المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل تفكر بشراء بطاقة جديدة بعد تطبيق الحماية الجديدة للالعاب

الصفحات : [1] 2

mahmoud2_9
29-03-2010, 02:04
طبعا الكل عارف الحماية الجديدة من شركة يوبى سوفت للعبة اساسين كريد2 الى لحد يومنا هذا الكراكرز مش قادرين يفكوه:mad:
طبعا المعظم بيحمل الالعاب من النت:ah7: ومش بيشترى النسخ الاصلى :rolleyes:
طاب دلوقت يوبى سوفت كل العابها هتنزل بالنظام ده وحاليا ea هيا التانية بتطور نظام ال drm عشان يبقى زى يوبى سوفت كده واكيد لو النظام حقق نجاح كل الشركات هتتبعو ويصبح الكمبيوتر مثل ال ps3 لا يعمل الا بالاسطوانات الاصلية:ah34:
هل هتفكر تشترى كرت جديد فى الوقت الحالى ولا هتستنى لما يتفك نظام الحماية ال drm

hyman
29-03-2010, 02:38
والله العظيم لو كان الكلام ده حصل من 3 شهور قبل ما أجيب الكرت كنت بفلوسه جبت اكس بوكس بس يللا الحمد لله على كده وان شاء الله الحماية تتفك

miro the king
29-03-2010, 02:41
تصدق بالله
ان لو اعرف دة من الاول كنت يعنى فكرت وكنت لقيت ان الpc احسن
ثانيا ممكن يعملوا محاكى او برنامج عشان يشغل اللعاب الxbox اوps3

DoN OcTaViO
29-03-2010, 02:45
الاكس بوكس احسن كده كده بغض النظر عن موضوع اساسن كرييد

بس اعتقد شويه والموضوع هيتحل ومش هتصمد الحمايه كتير

DoN OcTaViO
29-03-2010, 02:46
عاوز ايمولاتور ل ps3 ??????

استنى بقى وشوف هيبقى عاوزجهاز عامل ازاى وهيتشغل كويس ولا لا

PC - 17
29-03-2010, 03:04
الجواب نعم :)
يوبى سوفت شركة مريضة تريدنا ان نلعب لعبة لعب انفردى S P على النت الشركة نزلت مستوها شعبيتها فى الارض و اصبحت اكرها واكره العبها وى لا تعنى لى شياء ومن الافضل لها عدم اصدار العاب لل PC

الشركة المحترمة هى الى تخليك تشترى العبها بكامل اردك يعنى مثلا لعبة منشورة داخل بلدى سعرها ومناسب للجميع و تستحق سأشتريها فورا بل سأشترى العشرات كل عامل

اما نظام شعل التلت ورقات بتاع يبوبى سفق لو عاوز اشترى اللعبة مش هشتريها لانة نظام جائر يعملنى كلص ليس كجيمير عادى

سبقا كان يوجد العاب الكراك يصدر بعد 9 شهور و وتلك الحماية ستكسر عجلا ام اجلا وكل العب هتنزل زى الرز

hashem1
29-03-2010, 04:01
اتمنا انو الكراك ينزل بسرعة لاني فكرت احدث الجهاز بس بطلت عشان الحماية الجديدة

EN.AhMeD
29-03-2010, 04:13
للاسف يا اخوان هذا الكلام صحيح...
يبدو الوضع مضلما لالعاب الحاسوب..
لكن مايجلعنا ننتظر حل لمشكلة الحماية هو جمالية الالعاب في الحاسوب على العاب الكونسول..
وشكرا لصاحب الموضوع

HD5870X2
29-03-2010, 05:30
خلقت الحماية لتكسر ..... نقطة :)

EN.AhMeD
29-03-2010, 05:36
خلقت الحماية لتكسر ..... نقطة

اخي مينا لاخلاف على هذة النقطة...
اذا كانت لعبة واحدة فهذا الامر طبيعي...
لكن كل شركات الالعاب وكل الالعاب القوية ستكون محمية بشكل كبير وصعب جدا فك الحماية عنها..وسيظر ال"مكسرون" الى عزوف عن هذة العملية لصعوبتها الكبيرة..
لا حظ لعبة اساسنس كريد 2 الى الان لم يستطيع احد كسر حمايتها ..فما بالك بكل الالعاب :)

