزه msi وهى (( micro )) قلى المشاكل عندى كانت مكثفات وقلى اصل انا عندى الرطوبه عالية جداااااااا السيبر دور ارضى وانا اشهد على موضوع الرطوبة ماعرفش اذا كان ليها تأثير ولا لا بس للعلم (( السيبر ماكنش شغال بنسبة ضغط كتير لانه كان دائم السفر يعنى مش فترات تشغيل للجهاز كتير او طويله يمكن استخدام الشخصى لجهازى اكتر من عنده )

--- انا مش متحيز لاى مازر بورد انا تقريبا ماشتغلتش لا جيجا بايت ولا msi الا فى حدود سريعه
مازال قلبى يميل الى الجيجابايت GA-MA785GT-UD3H لكن حفكر مليا فى msi واشوف المخارج والكماليات

ولو عندك معلومه قاسمه بين الاثنين تكون ذدتى سعادة

واشكركم جداااااااااااااا واشكركم انكم قدرتم حاله القلق وضيقتولى الاختيارات جداااااااااااا

اكرمكم الله وذادكم علما

محمد الجوهري
05-01-2010, 16:40
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته

أخى ميدو , أخى ماسكلف ,و أستاذى بيج ماستـــر
ما شاء الله عليكم , ما قصرتم , زادكم الله علما

shezo_egyption (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=11116217)

أهلا يا بلديـــــــــــات
أهلا بك فى المنتدى
أنا بعتذر عن إنى ما رديتش فى موضوعك اول ما شفتى
بس أنا أجلت الرد بسبب انشغالى فى الامتحانات , دعواتك معانا

بخصوص ازاى هتشترى الحاجه من القاهره .
دى سهله و بسيطه أوى , تتصل باستاذ هانى فى ماكسيمم هاردوير
و تقول له الحاجه اللى حضرتك عاوزها
تانى يوم تلاقى مندوب شركه الشحن بيتصل بيك من الموقف
يدى لك حاجتك و فاتوره الشراء و الضمان و انت تدى له الفلوس قيمه الحاجه
و معاهم من 30 لحد 50 جنيه مصاريف الشحن ,,,, أظن مفيش أسهل من كده

بخصوص بقى MSI ......
لو أرجع بالزمن للوراء قليلا
و كانت البورده اللى الإخوه رشحوها لك بالذات دى موجوده
كنت اشتريتها بنفسى
لان بصراحه دلوقت بالذات و على معالجات AMD بالذات
MSi بقى لها سمعه رهيبه و معانا هنا الأستاذ ميدو
و معانا كمان الاخ الغالى حماده 999 عندهم بورد MSi
و شغاله ما شاء الله زى الفل - ربنا يديم عليهم النعمه - و اظن
ده كافى جدا علشان نقول انها بورده ممتازه و أفضل من الجيجابايت
عاوز تروح للجيجابايت مفيش مشاكل
لا غبار عليها و أستخدمها شخصيا للإستخدام 24/7
و الله الجهاز ما بينطفى الا لما الكهربا تقطع بس
و بقى لها 6 شهور معايا ما قالتش لا
يعنى الامر سيان
بس انا شخصيا برتاح لل MSI

بخصوص AMD ......
سيبك من أفكار كفر الشيخ الغريبه المتقوقعه حول نفسها
انا شغال بقى لى 6 شهور ببروسيسور AMD و شغل طول اليوم
زى ما قلت لك , و درجات الحراره ممتازه و كله تمام الحمد لله
آداء خرافى , و بسعر حنين

بخصوص التجميعه ....
عندك شاشه .. ؟
طبعا ما ينفعش أقول كلام بعد تجميعه ماسكلف ولا تعقيب ميدو عليها
بص كده

processor Athlon II X2 250 3.0GHz, 2MB Total Cache, 4000MT/s Bus = 390 EGP
MSI 785-E53 = 550 EGP
Kingston 2GB DDR3 bus 1333MHz CL9 = 280 EGP
Western Digital Blue 640GB WD6400AAKS 16MB Cache SATA II = 300 EGP
GAMMA 350W = 280 EGP

نفس التجميعه بس الهارد أكبر شويه
و زى ما قلت لك لو عاوز تجيب جيجابايت لا تتنازل عن
MA-785GT-UD3H
و تقريبا بنفس السعر , ولا تقل عن ال MSI

