المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ياريت المساعدة بخصوص ترددات GIGABYTE HD 5750

الصفحات : [1] 2

TorrentLeech
22-03-2010, 23:39
يا جماعة انا بصراحة تعبت نفسيا هو انا ممكن اكون عندى وسواس بس انا عايز العيب من ايه

الكارت تردداته ثابته على الترددات الافتراضية سواء فى الخمول او فى الضغط وبالتالى درجة الحرارة فى الخمول مش بتقل عن 46 درجة وسرعة المروحة على 50% وانا شاكك ان الحرارة كده بسبب ان الترددات ثابتة مش بتتغير مش عارف ليه ناس قالتلى ان ده ممكن يكون عيب من الشركة المصنعة اللى هيا GIGABYTE وانا بصراحة مش مقتنع بالسبب ده انا استخدمت كل التعريفات الممكنة جربت التعريف اللى مع الكارت و تعريف 10.2 و 10.3 وغيرت كمان نسخة الويندوز ولسه الترددات ثابتة على نفس الشئ ياريت المساعدة لانى بصراحة اتجننت خلاص

TEch Zone
22-03-2010, 23:45
هوا انتا كسر سرعة الكارت قبل كدة ؟

TorrentLeech
22-03-2010, 23:53
هوا انتا كسر سرعة الكارت قبل كدة ؟

ولا فكرت فى كسر سرعته نهائيا

S@M
23-03-2010, 00:11
هل جربت تغير الويندوز يا عزيزى ؟؟

TorrentLeech
23-03-2010, 00:29
هل جربت تغير الويندوز يا عزيزى ؟؟

غيرته لسه منزل ويندوز اول امبارح وكمان استخدمت التعريف اللى جى مع الكارت

TorrentLeech
23-03-2010, 15:30
اكسر الكارت يعنى؟؟؟

bits&bytes
23-03-2010, 15:55
أخي الكريم ممكن نعرف سرعة GPU clock, Memory clock في وضع الخمول.

هذي مثلا صورة من كرتي في وضع الخمول وواضح في الصوره إنه الكرت شغال على ربع سرعته الطبيعية.

https://img401.imageshack.us/img401/4893/capture1u.jpg (https://img401.imageshack.us/i/capture1u.jpg/)

TorrentLeech
23-03-2010, 17:09
أخي الكريم ممكن نعرف سرعة GPU clock, Memory clock في وضع الخمول.

هذي مثلا صورة من كرتي في وضع الخمول وواضح في الصوره إنه الكرت شغال على ربع سرعته الطبيعية.

https://img401.imageshack.us/img401/4893/capture1u.jpg (https://img401.imageshack.us/i/capture1u.jpg/)

اتفضل اخى الكريم

bits&bytes
23-03-2010, 18:11
إنت متأكد إنك ما لعبت بترددات الكرت عندك !!!!! السرعةفي وضع الخمول تقارب السرعة في وقت الضغط. :confused:

TEch Zone
23-03-2010, 18:13
بالعكس انتا لما تكسر السرعة التردادت بتثبت على وضع الضغط
الحقيقة اول مرة اشوف المشكلة ديه واقعدت ادور فى مواقع اجنبية مالقيتش وجود ليها ومقدرش اقول ان العيب فى الكارت

TorrentLeech
23-03-2010, 18:19
إنت متأكد إنك ما لعبت بترددات الكرت عندك !!!!! السرعةفي وضع الخمول تقارب السرعة في وقت الضغط. :confused:

الكارت لسه جديد ومعملتش فيه اى شئ

TorrentLeech
23-03-2010, 18:20
بالعكس انتا لما تكسر السرعة التردادت بتثبت على وضع الضغط
الحقيقة اول مرة اشوف المشكلة ديه واقعدت ادور فى مواقع اجنبية مالقيتش وجود ليها ومقدرش اقول ان العيب فى الكارت

لا مكسرتش سرعة الكارت

bits&bytes
23-03-2010, 19:07
بعد تفحيص وتمحيص في النت ومن خبرتي التي لا تكاد تذكر إستنتج الاتي

الكرت عندك لا يعمل تقليل للسرعة في وضع الخمول ويا ريت لو في أحد يعرف السبب يفيدنا جميعا:(وفي بعض الحالات الموجودة في المواقع الأجنبية مثل حالتك وإستخدموا أحد الحلول التالية.

