المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : شكرا ..... لرفع ضغط دمنا .... يا بوسطجية

الصفحات : [1] 2

Mithrandir
11-03-2010, 11:10
https://www.arabhardware.net/forum/search.php?searchid=1350871

إذا كنت ترغب في رفع ضغط دمك فاضغط على الوصلة عاليه.
إذا كنت ترغب في معرفة المهزلة التي تحدث تحت أنوفنا ونغض عنها الطرف فاضغط على الوصلة عاليه.

امتلأ منتدانا بالبوسطجية .... نسبة إلى Post
أعضاء لا هم لهم إلا الرد لمجرد الرد وفقط الرد.
لا إضافة علمية تحسب.
لا إضافة تقنية ترجى.
فقط الرد.

والأدهي هؤلاء الأنواع الذين يستوطنون المنتدى العام بأقسامه. وكذا تجدهم متطفلين على منتدى البرامج.
ناسخون من منتديات أخرى. لاصقون في منتدانا.

"وفاتحينها قهوة ... واحد بيتلقى الشكر على فتحه للموضوع وكأنه فتح عكا مثلا .... والنهاردة شوفت واحد بيواسي التاني إن موضوعه اتقفل ... اه والله العظيم هذا حصل ... وكل اللي يمر عالموضوع يشكر صاحبه... وهو يرد العفو ... وشكرا على مرورك.... واتفضل شاي ... يعم تعالى بس القهوة عالنار ... سحلب وطاولة للمعلم دومة ياد يا بلية"

إلى كل هؤلاء أقول:

ارحمونا الله يرحم والديكم ،،،،،

إضافة: لاحظت أن وصلة البحث تنتهي بعد مدة. ولمن أراد معرفة قصدي فليبحث في المنتدى عن كلمتي "شكرا لمرورك" ليرى المهزلة.

one-zero
11-03-2010, 11:46
اكيد كلامك مظبوط ولكن
ربما هم في حاجه لمن يرشدهم على الطريق السليم و نوعية المواضيع التي تحقق فائده للجميع
فلا تنسى البعض صغير السن (وهذا لا يقلل من شأن العضو ابداء - فقد يملك راجحة العقل و لكن ليس له خبره)

Mithrandir
11-03-2010, 12:01
وهل كلنا حكماء وفلاسفة؟
يا أستاذي العزيز أنت تعلم جيدا أنه بدون نظام يحكم الجميع فلن يلتزم كل منا طواعية.
وحضرتك عارف إنهم مصدرين لنا الطارشة وعادي نتكلم زي منتكلم محدش بيعبرنا.
الأعضاء تنبح والمنتدى يسير.

التنين الجامح
11-03-2010, 13:06
اذهب إلى قسم الألعاب ستجد منهم

الله يهديهم أو يخلصنا منهم

VancouverEG
11-03-2010, 13:40
حلوة البوسطجية ديه :D
مرة كان في موضع عن برنامج ، بعديها بيوم لقيت الموضوع بقى ثلاث صفحات !!:ah26:
فدخلت قولت يمكن فيه مناقشة للبرنامج !!
وياليتني لم أفعل !!
دخلت الموضوع - اللي هو ثلاث صفحات - فإذا به : شكرا = العفو ، مشكووووور = على إيه ، موضوع جميل جدا = شكرا لمرورك !!!
ثلاث صفحات بهذه الطريقة !! اه والله العظيم

لكن عزاؤنا أنهم صِغار ( والصِغر لا يكون في السن فقط ;) )

اتفضل بقى نعملك حاجة ساقعة :D

كنت عايز أصرّح أكتر ؛ لكن علشان الكلام ميتحذفش . ( والمعنى في بطن الشاعر ) ;)

التنين الجامح
11-03-2010, 14:01
يوجد قائمة التجاهل أنصح باستخدامها لتجنب الضغط :)
https://www.arabhardware.net/forum/profile.php?do=ignorelist
أؤكد لكم أنها ستعج بالأعضاء بسرعة هائلة :o

Mithrandir
11-03-2010, 14:25
لا واللي بيفتح موضوع وتحس ما شاء الله إن الموضوع ده ملكية خاصة أو وارثه عن العائلة الكريمة. ومبيحبش حد يخالفه الرأي في موضوعه. واللي عايز يرد يا إما يرد برأي موافق لصاحب الموضوع. أو يشكره ويقول أي كلمة حلوة حتى ولو بسبوسة.