كده 1800 جنيه و ساعتها نقول مبروك على الجهاز
و مبروك مقدما على الزواج , موَفق إن شاء الله

لو احتجت تعرف أى حاجه عن طريقه الوصول للمول , لو حبيت تنزل القاهره يعنى
لانى رحت هناك مرتين تلاته و عارف طريق الوصول كويس ممكن أفيدك

او لو احتجت تستفسر عن التجميعه برضه
او لو احتجت تعرف اى حاجه عن الإستخدام الفعلى ل AMD
انا هاكون سعيد بمساعدتك
مش علشان غحنا بلديات بس , لا علشان إحنا فى عرب هاردوير

أخوك مُحَمَــــدْ الجوهـَــــــــرِى
مسيــــــــر أُم الدنيــــا
:D:D:D

shezo_egyption
05-01-2010, 17:01
اهلا السيد محمد الجوهرى (( بلدياتى )) فينك من زمان اقصد كبلديات لان الاخوه ماقصروا والله

بس كلكم فعلا بتتعبونى كلكم اجمعتم على msi وجوايه بيتقطع على جيجا بايت فيه صراع داخلى

طيب حضرتك نوع كارت الشاشه الداخلى فى dh ??????????????? MSI 785-E53

وطبعا   MA-785GT-UD3H hd 4200

ايهم اقوى وافضل
وارجو ماحدش يتهمنى بقصر النظر انى ببص على حاجه اكيد فى المستقبل حتتغير سواء دى او الاخرى
لكن من باب العلم

ومأكد ان msi اسرع واقوى من الجيجا بايت

محمد الجوهري
05-01-2010, 17:57
على فكره انا لسه ما اتشرفتش باسم حضرتك ...
هو حضرتك من كفر الشيخ نفسها ... ؟

الكارت الداخلى HD 4200
و اطمن هيسد معاك
بس برضه ما قلتليش الشاشه عندك كام ؟
و بتلعب العاب زى ايه كده .. ؟

shezo_egyption
06-01-2010, 00:08
انا من مركز سيدى سالم وليه اصدقاء فى مسير

انته اعتقد شوفت مره ان الكارت الداخلى فيها 3300 او 3200 فى msi

الشاشه عندى samaung sync master 793df فيها مشكله ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

زمان كنت بلعب الالعاب الاستراتيجيه زى total mediv roma و ايمبير ارث + العاب الاكشن جداااااااااااا+ والتفكير tombrider وغيرها كتير

حاليا بعلب pes على اساس جهازى ماكنش يقدر يشغل غيرها ي غير توجهات زميلى على الكوره فقط لكن pes2010 ماكنتش شغاله عندى على كارت msi td128 ولا حتى pes2008

shezo_egyption
06-01-2010, 00:11

زمان كنت بلعب الالعاب الاستراتيجيه زى total mediv roma و ايمبير ارث + العاب الاكشن جداااااااااااا+ والتفكير tombrider وغيرها كتير

حاليا بعلب pes على اساس جهازى ماكنش يقدر يشغل غيرها ي غير توجهات زميلى على الكوره فقط لكن pes2010 ماكنتش شغاله عندى على كارت msi td128 ولا حتى pes2008

vmidov
06-01-2010, 01:03
أخويا محمد الجوهرى :ah7::ah7:

بالنسبه لأول جمله أعتقد تقصد ان الكارت الموجود فى بوردات MSI أو البورده دى على وجه الخصوص 3300 أو 3200
الاول بس الشرائح الموجوده بكروت مدمجه الحديثه بس طبعا من AMD
780G تحمل كارت مدمج HD3200
790G بكارت مدمج HD3300
785G بكارت مدمج HD4200
نظريا وعلميا أقواهم وأحدثهم واغلاهم هى شريحه 790
نظريا أقواهم فى كارت الشاشه هى 785G ولكن على ارض الواقع قد تجد ان 3300 و 4200 يتساوا تقريبا وهذا قد يكون سببه قوه الشريحه نفسها 790
نرجع لموضوعنا
البورده اللى بنتكلم عليها أسمها 785G معنى كده أنها شريحه 785 = كارت مدمج 4200 مش 3300 ولا 3200
بالنسبه للشاشه فأستاذ محمد كان بيسأل لأن الشاشت كبيره الحجم LCD ولنقل 22-23 بوصه لكى تعمل بكفأه وترضى أحتياجاتك بالنسبه للألعاب فأنت تحتاج ألى كارت خارجى
لكن بالنسبه للشاشه العاديه واللى عندى أختها حاليا فيكفيك كارت مدمج وسوف يكون ادائه مرضى وهتشتغل عليه كل الالعاب زى ما مكتوب فى أمكانيات جهازى الكارت المدمج هو 3300
ومشغل عليه كل الالعاب ولعبه PES خصوصا شغاله على أعلى أعدادت بدقه 1280*1024