1- عليك بفحص حرارة الكرت أثناء االلعب وإذا كانت في المستوى المقبول (ما بين 65 الى 75) فما عندك أي مشاكل. والحرارة الي عليها الكرت في أثناء الخمول مقبولة نوعا ما ولن تقصر من عمر الجهاز. مع العلم إنها الممفروض تكون أقل.

2- إذا إتضح إنه الكرت حرارته ترتفع بدرجه كبيرة وتعاني من التهنيج وعدم الثبات في اللعب فعليك إنك ترجع الكرت في كرتونه وترجعه من المحل الي إشتريته منه وتقله يبدلك هو فهو كرت معطوووووب.

وإذا في أحد عنده حلول ثانية فلا يبخل علينا بيها:ah7:

TorrentLeech
23-03-2010, 19:12
بعد تفحيص وتمحيص في النت ومن خبرتي التي لا تكاد تذكر إستنتج الاتي

الكرت عندك لا يعمل تقليل للسرعة في وضع الخمول ويا ريت لو في أحد يعرف السبب يفيدنا جميعا:(وفي بعض الحالات الموجودة في المواقع الأجنبية مثل حالتك وإستخدموا أحد الحلول التالية.

1- عليك بفحص حرارة الكرت أثناء االلعب وإذا كانت في المستوى المقبول (ما بين 65 الى 75) فما عندك أي مشاكل. والحرارة الي عليها الكرت في أثناء الخمول مقبولة نوعا ما ولن تقصر من عمر الجهاز. مع العلم إنها الممفروض تكون أقل.
2- إذا إتضح إنه الكرت حرارته ترتفع بدرجه كبيرة وتعاني من التهنيج وعدم الثبات في اللعب فعليك إنك ترجع الكرت في كرتونه وترجعه من المحل الي إشتريته منه وتقله يبدلك هو فهو كرت معطوووووب.

وإذا في أحد عنده حلول ثانية فلا يبخل علينا بيها:ah7:

الكارت انا لعبت عليه العاب تقيلة زى Crysis Warhead و Metro 2033 و BFBC2 ودرجة الحرارة مكنتش بتزيد عن الـ 69 درجة ومكنش فى اى تهنيج فى الالعاب وكنت ببقى عامل سرعة المروحة اوتوماتيك

bits&bytes
23-03-2010, 19:38
الكارت انا لعبت عليه العاب تقيلة زى Crysis Warhead و Metro 2033 و BFBC2 ودرجة الحرارة مكنتش بتزيد عن الـ 69 درجة ومكنش فى اى تهنيج فى الالعاب وكنت ببقى عامل سرعة المروحة اوتوماتيك

طيب الحمدلله. طالما مافيش تهنيج يبقى الكرت سليم. والله يباركلك فيه :ah4:

TorrentLeech
23-03-2010, 19:39
طيب وحكاية الترددات دى نظامها ايه؟؟؟

bits&bytes
23-03-2010, 20:23
والله مش عارف أقلك إيه. كل الناس عايزة تعمل كسر للسرعة وإنت مشكلتك في تقليل السرعة :confused:

يا ريت لو حد من الخبراء الي هنا أو المشرفين يشوفلنا حل للمشكلة هذي.

kaboni
23-03-2010, 21:45
اعتقد و الله اعلم انه مكسور السرعة من المصنع :confused: انا شوفت موضوع ان ممكن الكارت يبقى مكسور السرعة من المصنع

TorrentLeech
24-03-2010, 00:05
طيب يا جماعة فى Update لبايوس الكارت على موقع شركة GIGABYTE هل ممكن حد يقدر يفيدنى فى كيفية عمل ابديت لبايوس الكارت

