المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عن تشغيل الايزا سيرفر مع برنامج VMware

SR123
21-02-2010, 11:15
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا لسه من قيمة يومين مدخل النت فى بيتنا , واشترك معى عدد يوزر على الشبكة , وانا Administrator بتاع الشكبة,
فكنت عايز اتحكم فى الاعضاء واحميهم من الهاكرز و اخفف طبعا الانترنت وعشان محدش يوصل لحد أخر من غير علمى
فكنت عايز اعرف هل ممكن ان اسطب برنامج VMWare ثم اسطب نسخة ويندوز سيرفر ثم اسطب الايزا سيرفر , على جهاز وهمى على النسخة الاصلية وهى ويندوز اكس بى بروفيشنال
يعنى اخلى برنامج VMWare سيرفر اساسى ولا لأ
زى اى مهندس لما يجى يدرب طلابة على كيفية ادرارة شبكة , يعنى هخلى الوهم حقيقة , واخصص مساحة معينة على الهارد ديسك اخليه سيرفر
فاهيمنى يا جماعة ........
ماهو مينفعش انى اكون طالب فى جامعة مستر لومارك وحد يضحك عليا , ولا ايه !

* ولا ابعد عن شغل الشبكات ده خالص و تمدونى ببرنامج كويس يتحكم فى الاعضاء اللى على الشبكة

=================================
اما بالنسبة الى الأستاذ sniper2000 (https://www.arabhardware.net/forum/member.php?u=63868) اللى حذف الموضوع , وشككتنى فى نفسى على عدم كتابة الموضوع , لحد لما دورت عليه فى قسم الشهادات العلمية كلها ولم اجده
فحضرتك بتقول ان عنوان الموضوع السابق مبهم , فانا نيتى طيبة وليس قصدى الابهام فى الموضوع اكتبه على اى موقع , عشان بكل صراحة محبش الغش ,
غكان قصدى :
سؤال هاام = يعنى سؤال هام بالنسبة ليا انا
بسيط جدا = يعنى اجابته سهله فى اساتذتى الافاضل
ده كل الحكاية
وكان من المفروض اذا كان فى شك فى شئ , فالموضوع مش مستاهل الخاهه بالكامل , فكنت ممكن تصحح عنوان الموضوع بكل بساطة , زى ما عمل مستر ياسر قبل كدا
فكنت كاتب رأس موضوع خطأ , وبصراحة الراجل صححه بكل بساطة , ولكن محذفش الموضوع كله
...............
مع فائق الاحترام

dr_timoon
21-02-2010, 11:26
طبعا يا باشا ينفع تخلى السيرفر على ال vmware لا يوجد مشاكل
وللعلم انت هذة التقنية شغالة فى كثير جدا من الشركات و بيعتمدو عليها فى العمل مش بس للجانب التجريبى

dr_timoon
21-02-2010, 11:26
بس اوعا بقى تفصل الجهاز بتاعك لانة لو مش شغال يبقى النتورك كلها ماتت خلاص
فا لازم الجهاز بتاعك يكون شغال دائما

SR123
21-02-2010, 12:20
شكرا ليك اوى على سرعة الرد فدى حاجة مش غريبة
بس حقيقى انك فى اول رد ابهردنى وسعدنى اوى
وتانى رد احزنتنى , كنت استنى شويا "مزاااااااااح"
هل قصد حضرتك انى اخلى الجهاز بتاعى اللى فى البيت شغال 24 ساعة عشان اطمثن انى النتورك شغال كويس؟

mido20052005
21-02-2010, 14:49
اها طبعا لازم الايزا تفضل شغالة ومفتوحة 24 ساعة لان دي GateWayبتاعتك اللى بطلع ناس انترنت ف كدا انت مش هاطلعهم نت اصلا وهيا اصلا علي جهازك

SR123
21-02-2010, 15:31
ا انت مش هاطلعهم نت اصلا وهيا اصلا علي جهازك

====================
شكرا اوى لذوقك ده
بس انا انا مسامحك عشان عشان متعرفنيش
=============
شكرا برطو على التعليق

JUBA
21-02-2010, 18:37
ايه رأيك في عنوان الموضوع دلوقتي عرفت يعني ايه عنوان مبهم بزمتك مش كده تريح الأعضاء وتضمن كمية مشاركات اكثر

mido20052005
22-02-2010, 16:44
السلام عليكم

يا اخي انا لا اقصد التجريح او التريقة انا بفهمك بس ازاي هاتشتغل والجهاز مطفى مش اكتر صدقنى احنا واسف لو كنت ديقتك

واعتقد ان طالما شبكة منزلية بيبقا الخطر قليل ان حد يعمل هاكينج علي شبكة منزلية مفيهاش سرفرات اخدا ريال اي بي يعنى الا ازا حد دخل عن طريق باتش او اي اي برنامج هاكرز مش من الرايل اي بي بتاعك ولو في ايضاح اكتر من الاكثر خبرة يبلغنا طبعا
والسلام عليكم ولا تزعل اخى

SR123
23-02-2010, 14:06
السلام عليكم

يا اخي انا لا اقصد التجريح او التريقة

والسلام عليكم ولا تزعل اخى

طبعا اعتذار حضرتك على راسى وانا سعيد جدا بيه
وحصل خير كلنا اخوات واصحاب فى جامعتنا عرب هاردوير
;););););););););););););););););););)

sinan77
03-03-2010, 19:57
يا عم حتحتاج 2 كرت شبكة ولا انا غلطان بقا