shezo_egyption
06-01-2010, 15:19
شكرا vmidov جدااااااااااااااااااااااااا وعلى طول فتره استحمالك ليه فى الاجابات

بس عارف انا عرفت ايه المشكله فعلا ترددى على اختيار اللوحه الام رغم انكم اجمعت على MSI 785-E53 لودخلت الموقع بتاع كلا الشركتين GA-MA785GT-UD3H حتلاقى ان جيجابايت بتعرف تسوق نفسها ومنتجها جدااا اسلوب عرض التقنيه فى المازر بورد رغم ان المفروض والاكيد ال 2 نفس التقنيات والصناعه مثال فى جيجيا تلقيه يقوللك مكثفات يابانى تعيش لحد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تقنيه تبريد بنظذام مش عارف ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وهكذا عكس msi حتى كارت الشاشه الداخى ماكنتش عارف اوصل لنوعه
تلاقى حتى فى كارت الصوت جيجا تقول نظام الدولبى ومكتره الكلام وعمله استيل للوحه اما msi i هوه اسم الكارت

ده فعلا الى محيرنى اخد اعجابى بالجيججا ولا ناس خبراء زيكم اجمعتم على msi

اشكرك على مجهودك معايه ومجهود الاخوه

vmidov
06-01-2010, 15:38
شكرا vmidov جدااااااااااااااااااااااااا وعلى طول فتره استحمالك ليه فى الاجابات

بس عارف انا عرفت ايه المشكله فعلا ترددى على اختيار اللوحه الام رغم انكم اجمعت على MSI 785-E53 لودخلت الموقع بتاع كلا الشركتين GA-MA785GT-UD3H حتلاقى ان جيجابايت بتعرف تسوق نفسها ومنتجها جدااا اسلوب عرض التقنيه فى المازر بورد رغم ان المفروض والاكيد ال 2 نفس التقنيات والصناعه مثال فى جيجيا تلقيه يقوللك مكثفات يابانى تعيش لحد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تقنيه تبريد بنظذام مش عارف ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وهكذا عكس msi حتى كارت الشاشه الداخى ماكنتش عارف اوصل لنوعه
تلاقى حتى فى كارت الصوت جيجا تقول نظام الدولبى ومكتره الكلام وعمله استيل للوحه اما msi i هوه اسم الكارت

ده فعلا الى محيرنى اخد اعجابى بالجيججا ولا ناس خبراء زيكم اجمعتم على msi

اشكرك على مجهودك معايه ومجهود الاخوه

لا ياباشا لا شكر على واجب ربنا يقويلك على الحيره اللى انت فيها
معلش انا نسيت أقولك بس ألف ألف مبروك وربنا يتم فرحك على خير
بالنسبه لموضوع الموقع
اللى مكتوب انه موجود فى جيجابايت موجود فى MSI ويمكن أحسن بس الفكره ان MSi بتعمل عرض لأهم الحاجات بالنسبه لها ومش كل حاجه برده
اما جيجابايت فتحب تعمل فرح لكل حاجه فى البورده
وفى رأيى ده لا يسبب أى اعجاب بطريقه التسويق بالعكس انا شايف ان جيجابايت أقل باللى بتعمله
بمعنى ان التاجر اللى معاه بضاعه مش على قدر المستوى المطلوب من المستهلك يعمل لها أعلانات ودعايه ويكتب فيها أشعار عشان تلاقى زبونها
لكن الحاجه المحترمه بتتكلم عن نفسها ومش محتاج انه يعمل لها أى دعايه لأنها حاجه ليها زبنونها اللى بيقدرها
دى طبيعه الحال فى أى سوق
بالتالى خليك مع MSI بلا تردد

shezo_egyption
07-01-2010, 19:07
الف شكر واسف على عدم الرد عليكم لظروف صحيه اشكركم ومهما شكرتكم لم اوفيكم حقكم