MF88
24-03-2010, 00:20
نصيحه يا ليتش بلاش

ياباشا انت الكارت عندك زى الحصان

مفيهاش حاجه لما الحصان يفضل لابس لبس الحرب على طول

مش لازم يقلع يعنى " اى تردداته تنخفض " عشان يبقى تمام

و الله ما تقلق . ولو قلقان تعالى خد الكارت بتاعى و هات الكارت بتاعك

بس هتدفع الفرق :D

TorrentLeech
24-03-2010, 00:25
نصيحه يا ليتش بلاش

ياباشا انت الكارت عندك زى الحصان

مفيهاش حاجه لما الحصان يفضل لابسلبس الحرب على طول

مش لازم يقلع يعنى " اى تردداته تنخفض " عشان يبقى تمام

و الله ما تقلق . ولو قلقان تعالى خد الكارت بتاعى و هات الكارت بتاعك

بس هتدفع الفرق :D

ههههههههه ربنا يخليك يا معلم

حوار ابديت البايوس انا عملته قبل كده مع المازر بتاعتى علشان اشغل البروسيسور عليها كويس

اصل انا عندى شك ان درجة الحرارة العالية فى الخمول بسبب الحكاية دى

MF88
24-03-2010, 01:37
لا خاااااالص . طب انت كده كويس

انا فى التعريفات القديمه كلهااااااااااااا الكارت كان بيفضل على طول على 99% عمرى ما شوفته على 0% دى نهائى

اللا فى التعريفات الجديده من اول 10.2 و طالع

الكارت كان دايما حرارته على 48 و 45 يعنى عااااااااادى جداااا

انت زود سرعه المروحه لـ 45% و تبقى فى السليم

متقلقش والله

TorrentLeech
24-03-2010, 01:50
لا خاااااالص . طب انت كده كويس

انا فى التعريفات القديمه كلهااااااااااااا الكارت كان بيفضل على طول على 99% عمرى ما شوفته على 0% دى نهائى

اللا فى التعريفات الجديده من اول 10.2 و طالع

الكارت كان دايما حرارته على 48 و 45 يعنى عااااااااادى جداااا

انت زود سرعه المروحه لـ 45% و تبقى فى السليم

متقلقش والله

طيب كويس جبت الموضوع دلوقتى لما اعمل المروحة على Manuel واجى ادخل فى لعبة والضغط يزيد على الكارت بتفضل سرعة المروحة على 45 ولا بتعلى زى الوضع الاوتوماتيك لوحدها؟؟؟

MF88
24-03-2010, 02:06
لأا بتفضل ثابته على 45% مهما كان

الحراره عندى مبتوصلش لـ 60 مهما كانت مده اللعب

ولو عايز تظبط كل درجه حراره مع سرعه معينه للمروحه ادخل على MSI AfterBurner و افتح settings و ادخل على Fan

و علم صح و بعد كده اضبط المؤشر زى ما يعجبك

و لازم يكون البرنامج شغال فى الـ startup عشان يطبق الكلام ده

انا فاتحه عندى علطول عشان براقب درجات الحراره علطول للأطمئنان

على فكره . نسيت اقولك ان حراره الكارت كانت فى الخمسينات الى ان ركبت مروحه تهويه جانبيه للكيس

و مروحه شفط هواء ساخن تحت الباور سبلاى

و كانت النتيجه انخفاض 10 درجات كااااااااااااامله للمعالج و كارت الشاشه :)

المروحه الجانبيه اقوى فى التبريد من المراوح الاماميه فى الكيسات الجديده

TorrentLeech
24-03-2010, 02:18
لأا بتفضل ثابته على 45% مهما كان

الحراره عندى مبتوصلش لـ 60 مهما كانت مده اللعب

ولو عايز تظبط كل درجه حراره مع سرعه معينه للمروحه ادخل على MSI AfterBurner و افتح settings و ادخل على Fan

