المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشكلة في جهازي الجديد

Mysterious Man
01-04-2010, 21:15
السلام عليكم
اخوان انا عندي مشكله في جهازي الي جمعتة اليوم
المشكله وما فيها ان كل الكومبيوتر لمايعمل لود اب لما بيشتغل اسمع صوت في البورد شبيه بأحتكاك قطع ببعض
هل هذا شيء طبيعي في الكور اي سفن؟ 920
محتاج مساعدة ارجوكم والبورد X58-UD3R

لماذا هذا الصوت اثناء عمل سكرولنك لصفحة نت أو اثناء عمل لود على الجهاز ممكن السبب :(

DBZ-Lover
01-04-2010, 22:01
لربما احد الاسلاك موجود على المشتت اللي على المعالج
لديك اذا كان عليه مروحة

klela
02-04-2010, 03:35
بص حاجه من الاتنين يا اما مروحه بروسيسور مش مثبته حلو او فى سلك ملمش زى ما قال الاستاذ DBZ
وشوف المراوح الا متوزعه فى كيسه نفسها برضوا مثبته كويس او للمسه فى سلك

ان شاء الله غير متقلقش

yasserlee
02-04-2010, 09:04
افتح الكيسة و بص هليها و هي شغالة و شوف لو في سلك علي اي مروحة في جهازك بتعمل صوت

ان شاء الله مفيش حاجة

Mysterious Man
02-04-2010, 18:46
اخوان المشكلة ليست من سلك على المروحة انا اتاكدت من هذه الامور
الصوت مش دائما موجود ولكن اذا كان السي بي يو في وضع الايدل لايوجد صوت اي ان التردد على 1600 Mhz والوات هو 40 وات في برنامج ال Core Temp32
ولكن عند عمل سكرول لصفحة معينة او تأشر بالماوس لأختيار عدد من الايكونات التردد يعلى الى 2800 Mhz وكمية الوات تزيد الى 140 وات في نفس البرنامج والصوت يظهر هنا
ما الحل ياجماعة؟؟؟؟؟؟؟؟؟:(

Mysterious Man
03-04-2010, 17:26
اخوان الصوت مش من المراوح انا تأكدت من هذا لاني فصلت جميع المراوح ولكن الصوت لسة موجود حته مروحة الكولر وقفتها بأيدي ولكن نفس المشكله انا حكيت تلفون مع تكنلوجيا العصر العربية الي اخذت منه البورد وحكيتله على المشكله وقال هات الكيس اشوفه وديتله الكيس وشغله قدامي وسمع الصوت وقال خلي لبكره اشوف شو المشكله والله يستر :(

DBZ-Lover
03-04-2010, 18:00
على الله
يريت وكيل جيجابايت يشوف لك حل
بس اسعارهم شوي عالية

أبو وضحاء
03-04-2010, 18:06
إذا الهارديسك عنك بلاك فهو سبب الصوت في الغالب لأن فئة البلاك لها رأسين للقراءة مثل هارديسكات الرابتور المشهورة بصوت العكعكة عند تشغيل الجهاز أو تحميل بعض الأوامر و هذا أمر طبيعي

و بعدين عندك شغلة التيربو مفعلة في البايوس
إعمل لها إطفاء لأنها هي الي ترفع سرعة المعالج فوق الوضع الطبيعي

Mysterious Man
03-04-2010, 22:29
إذا الهارديسك عنك بلاك فهو سبب الصوت في الغالب لأن فئة البلاك لها رأسين للقراءة مثل هارديسكات الرابتور المشهورة بصوت العكعكة عند تشغيل الجهاز أو تحميل بعض الأوامر و هذا أمر طبيعي

و بعدين عندك شغلة التيربو مفعلة في البايوس
إعمل لها إطفاء لأنها هي الي ترفع سرعة المعالج فوق الوضع الطبيعي

اخي الصوت مش جاي من ناحية الهارد نهائي الهارد سايلنت ولكن الصوت جاي فوق السي بي يو على اليسار في الزاوية الي عندها مخارج البورد والصوت ايضا صوت مش طبيعي ابدا يعني لازم في شيء لانه صوت كأنه شرار في البورد شورت كهرباء ولكن مافي اي شرار فقط صوت.

abklela
04-04-2010, 01:53
اخي الصوت مش جاي من ناحية الهارد نهائي الهارد سايلنت ولكن الصوت جاي فوق السي بي يو على اليسار في الزاوية الي عندها مخارج البورد والصوت ايضا صوت مش طبيعي ابدا يعني لازم في شيء لانه صوت كأنه شرار في البورد شورت كهرباء ولكن مافي اي شرار فقط صوت.

