المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة مع WD6400AACS

White Ghost
19-02-2010, 17:29
أولاً السلام عليكم

ثانياً باختصار , الجهاز عندي و انا شغال بيقف تماماً و يحصلّه Freeze و أعيد التشغيل و يشتغل بدون مشاكل , طنشت في الأول لحد أما في احدى المرات لم يفتح ويندوز , و لم يستطع الجهاز التعامل مع الهارد , و طلعت رسالة I/O Internal Device Error

ركبت الهارد على جهاز تاني و عملت Check Disk مع تفعيل خاصية محاولة استعادة الBad Sector التالف ,. و لم يجد شيئاً

أعدت تركيب الهارد في الجهاز , الويندوز اشتغل عادي , مع العلم ان مواصفات جهازي هي الموضّحة أعلاه , مع باور سبلاي تعبان لا أعتقد أنه السبب

حالياً أنا مش عارف المشكلة منين بالضبط , و في نفس الوقت خايف على البيانات اللي على الهارد , و الجهاز حالياً شغال حتى اشعار آخر

White Ghost
19-02-2010, 17:30
نست أقول أني شلت الأوفر كلوك و رجعت اعدادات البيوس لأصلها

DR ! ZERO
19-02-2010, 17:40
طيب حاول مؤقتا تنقل الداتا عليه لأى مكان تانى عشان لو هتحاول أى محاولة مع الهارد بأى برنامج متقلقش على الداتا بتاعتك , بعدين لو شغال دلوقتى جرب تفرمت و تنزل ويندز جديد و جرب كذا محاولة و ان شاء الله تتحل .

White Ghost
19-02-2010, 18:15
ما هي المشكلة الكبيرة ان مفيش حالياً مساحة أنقل فيها الداتا!

ahmedelsabbagh
19-02-2010, 18:24
هل جربت تغيير الكابلات .و امكان ال sata

hesha2010jeeran
19-02-2010, 18:29
بص على وصفك ده عيب باور سبلاي وده باين جدا مش عشان نوعه رخيص لا الباور فيه حاجه وده ال بيخليه يعملك المشاكل دي وممكن يفصل الكهريا عن الهرد وانت شغال وده بيسبب الموضوع ده لكن ده مش عيب هارد ده رايي

White Ghost
20-02-2010, 00:21
هل جربت تغيير الكابلات .و امكان ال sata

جربت الكلام ده و للأسف مفيش فايدة

بص على وصفك ده عيب باور سبلاي وده باين جدا مش عشان نوعه رخيص لا الباور فيه حاجه وده ال بيخليه يعملك المشاكل دي وممكن يفصل الكهريا عن الهرد وانت شغال وده بيسبب الموضوع ده لكن ده مش عيب هارد ده رايي

ممكن , عموماً أنا هجرب باور تاني و أشوف , لأني عملت سكان للباد سكتور ببرنامج HD Tune و ملقاش حاجة

White Ghost
25-02-2010, 20:20
المشكلة اختفت من نفسها!!
شكراً على التعاون