المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعده لكسر سرعة كارت 5850 " معدل "

moottoo
13-01-2010, 15:37
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
انا عندى كارت 5850 اكس اف اكس و عاوز اعمله اوفر كلوك
بعمله ببرنامج ام اس اى عملته على 900 و 1200 و الفولتات 1187 و جربت اعلى
الفولت بالتدريج بس المشكله لما بدخل فى لعبه مثلا العب حوالى ربع ساعه و الجهاز يقف
و لما اشغل البروج دى فى بى بتاع الدش بردو يقف عالطول اول ما اشغله لا زم ارستر الجهاز
هل انا لازم اعلى فولتات البورده و لا ايه ياريت تقولولى اعمل ايه و ايه احسن كلوكات اثيت عليها
و لو فيه برامج تانيه افضل ياريت اعرفها و مواصفت الجهاز زى ما انتم شايفنها مكتوبه فوق
و البورده نوعها جيجا بايت GA-MA790XT -UD4P
و ياريت لو لازم اعلى فولتات البورده تقوقلى ازاى مع العلم انى عامل للبروسيسور بتاعى اوفر
بالبرنامج بتاع AMD ل 3.6 و انا البروسيسور بتاع Black edition
فى انتظاركم

اكسمان
13-01-2010, 16:47
اخي العزيز اليك الاعدادات

بالنسبة لاوفركلوك 850/1200 بفولت 1100

بالنسبة لاوفركلوك 900/1200 بفولت 1200

بالنسبة لاوفركلوك 950/1200 بفولت 1250

بالنسبة لاوفركلوك 1000/1200 بفولت 1325

طبعا الاعدادات دي ممكن تشتغل بفولتات اقل لكن انا محددلك الفولتات التي تجعل الكرت في قمة الثبات نتيجة اختباراتي علي الكرت لاني امتلك اخيه
وشكرا

moottoo
13-01-2010, 18:06
الف شكر ليك ياباشا على المساعده
انا جربت دلوقتى كل ده بالترتيب و لما اجى اشغل البروج دى فى بى بتاع الدش
الجهاز يقف خالص مش عارف المشكله من ايه
هل ممكن تكون من البور انه مش مساعد البور بتاعى هو 500 هيك و مكتوب عليه 80 plus

اكسمان
13-01-2010, 18:44
الف شكر ليك ياباشا على المساعده
انا جربت دلوقتى كل ده بالترتيب و لما اجى اشغل البروج دى فى بى بتاع الدش
الجهاز يقف خالص مش عارف المشكله من ايه
هل ممكن تكون من البور انه مش مساعد البور بتاعى هو 500 هيك و مكتوب عليه 80 plus

اخي العزيز جرب تشغل برنامج بروج وكرت الشاشة علي الاعدادات الافتراضية للتاكد ان السبب في عدم اتمام عملية تشغيله من الكرت مع اني ارجح العكس لان هذة النسب التي ضفتها اليك مجبربة مع الضغط في الالعاب وببرامج البنشمارك
وياريت تغير نسخة الويندوز لديك واستخدام اخر اصدار من تعريف الكرت وبرنامج بروج وتعريف كرت الستاليت المستخدم من قبلك

moottoo
14-01-2010, 01:41
اخي العزيز جرب تشغل برنامج بروج وكرت الشاشة علي الاعدادات الافتراضية للتاكد ان السبب في عدم اتمام عملية تشغيله من الكرت مع اني ارجح العكس لان هذة النسب التي ضفتها اليك مجبربة مع الضغط في الالعاب وببرامج البنشمارك
وياريت تغير نسخة الويندوز لديك واستخدام اخر اصدار من تعريف الكرت وبرنامج بروج وتعريف كرت الستاليت المستخدم من قبلك

الف شكر اوى ليك يا اكسمان على اسجبتك السريعه دى

انا شغال على الكارت من يوم ما جبته بالاعدادات الافتراضيه بل باوفر كلوك الكارت الافتراضى اللى
فى الكنترول بانل و شغال تمام خالص فهل ده من البور و لا ايه

اكسمان
14-01-2010, 02:06
ممكن يكون الباور علشان تتاكد لازم تجرب باور اخر

moottoo
14-01-2010, 04:19
ممكن يكون الباور علشان تتاكد لازم تجرب باور اخر

مش قصدى ان الباور يكون بايظ
اقصد هل الباور ده قابل لعمل اوفر كلوك و لا لا و لو قابل اختار اى اختيار من اللى حضرتك حططهم ؟

اكسمان
14-01-2010, 04:29
ممكن يكون ضعيف مش اكتر وياريت لما تيجي تجرب ثبات الاوفركلوك علي الكرت استخدم برامج جيرافيك سيبك من تشغيل برنامج بروج لان ممكن يكون فيه حاجه
ممكن برنامج زي FURMARK

moottoo
14-01-2010, 16:22
انا بجرب ببرامج الجرافيك و على الالعاب كمان و فى ثبات تام بالكلوكات اللى حضرتك حططها
بس المشكله فى كارت الستالايت مش فاهم مشكلته مع انه Usb و له بور خارجى لوحده

اكسمان
14-01-2010, 17:55
انا بجرب ببرامج الجرافيك و على الالعاب كمان و فى ثبات تام بالكلوكات اللى حضرتك حططها
بس المشكله فى كارت الستالايت مش فاهم مشكلته مع انه Usb و له بور خارجى لوحده

كده يبقي العيب مش من كرت الجيرافيك ممكن تعريف كرت الستالايت في مشكله او عامل تضارب مع كرت الشاشة وخصوصا لو انت موصل الشاشة بمدخل hdmi لان الصوت بيكون من كرت الشاشة نفسه
او كرت الستالايت فيه مشكله او اليو اس بي بتاع المذربود مش تمام ودي بتحصل كتير