سؤال انا شوفت اللوح الام asus بالصدفه دخلت على موقعها لقيت لوح ام ممتازه لكن بحس ان ماحدش بيتكلم عنها من فضلك ادخل اللينك ده https://asus.com/ProductGroup2.aspx?PG_ID=mKyCKlQ4oSEtSu5m

وهل مافيش كلام عليها لانها غاليه ولا خارج المنافسه بالتفوق ولا لضعف انا شوفت الامكانيات بصراحهه تتفوق على msi +gigabyte

مثال اللوحه دى
M4A785D-M PRO
M4A785TD-M EVO
M4A785TD-V EVO

masklove
07-01-2010, 19:32
مثال اللوحه دى
M4A785D-M PRO
M4A785TD-M EVO
M4A785TD-V EVO
معظم موديلات الاسوس نادرة الوجود في مصر
اللي موجود في الموضوع المثبت للاسعار هو
ASUS M4A79XTD EVO = 880 EGP
واسوس قويه فعلا ولكن اين هي في مصر ؟!:confused:

shezo_egyption
07-01-2010, 19:36
ده كفايه السعر الضعف تقريبا

يبقى نفضل فى حيره GA-MA785GT-UD3H
MSI 785-E53

اكيد زهقتوا منى
بس معلش اعذرونى

vmidov
08-01-2010, 16:03
ده كفايه السعر الضعف تقريبا

يبقى نفضل فى حيره GA-MA785GT-UD3H
MSI 785-E53

اكيد زهقتوا منى
بس معلش اعذرونى

انا شايف أن مفيش أى سبب إطلاقا للحيره اذا لم تجد ASUS فهات MSI الموضوع أسهل مما تتصور

shezo_egyption
08-01-2010, 23:09
تمسكك ده ب msi هوه الى فعلا تعبنى بحاول اجيلك يمين ولا شمال عشان تقولى جيجا لكن مازل رئيك صلب على msi
اولا انشاء الله انا خلاص حجيب جهاز amd اقنعتنى بنسبه 99.9 %
الى مزهقنى فى بحثى على النت
نقاط قوه msi
1- هى الاقوى مع amd
2- هى الاسرع مع amd
3- افضل فى نظام التبريد من الجيجيابايت
نقاط الضعف ( غير موثقه )
1- المرتجع منها كتير فى شركات الصيانه
2- البعض بيقول وبيتكلم على نقطه المستور دين بيجيبوا لوح ام msi فرز ثالث مش الجوده الجيده فى مصر بالتحديد لكن خارجيا تختلف تماما عن الى بيوصل لينا
3- اقل سرعه من الجيجا فى ال games
4- اغرب معلومه شوفتها واحد بيشكر جدا فى ال msi بس بيقول اثبتت ضعفها مع شرائح via انا الى اعرفه ان msi كل شرائحها via اقصد الى شوفته بعينى وكمان اللوحه الام الى عيزينى اجبها MSI 785-E53 مكتوب ان الشريحه الداحليه via هل المعلوه صحيحه بوجه عام

ثانيا :- ةنقاط القوه لجيجيا بايت
1- الاقوى مع الالعاب
2- بحس ان الجميع بيتكلم عنها فى الاستفسارات يعنى الاكثر رواجا (( وعارف ان الاكثر رواجا مش الافضل دائما لكن برده اى قاعده بتتكسر ))
3- جوده التصنيع لجوده المستورد عكس مشكله msi

نقاط الضعف
1- وجود العضو vmidov و masklove وتمسكهم بنسبه vmidov %99.9 اما الاخ masklove بنسبه 95% والاستاذ محمود بلدياتى برده بس بنسبه اقل شويه نقول 60% وانتم ناس رئيكم ليه قيمه ووزن