لكن لو له رأي تاني يتفضل يفتح موضوع مخصوص له. لأن المواضيع دي عبارة عن إقطاعيات ومينفعش تخالف حاكم الإقطاعية.

Extreme2
11-03-2010, 14:35
مشكووووووور

:D

bika08
11-03-2010, 14:45
ومبيحبش حد يخالفه الرأي في موضوعه. واللي عايز يرد يا إما يرد برأي موافق لصاحب الموضوع. أو يشكره ويقول أي كلمة حلوة حتى ولو بسبوسة.

و الله دية لسة شيفها بعين فى موضوع...... و سعتها اتحرق دمى لدرجت انى قفلت ال browser كلة

و المصيبة الاكبر اللى فى قسم الالعاب.... دية كارثة مش مصيبة واحد حاطط لينكات للعبة و المهم انى اللنكات دية 100% منقولة من منتدى تانى و محططوط على اللينكات password و كاتب (( مش هحط ال password الا لما الاقى تفاعل من الاعضاء)) و اللى يغيظ اكتر انى فى ناس بتشكرة على كدة :eek::mad:

VancouverEG
11-03-2010, 14:54
مرة واحد كان كاتب في موضوعه : اللي عنده كلمة حلوة يقولها ، واللي مش عنده ينقطنا بسكاته :D
فاكر نفسه واقف في سوق العبور :D

واحد حاطط لينكات للعبة و المهم انى اللنكات دية 100% منقولة من منتدى تانى و محططوط على اللينكات password و كاتب (( مش هحط ال password الا لما الاقى تفاعل من الاعضاء)) و اللى يغيظ اكتر انى فى ناس بتشكرة على كدة :eek::mad:

مشكووووووور :D
بس هو فين اللينك ده علشان نشكر الراجل ;)

bika08
11-03-2010, 15:12
https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=161771

هو دا اللينك.... بس هو احترام نفسة و حط ال pass بس بعد اية
اقراء الردود كدا....هتلاقى ناس شكرتة و قيمتة كمان :eek:

Mithrandir
11-03-2010, 15:22

انت عايزه يحطلك الباسوورد كده بكل بساطة؟

لازم ترد عليه. وتشكره. وتشجعه. وتدلعه. وتقوم تطقطق له السمانة كمان. والحاجات دي كلها لازم تعملها بنفس راضية. مش وانت مخنوق منه يعني. ولو رضى عنك في الآخر يتعطف عليك ويديك الباسوورد. ساعتها تبوس ايدك شعر ودقن. وتدعليه في الفجر.

يا جماعة الناس دي بتتعب. الناس دي بتعمل مجهود. انتو فاكرين القص واللزق ده شوية؟
لازم الراجل يدور في المنتديات التاني على اللي هينقله ليكم.
ولازم يسجل في المنتديات دي.
ويخش يقول شكرا ويتمرمط هو كمان.
وانت تيجي عالجاهز كده تقوله هات الباسورد؟ انت بتحلم يعم.

يا اخوانا ده شرف لمنتدانا انه بيضم هذه الأصناف النادرة من الأعضاء. احمدوا ربنا إن المنتدى مش نضيف ولا منظم ولا مرتب ولا سهل البحث فيه. انتو عايزينا نتشبه بالكفرة اللي في المنتديات الأجنبية ولا ايه؟

X-MAN
11-03-2010, 15:38

ناقــص بعد كده يعمل موضوع عنوانه " موضوع مفاجأه " ونخش يقولك مش هقولكو ايه المفاجأه الا اما تقيمونى
وعجبى..:D

HD5870X2
11-03-2010, 17:52
موضوع ممتاز وهام جداً

عن نفسي لا أحب أبداً أن أكتب ردود على هذا المنوال

بل أحياناً أثناء ردي في المواضيع أنسى شكر صاحب الموضوع والناس تلومني على ذلك :D

miro the king
11-03-2010, 18:24
انت عايزه يحطلك الباسوورد كده بكل بساطة؟

لازم ترد عليه. وتشكره. وتشجعه. وتدلعه. وتقوم تطقطق له السمانة كمان. والحاجات دي كلها لازم تعملها بنفس راضية. مش وانت مخنوق منه يعني. ولو رضى عنك في الآخر يتعطف عليك ويديك الباسوورد. ساعتها تبوس ايدك شعر ودقن. وتدعليه في الفجر.

