المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : انا عندى مشكلة فى بطئ هارد 320 جيجا مع العلم امكانيات جهازى عالية

bob king
25-03-2010, 14:39
انا عندى مشكلة فى بطئ هارد 320 جيجا مع العلم امكانيات جهازى عالية ياريت الحل بجد عشان اتخنقت و اللمبة الحمراء بتنور فى اكثر الاوقات

bob king
25-03-2010, 19:19
حرام والله

almsre
26-03-2010, 02:41
نفس المشكلة التي واجهتني و لكن مع هارد جرين و للاسف للاسف شركة ويسترن ديجتال اصبحت بتنزل هاردات ربنا اللي يعلم بيها بجد قربت تبقي من افشل الشركات و كتبت موضوع هنا و قالو العيب من التقسيم قسمت من جديد و لكن دون جدوا

bob king
26-03-2010, 10:21
نفس المشكلة التي واجهتني و لكن مع هارد جرين و للاسف للاسف شركة ويسترن ديجتال اصبحت بتنزل هاردات ربنا اللي يعلم بيها بجد قربت تبقي من افشل الشركات و كتبت موضوع هنا و قالو العيب من التقسيم قسمت من جديد و لكن دون جدوا
اى اللى بيحصل معاك بالظبط

almsre
26-03-2010, 11:09
نفس اللي بيحصل معاك اللمبة الحمرا بتنور علطول و الجهاز بطي جدا في استجابة لاي امر جربت الهارد علي جهاز تاني نفس النتيجة

bob king
26-03-2010, 11:10
نفس اللي بيحصل معاك اللمبة الحمرا بتنور علطول و الجهاز بطي جدا في استجابة لاي امر جربت الهارد علي جهاز تاني نفس النتيجة
وديتة الضمان

almsre
26-03-2010, 13:08
ايوه بس الضمان قال ان مفيش مشكلة في الهارد

ashrsf_f
26-03-2010, 14:46
طيب لى سؤال اللمبه الحمرا نورها ثابت باستمرار ولا بترعش ثانيه و تطفى ثانيتين ولا بترعش باستمرار

The Mysterious
26-03-2010, 16:39
طيّب أخي، المشكلة أنّ مايحصل معك ليس بمشكلة :)، هذه الحالة أصبحت منتشرة بشدّة بين أوساط مقتنيي أقراص WD وأنا أيضاً لاحظتها مع قرصي الجديد WD5000AAKS مع مسألة الوميض الأحمر المتقطّع الذي يدل على انشغال القرص الصلب عدا مسألة البطء وذلك بعد تنصيب ويندوز (شعرت به فقط عند تركيب الويندوز لأوّل مرة وقبل التقطيع) حيثُ أنّ القرص يقدّم أداء رائع بالفعل ولقد لاحظت الفرق بينه وبين قرصي الآخر من فئة الغرين الذي خصّصته للتخزين، لذا ماعليك القيام به بدايةً حتى تتأكّد تماماً من سلامة القرص وخلوه من أي مشاكل تصنيعيّة...
1/ إزالة التقطيع السابق والتقسيم باستخدام Win 7 أو باستخدام العملاق Acronis Disk Director Suite والابتعاد نهائيّاً عن الـParttion magic
2/ بعد تركيب ويندوز عليك أوّلاً للتأكد من سلامة القرص تماماً عن طريق عمل مجموعة من الاختبارات وهي...
ببرنامج HD tune لقياس معدّلات النقل أو ببرنامج HD Tach
https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=153197
برنامج Data Lifeguard Diagnostic والتأكد من تجاوزه نتائج فحص الـS.M.A.R.T بنجاح أي بعمل Quick test (ملاحظة استخدم الاصدار 1.13 لأنّ الأخير 1.17 يعاني من مشكلة ولم يتم حلّها حتى اللحظة من قبل WD !!).
https://support.wdc.com/download/windlg/WinDLG.zip
للموثوقيّة والتأكد النهائي من سلامة القرص استخدم البرنامج الرائع HDDScan.
https://hddscan.com/
قرأت في أحد المنتديات الأجنبيّى أن سبب الوميض المتقطع للـLED red light هو بسبب ميّزة IntelliSeek المطوّرة والتي تدّل على أنّ القرص الصلب في حالة الخمول التام، لكنّي بصراحة لم أتأكد من دقّة هذه المعلومة، على كلّ حال لقد قمتُ مؤخراً بمراسلة شركة WD بخصوص هذه الحالة وانتظر الرد منهم، في الحقيقة يراودني شعور قوي أن السبب في كلّ ذلك هو في نسخة الـFirmware وهذا توقّع شخصي صراحةً ولم أتأكد منه بعد وسيتم ذلك بعد أن يصلني الرد من WD.