2- اسمع انها اكثر سخونه من msi لكن بيتقال انها لا تؤثر على اداء الجهاز بشكل عام

عايز اعرف هل ال msi فيها مخرج dvi للتلفزيون full hd موقع الشركه مش بيفتح عندى لمشكله

vmidov
08-01-2010, 23:46
نقاط ضعف MSI
1- نقطه المرتجع دى انا بسمعها على أى بورده غير جيجابايت لدرجه أنى سمعتها حتى على ASUS سبحان الله فبلاش تثق فى الكلام ده
2- نقطه المستورد : مستورد منتجات MSI هو شركه الطويل وموجود معانا فى المنتدى أتنين منها واحد مسئول عن منتجات CoolerMaster,Powercolor والاخر مسئول عن منتجات MSI واللى شوفته وسمعته أن الشركه محترمه جدا بدليل أشتراك أتنين على درايه وعلى علم بالهاردويير فى أكبر موقع عربى للهاردويير ولا أعتقد شكره بهذه السمعه تفعل ما قلته وعموما بستخدم حاليا MSI ولا أرى منها أى مشاكل ده غير اعضاء تانيه كتير هنا وعالميا هى البوردات الاكثر أستخداما مع AMD
3- بالعكس MSI مثلا البورده اللى معايا أسرع فى الاداء من جيجابايت 790GP تقريبا ومساويه لأداء 790X من جيجابايت وما أقصده كل الاداء بالنسبه لجميع الاستخدامات بما فيها الالعاب غير أنها بتوفر كسر سرعه أفضل
4- الشرائح التى تعمل بها جميع بوردات amd او المصنعه من AMD مثل هذه اللوحه وكل اللوحات الموجوده فى مصر هم
جسر شمالى - جسر جنوبى
والاتنين مصنعين من AMD
اما الشريحه الVIA التى تتحدث عنها هى شريحه للFireWire وهو عباره عن وصله مثل وصله الUSB مثلا ولكن بسرعات أعلى ولأستخدامها للنقل مثلا يجب أن تمتلك كاميرا بها هذه الوصله وطالما أنك لا تمتلكها إذا لا فائده منها ولا تضر
فرضا انك تمتلك كاميرا بها تلك الوصله فلن تجد أى تقصير لا فى اداء الجهاز ككل ولا فى اداء الوصله
ومن الواضح ان من قال لك تلك المعلومه يظن أن هذه الشريحه هى من أساس البورده كالجسر الشمالى أو الجنوبى هذا ما فهمته من كلامك

بالنسبه لمزايا جيجابايت
1-3 - تمت الاجابه عنهم سابقا
2- الجميع بيسأل عنها ده لأنها مسوقه جيدا فى مصر منذ بدايه عهد الكمبيوتر وده لأن البائع والمستهلك وقتها لم يكن لديهم معرفه بها أو بغيرها فأختاروا الاقرب
والمستهلك لم يرى لها منافس منذ البدايه وده لأسباب تسويقيه معروفه ................كفايه كده

بالنسبه لسوألك أعتقد تقصد وصله HDMI متقلقش الكارت المدمج به VGA,DVI و HDMI الخاص بنقل الصوره عاليه الجوده FullHD + صوت وإن كان أى من الوصلات الاخرى ستقوم أيضا بنقل الصوره بلا مشاكل اما وظيفه HDMI نقل الصوت بجانب الصوره

masklove
08-01-2010, 23:54
GA-MA785GT-UD3H
بسيطة
لو ناوي في المستقبل تجيب بروسيسور ثمنه اكثر من 1000 جنيه فاشتري ال MSI
لو مش ناوي هات الجيجابايت هتسد معاك جامد بدون حيرة ولا حاجة
ومدام انت مرتاح للجيجابايت اشتريها وعلي فكرة فعلا الجيجابايت الاشهر في السوق المصري لأن الشركتان اللي بيستوردوها عملين دعاية واغراق في السوق هائل جدا
وأنا هختلف مع نفسي ومع كل اللي الاعضاء وهنصحك بالجيجابايت ليه ؟
اسمها في سوق المستعمل (لما تيجي تبعها بعد كام سنه) كبير جدا ومن رأي ده كفاية جدا

shezo_egyption
09-01-2010, 00:16
اخوانى الاستاذان vmidov و masklove

اسئلكم الان سؤال واضح واتمنى ان تجتمعوا على رد واضح حتى اذا دعا الامر الى مناقشه سريه بينكم :ah32: انا موفر مبلغ 600 جنيه لاتذيد جنيه واحد للوحه الام ومع العلم مش حجيب بروسسر يذيد عن 500 جنيه عشان الميزانيه 1800جنيه وانتم قولتوا التجكنولجيا بتتجه لتقليل الطاقه يعنى طلعوا قصه دعم 140 واط من المقارنه والامكانيات
عايز مازر بورد الاحدث تكنولجيا والاجود تصنيع والافضل مع الالعاب بالتحديد (( عايز استمتع بمازر بورد مش اتبهدل جرى على الصيانه )) وتستحمل شغل لان استخدامى كتير جدااااااااااااا للحاسب بنسبه 90% من اليوم انا المبلغ حيكون معايه فى حدود 10 ايام انشاء الله
ارجوا تتفقوا مع بعض تشاورووووووووووووووووووووووووووووواااااااااااااا