هتتقيم يعنى هتتقيم لا مشششكووووووور
شكرا جزيلا
تستحق التقييم شكر
ممكن احط تانى ولا بلاش:ah34:

event88
11-03-2010, 20:16
شامم ريحة كلام من ورايا :D
موضوع جامد يا أخي بالضط المنتدي ممكن يتوضب ويبقي كويس ومفهوش الحاجات دي ومفيش حاجة صعة
أما موضوع
فعذا الموضوع أصلا ألأخ مش نقله هو تعب فيه بيده وكتبه ورفع الروابط بنفسه وحطاه علي عرب جيجا
بعد التعب دا كله ناس الموقع قاوله سيتم نقل الموضوع للارشيف بسبب أن اللعبة لم ينزل ليها كراك رازور بعد
فهو زعل وكتب كدا لن أضع الباسورد حتي أري تفاعل
:):)

Mithrandir
12-03-2010, 17:31
سيادتك جبت الكلام ده منين؟
الفتاوى لها أصولها وبلاش تفتي الله يخليك.

event88
12-03-2010, 17:41
سيادتك جبت الكلام ده منين؟
الفتاوى لها أصولها وبلاش تفتي الله يخليك.
فتاوي في إيه بالضبط؟؟؟

Brigadier
12-03-2010, 17:46
الردود التافهه موجوده وكثيره واشهرها اغراق الموضوع بعبارة مشكووررر زعررووورر و شكرا واشكرك متشكر جزيلا ...الخ

هناك نوعيه جديده من الردود التافهه وعديمه الجدوى وهي اغراق الموضوع بردود واهيه لاتحتوي على مضمون واضح فقط لغرض اكثار المشاركات ولعل الجميع يعرف من هؤلاء الاعضاء لكن حتى الان لم اطبق قانون مخالفه تلك الردود العقيمه ولكن اعدكم اني سوف اسعى جاهداً للتقليل من هؤلاء العابثين في منتدانا الغالي.

Mithrandir
12-03-2010, 17:56
الردود التافهه موجوده وكثيره واشهرها اغراق الموضوع بعبارة مشكووررر زعررووورر و شكرا واشكرك متشكر جزيلا ...الخ

هناك نوعيه جديده من الردود التافهه وعديمه الجدوى وهي اغراق الموضوع بردود واهيه لاتحتوي على مضمون واضح فقط لغرض اكثار المشاركات ولعل الجميع يعرف من هؤلاء الاعضاء لكن حتى الان لم اطبق قانون مخالفه تلك الردود العقيمه ولكن اعدكم اني سوف اسعى جاهداً للتقليل من هؤلاء العابثين في منتدانا الغالي.

أنت واحد وهذا لن يكفي. هم كثير ولن يخلصنا منهم إلا قانون في المنتدى تطبقه الإدارة على كل الأعضاء وكل الأقسام.

انت فعلت وحدك فسيأتي عليك سريعا الوقت الذي تمل فيه وتتعب لأنك لن تجد نتيجة واضحة نظرة لكثرة خبثهم وعدم استطاعتك مجاراتهم جميعا.

شلاع العتر
12-03-2010, 17:59
كلام في الصميم .... البعض لايجد مجالا لإطلاق النكات السمجة أو التعليقات السطحية إلا في مشاركات متعددة .... وهذا شيء جديد اعتقد انه اتى وسنرى الكثير من هؤلاء خصوصا من إنتقلوا من برامج المحادثة والدردشة إلى المنتدى ... فلنستعد للطوفان ...

أرى ان يتم توسيع مفهوم Spam ليشمل أية مشاركة يراها المراقب عبثية وخالية من المضمون وليصل الأمر الى حذف مشاركات يوم كامل أو أكثر ... وليتجاوز ذلك الى الايقاف في حال استمرار العبث والتسبيم :) ...

للأسف العديد منّا لا نفرق بين الدردشة في برنامج محادثة وكتابة مشاركة في منتدى ...

أشد على أيدكم إخواني في الادارة للنظر الى الامر بجديثة أكبر ...

