المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الرجاء مساعدتي فى اختيار بوردة لو تكرمتم

جروح وطن
26-02-2010, 17:49
لو سمحتم انا عندي جهاز لكن عايز اجدده ، واغير البوردة لكن انا بصراحة مليش هالخبرة فى هذا المجال ، فأنتم طبعا اخوة لي واكيد تعرفوا بالحجات دي .
فعايز بوردة يكون بيها كرت شاشة مدموج ونوعها كويس وبتشغل العاب كبيرة ، وبرامج الجرافيك والمونتاج لاني عندى خبرة كويسة بيها اذا امكن يعني
سمعت انوا بوردات الجيجا بايت افضل حاجة يا ريت تكون جيجا بايت وايه رايأكم ب GB G41 ولو فى احسن مش مشكلة

- وياريت كمان PROSSOSER نوعية كويسة بس مش عارف سرعته ايه اختاروها انتوا.

وطبعا مع الرامات ...

وياريت متكونش غالية كتير و طبعا الاسعار لو سمحتوا بالسوق المصرية موضحة وشكرا

Coolman4now
26-02-2010, 17:55
- ياريت توضح الميزانية ، وأستخداماتك ، والقطع اللى ناوى تشتريها ؟؟؟

ضي القمر2
27-02-2010, 04:08
اخي العزيز بخصوص تشغيل الالعاب وبرامج التصميم على كرت مدمج فهذا امر شبه مستحيل مع العلم ااني اعمل في نفس المجال الذي تعمل به وامتلك البور g41 التي يصل كرت الشاشة فيها على ويندوز 7 اللى 1700 ميجا ولكنه لايعمل عمل 128 ميجا مع الاسف وثاني شي ياريت كما قال الاخ كوول مان اتحدد الميزانية

جروح وطن
27-02-2010, 04:47
ميزانيتي بحدود 600 جنيه ، وعايز ماذر بورد ومعالج في حاجة حلوة بالميزانية دي ولا لا، يا ريت تكتبولي الاسعار

ضي القمر2
27-02-2010, 18:13
اخي انا ما بعرف الاسعار عندك بمصر بس بظن مش راح تقدر تجيب مذربورد اعلى من intel g-41
ولا بررسيسور اعلى من intel dual core e5300 بس اذا بدك نصيحتي بما انك بدك تستخدم كرت مدمج خوذ من amd لان الكروت المدمجة فيها افضل

Coolman4now
27-02-2010, 18:45
ميزانيتي بحدود 600 جنيه ، وعايز ماذر بورد ومعالج في حاجة حلوة بالميزانية دي ولا لا، يا ريت تكتبولي الاسعار

- ممكن تشترى الأتى :

Intel E5300 = 365 L.E
Gigabyte G31-Me-S2C = 300 L.E

- بيكون المجموع 665 جنيها.

- فيه تجميعة أخرى من أى ام دى فى نفس رنج السعر.

جروح وطن
27-02-2010, 19:20
بخصوص G41 اللوحة معلش عندي حبة اسئلة :
1- دي بيركب عليها البرسسورات الحديثة و بتوخده اخر برسسور حجمه كام
2- اللوحة دي كويسة للجرافيك والمونتاج ولا فى احسن منها
3- هو لو انا جبت G41 الى كارت الشاشة بتاعها 1 جيجا بتشتغل كويس فى الجرافيك والمونتاج ولا لازم اجيب الكرت الخارجي اللى كتبته حضرتك .

4- مين افضل G31 ولا G41 وهل كرت الشاشة فى G41 اقوي من الكرت فى G31 لانوا سمعت انه كرت الشاشة المدموج فى كل اللوحات واحد ومش بيفرق كان 256 ولا حتي 1 جيجا ، والكلام ده قريته من المشرفين هنا والناس اللى عنده خبرة فى المجال ده .

5-ومعلش سؤال اخير .... هو لو انا اشتريت G41 اللى مدموج بها كرت الشاشة وبعد كده حبيت اشتري كرت شاشة كبير يشغل الالعاب الكبيرة وكل حاجة ، حيحصل تعارض مع الكارت المدموج لانه حيكون فى كرتين شاشة بالجهاز ،وهل هيأثر ده على سرعة الجهاز ولالا ؟

vmidov
27-02-2010, 19:37
1- دي بيركب عليها البرسسورات الحديثة و بتوخده اخر برسسور حجمه كام

أقصى معالج هو عائله C2D لكن مش أعلى من كده

2- اللوحة دي كويسة للجرافيك والمونتاج ولا فى احسن منها

لو قصدك على الكارت المدمج فالاحسن منها لوحات AMD
لو قصدك اللوحه نفسها بدون كارت ففى أفضل منها اداء سواء P41,P45,X48

3- هو لو انا جبت G41 الى كارت الشاشة بتاعها 1 جيجا بتشتغل كويس فى الجرافيك والمونتاج ولا لازم اجيب الكرت الخارجي اللى كتبته حضرتك .