زيزوالميزو
29-03-2010, 05:44
هو صراع من زمان بس الوحيده الى بتهتم بالحمايه هيا يوبى سفت وقريبا ستكسر الحمايه لان لعبه افاتار بردو اخدت شهر واتفكت الفكرة ان لعبه اسانزكريد 2 بتحمل ملفات خاصه باللعبه اثناء اللعب فحاليا الكراكرز بيخترقو الموقع للحصول على جميع الملفات خلاصه القول انها هتتفك يعنى هتتفك ولو مش هلعب العاب عمرى مشترى اكس بوكس لان جماليه جرافيك البى سى لا تقارن بالكونسول تحياتى :D

HD5870X2
29-03-2010, 06:02
اخي مينا لاخلاف على هذة النقطة...
اذا كانت لعبة واحدة فهذا الامر طبيعي...
لكن كل شركات الالعاب وكل الالعاب القوية ستكون محمية بشكل كبير وصعب جدا فك الحماية عنها..وسيظر ال"مكسرون" الى عزوف عن هذة العملية لصعوبتها الكبيرة..
لا حظ لعبة اساسنس كريد 2 الى الان لم يستطيع احد كسر حمايتها ..فما بالك بكل الالعاب :)

مستحيل !

كلما زادت الحماية صعوبة كلما زاد اصرار كاسري الحماية على كسرها ... وهذه حقيقة أزلية

يعتبرون الأمر تحدٍ شخصي لهم ويتعاملون معه كمسألة حياة أو موت :)

SK8ER BO1
29-03-2010, 06:24
مستحيل !

كلما زادت الحماية صعوبة كلما زاد اصرار كاسري الحماية على كسرها ... وهذه حقيقة أزلية

يعتبرون الأمر تحدٍ شخصي لهم ويتعاملون معه كمسألة حياة أو موت :)

هذا هو الكلام الصحيح ....
و لهذا نحن نحترم الهاكرز و الكراكرز و من مثلهم :rolleyes:
لا حدود لإصرارهم :cool:

بالنسبه للموضوع
طبعا سوف نشتري كروت جديده و سنظل نلعب على الكمبيوتر حتى لو لم يتم كسر حماية أي لعبه ...
تكفينا كرايسس :cool: و الألعاب الإستراتيجيه ;)

و شكرا :)

Don Khozzam
29-03-2010, 08:28
الالعاب الوحيده التى لن تخسر من تطبيق هذه الحمايه هى الالعاب مثل COD و باتل فيلد و ذلك لان اغلب من يشتريها يشتريها لاجل اللعب اونلاين بالاساس ..

اما الالعاب التى من المفترض انها تكون اوفلاين مثل اساسينز كريد و هكذا فهذه فعلا التى ستخسر ..

عموما انا لن اتوقف عن تطوير جهازى ابدا بإذن الله... حتى لو كل الالعاب اصبحت بحمايه..

saif_raider
29-03-2010, 09:07
يموعدين ماطول اللعبة مصممها بشر وليس مخلوقات فضائية فمن السهل فك الكراك واسل مبرمج ولا تسال حكيم
بس يراد وكت و صبر حيبايبي ...ولا تهتمون :)

solid snake 86
29-03-2010, 09:13
اخواني الكرام ربنا يستر لو حصل الكلام ده والاختراق للالعاب اصبح اكثر صعوبه وكل لعبه بقى نتعب وتطلع عنينا عشان نلعبها كل كده البلاي ستيشن 3 او الاكس بوكس 360 احسن وارخص:confused:

alimorshid
29-03-2010, 11:20
اولا حماية يبوى سوفت الجديدة تم تطبيقها فى لعبة silent hunter 5
و مع ذلك قامت جروب razor 1911 العبقرية بكسر الحماية
وعشان كده قبل نزول AC2 تم تحذير الجروب من كسر حمايتها
و تم تهديدهم من قبل السلطات
و عشان كده ماشتغلوش اصلا على اللعبة
واللى شغال عليها حاليا skidrow & reloaded
بس قالو حتاخد وقت عشان يعملو للعبة simulation انها متوصلة على سيرفر الشركة

medo_hadi2020
29-03-2010, 11:48
والله يا جماعة انا قلتها ربنا خلق الإنسان فية حاجتين
1-بيغلط
2-انتهازي
يعني لازم يغلكوا وبلاش ننسي انو العاب زي افاتار وي سيلنت هنتر كان فك حمايتهم صعبة بس في النهاية قدروا وفي النهاية البي سي هوا رقم واحد افضل من اي كونسول والمهم لو razor 1911 قدرت تعملها مع لعبة تانية ممكن تساعد الفرق التانية من تحت لي تحت يعني من غير ما تظهر ونبقي نشوف يوبي سوفت هتعمل ناصحة لامته وبصراحة في لعب اونلاين زي ورلد اوف وار كرافت اكيد عارفنها لازم تدفع بس في بريفت سيرفر ومبحاربش السيرفرات دي لانها من اكبر مصادر دخلها فالناس تجرب تلعب علي بريفت سيرفر وبعدين تدفع ومين الي بيكسب الشركة اهو دة الذكاء الرائع