وأغتنم هذه الفرصة لأطالب بإعادة التقييم السلبي (ولو بضوابط معقولة) لينال هؤلاء ما يستحقون ... :)

Mithrandir
12-03-2010, 18:05
اسمحلي أخي الكريم الحبيب شلاع أضيف إلى اقتراحك اقتراحا رأيته وعايشته في أحد المنتديات التي عملت بها مشرفا:

- لا يسمح بأي رد غير تقني في المنتديات التقنية. والرد الغير تقني الذي يضاف لأي موضوع يحذف ويقوم المشرف فقط بإضافة تقييم سلبي لصاحب الرد.
- حيث أنه يصعب منع الأعضاء من الثرثرة والمحادثات الجانبية تمت إتاحة ذلك لهم بحرية في قسم عام Free Talk . من مميزات هذا القسم أنه لا تضاف مشاركات العضو في هذا القسم إلى إجمالي مشاركاته في المنتدى.

X-MAN
12-03-2010, 18:09
- لا يسمح بأي رد غير تقني في المنتديات التقنية. والرد الغير تقني الذي يضاف لأي موضوع يحذف ويقوم المشرف فقط بإضافة تقييم سلبي لصاحب الرد.
- حيث أنه يصعب منع الأعضاء من الثرثرة والمحادثات الجانبية تمت إتاحة ذلك لهم بحرية في قسم عام Free Talk . من مميزات هذا القسم أنه لا تضاف مشاركات العضو في هذا القسم إلى إجمالي مشاركاته في المنتدى.
ايه يا جماعه احنا مش فى سجن هو اى نعم فى ردوود تافهه كتير بس بالطريقه اللى انتو بتكلمو عنها دى هنحس بالتقييد
وانا مع اقتراح شلاع العتر بس يكون التقييم السلبى ده اللى يقوم بيه المشرفين بس علشان مش اى عضو شايل من التانى يمرمطه...واعذرونى لو لم يعجبكم رأيي

شلاع العتر
12-03-2010, 18:19
اسمحلي أخي الكريم الحبيب شلاع أضيف إلى اقتراحك اقتراحا رأيته وعايشته في أحد المنتديات التي عملت بها مشرفا:

في أي منتدى توجد هذه الانظمة المتميزة ؟

Mithrandir
12-03-2010, 18:26
ايه يا جماعه احنا مش فى سجن هو اى نعم فى ردوود تافهه كتير بس بالطريقه اللى انتو بتكلمو عنها دى هنحس بالتقييد
وانا مع اقتراح شلاع العتر بس يكون التقييم السلبى ده اللى يقوم بيه المشرفين بس علشان مش اى عضو شايل من التانى يمرمطه...واعذرونى لو لم يعجبكم رأيي

ليس سجنا ولكنه نظام. نظام يؤدي في النهاية إلى تنظبم وترتيب المنتدى بشكل يعجل الوصول إلى المعلومة فيه سهلا. كما سيساعد على تركيز المعلومات والخبرات في مواضيع تقنية بحتة. وهو بالأساس منتدى تقني والمتوقع من أعضائه أن يكونوا إما باحثين عن التقنية وحلولها أو مقدمين لتلك الحلول. فإن كنت منهم فستجد المنتدى يخدمك بشكل أفضل. ولن يمنعك أحد أنت أو غيرك من المشار إليهم في صدر الموضوع من الثرثرة والبعد عن جمود التكنولوجيا. فهنا قسم عام لمثل هذا الأمور. التخصص يا أخي التخصص. هذا مسعانا.

X-MAN
12-03-2010, 18:29
ليس سجنا ولكنه نظام. نظام يؤدي في النهاية إلى تنظبم وترتيب المنتدى بشكل يعجل الوصول إلى المعلومة فيه سهلا. كما سيساعد على تركيز المعلومات والخبرات في مواضيع تقنية بحتة. وهو بالأساس منتدى تقني والمتوقع من أعضائه أن يكونوا إما باحثين عن التقنية وحلولها أو مقدمين لتلك الحلول. فإن كنت منهم فستجد المنتدى يخدمك بشكل أفضل. ولن يمنعك أحد أنت أو غيرك من المشار إليهم في صدر الموضوع من الثرثرة والبعد عن جمود التكنولوجيا. فهنا قسم عام لمثل هذا الأمور. التخصص يا أخي التخصص. هذا مسعانا.