Emad Mohamed
26-03-2010, 23:33
كلام سليم وانصح الجميع بالإبتعاد عن Partition Magic لآن فى الأونة الخيرة لاحظت ان البرنامج يعمل مشاكل مع الهاردات الجديدة ال 500 1tera

bob king
27-03-2010, 00:07
اولا الف شكر لكل من ساهم فى الموضوع وهل لو قسمت الهارد على ويندوز 7 هيمسح كل اللى على الجهاز ولا هيقسم بدون مسح

Coolman4now
27-03-2010, 00:28
^^^ طبعا هيتسمح ، أنصحك تقسم بويندوز سبعة فعلا ، هتحس بالفرق.

The Mysterious
27-03-2010, 00:39
أخي لو هناك إمكانيّة بعد أن تقوم بتركيب ويندوز 7 أن ترفق لنا صورتي برنامح HD tune الأولى للاختبار والثانية لتبويب Health، أيضاً أخي almsre نفس الطلب لو سمحت :).

The Mysterious
27-03-2010, 00:53
أيضاً تجريب عمل quick test ببرنامج Data Lifeguard Diagnostic الاصدار 1.17..
https://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=606&sid=3&lang=en

bob king
27-03-2010, 02:40
^^^ طبعا هيتسمح ، أنصحك تقسم بويندوز سبعة فعلا ، هتحس بالفرق.

بس انا ياباشا الهارد بتاعى فى حجات مهمة هو لازم اقسم الهارد ولا عادى واى الفرق

bob king
27-03-2010, 02:42
اولا انا مش عارف اقول اى بجد انتم رجالة ربنة يكرمكم
ثانيا
ما هى الفائدة فى تقسيم الهارد فى ويندوز 7 وهل هو لازم اقسمة ولا عادى انزل ويندوز على طول عشان هاردى فى حجات مهمة جداااااااااااااااااااااا

almsre
27-03-2010, 03:40
اليوم قمت بتجربة مره اخري عن طريق التقسيم بويندوز 7 و تنزيل الويندوز من جديد و فعلا لاحظت الفرق الكبير جداااااااااااااااااااااااا من حيث الاداء بس موضوع اللمبة ماذال مستمر دون جدول و ايضا الغريب ان ويندوز 7 كنت حابب اقسم بيه 40 و 200 و 200 و 200 بس هو قسم 40 و 200 و 200 و مرديش يقسم بعد كده اضطريت اعيد التقسيم علي 40 و 250 و 350 عليشان يقسم الهارد كله و بجد منه لله البياه هو اللي قسمه ببرتيشن ماجيك و قعد يعمل فيها انه فنان و يقولي هو في هارد 640 يتقسم الا ببرنامج بارتيشن ماجيكو طلع ولا بيفهم حاجه و بجد لو مكنش مر علي الموضوع فتره كنت روحت هزقته بس الحمد لله علي كل شي

bob king
27-03-2010, 04:15
اليوم قمت بتجربة مره اخري عن طريق التقسيم بويندوز 7 و تنزيل الويندوز من جديد و فعلا لاحظت الفرق الكبير جداااااااااااااااااااااااا من حيث الاداء بس موضوع اللمبة ماذال مستمر دون جدول و ايضا الغريب ان ويندوز 7 كنت حابب اقسم بيه 40 و 200 و 200 و 200 بس هو قسم 40 و 200 و 200 و مرديش يقسم بعد كده اضطريت اعيد التقسيم علي 40 و 250 و 350 عليشان يقسم الهارد كله و بجد منه لله البياه هو اللي قسمه ببرتيشن ماجيك و قعد يعمل فيها انه فنان و يقولي هو في هارد 640 يتقسم الا ببرنامج بارتيشن ماجيكو طلع ولا بيفهم حاجه و بجد لو مكنش مر علي الموضوع فتره كنت روحت هزقته بس الحمد لله علي كل شي
باشا انا عمرى ما نزلت قبل كدة ويندوز 7 ممكن طريقة التقسيم بعد ازنك

almsre
27-03-2010, 08:36
لما حضرتك هتبدا التنزيل هيسالك عن البارتشن اللي تحب تنزل عليه الويندوز و ساعتها هتعمل حذف لكل البارتشنات الموجوده قدامك من كلمة ديليت و هتدوس علي كلمة نيو و تعمل المساحه لكل بارتشن بس كده
المشكله اني معنديش صور للطريقة بس اتمني تكون فهمتني

bob king
27-03-2010, 11:59
لما حضرتك هتبدا التنزيل هيسالك عن البارتشن اللي تحب تنزل عليه الويندوز و ساعتها هتعمل حذف لكل البارتشنات الموجوده قدامك من كلمة ديليت و هتدوس علي كلمة نيو و تعمل المساحه لكل بارتشن بس كده
المشكله اني معنديش صور للطريقة بس اتمني تكون فهمتني
طبعا فهمت طب هو لازم اقسم ولا عادى انزل ويندوز على طول

