المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال هام بخصوص كارت الشاشة الGeForce Quadro !!!!!!!!!

aymandiablo
04-03-2010, 06:24
انا عندى جهاز مواصفاته كالاتى :
CPU : Core 2 Quad Q6600
MB : XFX 680i LT SLI
RAM : 8GB DDR2-800 OCZ Gold
VGA : GeForce GTX275 OC
PSU : Gigabyte SuperB550W

هل ينفع اركب كارت GeForce Quadro على الكارت اللى انا وضعه فى الجهاز ؟ وكيفية تشغيلهم مع بعض بحيث لو حبيت العب العاب يشتغل الGTX 275 ولو حبيت اشتغل تصميم ببرنامج ال3D Max يشتغل الكارت GeForce Quadro

لان ال GF Quadro شوفته عند ناس وعملت له Benchmark ببرنامج SPECviewperf 10 والبرنانج ده بيبين قوة الكارت من ضعفه فى التصميم ووجدت ان اداؤه خرافى مفارنة بالكارت اللى عندى .. مع ان الGF Quadro اللى انا شوفته مش من الكروت العالية فى الQuadro ولكن يعتبر من الكروت المتوسطة وموديله : GF Quadro 1500

اعتذر عن الاطالة ... وارجو من الخبراء افادتى فى هذا الموضوع......

ولكم جزيل الشكر

shaker
04-03-2010, 08:14
اخي الكار لايصلح لألعاب الكارت ده الى برامج تصميم فقط اما الألعاب لايعطيك سرعه ولاوضوح لأنه جميع كروت Quadro مصممه للتصميم وملتي ميديا وليسة للألعاب

Extreme2
04-03-2010, 10:01
أعتقد سيكون هناك تعارض بالدرايفرات لأن كل منهما تعريف خاص , أو ستعاني من مشكلة اعادة تشغيل الجهاز بكل مرة تنوي استخدام بطاقة Quadro ليتم توصيلها بالشاشة واعتماد الوندوز لها والله أعلم .

اخي الكار لايصلح لألعاب الكارت ده الى برامج تصميم فقط اما الألعاب لايعطيك سرعه ولاوضوح لأنه جميع كروت Quadro مصممه للتصميم وملتي ميديا وليسة للألعاب

الأخ ذكر أنه ينوي استخدام البطاقة للتصميم !

S@M
04-03-2010, 11:19
كروت الكوادرو مخصصة للعمل الشاق والبرامج يا عزيزى اما ألالعاب فهو غير مخصص لها ..

ان كنت تعمل على برامج هامة تحتاج الى الكوادرو فأنصحك بالآبقاء على هذا الكرت لآنة ممتاز :)

aymandiablo
05-03-2010, 21:34
يعنى افهم من كده استحالة تركيب الكارتين مع بعض .. والا فى حل للمشكلة دى ....

لان بصراحة امامى كارت GeForce Quadro FX1500 وعايز اشتريه وفى نفس الوقت مش عايز افرط فى الكارت اللى عندى اللى هو GTX 275 لانه مشفل لى الالعاب باعلى كفاءة ممكنة....

ارجو حد خبير يوجد لى الحل القطعى للمشكلة دى!!!!!

ولكم منى جزيل الشكر والامتنان

Piza
07-03-2010, 02:38
هناك حل واحد لهذه المشكله هي :

أن تقوم بوضع 2 وندوز علي الجهاز

الأولى : تقوم بي تعرف كرت 275 عليها و تقفل الكرت الأخر .

الثانيه : تفعل العكس تماماً تقوم بتعرف كرت Quadro FX1500 عليها و تقفل الكرت الثاني .

أرجو أن أكون أفدتك

DoN OcTaViO
07-03-2010, 03:03
هناك حل واحد لهذه المشكله هي :

أن تقوم بوضع 2 وندوز علي الجهاز

الأولى : تقوم بي تعرف كرت 275 عليها و تقفل الكرت الأخر .

الثانيه : تفعل العكس تماماً تقوم بتعرف كرت Quadro FX1500 عليها و تقفل الكرت الثاني .

أرجو أن أكون أفدتك

nice idea