المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ما رايكم فى البورده GIGABYTE GA-X58A-UD7

ALL4US
06-01-2010, 22:05
السلام عليكم ..

شباب ..انا محتار جدا بين :
GIGABYTE GA-X58A-UD7
or
ASUS P6T Deluxe V2

انا قلقان من ال
GIGABYTE GA-X58A-UD7

وخصوصا لانى مشفتش review ليها لغايه دلوقى... وولا حد جربها علشان يقولنا
وسمعت ان فيها مشاكل !

انا عارف ان فى فرق سعر مش قليل .. لكن مفيش مشكله...
المهم بالنسبه لى اداء وثبات وكسر سرعه افضل ..

ارجو التوضيح من ذوى الخبره ...

وشكرا جزيلا ..

ALL4US
07-01-2010, 01:31
up .....

arteta
07-01-2010, 16:07
مازر لا غبار عليها وان كنت لم تجد لها review فلا يوجد مشكله نفس review
ال X58_EXTREME

ALL4US
07-01-2010, 16:44
مازر لا غبار عليها وان كنت لم تجد لها review فلا يوجد مشكله نفس review
ال X58_EXTREME

انا عارف انها تعديل على ال extreme لكن بعد اضافه ال usb3 سمعت انه بيحصل مشاكل ... فهل هذا صحيح؟
واللى قالقنى اكتر ان معالجات انتل لن تدعم ال sata3 و usb3 الا فى اواخر 2010 .. يعنى ده ممكن يكون ده سبب!

شكرا استاذى arteta على ردك ...
واتمنى توضيح هذا الموضوع ..

arteta
07-01-2010, 20:22
ممكن اسالكك سوال هل هناك هاردات SATA3

amrfikry
07-01-2010, 20:39
اخى الفاضل انا عندى الماذر بورد GIGABYTE GA-X58A-UD7 و فى الحقيقة مش عايز اقولك انها اكتر من رائعه انا كنت محتار بينها و بين الاسوس بس الحمد لله ربنا وفقنى و جبت الجيجا بايت الحمد لله بقالها معايا حوالى شهر و مش عايز اقولك بسم الله ما شاء الله و لا حول و لا قوه الا بالله لو ناوى اتوكل على الله مش هاتلاقى احسن منها.:)

amrfikry
07-01-2010, 20:43
اه نسيت معلش بالنسبه للهاردات الساتا 3 لسه مانزلتش و لا اليو اس بى 3 بس انت عارف التكنولوجيا فى يوم و ليله بتنتشر يعنى فى لحظه هتلاقى الدنيا كلها بقت ساتا3 و يو اس بى3 و ساعتها هاتكون انت اول واحد يتمتع بالتكنولوجيا الجديده و ربنا يكفينا شر التكنولوجيا الجديده:D

TEch Zone
07-01-2010, 20:56
البوردة GIGABYTE مش عايزة كلام بوردة ممتازة ومن احسن البورد اللى فى السوق

ALL4US
07-01-2010, 23:54
ممكن اسالكك سوال هل هناك هاردات SATA3

اه فيه نزل منsegate
والكلام ده شوفته النهارده الصبح فى موقع overclock.net بدور على الرابط فى الهستورى مش لاقيه بس لو دورت فى الموقع هتلاقيه وهو كان 2 تيرا

لكن انا مش متحير من هذا الموضوع .. انا اللى عايز اتاكد منه ان البورده خاليه من المشاكل .. والسبب لانى لقيت فى ال forum بتاع tech power up ناس كاتبه عن مشاكل فى الاقلاع بالرغم من اختلاف الويندوز .. وغير مشاكل ال death اللى هى تجيب شاشه سوداء بدون اى شئ ...

