المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : محتار أي مشتت أركب

رائد الأفكار
18-02-2010, 12:47
بسم الله الرحمن الرحيم

أنا عندي جهازي بالمواصفات الموضحة في ملفي الشخصي وكنت عاوز أعرف آرائكم في أي مشتت أشتري من دول

1- مشتت Corsair H50

سعر ممتاز وينافس أقوى المشتتات الهوائية ، ميزته الذهبية في رأي إنه خفيف ومفيش خوف من نقل الكيس زي ما يكون في المشتت الهوائي العادي إلي وزنه يتخطى الـ700جرام في بعض الاحيان

2- Scythe Megun 2

سعره أكثر من رائع بالنسبة للأداء ، عيبه القاتل وزنه الرهيب 870جرام .وأيضاً كثير من إلي جربه اجمعه إنه إستخدام مروحة تانيه هيفرق حوالي 3-5درجات علشان المروحة ده بتساعد على إنه الهواء ينطرد من الكيسه بشكل أسرع

3- مشتت Prolimatech Megahalmus و Thermalright Venomous X

الإتنيين تقريبا نفس السعر والاداء على حد كثير من المراجعات متقارب . عيب مشترك في الإتنيين إنهم لا يدعموا مقبس البورده بتاعتي ولازم أشتري عدة التركيب منفصله وإلي هتزود التكلفه بشكل عام وأيضا مفيش أي مروحة جاي معاه وعلشان تحصل على أداء ممتاز وهدوء هدفع حوالي 10-15دولار في مروحة.

4- مشتت ممكن كثير من الناس مش شايفه كثير ده لأنه مش متوفر في أوروبا وامريكا 3R System iCEAGE Prima Boss II

تقريبا في كل حاجة ممتازة وسعره المبدىء من الشركة بالنسبة لأدائه ممتاز . عيبه إنه مش متوفر ابدا في أوروبا وأمريكا وإلا كنت هشتريه بلا شك.

في النهاية انا أستطيع إني أشحن من أمريكا او أوروبا بلا مشاكل ، فالمشكله في توفر القطع وإنما في الجودة و القيمة .. أيهم احسن لكل سرعة يتعدى ال3800ميجاهرتز أو حتى أعلى

مع تحياتي ،،،

S@M
18-02-2010, 13:48
مشتت Corsair H50

بس يفضل ان يكون عندك تكيف فى غرفتك :)

FRyLocK
18-02-2010, 14:09
Corsair H50

وميزته أنه اهدأ من غيره من المشتتات الهوائية

رائد الأفكار
18-02-2010, 15:14
مشتت Corsair H50

بس يفضل ان يكون عندك تكيف فى غرفتك :)

هوه في تكييف مركزي ممكن يوصل درجة الحرارة لتحت الـ20
بس السؤال ، هل عدم قدرة تغيير أو تزويد السائل الحراري عيب أم ميزة ... يعني هل السائل ده بيكون له عمر إفتراضي؟

مع تحياتي ،،،

LoAy FaYeZ
18-02-2010, 23:43
عوبد

أنصحك بالـ MegaHalmes , H50

وركز على الأسهلك في الشراء و الأقل تكلفة ;)

رائد الأفكار
19-02-2010, 08:54
عوبد

أنصحك بالـ MegaHalmes , H50

وركز على الأسهلك في الشراء و الأقل تكلفة ;)

انا فكرت في الـH50 لأنه أخف وزنا ً وبيقدم نفس الفعالية
بس زي ما قلت عيبه القاتل إنه مش هقدر أمليه تاني .. وممكن أعدل عليه وأضيف خزان بس ليه ميجيش كل الكلام ده معاه ؟

وبالنسبة للشحن ، إنته فاهمني هجيبه إزاي :cool:

مع تحياتي ،،،

LoAy FaYeZ
19-02-2010, 09:12
انا فكرت في الـH50 لأنه أخف وزنا ً وبيقدم نفس الفعالية
بس زي ما قلت عيبه القاتل إنه مش هقدر أمليه تاني .. وممكن أعدل عليه وأضيف خزان بس ليه ميجيش كل الكلام ده معاه ؟

وبالنسبة للشحن ، إنته فاهمني هجيبه إزاي :cool:

مع تحياتي ،،،

طب ولماذا أعادة التعبئة , أذا كانت الدائرة مغلقا بأحكام ولا يوجد أي تسريب
و ما فائدة الخزان أذا كان التبريد للمعالج فقط
وفعلا حكاية الوزن هتكون مشكلة , عند تحريك الكيس أو نقله , بسب وزن المشتت الذي ربما يقوم بكسر البورد :eek:

وبالنسبة للشحن مقدور عليه صحيح , بس خليك في الأسهل :) و الأوفر..;)......