S@M
29-03-2010, 12:00
مفيش نظام حماية الا وتم كسرة ...:D

اديهم انت بس شوية وقت ....:D

واللى بيشترى هارد وير ..مش عشان لعبة او اتنين ..!

engkiller
29-03-2010, 12:56
وحاليا ea هيا التانية بتطور نظام ال drm عشان

اصلا EA عملت زيه خلاص Copy

بس من وجهة نظري الشخصية اللي بيحصل ده عادي يعني ( ازمة و هاتمر ) :D

منير77
29-03-2010, 13:24
خلقت الحماية لتكسر ..... نقطة :)
اكيد وانا مع الاخ 100% بالكلام ده المثال انظمة التشفير التلفزيونية وتكلفتها بمليارات الدولار ودائما تتحطم امام الهكر

helmmmy
29-03-2010, 13:40
لاتستيهنو باااصحاب الكركات كلها مسالة وقت و....... حنجيبك يعني حنجيبك :D

غرباء
29-03-2010, 14:20
أجل لن تمنعنا الحماية عن الشراء .

FRyLocK
29-03-2010, 15:37
صديقي الكريم أنا عندي رأي آخر

أهم شي ان معظم البلدان العربية لايوجد فيها حقوق ملكية للألعاب

لذلك عندك مثال بسوريا كل اللعب ولابرامج مكركة ومسرقوقة وبتتباع عند أي محل سيديات بالبحصة

بس الأهم من هيك السبب ليش شركات الألعاب مش عاملة حقوق ملكية ؟؟؟

الجواب بنظري : كل الناس العرب غلابة وما معهم يشترو كروت للألعاب حتى يشترو الألعاب أصلية متل ما منعرف أن اللعب الأصلية
يصل سعرها لل 4000 أحيانا

الشغلة التانية :
اذا الشركات أستخدمت الحماية لح يخف الاقبال عل الكومبيوتر وكروت الشاشة كتيييييييييييير
ولح تبلش الخسائر تحل بالشركات المصنعة لكروت الشاشة
ولح تخسر معظم السوق العربية والأجنبية لا تفكر أنو بس العرب اللي بيسحب اللعب من النت

هاد يمكن يأدي الى صدور ألعاب مفتوحة المصدر
وبيكون الربح فيها عم طريق الاعلان متل دعايات بيبسي داخل اللعبة أو أي شي آخر
ولح يكون هاد أحسن حل تخيل لأن 99 % اذا ما كان 100% لح يلعب أول لعبة مفتوحة المصدر

وبالمناسبة تم اعلان أول كراك للبليستيشن 3 على موقع أجنبي ولح يصدر قريبا
ولح تلاقي لعب مسروقة لل PS3 عل الطرقات وملية مواقع التورنت

وشغلة تانيوة أنا سمعتها أنو من المستحيل صنع emulater لل PS3 أو ال XBOX

TorrentLeech
29-03-2010, 15:47
طبعا انا مش مع الناس اللى بتقول ان الـ XBOX360 افضل من الـ PC

الـ PC والـ XBOX360 نفس الجرافيك تقريبا والـ PC احيانا بيتفوق

طبعا مفيش حماية مش بتتكسر وياريت الكل يتذكر لعبة Avatar بعد شهر من نزولها تم صدور كراك خاص بيها وكانت من نفس الشركة Ubisoft

TorrentLeech
29-03-2010, 15:49
اصلا EA عملت زيه خلاص Copy

بس من وجهة نظري الشخصية اللي بيحصل ده عادي يعني ( ازمة و هاتمر )
:D

لعبة Command And Conquer 4 Tiberian Twilight تم كسر حمايتها من فريق RELOADED

EN.AhMeD
29-03-2010, 16:02

هناك فرق كبير بين المنتجين..العاب ال XBOX دايركس 9 والعاب الحاسوب اصبحت دايركس 11..فهناك اختلاف جذري في الرسوميات..
لاتنسي خاصية تنعيم الحواف ...
قارن بين كرايسس على الاكس بوكس والكمبيوتر ستجد فروق غاية في الوضوح..