انا كليله ياجماعه اتعاملى مخالفه ههههههههههههههههههههههههه سعيد وفرحان طبعا

بص ياغالى انت حاطت سفنجه تحت المزر بورد ولا لاء انا خايف تكون مزر بورد ملمسه فى كيسه
بص فك المزر بورد وحط سفنجه تحتها وان شاء الله مشكله تتحل

تقبل تحياتى

RIKA
04-04-2010, 03:49
صديقى العزيز أرجو أن تتقبل نصيحتى المتواضعة وهى تحتمل الصواب والخطأ ,, إنت تقول أن الجهاز لسة مجمعة اليوم مافكرت إن ممكن يكون فية عيب مصنع فى أحد القطع ؟
ممكن يكون عيب فى البوردة او الهارد أو أى شىء تاكد الصوت جاى من أى قطعة بالتحديد وإذهب إلى الضمان
وإن شاء الله تتحل مشكلتك وتيجى تقولنا هنا وتفرحنا إنك حلتها

Mysterious Man
04-04-2010, 09:44
صديقى العزيز أرجو أن تتقبل نصيحتى المتواضعة وهى تحتمل الصواب والخطأ ,, إنت تقول أن الجهاز لسة مجمعة اليوم مافكرت إن ممكن يكون فية عيب مصنع فى أحد القطع ؟
ممكن يكون عيب فى البوردة او الهارد أو أى شىء تاكد الصوت جاى من أى قطعة بالتحديد وإذهب إلى الضمان
وإن شاء الله تتحل مشكلتك وتيجى تقولنا هنا وتفرحنا إنك حلتها

شكرا اخي على النصيحة والرد وفعلا الجهاز لسه ماشتغلتش عليه بس نصبت الوندوز وفعلا هذا ماحصل وديته الضمان وانا ايضا متوقع انه عيب مصنعي.

Mysterious Man
04-04-2010, 23:08
السلام عليكم
المشكلة اتحلت خلاص بعد ما تم تبديل البورد بعد ان كان هناك خلل مصنعي والظاهر ان هناك كاباسيتور في البورد فيه عطل والأن بعد ان كانت درجة حرارة السي بي يو في وضع الأيدل هي 25 درجة الأن اصبحت 65 أنا متأكد ان بعد الفتح انمسح المعجون مضبوط ؟ بصراحة 65 في وضع الايدل هو خطر جدا وفي الضغط هية 95 درجة مئوية حته البرنامج Coretemp32 كاتبهة بللون الأحمر الحل ياجماااااااااااعة ايش هالحظ التعيسس :(

RIKA
05-04-2010, 08:16
السلام عليكم
المشكلة اتحلت خلاص بعد ما تم تبديل البورد بعد ان كان هناك خلل مصنعي والظاهر ان هناك كاباسيتور في البورد فيه عطل والأن بعد ان كانت درجة حرارة السي بي يو في وضع الأيدل هي 25 درجة الأن اصبحت 65 أنا متأكد ان بعد الفتح انمسح المعجون مضبوط ؟ بصراحة 65 في وضع الايدل هو خطر جدا وفي الضغط هية 95 درجة مئوية حته البرنامج Coretemp32 كاتبهة بللون الأحمر الحل ياجماااااااااااعة ايش هالحظ التعيسس :(

طب كويس إن المشكلة الإولى إتحلت
التانية أرى إنها بسيطة حط للبروسيسور معجون إضافى وشوف سرعة المروحة مناسبة أم لا

Mysterious Man
05-04-2010, 15:56
طب كويس إن المشكلة الإولى إتحلت
التانية أرى إنها بسيطة حط للبروسيسور معجون إضافى وشوف سرعة المروحة مناسبة أم لا

شكرا اخي على الرد وتم وضع المعجون وهذه هي النتيجة
وسرعة المروحة هي 1440 دورة في الدقيقة