اخى الفاضل انا عندى الماذر بورد GIGABYTE GA-X58A-UD7 و فى الحقيقة مش عايز اقولك انها اكتر من رائعه انا كنت محتار بينها و بين الاسوس بس الحمد لله ربنا وفقنى و جبت الجيجا بايت الحمد لله بقالها معايا حوالى شهر و مش عايز اقولك بسم الله ما شاء الله و لا حول و لا قوه الا بالله لو ناوى اتوكل على الله مش هاتلاقى احسن منها.:)

اه نسيت معلش بالنسبه للهاردات الساتا 3 لسه مانزلتش و لا اليو اس بى 3 بس انت عارف التكنولوجيا فى يوم و ليله بتنتشر يعنى فى لحظه هتلاقى الدنيا كلها بقت ساتا3 و يو اس بى3 و ساعتها هاتكون انت اول واحد يتمتع بالتكنولوجيا الجديده و ربنا يكفينا شر التكنولوجيا الجديده:D

واخيرا .. حد مجربها .. فينك من الصبح ...:D استحملنى فى شويه الاسئله دى ..
1- جربت تكسر السرعه؟ و اخرها جاب كام؟
2- ايه الويندوز اللى عندك؟ حصلت اى مشكله ولو بسيطه فى الاقلاع والاغلاق؟
3- ايه هى درجات الحراره بتاعتها؟ والمبرد الاضافى اللى معاها حجمه كبير؟ يعنى دخل على اول slot من ال pci express ولا بعيد عن الكارت؟

البوردة GIGABYTE مش عايزة كلام بوردة ممتازة ومن احسن البورد اللى فى السوق

بالعكس يا اخى جيجا بايت دى درجه ثانيه ان مكنتش درجه ثالثه ..
ASUS من افضل انواع البورد فى مصر ... ولكن اللى عجبنى فى البورده دى انها قويه جدا فى ال overclocking وغير ده تبريدها ممتاز .. وفوق ده فيها usb3 و sata3 يعنى مناسبه للمستقبل وفى نفس الوقت جابت قوه ال RAMPAGE II EXTREME

-------------------------------------------
اتمنى الاجابه على تساؤلاتى..

ومشكورين شباب على الاهتمام ... بارك الله فيكم ..

newaqsa
22-02-2010, 02:08
اتمنى ان حد يرد علية في مشكلة في ادلء اللوحة دي وفي مشكلة في زمن تنزيل الويندوز ممكن حد يقولي لو حصل معاه نفس المشكملة عمل ايه

ahmed baraka
25-04-2010, 23:17
السعر 2100 وموجود حاليا ويوجد خصم خاص لمستخدمي عرب هارد وير لدي شركه بركه كمبيوتر 0106042144

moatez
26-04-2010, 00:17
ASUS P6T Deluxe V2 هى الافضل كسعر مقابل اداء وسعرها 1775 ج

ahmed amin
26-04-2010, 03:49
والله في اخر المراجعات ليها اثبتت تفوقها علي ASUS RAMPAGE II EXTREME

أبو وضحاء
27-04-2010, 09:21
بالنسبة لعملية تنزيل الويندوز 7 أنا ركبتها لواحد هو فيه طريقة إعداد بسيطة في البداية عشان تشتغل البوردة و تقبل تنزيل النظام عليها بتصفير البايوس و زر الباور الخاص فيها و بعضها مباشرة تقبل تنزيل النظام دون الحاجة لمثل هذا الإعداد

غير أنها ما تدعم رامات شركة OCZ الفئة الذهبية على تردد 1333 أو 1600 و السبب غير معروف إلى الآن لاحظته عند تركيبي للأجهزة على مذربوردات جيجا بايت مع رامات OCZ GOLD فقط ( تعطي تردد الرام على 1066 ) في أكثر من 5 أجهزة و مع رامات من شركات أخرى الوضع من أروع ما يكون تقرأ تردد الرامات الصحيح

لاكن بكل صراحة المذربورد تعبت عليها جيجا بايت و هي خلاصة عقول مهندسي جيجا بايت من ناحية مذربورد تشتمل على أغلب المواصفات الي يحتاجها الشخص و الي ما يحتاجها كمان ( السعر غالي شوي )

ALL4US
27-04-2010, 12:46
يا اخوان الموضوع قديم ...هناك من قام برفعه لاسباب دعائيه سخيفه ...
والبوره حاليا معى وتعمل بكل كفائه والحمد لله ...
على كل حال شكرا لكل من حاول مساعدتى فيكفى نيته فى فعل ذلك ..

Brigadier
27-04-2010, 12:54
سوف يتم اغلاق الموضوع.