MAVRIK@
29-03-2010, 16:06
يا اخوان يا اخوان انتو عم تحملو الموضوع اكثر من اللازم لانه مهما طااال الزمان و ازدادت الحماية سيتم كسرها (اجباري عن الطبيعة):D
كل لعبة و الها حلااال:D

FRyLocK
29-03-2010, 16:09
اقتباس:
هناك فرق كبير بين المنتجين..العاب ال XBOX دايركس 9 والعاب الحاسوب اصبحت دايركس 11..فهناك اختلاف جذري في الرسوميات..
لاتنسي خاصية تنعيم الحواف ...
قارن بين كرايسس على الاكس بوكس والكمبيوتر ستجد فروق غاية في الوضوح.. __________________

كلامك صحيح 100% لان ال xbox مالح تستفيد منها غير أول سنة وقت بتكون جديدة وطبعا حقها بيكون بلاوي
وبعدين بتبلش تخف الدقة تدريجيا لحتى تصير تقرف بشكل مو طبيعي

لان الألعاب كل مالها أقوى وأقوى وال xbox عمرها 3 سنين مالح تقدر تشغل اللعب عل الدقة نفسها والغرافيك نفس تبع الكومبيوتر وخصوصا الكروت الجديدة متل 5770 انا حطيت هاد كمثال منطقي لان طبعا حرام تقارن مثلا كرت 5970 بال ْ
XBOX لان الكرت طبعا لح يفوز بدون شك

ولا تنسى أنو الكومبيوتر فيك تساوي عليه تريليون شغلة غير الغيم

Kozmos
29-03-2010, 16:10
نظام حماية Ubisot الجديد سيكسر في كل الأحوال, فما صنعه لإنسان لا بد أن يوجد به ثغرات مها بلغت دقة تصنعيه.

أما عن كسر نظام حماية Ubisoft, فأعتقد - و الله أعلم - أنه سيتم بهذا الشكل - و سيتضح لماذا سيأخذ الكراكرز بعض الوقت لكسر تلك الحماية -:

كما نعلم, فنظام Ubisoft الجديد يعمل على تنزيل بعض الملفات الصغيرة من سيرفر Ubisoft نفسه حتى يستطيع اللاعب إكمال اللعبة, و هنا هي نقطة الضعف في هذه الحماية: الملفات الصغيرة التى يتم تحميلها من سيرفرات ubisoft و تنزيلها على جهاز المستخدم.

سيقوم الكراكرز باستغلال هذه النقطة و سيقومون بتجميع تلك الملفات الصغيرة و وضعها في ملف واحد مجمع لكل تلك الملفات و جعلها كباقة كاملة - patch - يمكن للاعبين تحميله و إضافته للعبة حتى لا يحتاجوا إلى الإتصال بشبكة الإنترنت مرة أخر, و تصبح اللعبة كأي لعبة عهدناها و نستطيع أن نلعبها Offline.

حسنا, لما أخذ الكراكرز كل هذا الوقت و لم يصدروا الكراك حتى الآن؟

الإجابة هي ملخصة في نقطتين, أول نقطة هي أن هذا النوع من الحماية لم يعهدوه من قبل, لذلك احتاج الكراكرز بعض الوقت حتى يفهموا ماهية عمل هذا النوع من الحماية الجديدة.

هذه نقطة, و النقطة الثانية هي كما قلت من قبل فإن اللاعب يحتاج إلى تنزيل تلك الملفات الصغيرة و التي تحتاجها اللعبة لإكمال مراحلها - و هذا يتم بشكل تلقائي بالطبع -, لذلك فإن الحل الوحيد لحل تلك المعضلة من جانب الكراكرز هو: لعب اللعبة بشكل كامل من الألف للياء و تجميع الملفات الصغيرة التي تم تنزيلها من سيرفر Ubisoft ثم وضعها في ملف واحد قابل للتحميل من اللاعبين الذين لم يشتروا اللعبة.

قد يتحايل الكراكرز على موضوع وجوب إتصال جهاز اللاعب بشبكة الإنترنت بعد ذلك بعمل باتش صغير سيوهم اللعبة نفسها أن سيرفر Ubisoft هو جهاز اللاعب نفسه و سيتم توجيهها -أي اللعبة - إلى الملف الذي يحتوي على الملفات الصغيرة التي تم تنزيلها بالكامل من قبل الكراكرز بعد إنتهائهم من لعبة اللعبة.

هذا ما أعتقده.