و علم صح و بعد كده اضبط المؤشر زى ما يعجبك

و لازم يكون البرنامج شغال فى الـ startup عشان يطبق الكلام ده

انا فاتحه عندى علطول عشان براقب درجات الحراره علطول للأطمئنان

على فكره . نسيت اقولك ان حراره الكارت كانت فى الخمسينات الى ان ركبت مروحه تهويه جانبيه للكيس

و مروحه شفط هواء ساخن تحت الباور سبلاى

و كانت النتيجه انخفاض 10 درجات كااااااااااااامله للمعالج و كارت الشاشه :)

المروحه الجانبيه اقوى فى التبريد من المراوح الاماميه فى الكيسات الجديده

طيب حلو الكلام اوى هجرب برنامج الـ MSI

انتا عندك كيسة ايه؟؟

انا عندى كيسة Gamma Small فيها مروحة تحت الباور سبلاى وفيها مكان لتركيب مروحة فى الجنب

TorrentLeech
17-05-2010, 01:48
اخوانى الكرام بعد الاسئلة الكثيرة والبحث هنا وهناك تركت الامر فترة وقولت يمكن هو الكارت كده وامرى لله

ولكن اليوم قمت بالدخول لموقع جيجا بايت واثناء بحثى عن برامج مساعدة لكروت الجيجا بايت وجدت برنامج خاص ببايوس الكروت مثل برنامج المازرات الخاص بالبايوس ووجدت ان بايوس الكارت الافتراضى هو F2 والبايوس التى قامت بوضعه الشركة على موقعها للكارت هو F3 وهذه مواصفات البايوس الموجود على الشركة وهو F3

المهم قمت بتحميله وقولت اجربه ودى النتيجة بعد التجربة

هذا البايوس القديم الافتراضى للكارت F2 وهذه الصورة وقت الخمول

فى الصورة السابقة نلاحظ ترددات الكارت الاصلية وهيا 700/1150 ولا تقل عن هذا التردد فى الخمول او الضغط

صورة للبايوس الجديد الذى قمت بتحميله F3 وقت الخمول

نلاحظ ان ترددات الكارت وقت الخمول 157/300 وتزداد مع الضغط على حسب الضغط الموجود على كارت الشاشة وايضا نلاحظ نزول درجات الحرارة الى 6 درجات

engkiller
17-05-2010, 18:00
دي مشكلة في الـ Bios بتاع الكارت عندك حاول ترجعة الضمان ولو تعرف ممكن تجيب الـ Bios بتاعته وتعمل Reflash

Luffy
17-05-2010, 18:28
ممكن اسم البرنامج يا ليتش

TorrentLeech
17-05-2010, 18:44
دي مشكلة في الـ Bios بتاع الكارت عندك حاول ترجعة الضمان ولو تعرف ممكن تجيب الـ Bios بتاعته وتعمل Reflash

حضرتك الكارت شغال كويس المشكلة فى كروت GIGABYTE من نفس النوع ولذلك جيجا بايت نزلت اصدار Bios جديد لحل المشكلة الموجودة فى الكارت وهيا مشكلة الترددات الثابتة الكارت نازل كده من الشركة وبعدين لما اكتشفوا ان فيه مشكلة نزلوا اصدار بايوس جديد لحل المشكلة زى المازرات كده انا كان عندى مشكلة فى المازر انها فيها مشكلة مع البروسيسور بتاعى دخلت على موقع جيجا بايت لقيت تحديث للبايوس على موقع الشركة ومكتوب عليه ان البايوس ده بيخلى المازر تدعم بروسيسور AM2+ وكمان AM3 البايوس بتاع الكارت نفس حكاية بايوس المازر وانا بالفعل جبت البايوس الجديد من على موقع الشركة جيجا بايت ونزلته والكارت اشتغل كويس وانا وضحت بالصور فوق

TorrentLeech
17-05-2010, 18:45
ممكن اسم البرنامج يا ليتش

البرنامج على حد علمى خاص بكروت جيجا بايت فقط