اللوحات المدمجه لا يصل حجم الرامات التى يستخدمها الكارت المدمج إلى 1جيجا
لا تقاس قوه الكارت بحجم راماته إطلاقا بالتالى لا فائده من حجم رامات كبير إذا كان الكارت ضعيف

4- مين افضل G31 ولا G41 وهل كرت الشاشة فى G41 اقوي من الكرت فى G31 لانوا سمعت انه كرت الشاشة المدموج فى كل اللوحات واحد ومش بيفرق كان 256 ولا حتي 1 جيجا ، والكلام ده قريته من المشرفين هنا والناس اللى عنده خبرة فى المجال ده .

ولا أى منهما الكروت المدمج بلوحات AMD افضل منهم
وفعلا لا يقاس بحجم الرامات كما أوضحت سابقا

5-ومعلش سؤال اخير .... هو لو انا اشتريت G41 اللى مدموج بها كرت الشاشة وبعد كده حبيت اشتري كرت شاشة كبير يشغل الالعاب الكبيرة وكل حاجة ، حيحصل تعارض مع الكارت المدموج لانه حيكون فى كرتين شاشة بالجهاز ،وهل هيأثر ده على سرعة الجهاز ولالا ؟

لن يؤثر ولن يتأثر إطلاقا

وأخيرا زى ماقال أستاذ Coolman فى تجميعه AMD افضل
أعتقد أن عندك رامات حاليه DDR2 ممكن تعمل كده

CPU AMD Athlon II X2 240 2.8GHZ 4000MT/S L2 2MB L3 = 330 EGP
MotherBoard ASrock A780FullHD = 270 EGP

الاجمالى 600 جنيه

جروح وطن
28-02-2010, 04:23
لن يؤثر ولن يتأثر إطلاقا

وأخيرا زى ماقال أستاذ Coolman فى تجميعه AMD افضل
أعتقد أن عندك رامات حاليه DDR2 ممكن تعمل كده

CPU AMD Athlon II X2 240 2.8GHZ 4000MT/S L2 2MB L3 = 330 EGP
MotherBoard ASrock A780FullHD = 270 EGP

الاجمالى 600 جنيه

VMIDIV شكرا
ممكن بس حضرتك اعرف البوردة دي ايه رأيك بيها وهل دي مميزاتها نفس المميزات الموجوده فى الجيجا بايت والاسوز ولا هما افضل؟

- البورده دي لو انا حشتريها تعمل معي كويس بخصوص الجرافيك والمونتاج ، لاني حاليا لو جبتها حشتغل على الكرت المدموج لغاية ما اجيب كرت شاشة خارجي ؟

معلش سؤال اخير هو انا عندي برسسور على البوردة القديمة اللى شغال عليها هوا
intel(r)pentiom (R)4CPU 2.40MHZ هوا البرسسور ده ممكن يشتغل على اللوحة دي ولا مش ممكن ولو اشتغل هيك ماشى حاله ولالا ؟؟؟

vmidov
28-02-2010, 13:05
VMIDIV شكرا
ممكن بس حضرتك اعرف البوردة دي ايه رأيك بيها وهل دي مميزاتها نفس المميزات الموجوده فى الجيجا بايت والاسوز ولا هما افضل؟

- البورده دي لو انا حشتريها تعمل معي كويس بخصوص الجرافيك والمونتاج ، لاني حاليا لو جبتها حشتغل على الكرت المدموج لغاية ما اجيب كرت شاشة خارجي ؟

معلش سؤال اخير هو انا عندي برسسور على البوردة القديمة اللى شغال عليها هوا
intel(r)pentiom (R)4CPU 2.40MHZ هوا البرسسور ده ممكن يشتغل على اللوحة دي ولا مش ممكن ولو اشتغل هيك ماشى حاله ولالا ؟؟؟

البورده لم أجربها شخصيا لكن الكثير قام بتجربتها وتعمل بدون مشاكل بإذن الله أطمئن

البورده دى هتشتغل أفضل من بوردات إنتل فى الجرافيك وما غيره بسبب إن كارت الشاشه أفضل
لكن عشان تلاقى اداء مرضى لازم تجيب كارت خارجى

لا المعالج ده لا يصلح أنه يركب على البورده دى
البورده دى AMD والمعالج الحالى لديك إنتل