انا معاك

بص انا عجبنى الرأيين دول

1* حكايه التقييم السلبى " يكون خاص بالمشرفين "
2* يتعمل قسم Free Talk والمشاركات متحسبش او تحسب المشاركه الاولى فقط

دول اقتراحين حلوين

Mithrandir
12-03-2010, 18:32
في أي منتدى توجد هذه الانظمة المتميزة ؟

المنتدى الذي أقصده هو: https://www.revoxlu3s.com/?drgn=1

أكثر ما يميز هذا المنتدى هو مدير Danielle . هذا المدير لا يتمتع بإمكانات تقنية تذكر. ولكنه يتمتع بحس إداري لا يستهان به. وهو قادر على إنهاء مشكلات ومنازعات تحدث في المنتدى في طرفة عين. كما أن أسلوبه الإداري مميز جدا.
يمكنك الاطلاع على قوانينه التي وضعها في المنتدى من خلال زيارة الرابط. وستجدني في قائمة أعضاء الشرف فيه بعد تركي للإشراف تحت اسم ما لا أستطيع ذكره الآن لأني بذكره قد أسبب بعض المشكلات.

المهم أنك ستجد المنتدى مرتبا ترتيبا جيدا. لن تجد فيه موضوعا واحدا مكرر عن نفس البرنامج أو نفس المشكلة التقنية. بل ووصلت بعض المناقشات في أحد المواضيع إلى 50 صفحة كلها مشاركات تقنية وليس من بينها شكر أحد لأحد.

event88
12-03-2010, 18:44
أنا أحترم رأيك بس مش معاك كدا
الموقع يبقي منتعش بأعضائه المثاليين الذين يتعاملون وكأنهم أسرة واحدة مش بهذا الجفاء
(من لا يشكر الناس لا يشكر الله)
أنا معاك في أن كثرة شكرا وعفوا وأمثالها المزعجة هي مرفوضة وغير مقبولة بس الشكر اللي أنا أتكلم عنه هو الشكر المضمن
يعني مثلا مع سؤالي في الموضوع أو أضافة فائدة أقول معها شكرا
أرجو تقبل كلامي كرأي شخي خاص بي ولا تعتبره فرضا لك

Don Khozzam
12-03-2010, 18:51
اكتر رد بيضايقنى هو لما واحد بيدخل احد مواضيع بيع اجهزه و يقول بالتوفيق فى البيعه الخ الخ .. ياعم عاوز ربنا يوفقه للبيعه ادعيله ان البيعه تعدى على خير مش تدخل و تكتب رد ملهوش اى لازمه!!

Mithrandir
12-03-2010, 18:59
أنا أحترم رأيك بس مش معاك كدا
الموقع يبقي منتعش بأعضائه المثاليين الذين يتعاملون وكأنهم أسرة واحدة مش بهذا الجفاء
(من لا يشكر الناس لا يشكر الله)
أنا معاك في أن كثرة شكرا وعفوا وأمثالها المزعجة هي مرفوضة وغير مقبولة بس الشكر اللي أنا أتكلم عنه هو الشكر المضمن
يعني مثلا مع سؤالي في الموضوع أو أضافة فائدة أقول معها شكرا
أرجو تقبل كلامي كرأي شخي خاص بي ولا تعتبره فرضا لك

ما نتكلم عنه وواضح أن الإخوة يفهموا قصدي جيدا هو المشاركات الخاوية التافهة التي لا تضيف بل تضر.

لسنا معترضين على قول شكرا. لكننا نرفض الأسلوب المتبع هنا لقولها.

مثلا: واجهتك مشكلة تقنية وعرضت لها في المنتدى ثم عرض عليك أحد الأخوة الحل. ما يتوجب عليك في هذه الحالة هو عمل Feedback للحل الذي وضعه لك أخوك. يعني ستقوم بتجريب الحل ثم تأتي لترد وتعطي من ساعدك معلومات عن تجريبك للحل. وهل صلح في حل مشكلتك أم لا. وهل واجهتك مشاكل أخرى أم لا. وتستطيع من خلال نفس المشاركة أن تشكره على مساعدته لك.

وقد تعطيه تقييما على رده الذي ساعدك. وهذا أيضا من باب الشكر.
وقد تتكرم الإدارة بإضافة زر الشكر الذي بحّ صوتنا فيما مضى نطالبها به فلم ترد إلا بأن تقول "الإدارة تتابع الموضوع" !

أما المهزلة الحادثة الآن فلا أحد يقبلها.