المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار بخصوص صلاحيات الملفات المشاركة في الشبكة

vip-acc
25-03-2010, 12:06
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا اخواني

يا جماعه عندي برنامج محاسبي في الشبكة والسورس بتاع البرنامج علي الشبكة بامكان اي حد انو يمسحها

طبعا لازم اتيح للناس اللي معايا في الشبكة امكانية التغير علي الملفات عشان هما بيشتغلو معايا علي نفس النظام

ياريت لو في حل افيدونا

zorro6500
25-03-2010, 14:22
اخوى لازم الاول تشيل every one من قائمة الshare وحط اليوزرز اللى ليهم الحق فى الدخول الى هذا الفولدر وبعدين تخش على التاب اللى بعده سيكورتى وتحدد مين اليوزرز اللى عايزهم يخشوا على لافولدر ده وتديهم صلاحياتهم بس لازم تشيل every one
وبالتوفيق

Mahmoud_Khalil
26-03-2010, 01:30
بسم الله الرحمن الرحيم

اخى فى الله الى فهمته انك مش عاوز الناس الى معاك على الشبكة تقدر تمسح الملفات الى على الشبكة ..

وهذة الاجابة كنت اجابتها لاخ اخر كان يريد نفس الموضوع واتفضل ردى علية اتمنى ان يساعدك..

بسم الله الرحمن الرحيم

بص يااخى اللى فهمتة انك عندك فولدر وليكن اسمة Test وعاوز ناس معينين ميقدروش يمسحوا الفولدر دة ولا الملفات والفولدرات اللى بداخل هذا الفولدر الرئيسى اللى هوة اسمة Test .

بص ياباشا
هتضيف الناس دى فى جروب تمام وبعدين هتدخل على special permission وهتعمل Add وتضيف الجروب بتاع الناس دى وتيجى تحت عند Delet وتقلوة Deny وتيجى عند Delet Subfolders & Files وتعملة Deny بكدة انتا منعت المجموعة دى انها تمسح فولدر Test واى فولدرات وملفات بداخلة ..

اما لو كنت عاوز تمنع المجموعة انها تمسح Test ولكن تسمحلهم انهم يمسحوا الملفات والفولدرات الفرعية اللى بداخل Test يبقة هتيجى عند Delet وتعملهم Deny ويجى عندDelet Subfolders & Files وتعملهم Allow ..وبكدة ييبقة انتا منعتهم يمسحوا الفولدر الرئيسى Test ولكن مسموح ليهم يمسحوا الفولدرات والملفات اللى بداخل Test..

وبالنسبة للواحد اللى انتا بتقول علية عاوز تديلة صلاحية يقدر يعمل اى حاجة فى الفولدرات يبقة لازم تشيلة من الجروب اللى انتا عملت فيها Special Permissions وتديلة صلاحيات خاصة بية زى مانتا عاوز

لان الDeny بت Over right اى حاجة بمعنى لو واخد Deny فى مكان و Allow فى مكان ال Deny هيا اللى هتطبق.

اتمنى اكون قدرت اوصلك قصدى ويكون دة اللى انتا محتاجة.

Eng_RS
31-03-2010, 09:33
جزاك الله خيرا اخ فارس الاحلام بس سؤال الجروب دى بتبقى جروب distribution or security
ويا ريت لو حد يشرح لنا الفرق بينهم

Mahmoud_Khalil
31-03-2010, 12:29
جزاك الله خيرا اخ فارس الاحلام بس سؤال الجروب دى بتبقى جروب distribution or security
ويا ريت لو حد يشرح لنا الفرق بينهم

الجروب الى اقصدها جروب عادية جدا

Right Click --- Creat New Group

دون تغير اى شى ..

واتفضل شرح للفروق بين الجروب الى انتا بتقصدة وهو شرح المهندس احمد سرحان

https://www.sotakonline.net/training/Arabic_MCSE2003/Instructor_A_Sarhan/4-%20Implementing%20and%20Designing%20a%20Server%202 003%20Active%20Directory%20(%202%20Courses%20)%207 0-294&297/ (https://www.sotakonline.net/training/Arabic_MCSE2003/Instructor_A_Sarhan/4-%20Implementing%20and%20Designing%20a%20Server%202 003%20Active%20Directory%20(%202%20Courses%20)%207 0-294&297/)

الفيديو رقم 12 (Groups)