المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار عن ال NIC في ال IP PHONE

enfelak
04-03-2010, 01:58
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كان عندي سؤال أرجو سرعة الرد عليه
وهو هل كارت واجهة الشبكة الموجود في ال IP PHONE هو نفسه اللي موجود في جهاز الكمبيوتر ولا علشان أشغل الآي بي فون محتاج كارت له مواصفات خاصة
ولو كان كارت واجهة الشبكة الخاص بال ip phone مش هو هو الموجود بجهاز الكمبيوتر فهل يعتبر برضه كارت واجهة الشبكة في الآي بي فون يمكن تصنيفه ضمن layer 2 devices
بارك الله فيكم والسلام

frozenEyes
04-03-2010, 04:31
كان عندي سؤال أرجو سرعة الرد عليه
وهو هل كارت واجهة الشبكة الموجود في ال IP PHONE هو نفسه اللي موجود في جهاز الكمبيوتر ولا علشان أشغل الآي بي فون محتاج كارت له مواصفات خاصة
ولو كان كارت واجهة الشبكة الخاص بال ip phone مش هو هو الموجود بجهاز الكمبيوتر فهل يعتبر برضه كارت واجهة الشبكة في الآي بي فون يمكن تصنيفه ضمن layer 2 devices
بارك الله فيكم والسلام

https://www.cisco.com/en/US/i/000001-100000/60001-65000/62001-63000/62472.jpg

:rolleyes::rolleyes:

enfelak
04-03-2010, 04:41
أخي الكريم بارك الله فيك على الرد وأنا طبعا فهمت وجهة نظرك اللي عاوز توصلها من الرسم
لكن اللي كانت عاوز استفسر عنه بالضبط هل طريقة ال CSMA/CD تنطبق على ال NIC بتاع ال IP PHONE ولا لأ
وهو هو نفس سؤالي هل نقدر نعتبره لاير 2 ولا لأ

forMyIslam
04-03-2010, 04:58
يمكن اعتبار ال IP Phone L7 device

وهو بالتأكيد يتضمن جميع الطبقات الأخرى
من حيث L2 فهو لديه MAC Address خاص به
من وحيث L3 فالاسم يدل عليه حيث أن اسمه IP Phone

enfelak
04-03-2010, 05:36
معلش ياإخواني الكرام أنا عاوز إجابة محددة مع إحترامي ليكأخي الكريم فور ماي إسلام
وأنا علشان تقدروا تجاوبوا عليا هقولكم المشكلة فين وليه أنا عاوز إجابة محددة
أنا في آخر سنة ف الكلية ومشروع التخرج بتاعي عبارة عن ip phone hardware implementation
وفي جزء في الديزاين والل هو مطلوب مني اسمه network interface
واحنا طبعا هنعمله برمجة بسوفتوير ف الأول بإستخدام لغة السي بلس بلس
وبعدها هننقله على هاردوير بإستخدام الفي اتش دي ال
فعلشان كدة بسأل علشان جزء البرمجة لأن المطلوب مني هو ألجوريثم لعمل النتوورك انترفيس قبل أما نبدأ برمجة فعاوز أعرف بالضبط هل الكارت بتاع الآي بي فون كارت واجهة الشبكة بشكل عام بدون الحاجات الزيادة في الرسمة اللي وضعها أخي الكريم زي ال headset وكابل الباور هل أقدر أقول عليه انه هو هو كارت واجهة الشبكة بتاع الكمبيوتر
وفي سؤال طرأ على ذهني تاني وهو هل كارت واجهة الشبكة بتاع الآي بي فون بيتباع لوحده ف السوق بدون العدة نفسها ولا مش هلاقيه ولو موجود تمنه كام بالضبط
بارك الله فيكم والسلام

forMyIslam
04-03-2010, 12:14
أخي لا يوجد أي تعارض بين الإجابات

كل ما عليك هو اعتبار ال IP Phone وكأنه جهاز كمبيوتر

الكمبيوتر له power والآيبي فون له power بس ممكن إنه يأخذها عن طريق محول كهربائي أو عن طريق PoE
الكمبيوتر ممكن توصل عليه Headset والآيبي فون كذلك

أي أن لديه كرت شبكة خاص به

بالنسبة لسؤالك الثاني لا يوجد كرت شبكة خاص بالآيبي فون يباع في الأسواق

forMyIslam
04-03-2010, 12:35
أريد أن أعلم إن كان قد طلب منك إنجاز QoS أو لا

أحمد المنصور
04-03-2010, 14:06

بورت الآي بي فون ( سواء عددهم 2 بورت او بورت واحدة )

تقدر تعتبرها بورت من كارت نتورك ( ايثرنت )

ولازم تراعي لو ان عدد البورت هو اتنين عشان جهاز كمبيوتر ياخد من التلفون ففي الحالة دي لازم يكون كسويتش وكمان تكون البورت بتدعم الـ Trunking

نصيحتي ليك لو هو مشروع تخرج ممكن تبدأ بالبورت كبورت كارت نتورك عادية جدا وما تصعبشي الأمور عليك ولو اشتغل (بإذن الله يشتغل ) ممكن تبدأ وتطور فيه لحد ما يبقى زي أي.. آي بي فون حقيقي .

+ ابحث على الانترنت في الموضوع ده أكتر وممكن تلاقي مشروع تخرج كمان مماثل للي انت عايز تعمله وبالتوفيق بأمر الله