almsre
27-03-2010, 17:33
طبعا فهمت طب هو لازم اقسم ولا عادى انزل ويندوز على طول

لو نزلت علطول يبقي انتا معملتش اي حاجه و نفس المشكله هتفضل موجوده لازم طبعا تقسم

bob king
27-03-2010, 18:32
لو نزلت علطول يبقي انتا معملتش اي حاجه و نفس المشكله هتفضل موجوده لازم طبعا تقسم
انا شاكر جدا على تعبك معاية ربنة يكرمك ياباشا
طب والحاجة اللى على الهارد اعمل فيها اى
تحياتى لك:)

almsre
27-03-2010, 19:44
انا شاكر جدا على تعبك معاية ربنة يكرمك ياباشا
طب والحاجة اللى على الهارد اعمل فيها اى
تحياتى لك:)
شوف احد من اصدفائك تحمل كل الهارد عنده و بعدين تبقي تاخدهم منه مره اخري بعد التقسيم و تنزيل الويندوز

bob king
27-03-2010, 19:49
شوف احد من اصدفائك تحمل كل الهارد عنده و بعدين تبقي تاخدهم منه مره اخري بعد التقسيم و تنزيل الويندوز
بازن الله الف شكر على مسعدتك واهتمامك معاية

مكسرات
28-03-2010, 11:45
إخوانى أنا عندى هارد WD 500 GB عملت لة Test ببرنامج Data Lifeguard Diagnostic وظهرت لى رسالة خطأ تجعل البرنامج يتوقف عن تكملة الـ Test مع العلم أن شغال على ويندوز 7 .

يا ريت حد يفسر سبب هذة الرسالة والحل أية

bob king
28-03-2010, 15:39
إخوانى أنا عندى هارد WD 500 GB عملت لة Test ببرنامج Data Lifeguard Diagnostic وظهرت لى رسالة خطأ تجعل البرنامج يتوقف عن تكملة الـ Test مع العلم أن شغال على ويندوز 7 .

يا ريت حد يفسر سبب هذة الرسالة والحل أية

والله ياباشا انا لو اعرف الحل مش هبخل عليك

MaM3bS
29-03-2010, 17:04
فى الرد على الموضوع الاساسى للمشكله .... انا عندى هرد 320 جيجا جرين من ويسترن ديجيتال وفعلا من كام يوم ابتديت احس بموضوع التوقف التام ده لدرجه ان ساعات الهرد كان بيختفى واطر ارستر الجهاز كنت فاكر فى الاول كبل البور بس عرفت فى الاخر موضوع الخمووووول ده هيه اللى مبهدله الدنيا وقريت قبل كده هنا ان هردات الجرين مينفعش الواحد يشتريها للسيستم ابدا متنفعش بكل المقايييس المهم انا بطمن صاحب الهرد ديه مجرد خاصيه جديده وبنصحك لما تيجى تدخل على الهرد وتلاقى الجهاز وقف اصبر اصبر ومتعملش اى حاجه هما كام ثانيه والجهاز هيتشغل معاك عادى وعلى موضوع اللمبه الحمرا انا حليتها عندى بتغير مكان كبل الساتا بتاع الهرد على البورده عندى غيرت مكانه مش لازم يعنى SATA0 مش لازم ممكن تحطه فى SATA1 او SATA2 وهكذا لغايت ما تلاقى اللمبه الحمرا ابتدت تبقى معقوله اتمنى اكون افدتك

MaM3bS
29-03-2010, 17:08
وبالنسبه للاخ صاحب المشكله بالصوره انا عندى نفس المشكله ومش عارف ايه حلها لو عرفت مش هتاخر عليك بالحل

bob king
30-03-2010, 09:57
فى الرد على الموضوع الاساسى للمشكله .... انا عندى هرد 320 جيجا جرين من ويسترن ديجيتال وفعلا من كام يوم ابتديت احس بموضوع التوقف التام ده لدرجه ان ساعات الهرد كان بيختفى واطر ارستر الجهاز كنت فاكر فى الاول كبل البور بس عرفت فى الاخر موضوع الخمووووول ده هيه اللى مبهدله الدنيا وقريت قبل كده هنا ان هردات الجرين مينفعش الواحد يشتريها للسيستم ابدا متنفعش بكل المقايييس المهم انا بطمن صاحب الهرد ديه مجرد خاصيه جديده وبنصحك لما تيجى تدخل على الهرد وتلاقى الجهاز وقف اصبر اصبر ومتعملش اى حاجه هما كام ثانيه والجهاز هيتشغل معاك عادى وعلى موضوع اللمبه الحمرا انا حليتها عندى بتغير مكان كبل الساتا بتاع الهرد على البورده عندى غيرت مكانه مش لازم يعنى SATA0 مش لازم ممكن تحطه فى SATA1 او SATA2 وهكذا لغايت ما تلاقى اللمبه الحمرا ابتدت تبقى معقوله اتمنى اكون افدتك

الف مليون شكر على ردك الجميل
تحياتى لك :)