المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل المروحة مفيدة للفيجا

bob king
24-02-2010, 17:06
بسم الله الرحمن الحيم

انا عندى فيجا ati hd 4350 1gb وهى طبعا مصنوعة بدون مروحة فيها فانة بس وانا ركبتلها مروحة زى بتاعت البروسيسور ووصلتلها الكهرباء من الباورسبلاى هل هذا افادة ليها ام ملهاش اى افادة وهل فى طريقة ثانية مفيدة لادائها غير المروحة وانا مركب المروحة فوق الفانة هل كدة مظبوط ام خطا

سلام

mdhyzn
24-02-2010, 17:55
كان لدى هذا الكارت وهو لا يحتاج لمراوح لانة يتميز بدرجات حرارة منخفضة لاتتعدى 40 درجة وممكن تبقى 30 او اقل شتاءا وحسب الحرارة المحيطة لديك.

اما تركيبك لمروحة لة على الفان فهية طريقة سليمة ولكنها ليست ضرورية.
وان ازعجتك لاحقا تخلص منها .
تحياتى :)

bob king
24-02-2010, 18:09
كان لدى هذا الكارت وهو لا يحتاج لمراوح لانة يتميز بدرجات حرارة منخفضة لاتتعدى 40 درجة وممكن تبقى 30 او اقل شتاءا وحسب الحرارة المحيطة لديك.

اما تركيبك لمروحة لة على الفان فهية طريقة سليمة ولكنها ليست ضرورية.
وان ازعجتك لاحقا تخلص منها .
تحياتى :)

الف شكر على ردك يا باشا وصح انا بعد ما حطيت المروحة محستش بى فرق

تحياتى لك:)

S@M
24-02-2010, 18:49
الكروت المصممة للعمل بدون فان ....تركيب الفان لها لن يشكل فارق ....وخاصتا ان كانت كروت مصنوعة بدقة نانو ميتر...حديثة و كسر سرعتها بيكون ضعيف ..:)

bob king
24-02-2010, 18:51
الكروت المصممة للعمل بدون فان ....تركيب الفان لها لن يشكل فارق ....وخاصتا ان كانت كروت مصنوعة بدقة نانو ميتر...حديثة و كسر سرعتها بيكون ضعيف ..:)

شكرا ياباشا على الافادة

3m.Ahmed
25-02-2010, 05:16
لو عندك قلق علي الكارت
استخدم برنامج لقياس درجة الحرارة مثل افريست و تحقق من الحرارة و لو في الرينج المعقول يبقي لا حاجة لتركيب مروحة
عندي 4650 بدون مروحة و يعمل بكفاءة و صمت
تصميم انظمة التبريد الصامتة حل عظيم يضمن عدم الضوضاء و في نفس الوقت كفاءة تشتيت الانبعاث الحراري من الكارت