المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : طلب نصيحة بخصوص جهاز amd

ozozfox
14-03-2010, 09:59
السلام عليكم
انا عندي جهاز ببرسيسور q6600 وماذر جيجا بايت ep43ds3l وكنت عايز ابدلهم او ابيعهم واشتري بروسيسور amd phenom 2 x4 945 او 955 وماذر جيجا بايت GA-MA785GT-UD3H

السؤال هو هل هذه التجميعة افضل من اللي عندي ولا الاداء مش مختلف كثير
ثانيا اذا كان هناك فارق في الاداء فهل هذا الفارق يستحق دفع 300 او 400 جنيه زيادة
ثالثا لو حد عنده البروسيسور ده يقوللي يعني درجة حرارته ايه نظامها يعني جهازي مثلا حرارتة بالمشتت الاصلي حوالي من 40 الي 45 درجة في الخمول و55 في الضغط فهل الamd افضل ام لا وهل هذه الماذر ادائها احسن من اللي معايا ولا لا

سبب رغبتي في التغيير هو افضلية amd عند الترقية فهذه الماذر تقبل برسيسورات amd السداسية الجديدة

معلش انا طولت عليكم بس انا عارف انكم مش بتتاخرو علي حد في النصيحة

masklove
14-03-2010, 10:58
السؤال هو هل هذه التجميعة افضل من اللي عندي ولا الاداء مش مختلف كثير
طبعا في فرق ولكن من رأي لا يستحق دفع كل هذا الثمن (حسب استخداماتك للجهاز)
بالتأكيد البروسيسور بتاعك درجة حرارته العادية عاليه لأنه رباعي النواه وتكنولوجيا 65 نانو وده شيء طبيعي
لو اهتمامك الالعاب حدث كارت الشاشة
ما هي استخداماتك للجهاز ؟ وما هي بقية مواصفات الجهاز ؟

ozozfox
14-03-2010, 16:00
اولا شكرا لردك ولكن انا وضحت ان المبلغ اللي هدفعه مش هيكون لصالح الاداء في الوقت الحالي ولكنه هيعطيني افضلية في التحديث فمثلا لو انا حبيت احدث جهازي دلوقتيمش هقدر اعلي غي البروسيسور وهكون مقيد لان اخري هو q9550 اما amd فالاختيارات اوسع وكمان معظم الماذرات اللي في السوق حاليا تدعم المعالجات السداسية القادمة
مواصفات الجهاز
q6600
ep43ds3l
hd3650
hd wd 250gb
case gamma 350w
2gb ram

vmidov
14-03-2010, 17:00
اولا شكرا لردك ولكن انا وضحت ان المبلغ اللي هدفعه مش هيكون لصالح الاداء في الوقت الحالي ولكنه هيعطيني افضلية في التحديث فمثلا لو انا حبيت احدث جهازي دلوقتيمش هقدر اعلي غي البروسيسور وهكون مقيد لان اخري هو q9550 اما amd فالاختيارات اوسع وكمان معظم الماذرات اللي في السوق حاليا تدعم المعالجات السداسية القادمة
مواصفات الجهاز
q6600
ep43ds3l
hd3650
hd wd 250gb
case gamma 350w
2gb ram

حضرتك مش محتاج تحدث حاجه دلوقتى
أى نعم بوردات AM3 بتدعم معالجات AMD السداسيه
لكن مش ده السبب أنك تنتقل وتغير النظام كله غير أن فى بوردات تانيه هتنزل عشان تدعم معالجات AMD 2011 ودى هتكون نفس الموجود الحالى بس مع بعض التعديلات عشان تكون مناسبه للمعالجات الجديده Bulldozer
خصوصا أنك مش معاك معالج ضعيف بالعكس معاك دلوقتى Q6600 فتقدر تكمل بيه السنه بدون مشاكل لغايه أخر السنه
اما لو بتفكر فى المعالجات السداسيه
يبقى على أى أساس عايز تجيب معالج دلوقتى زى 945 عشان تجيبه وبعدها تبيعه مثلا وتخسر فيه تانى
لو عايز السداسى أستنى لما ينزل الاول وبعدين تفكر تجيبه أو كمل بالمعالج ده لأخر السنه
ولو عندك فكره عن كسر السرعه أكسر سرعته وهيكون ادائه مرضى

ozozfox
14-03-2010, 18:54
حضرتك مش محتاج تحدث حاجه دلوقتى
أى نعم بوردات AM3 بتدعم معالجات AMD السداسيه
لكن مش ده السبب أنك تنتقل وتغير النظام كله غير أن فى بوردات تانيه هتنزل عشان تدعم معالجات AMD 2011 ودى هتكون نفس الموجود الحالى بس مع بعض التعديلات عشان تكون مناسبه للمعالجات الجديده Bulldozer
خصوصا أنك مش معاك معالج ضعيف بالعكس معاك دلوقتى Q6600 فتقدر تكمل بيه السنه بدون مشاكل لغايه أخر السنه
اما لو بتفكر فى المعالجات السداسيه
يبقى على أى أساس عايز تجيب معالج دلوقتى زى 945 عشان تجيبه وبعدها تبيعه مثلا وتخسر فيه تانى
لو عايز السداسى أستنى لما ينزل الاول وبعدين تفكر تجيبه أو كمل بالمعالج ده لأخر السنه
ولو عندك فكره عن كسر السرعه أكسر سرعته وهيكون ادائه مرضى

انا بشكرك جدا عل رايك بس انا هوضحلك نقطة معينة انا مثلا دلوقتي لو غيرت هقدر ابيع البروسيسور بسعر محترم فالفرق اللي هدفعه مش هيكون كتير وانا مش هغير اول ماينزل السداسي انا بقول مثلا يعني اقل حاجة هقعد باليروسيسور الamd سنة او سنة ونص

vmidov
14-03-2010, 19:15
انا بشكرك جدا عل رايك بس انا هوضحلك نقطة معينة انا مثلا دلوقتي لو غيرت هقدر ابيع البروسيسور بسعر محترم فالفرق اللي هدفعه مش هيكون كتير وانا مش هغير اول ماينزل السداسي انا بقول مثلا يعني اقل حاجة هقعد باليروسيسور الamd سنة او سنة ونص

يبقى أستنى لغايه نزول بوردات 890GX/X/FX
و حدث
وإن كان رأيى برده أنك تشتغل بالحالى لغايه لما يعدى السنه أو سنه ونص دول بس العيب الوحيد أنك لما تبيع سعره هيكون أقل بفرق كبير