كأنى بسئل لاول مره تجميعه جهاز amd 1800 جنيه بدون شاشه و dvd والمواصفات بالرقم (( والله شهيد على اجتهادكم بامانه الراى والنصيحة )) واعتقد كده يكون الموضوع اتقفل لكن يشرفنى معرفتكم

محمد الجوهري
09-01-2010, 00:17
السلام عليكم
كيفكم جميعا ؟
على فكره الأمر مش مستاهل أى حيره
البوردتين مستواهم عالى جدا
الأفضليه طبعا ل MSI بالنسبه لى لسبب غريب جدا
ان لما كنت عند ماكسيمم اول امبارح فتحتها و شفتها
أولا عاجبنى أوى الترتيب بتاع الكابلات فيها
خصوصا مخارج الساتا اللى موضوعه بشكل جميل اوى
و راجع صور و انت تفهم قصدى إيه
الكابلات بالشكل ده اريح بكتير من الجيجابايت
و لكنى برجع و بقول لك انى مشغل الجيجابايت 24 ساعه فى اليوم
و ما قالتش لا .... توكل على الله و هاتها
و ما تحيرش نفسك اكتر من كده

محمد الجوهري
09-01-2010, 00:24
حكايه الضمان دى يا استاذى مساله نصيب
نصيب و بس
سبحان الله انا كنت جايب الشاشه زى الفل
و فى يوم بشغلها الصبح ما اشتغلتش
سبحان الله , مع انها عند ناس كتير و شغاله تمام
بس انا كان نصيبى كده

على فكره , الفكر السائد فى بلدنا كلها كده
بتكلم عن كفر الشيخ
بص يا ميدو باشا .. أفضل بوردات هى الجيجابايت
و احسن معالجات هى الانتل
و مفيش رامات حلوه غير الكينجستون
و الويسترن ديجيتال مالوش منافس مطلقاااااااا

و حيث كده يبقى توكل على الله و هات الجيجابايت

MA-785GT-UD3H

ممتازه
و انا عندى اللى أقل منها شويه و الحمد لله ما خذلتنيش أبدااا
مبروك مقدما

shezo_egyption
09-01-2010, 00:38
استاذ محمد انا عارف الى بتقوله عايز اقولك معلومه عنى انا عمرى ماجبت جهاز كمبيوتر من شركه وقلت ليها هتيلى اعلى حاجه واشيل وامشى طول عمرى بجيب حجات بالرقم وطلب محدد المازر بورد intel by intel d 865perl كارت الشاشه msi td 128 + مخرج تلفزيون
حتى كارت الدش مش بجب الى موجود وادفع وامشى لالالالالالاا
اعلى مازر بورد فى الوقت ده كانت جيجا بايات 340 جنيه البورده بتعتى جبتها 680 جنيه
كارت الشاشه افضل كارت كان جيجا بايت سعهره فكره 340 جنيه الكارت بتاعى كان 460 جنيه + معالج 2.8 كاش 1ميجا 1032 جنيه
وفى الاخر بيتساوى بأى جهاز بينتيوم 4 سعره كان نصف سعر جهازى وكارت الشاشه بيلت ان كمان وكله فى بياعه المستعمل = سعر واحد

بدليل انى بقول دلوقتى عايز الافضل تكنولوجيا واستبعد فكره البيع لان فى الاخر الكل بيتساوى الى بيشترى مستعمل بيساوى الكل بسعر واحد بديل جهازى بيتباع ب500 جنيه زيه زى اى جهاز اسمه p4

انا عايز جهاز متوسط الفئه عشان ظروف المصاريف الى انا فيهه حاليا مع اقصى استفاده ممكنه من الملغ الى معايه

اذا احكم على التقنيه والسرعه والاداء وقلى اسم لوحه ام بناء على ذللك وابعد الافكار الشريره بتاعه محافظه كفر الشيخ عن الاستبدال والافكار السائده ما انا لو ماشى على القصه دى مش حكمل فى amd واروح لانتل