المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : بخصوص فترة ضمان الجيجا بايت في مصر

boda_style
17-01-2010, 23:17
بسم الله الرحمن الرحيم

الأخوة الكرام أرجو الرد على إستفساري بخصوص فترة ضمان الللوحة الأم جيجا بايت

حيث أن كرتونة اللوحة الأم مكتوب بها فترة ضمان لمدة 36 شهر

إلا أن البائعين في منطقتي يصرون على فترة الضمان هي 11 شهر فقط

فهل هذا يسري في جميع شركات البيع في مصر

أم ان الأفضل أن أشترى اللوحة من مكان أخر خارج المنطقة التي أسكن بها

SIN MAN
23-01-2010, 18:54
فترة الضمان هى بالفعل 3 سنوات عند الوكيل سواء مترا او جاما ولكن المحلات تقول انها تتحمل سنة للمتابعة مع العميل والسنتين الاحرين مع الوكيل , لكن ما تقلقش لان ضمانك وحقك فى الضمان 3سنوات حتى لو المحل نفسة قفل ففترة ضمانك سارية مع الوكيل , وبالذات جيجابيت ما تقلقش من ضمانها لانها عندها اكبر موزعين وكمان اكثرهم التزاما" فى مصر وهما مترا وجاما

S@M
24-01-2010, 00:16
فترة الضمان هى بالفعل 3 سنوات عند الوكيل سواء مترا او جاما ولكن المحلات تقول انها تتحمل سنة للمتابعة مع العميل والسنتين الاحرين مع الوكيل , لكن ما تقلقش لان ضمانك وحقك فى الضمان 3سنوات حتى لو المحل نفسة قفل ففترة ضمانك سارية مع الوكيل , وبالذات جيجابيت ما تقلقش من ضمانها لانها عندها اكبر موزعين وكمان اكثرهم التزاما" فى مصر وهما مترا وجاما

+ 1.....

كما ذكر الآخ العزيز ...:ah7:

ashraf_shivo
24-01-2010, 22:39
صح بس انا سامع ان في مشكلة مع ضمان مترا
والبائعين يقولون ان مترا موقفة شغلها فترة

SIN MAN
25-01-2010, 07:48
لا الكلام دة مش مظبوط وغريب جدا" مكن حضرتك تسمع من حد تانى مترا مش موقفة شغلها ولا حاجة بتبقى اشاعات بيطلعها الباءعين عشان يهذوا ثقة العميل فى وكلاء ضمان المنتج بغرض بيع منتج اخر وهذة وسيلة سيئة للبيع , وانا بأكدلك ان الضمان فى مترا او جاما (سيان ) فهم يطبقوا نفس السياسة المتبعة لهم من الخارج بخصوص هذا المنتج (جيجابيت)

NICEHACKER
25-01-2010, 11:49
ضمانك 3 سنين
سنة مع المحل
2 سنة مع الوكيل

boda_style
03-02-2010, 04:51
بسم الله الرحمن الرحيم

ألف شكر على المعلومات القيمة

ومتأسف جدا للتأخير في الرد

shadow1
03-02-2010, 12:03
:ah7::ah7::ah7:

Trial
03-02-2010, 13:44
لا الكلام دة مش مظبوط وغريب جدا" مكن حضرتك تسمع من حد تانى مترا مش موقفة شغلها ولا حاجة بتبقى اشاعات بيطلعها الباءعين عشان يهذوا ثقة العميل فى وكلاء ضمان المنتج بغرض بيع منتج اخر وهذة وسيلة سيئة للبيع , وانا بأكدلك ان الضمان فى مترا او جاما (سيان ) فهم يطبقوا نفس السياسة المتبعة لهم من الخارج بخصوص هذا المنتج (جيجابيت)

ده كلام مظبوط انا بالفعل لسه جاي من مترا في الفرع الرئيسي 30 وادي النيل المهندسين و الصيانة هناك على اعلى مستوى خصوصا جيجابايت اما بالنسبة لموضوع 3 سنوات هما فعى بيضمنوا 3 سنوات مش 11 شهر زي ما المحل ما بيقول بس اللي انا عايز اعرفة بجد انت بتتكلم بثقة كأنك واحد منهم؟!