المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الجمليات الخاصة ubunto مش عيزة تشتغل

egyptman11
28-02-2010, 15:11
لسلام عليكم : اخوانى
انا عندى مشكلة صغيرة و استاذنكم ان ياتينى احد بالاجابة
انا سطبت ubunto على vmware و اشتغل بس حاولت اطبقك الجمليات و الحركات المعمولة فية مش شغالة و طلعت الصورة دى
https://img109.imageshack.us/img109/6854/snap20100228150032002.png
قلت يبقى كرت الشاشة مش متعرف و لكن تعلتلى الصورة دى
https://img249.imageshack.us/img249/320/snap20100228150047003.png
قلت يبقى التول او الادوات بتاعت vmware مش شغالة و لكن طلعت شغالة وتمام
و نصحنى احد الاصدقاء باعدة تثبت التول بتاعت vmware و قد كان بس المشكلة مازالت قائمة
علما بانى استخدم vmware فرجن 7.0.0 build-203739

لذا ارجو ان يجد لنا احد الاخوة المحترفين حل و لكم جزل الشكر

SIGTERMer
28-02-2010, 20:47
وعليكم السلام.

أخي الحبيب، أعتقد ان المشكلة تقع في أنك تستخدم جهاز إفتراضي. فالجهاز الأفتراضي يقوم عادةً بوضع اجهزة افتراضية لتقوم مقام الأجهزة الحقيقية. أي ان اي نظام تشغيل يعمل من خلال vmware لن يستخدم عتاد الجهاز الحقيقي بما فيه بطاقة الرسومات (إلا vertualbox ، سمعت انه يتيح للأنظمة الإفتراضية إستعمال بطاقة الرسومات بشكل مباشر).

فلن يفرق ان كانت لديك بطاقة رسومات قوي ام لا لأن النظام الإفتراضي لن يتعامل معها بشكل مباشر. و أوبونتو يحتاج غلى openGL للحركات الجمالية.

لديك حلين:
1- تستخدم mesa. و هو برنامج يقوم (الى حدٍ ما) مقام بطاقة الرسومات. و لكن إن اردت استخدامها في نظام إفتراضي، سيتوجب عليك إستعمال جهاز ذات مواصفات عالية (سرعة المعالج/رام) حتى يستطيع تحمل نظامين مع mesa.
2- إستخدام liveCD مباشرة على جهازك. (أقترحها بقوة) عندها سيكون الجهاز بأكملة لأبونتو بما فيه بطاقة الرسومات. و ستتمكن أيضا من الحكم على النظام بشكل أفضل.

و السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

egyptman11
28-02-2010, 21:52
وعليكم السلام.

أخي الحبيب، أعتقد ان المشكلة تقع في أنك تستخدم جهاز إفتراضي. فالجهاز الأفتراضي يقوم عادةً بوضع اجهزة افتراضية لتقوم مقام الأجهزة الحقيقية. أي ان اي نظام تشغيل يعمل من خلال vmware لن يستخدم عتاد الجهاز الحقيقي بما فيه بطاقة الرسومات (إلا vertualbox ، سمعت انه يتيح للأنظمة الإفتراضية إستعمال بطاقة الرسومات بشكل مباشر).

فلن يفرق ان كانت لديك بطاقة رسومات قوي ام لا لأن النظام الإفتراضي لن يتعامل معها بشكل مباشر. و أوبونتو يحتاج غلى openGL للحركات الجمالية.

لديك حلين:
1- تستخدم mesa. و هو برنامج يقوم (الى حدٍ ما) مقام بطاقة الرسومات. و لكن إن اردت استخدامها في نظام إفتراضي، سيتوجب عليك إستعمال جهاز ذات مواصفات عالية (سرعة المعالج/رام) حتى يستطيع تحمل نظامين مع mesa.
2- إستخدام liveCD مباشرة على جهازك. (أقترحها بقوة) عندها سيكون الجهاز بأكملة لأبونتو بما فيه بطاقة الرسومات. و ستتمكن أيضا من الحكم على النظام بشكل أفضل.

و السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

بارك الله فيك اخى
و شكرا على المساعدة و جعلة الله فى ميزان حسناتك